Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
gaat het hier om de hele unit of alleen de 2 rechter metertjes?
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
marx-7 schreef:MarK,
Ik heb ook een GTI tellerunit erin gegooid en de Facet sensoren gebruikt. Als ik de auto op contact zet springt het metertje bij mij ook richting of net over de 60 graden. Bij mij blijft hij dus wel netjes op of net onder de 90 graden hangen want slaat de fan in.
Deed deze dat bij jou ook?
Je kunt die 2 sensoren trouwens niet verwisselen, zijn totaal anders en de oliesensor is groter als ik me goed herinner. Hier zou je je niet in kunnen vergissen. Indien je de handleiding precies gevolgd hebt kun je het ook niet verkeerd gedaan hebben, en je bent daar handig genoeg voor, dus daar heb ik wel vertrouwen in
Test eens bij welke temperatuur je fan inslaat…...zou “op” of net over de 90 graden moeten zijn. De temp. meter bij mij gaat troeuwens ook vrij vlug richting die temeperatuur, daar heeft ie echt geen 20 min. voor nodig.
Ik heb een foto gemaakt, maar die staat op mijn telefoon.. dus daar hebben we niks aan..
Als ik hem op contact zet staat de wijzer tussen de 6 en de 0 in (van 60 graden uiteraard). Na een minuut of 5 staat ie bij de 90, en na een minuut of 10 a 15 staat ie op de 110 en daar blijft ie dan ook staan. De fan werkt, maar de langzame stand springt aan bij de 110.
Het toch niks ermee te maken dat ik die sensoren in mijn originele BX Chic tellerhuis heb gezet (bij de oliedrukmeter maakt dat wel degelijk uit, daar moest je een stuk van die folie meeverhuizen).
Klopt ja, een olietemperatuursensor is dikker dan de watertemperatuur sensor.. Ik heb ze toevallig allebei bij me (olietemperatuur en koelwaterwaarschuwingslampjecontact).
Maar nogmaals, ik heb die sensor niet bij brezan gehaald maar bij heuts, het is dus een andere sensor (met een schroefverbinding ipv. schuifverbinding voor het draadje). Ik kan eens kijken of het draadje goed contact maakt enzo, maar dat moet haast wel, anders zou ie een te lage temperatuur aangeven. Anders haal ik eens een bij brezan, dan kan ik tenminste vergelijken.
Groet,
M
deur63 schreef:marx-7 schreef:MarK,
Ik heb ook een GTI tellerunit erin gegooid en de Facet sensoren gebruikt. Als ik de auto op contact zet springt het metertje bij mij ook richting of net over de 60 graden. Bij mij blijft hij dus wel netjes op of net onder de 90 graden hangen want slaat de fan in.
Deed deze dat bij jou ook?
Je kunt die 2 sensoren trouwens niet verwisselen, zijn totaal anders en de oliesensor is groter als ik me goed herinner. Hier zou je je niet in kunnen vergissen. Indien je de handleiding precies gevolgd hebt kun je het ook niet verkeerd gedaan hebben, en je bent daar handig genoeg voor, dus daar heb ik wel vertrouwen in
Test eens bij welke temperatuur je fan inslaat…...zou “op” of net over de 90 graden moeten zijn. De temp. meter bij mij gaat troeuwens ook vrij vlug richting die temeperatuur, daar heeft ie echt geen 20 min. voor nodig.
Ik heb een foto gemaakt, maar die staat op mijn telefoon.. dus daar hebben we niks aan..
Als ik hem op contact zet staat de wijzer tussen de 6 en de 0 in (van 60 graden uiteraard). Na een minuut of 5 staat ie bij de 90, en na een minuut of 10 a 15 staat ie op de 110 en daar blijft ie dan ook staan. De fan werkt, maar de langzame stand springt aan bij de 110.
Het toch niks ermee te maken dat ik die sensoren in mijn originele BX Chic tellerhuis heb gezet (bij de oliedrukmeter maakt dat wel degelijk uit, daar moest je een stuk van die folie meeverhuizen).
Klopt ja, een olietemperatuursensor is dikker dan de watertemperatuur sensor.. Ik heb ze toevallig allebei bij me (olietemperatuur en koelwaterwaarschuwingslampjecontact).
Maar nogmaals, ik heb die sensor niet bij brezan gehaald maar bij heuts, het is dus een andere sensor (met een schroefverbinding ipv. schuifverbinding voor het draadje). Ik kan eens kijken of het draadje goed contact maakt enzo, maar dat moet haast wel, anders zou ie een te lage temperatuur aangeven. Anders haal ik eens een bij brezan, dan kan ik tenminste vergelijken.
Groet,
M
Mmm, eerst maar het metertje zelf uitsluiten. Hoe is de stand als je het stekkertje van de sensor losneemt? Kan ik / anderen even bij hun metertje kijken hoe de wijzer dan staat.
Dan zouden we nog iets met een gewone vaste (niet temperatuurafhankelijke) weerstand kunnen proberen maar ik weet zo 1-2-3 niet iets in de BX te bedenken wat daarvoor kan dienen; zelf heb ik wel hele bakken vol in alle waarden maar daar heb jij niets aan.
Of heb je dat soort dingen wel, ik zou in 1e instantie zeggen iets in de ordegrootte van 1000 of 470 ohm?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Dan zouden we nog iets met een gewone vaste (niet temperatuurafhankelijke) weerstand kunnen proberen maar ik weet zo 1-2-3 niet iets in de BX te bedenken wat daarvoor kan dienen; zelf heb ik wel hele bakken vol in alle waarden maar daar heb jij niets aan.
Of heb je dat soort dingen wel, ik zou in 1e instantie zeggen iets in de ordegrootte van 1000 of 470 ohm?
Ik zal het binnenkort eens nameten bij de GTI. Die losse metertjes in een ander klokkenspel plaatsen werkt prima,daar hoef je je geen zorgen over te maken.
karel schreef:Mmm, eerst maar het metertje zelf uitsluiten. Hoe is de stand als je het stekkertje van de sensor losneemt? Kan ik / anderen even bij hun metertje kijken hoe de wijzer dan staat.
Dan zouden we nog iets met een gewone vaste (niet temperatuurafhankelijke) weerstand kunnen proberen maar ik weet zo 1-2-3 niet iets in de BX te bedenken wat daarvoor kan dienen; zelf heb ik wel hele bakken vol in alle waarden maar daar heb jij niets aan.
Of heb je dat soort dingen wel, ik zou in 1e instantie zeggen iets in de ordegrootte van 1000 of 470 ohm?
Karel,
Dit is de 2e set meters die in mijn BX komen, de eerste tellerunit had ik uit een BX 19TZI break gehaald, en die unit had dus ook al dit probleem: te hogen temperatuur. ik dacht dat deze tellers gewoon een beetje gaar waren, dus daarom een andere unit erin, maar hetzelfde resultaat.
Ik kan inderdaad even de unit er uit halen en met diverse weerstandswaarden nagaan wat de uitslag is. Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat de meters zelf gewoon goed werken, gezien uitwisselen leidt tot dezelfde resultaten.
Uittrekken van de stekker van het dash (waar die temperatuursensor op zit) lijkt me niet zo’n goed plan, gezien je dan meteen 8 verbindingen wegneemt. Ik kan wel even de connector van de sensor afhalen, zodat ik geen onnodige verbindingen los maak van het dash.
Ik kan natuurlijk ook de sensor en het dash uit de BX halen, aansluiten (simpele 12v voeding + wat kabeltjes, en die sensor in kokend water hangen en kijken wat ie doet, al heb ik het vermoeden dat ie dan ook een veel te hoge temperatuur aangeeft, maar: meten is weten.
Ik ga zaterdag even naar de sloop om de goede sensor uit die BX GTi te halen, dan voer ik ook meteen de hier besproken dingen uit. Zit die sensor trouwens ook aan de achterkant van de kop (bij het schutbord) bij een GTi?
en Marten, ik zou het heel erg fijn vinden als je dat even na kon meten. Ik hang vanavond even wat weerstanden aan mijn andere GTi dash zodat ik kan melden wanneer ie wat doet.
PS. is het mogelijk dat alles gewoon goed werkt, maar dat mijn thermostaat defect is, of zou ik dan allang langs de kant hebben gestaan?
Thanks
Ook bij mij zitten de 2de partij meters er in. Ik had eerst de metertjes uit een 205 GTI unit gebruikt met als nadeel dat ik deels oranje verlichting in de unit had
Dit zag uiteraard niet uit maar na verwisseling van de meters (uit een BX GTI) zag ik wel verschil in waardes. Ik heb het idee dat de meter uit de bx eerder uitslaat en iets hogere temperatuur aan geeft…....De sensor ben ik niet aan geweest dus daar is niks veranderd. Dat er verschil in waardes is tussen de verschillende merken sensoren daar kan ik me wel iets bij voorstellen!
Ik zou toch inderdaad eens een Facet sensor er in schroeven. Al was het maar voor je gemoedsrust want de temperatuur die nu aangegeven wordt vind ik toch behoorlijk aan de hoge (gevaarlijk hoge) kant.
Mocht je nog iets willen uittesten mag je van mij de unit uit de 205 komen halen…...Stond toch al op het punt die weg te kieperen
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Al was het maar voor je gemoedsrust want de temperatuur die nu aangegeven wordt vind ik toch behoorlijk aan de hoge (gevaarlijk hoge) kant.
Op zich is er bij een systeem onder druk in eerste instantie nog niets te vrezen als de temperatuur licht boven de 100 graden zóu komen…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:marx-7 schreef:Al was het maar voor je gemoedsrust want de temperatuur die nu aangegeven wordt vind ik toch behoorlijk aan de hoge (gevaarlijk hoge) kant.
Op zich is er bij een systeem onder druk in eerste instantie nog niets te vrezen als de temperatuur licht boven de 100 graden zóu komen…
Ja, maar een systeem onder druk moet dan wel lekvrij zijn. Mijn kvs lekkage wordt eigenlijk steeds erger. Eerst moest ik een koffiebeker per maand erbij gooien om het branden van een stel rode lampjes tegen te gaan, en vanmorgen brandde de kerstboom weer, terwijl ik hem zaterdag nog bij had gevuld. Nouja, als het morgen mooi weer is zet ik de nieuwe radiateur er in.
Maar, wat is wil zeggen is het volgende: hij lekt. Als hij ook nog eens flink te warm zou zijn zou er dus een hoop stoom uit moeten komen (mits de thermostaat goed is).. En, het zit ook niet *net* boven de 100, maar eerder *ruim* boven de 100. ik denk dat het beter is om zo’n sensor te scoren, zodat ik dat in ieder geval uit kan sluiten. Het bestelnummer staat vast ergens op cifo.
deur63 schreef:karel schreef:Mmm, eerst maar het metertje zelf uitsluiten. Hoe is de stand als je het stekkertje van de sensor losneemt? Kan ik / anderen even bij hun metertje kijken hoe de wijzer dan staat.
Dan zouden we nog iets met een gewone vaste (niet temperatuurafhankelijke) weerstand kunnen proberen maar ik weet zo 1-2-3 niet iets in de BX te bedenken wat daarvoor kan dienen; zelf heb ik wel hele bakken vol in alle waarden maar daar heb jij niets aan.
Of heb je dat soort dingen wel, ik zou in 1e instantie zeggen iets in de ordegrootte van 1000 of 470 ohm?Karel,
Dit is de 2e set meters die in mijn BX komen, de eerste tellerunit had ik uit een BX 19TZI break gehaald, en die unit had dus ook al dit probleem: te hogen temperatuur. ik dacht dat deze tellers gewoon een beetje gaar waren, dus daarom een andere unit erin, maar hetzelfde resultaat.
Ik kan inderdaad even de unit er uit halen en met diverse weerstandswaarden nagaan wat de uitslag is. Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat de meters zelf gewoon goed werken, gezien uitwisselen leidt tot dezelfde resultaten.
Uittrekken van de stekker van het dash (waar die temperatuursensor op zit) lijkt me niet zo’n goed plan, gezien je dan meteen 8 verbindingen wegneemt. Ik kan wel even de connector van de sensor afhalen, zodat ik geen onnodige verbindingen los maak van het dash.
Eh, wat dacht je van het losnemen van de stekker aan de sensor?
Ik kan natuurlijk ook de sensor en het dash uit de BX halen, aansluiten (simpele 12v voeding + wat kabeltjes, en die sensor in kokend water hangen en kijken wat ie doet, al heb ik het vermoeden dat ie dan ook een veel te hoge temperatuur aangeeft, maar: meten is weten.
Lijkt me *nogal* omslachtig; heb je een multimeter en een thermometer? Dan kunnen we de sensorwaarden vergelijken (ik heb er eentje los liggen).
Ik ga zaterdag even naar de sloop om de goede sensor uit die BX GTi te halen, dan voer ik ook meteen de hier besproken dingen uit. Zit die sensor trouwens ook aan de achterkant van de kop (bij het schutbord) bij een GTi?
en Marten, ik zou het heel erg fijn vinden als je dat even na kon meten. Ik hang vanavond even wat weerstanden aan mijn andere GTi dash zodat ik kan melden wanneer ie wat doet.
PS. is het mogelijk dat alles gewoon goed werkt, maar dat mijn thermostaat defect is, of zou ik dan allang langs de kant hebben gestaan?
Thanks
Ik zou in 1e instantie de meting niet vertrouwen.
Ich bin ein Breaker
Gisteren heb ik de sensor gehaald bij de lokale Brezan (Facet 3.3007), en vandaag even in de Chic geschroefd. Verder heb ik meteen de radiateur en koelvloeistof vervangen.
Ontluchten bleek een ramp, maar toch gelukt. Na een tijdje stationair draaien stond de meter mooi op 90graden. Tot nu toe veelbelovend.. Helaas stond ie weer een paar minuten later strak tegen de 1 van 110 graden, en duurde het nog een tijdje voor de fan in de laagste stand begon te draaien. Ook nadat de fan weer uit was gegaan stond de wijzer nogsteeds op de 1 van 110 graden. Dit vind ik dus niet leuk.
Wanneer ik de sensor loskoppel (dus het draadje losmaak) staat de wijzer van de meter ongeveer tegen de 6 van 60 aan (een beetje tussen het midden van “60” en het midden van de “6”).
Dit vind ik dus uiteraard niet leuk.
Waar kan het nu nog aan liggen? Ik heb reeds vervangen:
- koelvloeistoftemperatuurmeter
- koelvloeistoftemperatuursensor (Eerst zat er een Facet 3003 in (er staat tenminste 3003 op de sensor, en er staat mij bij dat deze van facet is), nu dus 3007
- koelvloeistof (die overigens niet helemaal fris meer was, een beetje bruinig)
- los daarvan: Radiateur (waarbij ik op moet merken dat de niveau sensor onder een mayonaise achtig prut zat. Waarschijnlijk heeft de Chic wel eens last gehad van een defecte koppakking).
Ik zal morgen op het werk eens een IR temperatuurmeter lenen en eens even kijken hoe warm de kop wordt, ik weet niet hoe die temperatuur zich verhoudt met de watertemperatuur dus opmerkingen hierover zijn welkom.
Laatste opmerking: moet ik mij zorgen maken? Er zijn mijns inziens nog maar 2 dingen van toepassing kunnen zijn.
1. vraag me niet hoe, maar er klopt gewoon iets niet met de bedrading (al is het recht toe, recht aan)
2. thermostaat is niet in orde
Graag hulp…
Hmm, je hebt gedaan wat je kon met de radiateur enzovoort dus daar zal het niet meer aan liggen.
Ik heb vanmorgen nog eens bij mij gekeken en ik denk dat de “begin” uitslag van je metertje te hoog is. Bij mij begint ie toch echt onder de 60 graden. Ik denk even hardop maar als de beginstand al hoger is dan zal de “einduitslag” (wat rond de 90 zou moeten zijn) ook wel iets hoger is….
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Ja, daar zit wat in. Je kan natuurlijk die wijzer eraf trekken, verdraaien en weer erop zetten, maar is dat slim? Want ik neem aan dat citroen niet voor niks de wijzer er *zo* op heeft gezet..
Maarja, ik hoop in ieder geval dat het chicje nu lekvrij is (het koelsysteem althans), want ik vind het onderhand wel welletjes.. Nu eens bedenken hoe ik al die plekken van de oprit af krijg, want het is een beetje extreem..
Ik heb helaas geen gecallibreerde meter, anders kon ik de meter opnieuw ijken.
thanks
deur63 schreef:Nu eens bedenken hoe ik al die plekken van de oprit af krijg, want het is een beetje extreem..
Bij de C1000 bij jou om de hoek een zak kattebakgrind halen, heeft een enorme zuigende werking en is daarna goed op te scheppen…?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:deur63 schreef:Nu eens bedenken hoe ik al die plekken van de oprit af krijg, want het is een beetje extreem..
Bij de C1000 bij jou om de hoek een zak kattebakgrind halen, heeft een enorme zuigende werking en is daarna goed op te scheppen…?
Maar ‘t is in de tegels getrokken
deur63 schreef:Ja, daar zit wat in. Je kan natuurlijk die wijzer eraf trekken, verdraaien en weer erop zetten, maar is dat slim? Want ik neem aan dat citroen niet voor niks de wijzer er *zo* op heeft gezet..
Maarja, ik hoop in ieder geval dat het chicje nu lekvrij is (het koelsysteem althans), want ik vind het onderhand wel welletjes.. Nu eens bedenken hoe ik al die plekken van de oprit af krijg, want het is een beetje extreem..
Ik heb helaas geen gecallibreerde meter, anders kon ik de meter opnieuw ijken.
thanks
Laten we voor de grap eens een tabelletje aanleggen met de weerstandswaarden in de een of andere handige E-reeks (die je op iedere straathoek kunt kopen) en bijbehorende meterstanden, dan zijn we voor eens en altijd af van de twijfels over de hoogte van de temperatuur. Misschien kan ik me er vanavond even toe zetten.
Ich bin ein Breaker