hallo,
je kent hem wel, de indicator links op je dashboard die aangeeft als er een deur openstaat of er een lamp kapot is.
ik weet dat de lampjes voor de deuren nu simpelweg verbonden zijn met een contact in het deurslot. nu vroeg ik me af hoe die lampbreukdetectie wordt gedaan en waar zit dan dan meetonderdeel?
die 2 achterste lampjes blijven steeds branden, zoals ik al in een ander draadje had vermeld, en toen was me voorgesteld om de kabels die naar de koffer leiden eens na te kijken op breuk. het rare is als ik mijn voorste koplampen ontkoppel, de lampjes dat niet aangeven… thans ze werken wel.
heeft iemand hier een schema van of weet iemand hoe dat gemeten wordt en waar ik dat onderdeeltje ergens kan terugvinden?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
pff, helemaal exact weet ik het niet.
ik heb het bij de citroen nog nooit bij de hand gehad, of wat masse ellende na dan.
maar het werkt dmv weerstand meten.
er zit een weerstand meter in die boven of onder een bepaalde weerstand, het dashbordlampje laat branden.
bij de Volvo is het zelfs zo extreem, dat als je er 1 lampje van 5 wat bij bouwt ,het dash lampje al gaat branden.
hoe het bij de Citroen aan toe gaat is me dus zoals gezegd nog niet over de weg gekomen.
je zou uit het draden gebeuren dus naar een knooppunt cq bron van de lichtvoeding ,kunnen gaan zoeken.
immers het word vanaf de voeding nagemeten, fluctuatie’s in de voeding boven of onder een X weerstand, worden als afwijkend gezien en gemeld middels het verklikkerlampje.
mvgr wupke
ja maar daarom moet ik het hele dashboard demonteren en daar heb ik eigenlijk geen tijd voor.
heeft er dan niemand echt een idee waar dat instrumentje zich bevind… dat zou me al wat zoekwerk besparen.
nu is er wel iets vreemd. als ik het contact aanzet en de lichten eenzet, dan gloeit er een lampje van het achterlicht heel lichtjes mee. ook geeft de lampbreukmelder aan dat er wat scheelt met de achterste lampen. als ik dan langer dan 2 sec op mijn rempedaal duw dan geeft de lampbreukmelder niks meer aan.
vreemd dus. daarna gloeit het lampje van het achterlicht niet meer mee…
ik tel vanachter 3 lampen op elk lampenbordje, we hebben het dan niet over de lampen in het kofferdeksel…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Over foute kapotte-achterlichten-meldingen van het display zijn al meerdere draadjes voorbij gekomen. Ook dit waren meestal massacontact problemen. Een zwak meebrandend lampje (lekstroompje!) doet ook al zoiets vermoeden…
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
lekstroompje?
normaal mag dat lampje niet branden en het gloeit een beetje…
na indrukken van de stoppedaal en loslaten is dat weg.
raar
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
dit is normaal. als je een textschermpje hebt, zegt ‘ie ook dat je op het rem moet gaan staan om de remlichten te testen….....
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ik heb geen tekstschermpje, er staan aleen lampjes op, is het dan wel normaal?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht