Ik ben in het bezit van een c5 exclusive automaat bj 2002.
Mijn vraag is als ik langzaam optrek schiet hij soms met een
dreun in zijn twee komt dat meer voor ?
Voor de rest rijd hij als een zonnetje
Iedereen bedankt voor de reacties de storing is opgelost
de dealer heeft er twee solenoids achterop het hydraulisch brein
vervangen en hij schakelt nu weer goed.
Totaal aantal Berichten: 25631
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Even een move naar C5.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb een C5 Differènce van 2003 met een 2.0 liter benzine op LPG en automaat. Ondertussen staat er 159.530km op de teller en het door jouw genoemde probleem ken ik niet.
Wel wil die van mij nog wel eens hardhandig terugschakelen als je rustig rijdt (dan is hij even kwijt of hij nu in drie moet blijven of terug naar twee).
Bij rustig optrekken heb ik nog nooit vernomen dat hij met een dreun in de twee gaat.
Succes er mee!
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
een automaat die met een dreun schakeld is defect.
dit houd dus in dat je ermee naar een bakkenspecialist moet gaan.
jou bak schakeld middels een ECU en gedeeltelijk middels hydromechanica.
het kan aan de volgende dingen liggen.
1/vuile verouderde olie.
2/niet goed werkende solonoid(s).
3/schakeldemping (hydromechanisch) defect.
4/electronische besturings fout.
5/versleten bak waardoor er interne lekkage dus drukverlies is.
6/combinatie van bovenstaande.
7 er zijn zo nog een stuk of wat oorzaken mogenlijk, maar hierboven zijn de meest voorkomende.
het kan gaan van pomp tot defecte lageringen en afdichtingen.
een automaat is echt een stukje supersonische mechanica, en vergt dus echt een stukje gedegen kennis om fouten op te sporen.
je begrijpt dat je hier als leek weinig aan kunt doen.
mijn advies = ga naar de dealer en of een bakkenspecialist, laat de ecu uitlezen, en ga verder op hun adviezen af.
het kan meevallen, maar het kan ook aangeven dat dit het begin van het einde is van je trannie.
succes
mvgr wupke
Ga maar naar Autrans, anders komt de auto via de dealer daar alsnog. Autrans is de specialist op het gebied van automatische versnellingsbakken.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Het ligt eraan welke automaat je bedoeld. In de C5 zijn verschillende bakken geleverd. Misschien is het handig even aan te geven welke motor je erin hebt liggen (2.0 benzine, 2.0 HDI etc.).
In de 1.8 en 2.0 benzine ligt de AL4 bak en in de HDI de 4HP20 van ZF.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Bij de 2.0 benzine motoren zou het niet mogen voorkomen, Hierin zit de AL4 bak die dit probleem normaal niet heeft.
De 4HP20 (oa de HDI en de oudere V6 modellen) staat erom bekend dat ie koud wat nukkig is, dit schijnt met de emissie eisen vandoen te hebben zodat de motor sneller op temperatuur is.
Domme vragen bestaan niet.
van de Diesels heeft alleen de 2.2HDi16v een ZF bak (4HP20)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005
- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
De olie in de automaat zou nooit ververst hoeven te worden.
Zie ook het forum van de c5 club
Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.
Frank65 schreef:De olie in de automaat zou nooit ververst hoeven te worden.
Zie ook het forum van de c5 club
dat klopt, is ook bij het meerendeel van de USA merken zo.
sterker, die hebben zelfs geen aftapplug.
andersom is en blijft de vraag, is dit wel wijsheid?
ik bedoel, hun voornaamste reden is/ de olie overleeft de bak, (lees er zitten geen dope’s in van beperkte houdbaarheid ed.).
daarnaast word de levensduur van een automaat (fabrieksgeheim) tussen de 150 , en 250 000 kms geschat gebouwt en gehouden.
ik vraag me sterk af of het niet slim is om toch tussentijds de olie te verversen, en het filter te vervangen of schoon te maken..
met achterliggende reden, baad het niet het schaad ook niet.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Sterker nog: Doe je het niet dan is het na 200K afgelopen met je 4HP20 of AL4.
Vervang je de olie netjes, dan gaat ie een stuk langer mee..
Domme vragen bestaan niet.
is gewoon een klacht van de AL4.
er is een oplossing, maar echt nodig is het niet.
mvgr wupke
Menno. schreef:Wat is de oplossing
eerst moet je vaststellen OF< je bak al GEUPDATE IS en de drukopnemer is vervangen, en 1 klepje (solonoide)...na die modificatie word hij in principe ALTIJD geupdate.
nu komt de crissis…
de mechanische UPDATE is al voldoende,, als ze dan de ECU gaan updaten, is de eigenlijke klacht vaak vrij snel weer terug, zij het in mindere mate..
de eigenlijk oplossing bestaat dus uit alleen de drukopnemer, en een solonoide te vervangen…..
LAAT HEM DAN NIET UPDATEN. ....de ecu dus !!
die kan zelfs het loodje leggen van die update,,,,
mvgr wupke: