Reed net over een gemeen drempeltje en hoorde een iets te harde bonk. De rest van de reis had mijn XM een nogal sportief geluid, bij het stationair draaien hoorde je vanonder ook iets rammelen.
Thuisgekomen ff onder de auto gekeken en daar hangt het achterste deel van de uitlaat wat scheef:
Een paar vraagjes hierover:
[list]Kan ik dat zelf redelijkerwijs nog repareren?
Waar moet ik dan op letten?[/list:u]Alvast bedankt voor de input!
Tja tussen al die stukken zit een flens aansluiting.
Als die losgebroken is, moet je kijken of het puur los geschoten is
en of je (eventueel met een pakking) het weer vast kan maken.
Zo niet, ja dan wordt het vervangen lijkt me.
Het kan zijn dat een moer/bout combinatie de geest heeft gegeven.
Dan is het te doen.
Zo niet, dan wordt het lijkt me vervangen, of je moet goed
kunnen lassen of kenissen hebben om te kunnnen lassen.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Het lijkt erop dat alleen de uitlaatring verrot is. Het net een verse gehaald, ga ik er zo eens opzetten. Foto’s volgen
Nou, het is gelukt maar het gong niet van harte!
Had eerst één originele uitlaatklem gekocht + een setje babybruggen. Auto op bruggen gezet, beetje aan de einddemper gemorreld en geconcludeerd dat het allemaal wel te doen was. De flensen van de uitlaatdelen waren nog in redelijke staat, dus die kon ik zo weer vastklemmen.
Ik gooi de achterklep dicht en hoor onder de auto “Kloenk!”. Was mijn hele einddemper eraf gevallen! Er bleek nog een klem verrot:
Toen maar naar de Brezan gefietst en een generieke Bosal-klem gehaald. Ik moet zeggen dat ik die beter vind dan de originele. De ring is iets breder en hij klemt daardoor makkelijker om de flensen. Bovendien is-ie 6 euri goedkoper, dus tel uit je winst.
De klemmen plaatsen was 10 minuutjes werk, de uitdaging zit er vooral in de uitlaatdelen op hun plaats te houden tijdens het vastschroeven.
Conclusie: goed te doen, en je hebt geen originele Citroën-klemmen nodig.
Mooie foto’s
Lijken wel oude objecten uit het brons tijdperk
Archelogische vondsten haast.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
KlaasBaas schreef:Mooie foto’s
Lijken wel oude objecten uit het brons tijdperk
Archelogische vondsten haast.KB
Op marktplaats zetten!