Haj,
Afgelopen zaterdag heb ik een BX GTi van z’n klokkencluster ontdaan en bij mij in de Chic gegooid.. Ik had er al een in zitten, maar dat is een verhaal apart. Ik heb bij de lokale autoharrie een temperatuursensor gehaald voor een BX GTi, die in plaats gezet van de sensor voor het oranje lampie, kabeltjes getrokken..
Nou, dit is het resultaat:
Dat was na een rit van plusminus 20 minuten, vrij warm als je het mij vraagt.. Nou vind het ik raar, want wanneer ik de auto op contact zet (koude motor), beweegt de wijzer al en gaat het begin van de witte lijn. Wanneer de auto niet op contact staat ligt de wijzer in z’n ruststand.
Mij maak je niet wijs dat dat hele zaakje 110 graden is na 20 minuutjes rustig rijden, zeker aangezien dan allang dat lampie had moeten branden.. Wat heb ik nou fout gedaan? Heeft de lokale auto harrie mij een verkeerde temperatuursensor gegeven?
thanks in advance,
Mark
Je kan de ohmse waarde van de sensor eens meten. Als ik het goed heb, moet die vergelijkbaar zijn met de NTC weerstand van de monopoint injectie. Evt. kan ik in dezer dagen bij mij ook wel even de waarde van de sensor doormeten.
mpostma schreef:Je kan de ohmse waarde van de sensor eens meten. Als ik het goed heb, moet die vergelijkbaar zijn met de NTC weerstand van de monopoint injectie. Evt. kan ik in dezer dagen bij mij ook wel even de waarde van de sensor doormeten.
Ja, daar zeg je wat. Maar het is een NTC, dus dan zou ik beide sensoren bij dezelfde temperatuur moeten meten om zeker te weten dat ze gelijk zijn. Ik kan ook die sensor uit de GTi schroeven en die 2 sensoren meten (en vergelijken).
Dash en bekabeling zal het in ieder geval niet zijn, het andere dash had ik juist voor die reden eruit gehaald..
Wat ik net nog bedacht. Ik neem aan dat de olietemperatuurmeter met een andere NTC werkt, gezien de schaalverdeing op het dash anders is. Wat zou er gebeuren als ik een olietemperatuursensor er in heb gehangen in plaats van een watertemperatuursensor?
deur63 schreef:mpostma schreef:Je kan de ohmse waarde van de sensor eens meten. Als ik het goed heb, moet die vergelijkbaar zijn met de NTC weerstand van de monopoint injectie. Evt. kan ik in dezer dagen bij mij ook wel even de waarde van de sensor doormeten.
Ja, daar zeg je wat. Maar het is een NTC, dus dan zou ik beide sensoren bij dezelfde temperatuur moeten meten om zeker te weten dat ze gelijk zijn. Ik kan ook die sensor uit de GTi schroeven en die 2 sensoren meten (en vergelijken).
Dash en bekabeling zal het in ieder geval niet zijn, het andere dash had ik juist voor die reden eruit gehaald..
Wat ik net nog bedacht. Ik neem aan dat de olietemperatuurmeter met een andere NTC werkt, gezien de schaalverdeing op het dash anders is. Wat zou er gebeuren als ik een olietemperatuursensor er in heb gehangen in plaats van een watertemperatuursensor?
ik geloof dat de schroefdraad van de sensoren anders is, dus ik denk niet dat dat fysiek lukt.
Dat de schaalverdeling anders is zegt nog niks over de weerstandskarakteristiek. De meter (waarvan de draaispoelen vermoedelijk best eens hetzelfde kunnen zijn) zullen wel anders gecalibreerd zijn.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat zou goed kunnen. Olie wordt veel heter. Die aanvangs weerstand is wel raar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
mpostma schreef:deur63 schreef:mpostma schreef:Je kan de ohmse waarde van de sensor eens meten. Als ik het goed heb, moet die vergelijkbaar zijn met de NTC weerstand van de monopoint injectie. Evt. kan ik in dezer dagen bij mij ook wel even de waarde van de sensor doormeten.
Ja, daar zeg je wat. Maar het is een NTC, dus dan zou ik beide sensoren bij dezelfde temperatuur moeten meten om zeker te weten dat ze gelijk zijn. Ik kan ook die sensor uit de GTi schroeven en die 2 sensoren meten (en vergelijken).
Dash en bekabeling zal het in ieder geval niet zijn, het andere dash had ik juist voor die reden eruit gehaald..
Wat ik net nog bedacht. Ik neem aan dat de olietemperatuurmeter met een andere NTC werkt, gezien de schaalverdeing op het dash anders is. Wat zou er gebeuren als ik een olietemperatuursensor er in heb gehangen in plaats van een watertemperatuursensor?
ik geloof dat de schroefdraad van de sensoren anders is, dus ik denk niet dat dat fysiek lukt.
Dat de schaalverdeling anders is zegt nog niks over de weerstandskarakteristiek. De meter (waarvan de draaispoelen vermoedelijk best eens hetzelfde kunnen zijn) zullen wel anders gecalibreerd zijn.
De olietemp-sensor en de kvtemp-sensor zijn volkomen anders, ook qua weerstandswaarde en temp bereik.
Ik heb Facet 7.3007 sensoren voor de kv temp (nb dat is voor diesels); ik heb mijn toenmalige 2 19TGD’s naast elkaar vergeleken en daar kwam toen uit dat de meter van 1 van beiden wat afweek. Dat zat puur in het metertje.
Ich bin ein Breaker
Die GTi zal toch niet met 130k met koel/temperatuur-problemen op de sloop terecht zijn gekomen?
Ik kan je helaas niet verder helpen, maar wens je suc6!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Oh?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Nou, bij de HD regelaar was het een vetboel, verder heb ik niet gekeken.. maar het zag er niet jofel uit.. ik denk dat ik daar zaterdag die sensor uit ga joepsen, probleem: naar de sloop voor EEN sensor.. lekker :S owja, kan de temperatuur handel uit die XM slopen
deur63 schreef:Nou, bij de HD regelaar was het een vetboel, verder heb ik niet gekeken.. maar het zag er niet jofel uit.. ik denk dat ik daar zaterdag die sensor uit ga joepsen, probleem: naar de sloop voor EEN sensor.. lekker :S owja, kan de temperatuur handel uit die XM slopen
Och, áls je tijd en zin hebt wil ik best nog wat dingetjes hebben, hoor?! Pomp, drukregelaar en beide hoogteregelaars van de HD bijvoorbeeld?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:deur63 schreef:Nou, bij de HD regelaar was het een vetboel, verder heb ik niet gekeken.. maar het zag er niet jofel uit.. ik denk dat ik daar zaterdag die sensor uit ga joepsen, probleem: naar de sloop voor EEN sensor.. lekker :S owja, kan de temperatuur handel uit die XM slopen
Och, áls je tijd en zin hebt wil ik best nog wat dingetjes hebben, hoor?! Pomp, drukregelaar en beide hoogteregelaars van de HD bijvoorbeeld?
Ja Geert zeg ‘t lijkt me wel leuk omdat eens samen te doen, maar is het dan niet beter (lees: goedkoper) om een of andere afdanker te kopen en die te ontleden?
deur63 schreef:Ja Geert zeg ‘t lijkt me wel leuk omdat eens samen te doen, maar is het dan niet beter (lees: goedkoper) om een of andere afdanker te kopen en die te ontleden?
Hahaha! Afgesproken, doen we!
Kan ik mijn bijnaam weer eens eer aandoen…!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
karel schreef:De olietemp-sensor en de kvtemp-sensor zijn volkomen anders, ook qua weerstandswaarde en temp bereik.
Ik heb Facet 7.3007 sensoren voor de kv temp (nb dat is voor diesels); ik heb mijn toenmalige 2 19TGD’s naast elkaar vergeleken en daar kwam toen uit dat de meter van 1 van beiden wat afweek. Dat zat puur in het metertje.
Dan neem ik aan dat ik een watertemperatuurmeter er in heb gedraaid. Toen ik net de auto startte liep de meter zelfs voorbij het begin van de witte cirkelvormige lijn van de meter, en ging tussen ‘t begin & 60graden in staan.. Maar, als ik het mij goed herinner doet die dat ook wanneer ik de sensor helemaal niet aansluit. Ik zal binnenkort eens het kabeltje losmaken om dit te dubbelchecken, het is natuurlijk wel bizar dat ie al meteen aangeeft dat de motor een graad of 40 is terwijl ie nieteens loopt..
Dat Facet7.3007 komt mij erg bekend voor, is dat van brezan ofzo? Ik heb hem daar in ieder geval niet gehaald.. Ik heb helaas het doosje niet meer, maar ik kan mij herinneren dat dat ding voor een BX was. Zat trouwens geen schuifverbinding op om het kabeltje ermee te verbinden maar een schroefverbinding. Ik maak straks even een foto van hoe de meter staat bij koude motor.
Thanks voor de reacties,
M
deur63 schreef:karel schreef:De olietemp-sensor en de kvtemp-sensor zijn volkomen anders, ook qua weerstandswaarde en temp bereik.
Ik heb Facet 7.3007 sensoren voor de kv temp (nb dat is voor diesels); ik heb mijn toenmalige 2 19TGD’s naast elkaar vergeleken en daar kwam toen uit dat de meter van 1 van beiden wat afweek. Dat zat puur in het metertje.
Dan neem ik aan dat ik een watertemperatuurmeter er in heb gedraaid. Toen ik net de auto startte liep de meter zelfs voorbij het begin van de witte cirkelvormige lijn van de meter, en ging tussen ‘t begin & 60graden in staan.. Maar, als ik het mij goed herinner doet die dat ook wanneer ik de sensor helemaal niet aansluit. Ik zal binnenkort eens het kabeltje losmaken om dit te dubbelchecken, het is natuurlijk wel bizar dat ie al meteen aangeeft dat de motor een graad of 40 is terwijl ie nieteens loopt..
Dat Facet7.3007 komt mij erg bekend voor, is dat van brezan ofzo? Ik heb hem daar in ieder geval niet gehaald.. Ik heb helaas het doosje niet meer, maar ik kan mij herinneren dat dat ding voor een BX was. Zat trouwens geen schuifverbinding op om het kabeltje ermee te verbinden maar een schroefverbinding. Ik maak straks even een foto van hoe de meter staat bij koude motor.
Thanks voor de reacties,
M
Klopt, die Facet sensor komt bij de Brezan vandaan, heeft schuif-aansluitingen ipv schroefaansluitingen; past prima in het thermostaathuis van diesels.
De meter slaat normaal wel ietsje uit als je er spanning op zet zonder sensor er aanvast, maar dat blijft buiten het schaalbereik.
Ich bin ein Breaker
MarK,
Ik heb ook een GTI tellerunit erin gegooid en de Facet sensoren gebruikt. Als ik de auto op contact zet springt het metertje bij mij ook richting of net over de 60 graden. Bij mij blijft hij dus wel netjes op of net onder de 90 graden hangen want slaat de fan in.
Deed deze dat bij jou ook?
Je kunt die 2 sensoren trouwens niet verwisselen, zijn totaal anders en de oliesensor is groter als ik me goed herinner. Hier zou je je niet in kunnen vergissen. Indien je de handleiding precies gevolgd hebt kun je het ook niet verkeerd gedaan hebben, en je bent daar handig genoeg voor, dus daar heb ik wel vertrouwen in
Test eens bij welke temperatuur je fan inslaat…...zou “op” of net over de 90 graden moeten zijn. De temp. meter bij mij gaat troeuwens ook vrij vlug richting die temeperatuur, daar heeft ie echt geen 20 min. voor nodig.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer