Onderstelprobleem BX 16
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6129

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 23 maart 2007 06:40 PM

Hallo mede-Citrofielen,

Ik ben sinds kort weer de gelukkige eigenaar van een sneeuwwitte BX. Smile
Helaas ben ik iets blijer dan de auto. Het probleem is dit:

Bij (langzaam) rijden op slecht(er) wegdek maakt de auto aan de rechterkant, zowel voor als achter, ‘‘knappende’’ geluiden. De hydrauliek werkt naar behoren. Het achterwiel rechts staat iets schuin onder de auto (draagarmlager?). Ik denk dus dat aan de achterkant het draagarmlager defect is, maar wat is er aan de voorkant? Het klinkt niet als een defecte fusee-kogel, maar hoe kan ik dat uitzoeken? Of is het misschien speling op de homokineet? Als de auto uit stilstand komt, vooral nadat je de rem hebt vastgehouden (die kleeft iets, moet nog opgelost worden) dan hoor je een korte ‘‘knoep’‘. Je voelt hier verder niets van in het stuur.

Wie kan me helpen met de oplossing; of is het beter om dit aan de garage over te laten. (ik ben een redelijke klusser). De auto gaat sowieso weg voor een grote beurt en apk. (Toch jammer: tot 2003 onderhouden volgens het boekje,  maar de tweede eigenaar heeft er alleen maar benzine ingegooid geloof ik Sad)

Nou, een heel verhaal. Ben benieuwd naar de reakties.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 24 maart 2007 02:02 AM
  [ # 1 ]

Re: Onderstelprobleem BX 16

Hilko16TZI schreef:

Als de auto uit stilstand komt, vooral nadat je de rem hebt vastgehouden (die kleeft iets, moet nog opgelost worden) dan hoor je een korte ‘‘knoep’‘. Je voelt hier verder niets van in het stuur.

Daar geef je zelf het antwoord al min of meer; de remklauw kan speling hebben op het schuifstuk (2 bouten waar overheen de klauw kan bewegen), en de blokken kunnen speling hebben in de remklauw. Eerste actie die hier nodig is, is het goed gangbaar maken van de remmen. Spoel ze dan ook meteen door, zie elders voor tips.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C1 1.0 Collection
Gepost: 24 maart 2007 03:41 PM
  [ # 2 ]

Dank zo ver. We gaan het rustig uitzoeken…

Klinkt verder niet als iets heel ingewikkelds.

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 24 maart 2007 11:13 PM
  [ # 3 ]

rammelende stabilisatorstokjes noem je een onderstelprobleem? Als dat al een probleem is… Wink

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 25 maart 2007 03:48 AM
  [ # 4 ]
Harm schreef:

rammelende stabilisatorstokjes noem je een onderstelprobleem? Als dat al een probleem is… Wink

Het is geen APK-afkeur maar het rijdt wel een stuk fijner zonder dat getok. Nog best wel dure krengen trouwens, die stabilisatorstokjes.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 25 maart 2007 07:00 AM
  [ # 5 ]

Trouwens nog gefeliciteerd met je witte BX 16 TZI!  Very Happy
Ik heb er ook een, ook een witte.  Cool

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten

- C1 1.0 Collection
Gepost: 25 maart 2007 12:44 PM
  [ # 6 ]
Harm schreef:

Wilde jij zeggen dat het normáál is dan? Wink Ik heb al meer bx-en gehad en weet het wel…

Trouwens nog gefeliciteerd met je witte BX 16 TZI! Very Happy
Ik heb er ook een, ook een witte. Cool

Dank je wel! Het rijdt… eh, glijdt weer als vanouds Cool

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook