Ha die forumleden,
of jullie me gemist heben weet ik niet, maar ik ben in elk geval een tijdje afwezig geweest op het forum. 1 van de redenen was dat ik op een gegeven moment bijna niet meer reed in in mijn BX.
Voor wie wil al mijn perikelen wil lezen, is het onderstaande verhaal. Voor wie daar te ongeduldig voor is, maar me wel graag wil adviseren wat ik met mijn bx zal doen (apk verloopt 21 april) heb ik onderaan een korte samenvatting gemaakt.
Oude en nieuwe avonturen met mijn BX, waarvan de meeste met de AnWb
1. Het was november, het was op een avond en het was donker. Ik was net de snelweg af, schakelde terug op een rotonde, en oei, de moter sloeg af. Gelukkig was er een bushalte vlak na de rotonde, en nog gelukkiger kwam er toevallig zo’n geel wagentje voorbij rijden. Zijn conclusie: vervuilde carborateur. Advies: Eens een middagje voor gaan zitten.
Na overleg op dit forum besloten dat niet te doen, omdat ik hem daarna niet meer zou kunnen afstellen.
2. Twee weken later, vlak na sinterklaas stond ik in de file toen er opeens een enorme stoomwolk uit mijn moterkap kwam. Ook dit probleem was al eerder door mij op het forum gebracht, waarna ik heel stoer de koelvloestof had bijgevuld.
Afijn, nu was de radiateur dus weer leeg, de anwb-meneer begreep er ook niet zo veel van, dacht misschien aan een klein lekje, maakte een extra verbinding met de koelvin zodat die altijd aan zou blijven staan, gaf het advies mee om eens langs de garage te gaan.
Dat deed ik, bij Ordas in Diemen. De jongen daar, (overigens ook forumlid, ik ben zijn naaam vergeten) zei dat ik mijn BX maar lekker af moest rijden tot de apk verliep, dat het spruitstuk loszat en nog wat zaakjes die totaal 300 euro zouden kosten, en dat de bx dat niet meer waard was.
Aangezien ik hem voor 200 euro gekocht heb leek me dat eerst ook wel, maar aan de andere kant dacht ik voor 300 euro geen nieuwe bx te hebben. Wat hij zei over de carborateur ben ik helaas vergeten. Hij adviseerde me regelmatig het koelwater te controleren en standaard de kachel vol open te hebben zodat de hitte van de moter op die manier afgevoerd kan worden.
3. Kort daarna, wederom net van de snelweg (zelfde afrit), maar al wel de rotonde en nog een paar rotondes verder, sloeg de moter af bij een stoplicht. Ik baalde heel erg, en had geen zin om de anwb te bellen. Bovendien was ik vlak bij mijn bestemming. Dus ik probeerde een paar trucs, zoals aanduwen en starten in zijn 2 (werkte niet). Toevallig kwam ik erachter dat als ik het contact omdraaide en terwijl ik het contact vast hield, meteen ontzettend veel gas gaf, hij wel optrok. Zal wel neit zo goed geweest zijn. Het was nog een spannende eindsprint met een stuk of 5 stoplichten tot ik er was. Bij elk stoplichjt sloeg-ie af en bij elk stoplicht deed ik deze truc.
Toen ik uren later naar huis ging heb ik een beetje met contactspray gespoten en met mijn hamertje tegen de carborateur getikt en toen startte de moter. Zonder problemen thuisgekomen.
4. Niet veel later reed ik op de snelweg met 120, en plots begon de moter te stotteren, snelheid zakte af tot 80. Langs de kant gezet, even gewacht, weer geprobeerd, zelfde effect, kwam niet harder dan 80.
De anwb-er zei tegen me”u weet wat er aan de hand is he” Hij zei nog net geen “mevrouwtje” er achteraan. In elk geval klonk het denigrerend. Ik wist helemaal niet wat er aan de hand was, maar het bleek dus wederom de carburateur. Weet ik veel dat dat behalve startproblemen ook snelheidsproblemen kan geven.
Daarna heb ik er een hele tijd niet in durven rijden, bang dat ik diezelfde anwb-man weer zou treffen, die me dan misprijzend aan zou kijken en zou zeggen dat ie me toch naar de garage had gestuurd….In elk geval ook bang dat het weer zou gebeuren.
Een paar weken geleden bedacht ik me dat het te gek was om een auto voor de deur te hebben staan waar ik niet meer mee durf te rijden, dus ben ik heen en weer naar Brabant gereden, en dat ging goed.
Samenvatting:
- De carb moet dringend vervangen of in elk geval schoongemaakt worden (wordt dat gecontroleerd bij APK?
- Het spruitstuk moet vastgezet
- LHM lekt nog steeds, maar daar is –ie vorig jaar ook mee door de apk gekomen
- Er zitten flinke roestgaten in de deur, maar aan de andere kant: er zit nog best veel blik om de gaten heen
- Ik denk dat een aantal banden wel aan vervanging toe zijn is
Er is ongetwijfeld nog een hoop meer mis mee, waar ik geen kijk op heb.
Vorig jaar zou deze auto al naar de sloop gaan, zoals sommigen van jullie nog wel weten, sterker nog dat ik volgens mij ook gebeurd, waarna een citrofiel met 2 rechterhanden hem enorm heeft opgelapt om hem door de apk te krijgen voor een vrijgezellenfeest, waarna hij hem onmiddelijk weer verkocht.
Toen ik hem kocht inde zomer benik er mee naar Frankwijk geweest, zonder problemen, veel gereden. Hier in Nederland lijkt mijn bx het gewoon minder leuk te vinden, of ik rijd er te weinig mee, dat kan ook.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
10eke
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
Gemist? Niet vergeten iig
Waarom niet carb schoon maken? systematisch te werk gaan en mss met wat hulp en wat tekeningen.
LHM lekt waar?
Spruitstuk LOS?? Leg uit?
Ik zou het ding in z’n geheel doneren aan het BX-club onderdelenmagazijn. Je hebt duidelijk te weinig technische kennis om er zelf iets aan te fixen, en duidelijk te weinig zin om er geld aan uit te geven.
Wie weet wat voor schade er intussen al is aangericht…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mm Harm heeft daar wel een punt.
sloop krijg je vaak ook nix… Bx club help je rest Bx rijdend nederland nog
is niet veel mis mee maar geen kennis en geen geld gaat vaak niet goed samen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Overigens zie ik maar weinig dingen waarmee ie echt niet door de apk zou komen. Behalve een LHM-lekkage dan.
Ik zou eerst eens uitzoeken of dat slechte lopen op te lossen is. Er zijn vast wel garages te vinden die voor niet al te veel geld de carb kunnen schoonmaken. Ik heb evt wel wat suggesties in de buurt, als je wilt.
Mocht dat helpen, en je hebt in elk geval weer het vertrouwen dat je niet stil komt te vallen, dan kun je overwegen de andere problemen ook aan te laten pakken. Als je dat vertrouwen niet hebt zou ik dat niet doen.
Harm schreef:Overigens zie ik maar weinig dingen waarmee ie echt niet door de apk zou komen. Behalve een LHM-lekkage dan.
Slecht lopen kan door vele dingen veroorzaakt worden, en als je daarmee de CO-norm niet haalt houdt het wel een keer op.
Ich bin ein Breaker
Harm schreef:Overigens zie ik maar weinig dingen waarmee ie echt niet door de apk zou komen. Behalve een LHM-lekkage dan.
gek genoeg is die juist ondanks die lekkage vorig jaar wel door de apk gekomen. Het is onduidelijk waar de lek zit, en het is ook maar een klein beetje.
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
Bij nader inzien moet ik harm wel gelijk geven, blijft het bij “problemen aankaarten” dan komt het nooit goed. Je weet dat carb problemen oplevert; doe er wat aan
10eke schreef:Harm schreef:Overigens zie ik maar weinig dingen waarmee ie echt niet door de apk zou komen. Behalve een LHM-lekkage dan.
gek genoeg is die juist ondanks die lekkage vorig jaar wel door de apk gekomen. Het is onduidelijk waar de lek zit, en het is ook maar een klein beetje.
Tip : vlak voordat je naar de APK gaat rijden, even de lekkages goed droogmaken.
Dan kunnen ze daar niet over vallen.
Bram schreef:10eke schreef:Harm schreef:Overigens zie ik maar weinig dingen waarmee ie echt niet door de apk zou komen. Behalve een LHM-lekkage dan.
gek genoeg is die juist ondanks die lekkage vorig jaar wel door de apk gekomen. Het is onduidelijk waar de lek zit, en het is ook maar een klein beetje.
Tip : vlak voordat je naar de APK gaat rijden, even de lekkages goed droogmaken.
Dan kunnen ze daar niet over vallen.
En roestgaten op de portieren kun je goed “oplossen” door het geheel goed schoon & droog te maken en af te plakken met ductape, zodat ze niet meer kunnen vallen over “scherpe uitstekende delen”.
Blijft als probleemgebied over: de carburateur en het uitlaatspruitstuk?
Ich bin ein Breaker
BX reparatie
Hoi!
ik heb de bx natuurlijk zelf flink goed bekeken en kan je zeggen dat de deuren geen apk punt zijn, oomde carb is dat niet, geen nieuwe ipzetten gewoon hamertje mee en even goed reinigen.
ANWB man moet zijn mond houden, doen ze bij mij ook altijd.Alsof ze het beter weten… ze kenne de contect van verhalen niet en ze vragen er niet eens naar bah.
De uitlaat kan je “tijdelijk” laten verhelpen…. losschroeven en flink wat vloeibare pakking ertussen spuiten, vastschroeven. houd ongeveer een week… maar komt in die week dus wel de APK door!
Voor banden naar de sloop gaan ventje mee die weet welke je moet hebben, baak zijn ze daar ook minder streng met de apk.
voor proffesionele reparatie kan je zo 1000 euro betalen… bij de juiste mensen 150 max.
succes!
Groetjes
Met vriendelijke groeten!
Re: BX reparatie
princejoao schreef:Hoi!
ik heb de bx natuurlijk zelf flink goed bekeken en kan je zeggen dat de deuren geen apk punt zijn, oomde carb is dat niet, geen nieuwe ipzetten gewoon hamertje mee en even goed reinigen.
ANWB man moet zijn mond houden, doen ze bij mij ook altijd.Alsof ze het beter weten… ze kenne de contect van verhalen niet en ze vragen er niet eens naar bah.
De uitlaat kan je “tijdelijk” laten verhelpen…. losschroeven en flink wat vloeibare pakking ertussen spuiten, vastschroeven. houd ongeveer een week… maar komt in die week dus wel de APK door!
Voor banden naar de sloop gaan ventje mee die weet welke je moet hebben, baak zijn ze daar ook minder streng met de apk.
voor proffesionele reparatie kan je zo 1000 euro betalen… bij de juiste mensen 150 max.
succes!
Groetjes
Daar wil ik toch wel even een waarschuwing, uit eigen ervaring, uitgeven tegen geklooi aan uitlaten.
Die dingen *horen* gewoon echt gasdicht te zijn en dat wel compromisloos, dus zonder geklooi met vloeibare pakking. Heel terecht een APK afkeurpunt.
Het dodelijke CO-gas (koolmonoxide) is geheel reukloos, en verplaatst zich niet per sé in combinatie met de uitlaatgaslucht.
Ik ben 1 x met een vriend in de auto bijna flauwgevallen; de oorzaak bleek een ontbrekende(!) pakking tussen uitlaatpijp en spruitstuk. Daardoor kwam er CO vrij, maar amper uitlaatgaslucht, en het giftige gas bereikte de cabine van de auto zonder dat we dat in de gaten hadden. Toen we op een gegeven moment tijdens een ritje allebei flauw werden maar dat gelukkig wel in de gaten hadden, hebben we snel de ramen open gedraaid (intuitief) en zijn direct naar de garage gereden alwaar dit defect werd geconstateerd. Heel erg uitkijken dus!
Ich bin ein Breaker
IS waar! CO is erg riskant!
geen risico’s nemen is altijd het beste….
Omdat de BX altijd een lekke uitlaat heeft gehad, ik ook met de lekke uitlaat naar france ben gereden en ndaarna nog 2000 km en toen heeft 10eke nog tig gereden en niet gebeurd is geft aan dat het risico laag is… maar misschien inderdaad beter niet te doen… de bouten van de BX zijn afgebroken. een remedie is: de motor er uit uitboren en uittappen. nieuwe bouten er in.
dit is superduur…..
10eke. er staat een prachtige BX GT te koop…. je eigen auto erbij die 2 combineren en je hebt weer een superauto!!!! er zijn vast wel wat bx clubbers die tegen de donatie van de restonderdelen je willen helepen.
heb je ook nooit meer de anwb er op je dak!
Groeten van joao
Met vriendelijke groeten!
princejoao schreef:Omdat de BX altijd een lekke uitlaat heeft gehad, ik ook met de lekke uitlaat naar france ben gereden en ndaarna nog 2000 km en toen heeft 10eke nog tig gereden en niet gebeurd is geft aan dat het risico laag is… maar misschien inderdaad beter niet te doen… de bouten van de BX zijn afgebroken. een remedie is: de motor er uit uitboren en uittappen. nieuwe bouten er in.
Als je dat aan een specialist vraagt, heeft die misschien nog een goed idee wat je veel geld bespaart?
Ich bin ein Breaker
moet je wel een aardige specialist kennen, de meeste zijn al bij overleggen duur!
kent er iemand een?
Met vriendelijke groeten!