Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
En 10eke, hoe is ‘t nou met de BX, leeft ‘ie nog?
Al eerder gezegd, jammer als deze ‘historische’ type 1 gesloopt zou worden. Iemand hier kan er vast wel een keer naar kijken (zie ook de “hulptroepen”).
Dag allemaal,
Ja hoor, BX leeft nog. Zelf was ik even gevloerd door griep, vandaar…....
Ik blijft het allemaal lastige keuzes vinden. Het gaat me er niet om dat ik er geen geld in wil stoppen, het moet het alleen nog waard zijn, en dat vind ik moeilijk om te bepalen.
Ik loop inderdaad tegen mijn gebrekkige technische kennis aan, moet zeggen dat ik me daarin ook vergist heb. Dacht dat ik een en ander wel makkelijker zou kunnen oppikken in de tijd dat ik de BX gehad heb. Maar de praktijk wees uit dat ik zonder de juiste gereedschappen en plek om te sleutelen, ook moeilijk een begin kon maken met leren door te doen.
Joao, dankje voor je verhaal over die uitlaat, ik wist dat je me dat vertelde toen ik hem kocht, maar was je tips om het vast te zetten vergeten.
Omdat ik zo moeilijk afscheid kan nemen van een auto waar ik toch inmiddels aan gehecht ben geraakt, had ik ik (al ijlend ?) besloten toen ik ziek in bed lag om hem dan maar gewoon bij Ordas te brengen voor APK en dan maar te zien hoeveel het me gaat kosten.
Nu denk ik er alweer wat anders over, en ik bergijp ook dat ik de auto keurenswaardig moet hebben voor ik hem wegbreng. Ik dacht eerst dat het net als bij de tandarts werkt: Je gaat eerst voor controle, hij zegt dat gaatje moet gevuld, de week erop kom je terug voor de behandeling, en dan krijg je weer een goedkeuring voor een half jaar mee.
Maar goed, me een auto gaat het anders begrijp ik. Ik heb bij Ordas overigens inderdaad een keer laten vallen dat ik die uitlaat wel tijdelijk voor de APK vast kon zetten, al wist ik niet meer hoe. Hij zei toen dat dat volgens hem niet kon, maar ik begrijp nu ook waarom. CO-uitstoot is inderdaad gevaarlijk. Nou heb ik altijd frisse lucht-toevoer omdat het dak lekt en ik door de deuren heen naar buiten kan kijken (nee, da’s een beetje overdreven) Verder rijd ik vaak met raam open, omdat de kachel altijd op zijn hoogst moet staan wegens de koeling van de moter.
Als iemand zich geroepen voelt, of iemand weet die mij wil helpen tegen zekere vergoedingen, dan hou ik me aanbevolen!
Ik bak zeer lekkere appeltaarten, en het is natuurlijk een unieke kans om aan een dergelijk uniek antiek project te mogen bijdragen! Toch?
De apk verloopt a.s. zaterdag, maar ik heb begrepen dat een paar weken speling er wel in zitten.
groet en bedankt, 10eke
ps het is me trouwens nog steeds niet duidelijk of die lekkende LHM nu een reden is voor afkeuring. Vorig jaar is ie er ook mee door gekomen.
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
10eke schreef:ps het is me trouwens nog steeds niet duidelijk of die lekkende LHM nu een reden is voor afkeuring. Vorig jaar is ie er ook mee door gekomen.
Heeeeeeel strikt genomen is lekkende LHM altijd reden voor afkeur.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
moet je de kachel ook altijd aan hebben omdat anders de motor overhit?
als ik alles zo lees lijkt het me een beetje een sloopwagen hoor .. niet lullig bedoelt , maar kan je dan niet beter gewoon iets anders halen voor een paar honderd euro en hopen dat die het een jaar volhoudt?
gratis autorijden kan trouwens niet het kost altijd geld
Citroën D Special 1970
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Die poaar weken speling zitten er helaas niet in. Vanaf de eerste dag dat de wagen geen geldige keuring heeft kan je een brief van de RDW verwachten. Hiervoor hoef je niets te doen, dit gaat allemaal automatisch via de grote RDW-database.
Je hebt echter wel de mogelijkheid om de wagen 2 maanden voor de vervaldatum te keuren met behoud van de huidige vervaldatum. Je hebt dan dus 14 maanden APK op je wagen.
En met deze regeling zijn alle smoesjes van “ik had geen tijd” enzo. tot fabels teruggebracht.
Dit niet om je bang te praten, maar ik heb zelf vorig jaar zo’n bon gehad van (ik geloof) € 100,-. En dat is erg zonde van je geld.
Succes! Ik hoop dat deze dame nog een jaartje mag blijven rijden.
patje74 schreef:Die poaar weken speling zitten er helaas niet in. Vanaf de eerste dag dat de wagen geen geldige keuring heeft kan je een brief van de RDW verwachten. Hiervoor hoef je niets te doen, dit gaat allemaal automatisch via de grote RDW-database.
Je hebt echter wel de mogelijkheid om de wagen 2 maanden voor de vervaldatum te keuren met behoud van de huidige vervaldatum. Je hebt dan dus 14 maanden APK op je wagen.
En met deze regeling zijn alle smoesjes van “ik had geen tijd” enzo. tot fabels teruggebracht.Dit niet om je bang te praten, maar ik heb zelf vorig jaar zo’n bon gehad van (ik geloof) € 100,-. En dat is erg zonde van je geld.
Succes! Ik hoop dat deze dame nog een jaartje mag blijven rijden.
Al het bovenstaande kan ik uit eigen ervaring bevestigen c.q. ben ik het helemaal mee eens.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
OscarTZDTurbo schreef:moet je de kachel ook altijd aan hebben omdat anders de motor overhit?
als ik alles zo lees lijkt het me een beetje een sloopwagen hoor ..
Alleen al vanwege de reportage in een CitroExpert van een paar jaar geleden, is dit géén sloopwagen
Ik volg niet helemaal hoe ‘t nou met die afgebroken bouten zit, maar voor de rest lijken me het allemaal vrij kleine dingen, al moet je als je daaraan wat doet er rekening mee houden dat er zo altijd wel iets zal zijn.
Kwa koeling zou ‘t me niet verbazen als er ergens een stekkertje gecorrodeerd is en de koelvin dus niet draait. Contactspray en opgelost
Je kunt voor 800 euro een andere auto kopen waar je een jaar mee kunt rijden, maar ook voor 800 euro deze op laten knappen en weer een jaar doorrijden.
Niet dat ik zo’n techneut ben, maar ik wil anders best een keer komen kijken hoor.
oei, 100 euro boete is toch al gauw een halve nieuwe ouwe BX. Zag toevallig net eentje te koop staan hier op d ecirtomarkt voor 150 euro met APK tot de zomer. Nu is de zomer een rekbaar begrip, tenslotte hebben we net een paar dagen zomer gehad.
Maar ik ben dan waarschijnlijk soweiso te laat, of niet? Stel, ik breng hem nu weg, heeft-ie misschien een week nodig om er aan te werken, verloopt de apk terwil ie bij de garage staat!
eeeh, ja, verwarming aan vanwege koeling. Dit naar aanleiding dat ik eens met kokende motor in de file kwam te staan, en er geen lek in radiateru of slangen gevonden werden. Overigens check ik sindsdien regelmatig het koelwaterniveau, dat eigenlijk niet noemenswaardig daalt, maar dat komt dan misschien omdat ik met de kachel aan rijd. (was overigens tip van Ordas toen)
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
niet te bang doen om die boete. Er is een kans dat je die boete oploopt. Maar je krijgt niet elke dag die boete.
Ik heb hier ook auto’s zonder keuring staan, en de boete komt gemiddeld eens in de 3 tot 5 maanden.
Het is ook 75 euro en geen 100. scheelt ook weer.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De enige manier om zeker geen bon op te lopen is schorsen. Je auto mag dan niet meer op de openbare weg, tenzij je onderweg naar de APK bent. Let wel, hij moet dan ook werkelijk een keuring krijgen, en niet zo’n keuring dat wanneer hij afgekeurd wordt, er geen afmelding plaats gaat vinden… (dit doen veel garages namelijk, en dan ben je de pineut)
En oh ja, schorsen kost je iets van €20,-. Ik had mijn boete trouwens gekregen binnen 3 dagen…. Ik had de HY uit de schorsing gehaald om het geheel in de praktijk te testen alvorens een APK uit te laten voeren. In totaal is ze 10 dagen zonder APK geweest.
10eke schreef:Maar ik ben dan waarschijnlijk soweiso te laat, of niet? Stel, ik breng hem nu weg, heeft-ie misschien een week nodig om er aan te werken, verloopt de apk terwil ie bij de garage staat!
Uit de folder ‘voertuigtechnische eisen personenauto’s en lichte aanhangwagens’ van de RDW:
Uw personenauto mag tot maximaal twee maanden na de vervaldatum vermeld op het keuringsbewijs op de openbare weg staan (dus niet rijden).
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
D. Peters schreef:stoterstangen90 schreef:niet te bang doen om die boete. Er is een kans dat je die boete oploopt. Maar je krijgt niet elke dag die boete.
Ik heb hier ook auto’s zonder keuring staan, en de boete komt gemiddeld eens in de 3 tot 5 maanden.Het is ook 75 euro en geen 100. scheelt ook weer.
Zijn dat die motorlozen? Calculeer je die boetes gewoon in, omdat schorsen te omslachtig/duur is?
omdat ik niet meer ruimte heb, en ze dus in de verzekering en wegenbelasting gewoon op de parkeerplaats staan. Overigens staat er maar een motorloze buiten. De andere is de 20 tzi, maar die kan binnenkort voor de keuring. Staat overigens pas sinds september 2004 zonder keuring…...... ops:
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
D. Peters schreef:stoterstangen90 schreef:niet te bang doen om die boete. Er is een kans dat je die boete oploopt. Maar je krijgt niet elke dag die boete.
Ik heb hier ook auto’s zonder keuring staan, en de boete komt gemiddeld eens in de 3 tot 5 maanden.Het is ook 75 euro en geen 100. scheelt ook weer.
Zijn dat die motorlozen? Calculeer je die boetes gewoon in, omdat schorsen te omslachtig/duur is?
Hoe rekent ie dan?
1 per 3-5 maanden is toch zo’n 3 tot 4 per jaar, das weer 225-300 per jaar.. Schorsen kost voor een auto die ouder is dan 10 jaar 20 euro per jaar.. Voor dat geld kun je 11-15 auto’s schorsen, blijft moeilijk die keuze
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
EIgenlijk is het simpel op te lossen. Breng hem weg, ga hem schorsen en als ze een verse APK heeft ontschors je de dame weer (gratis).
Helaas heb je in deze korte periode niet het voordeel dat je geen belasting hoeft te betalen, maar verder loop je dan geen risico.
abxsport schreef:D. Peters schreef:stoterstangen90 schreef:niet te bang doen om die boete. Er is een kans dat je die boete oploopt. Maar je krijgt niet elke dag die boete.
Ik heb hier ook auto’s zonder keuring staan, en de boete komt gemiddeld eens in de 3 tot 5 maanden.Het is ook 75 euro en geen 100. scheelt ook weer.
Zijn dat die motorlozen? Calculeer je die boetes gewoon in, omdat schorsen te omslachtig/duur is?
Hoe rekent ie dan?
1 per 3-5 maanden is toch zo’n 3 tot 4 per jaar, das weer 225-300 per jaar.. Schorsen kost voor een auto die ouder is dan 10 jaar 20 euro per jaar.. Voor dat geld kun je 11-15 auto’s schorsen, blijft moeilijk die keuze
ruimte. Je betaald ook ca 200 euro stalling per jaar, Als je al een plekje kunt vinden. Per auto.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.