Beste mensen,
mijn nieuwe type 2, 2.1TD uit 1995 heeft een brommetje in de 4e versnelling die verdwijnt als ik mn hand op de pook houd. Het lijkt erop dat ie net niet ver genoeg in de versnelling zit.
Ik heb tot maar liefst 2 keer aan toe hetzelfde probleem gehad bij een peugeot 205, daar schoot ie zelfs uit de versnelling, daar lag het probleem bij een compleet opgedroogde rubberen hoesje op éen van de draaipunten van de schakelstangetjes. Deze werkte daardoor als veer en trok de versnelling eruit.
Nu heb ik twee vraagjes, zitten er in het schakelsysteem van de xm ook koppelpunten met rubber (dus niet de bal-kop verbindingen) die uitgedroogd zouden kunnen zijn, dan wel de verende kracht achter de 4e versnelling kunnen zijn?
en
zitten er schakelstangejtes in het systeem die te verstellen zijn, in de lengte in dit geval, zoals bij de bx bijvoorbeeld?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
er zitten idd stangen in die verstelbaar zijn.
en het zijn er 3, 1 hele korte en 2 lange.
ik zou niet te vlug aan de afstelling daarvan gaan rommelen, maar het kan wel zo zijn dat je stangensysteem tegen de NULstand van de pook drukt in de 4e gang.
als je de stangen op de voorgeschreven lengte’s afstelt zijn de problemen vaak groter.
ik vermoed dat dit komt omdat elke motor en bak ophanging afwijken , hetzij door de en montage in het verleden, het zij door slijtage.
de beste afstelling verkreeg ik altijd door het midden van de de pook te benaderen, zonder spanning op de stangen te hebben.
dus stel eea zo af dat de pook lekker in het midden staat, en dat alle kogels zonder stress en spanning zijn.
natuurlijk is een beetje vet of teflonspray ook nooit weg.
mvgr wupke.
kijk, dat wilde ik horen.
Bij de 205 zat op het subframe een wipwap die de verticale pook beweging (dus de beweging van de 1 in 2 en 3 in 4) doorgaf aan een andere stang. Dat zat met een busje door een rubberen ring op het frame gebout. Dat rubber was kurkdroog en vastgesmolten in de loop der jaren aan het frame, zodat het als veer werkte.
Zitten er ook van dat soort punten op het systeem van de xm en waar kan ik die vinden? Even lekker met WD40 aan de gang!!
er zat ook een brom in de koppeling, die, als ik het pedaal 1mm indrukte weer verdween…Niks koppeling gaar, niks druklager versleten, niks bak bijna op, het was een slang van de airco die tegen de rubberen knop van de koppelingskabel hing en het trillen van de motor doorgaf!!!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
ik zou in jou geval gewoon alle scharnier punten zuiver maken en controleren, evt, vervangen, en smeren + afstellen.
dan zou je van de storing af moeten zijn, en weer soepel moeten schakelen.
en de stangen zitten achteraan de bak (je kunt er eigenlijk nauwenlijks bij, maar ja, daar is het een XM voor )
achteraan de bak naar het midden in de tunnel toe, alwaar ze overgaan op de switch en dan naar je pook.
ik meen idd dat de XM ook die dikke kogeljoint heeft, maar met zekerheid durf ik het niet te zeggen. ops:
ti’s nogal effe terug dat ik onder een xm heb gelegen..
mvgr wupke
we gaan aan de gang. Nu nog een sleutelplek vinden met brug in de buurt van Den Haag! De vorige keer op de bokken is me niet meer goed bevallen….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Heee, das interressant.
Zou je wat foto’s kunnen nemen van wat je tegenkomt en hoe je het doet ? ??
Anders wil ik je wel komen helpen ofzo, dan doe ik er gelijk wat ervaring voor mezelf mee op.
Gompy, het is denk ik een klusje van niks, de enige voorwaarde voor dit soort klusjes is een fatsoenlijke klusplek (om onder de auto te kunnen staan)...
Ik vermoed dat ik deze klus zaterdagmiddag even in Delft bij mn oude huis ga doen, daar kan ie nog zonder gezeik op de bokken staan. Verder kan het niet meer zijn dan de schakelstangen volgen, kijken waar er spanning op staat (door ze een voor een los te koppelen) en flink wat WD-40 te verbrassen!
Maar ik houd jullie op de hoogte!
Edit; mochten er nog mensen zijn die een plaatje weten te vinden van het schakelsysteem van de xm, welke stangetjes er zitten, hoe de routing loopt etc, dan is die van harte welkom natuurlijk!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Afgelopen maandag de schakelstangen gevolgd. Er loopt er maar 1 vanaf de onderkant van de pook, daarvan heb ik het glijlager eruit gehaald en schoon gemaakt. Een lastige plek om de moertjes los te krijgen. Ondanks wat vuil wat het nog prima en lag het probleem met het brommen daar niet.
Hetzelfde glijlager van de wipwap op het subframe was wel heel smerig en bijna afgetopt met zand. Die is lekker schoon gemaakt en ingevet met kogellagervet. Van daaruit heb ik de balverbindingen gecontroleerd en waar nodig nog ingevet. Tenslotte de onderste stang vanaf de wipwap naar de bak een 2 slagen langer gemaakt.
Resultaat is dat de brom minder is geworden maar nog steeds aanwezig is, zij het minder vaak. Ik heb dan ook het vermoeden dat de stang nog iets langer zou moeten, met als risico dat alles wat je er zeg maar voor de 4e versnelling bijgeeft, er bij de 3 en 5 afhaalt….Voorzichtigheid geboden vreees ik…
Daarnaast staat dat van onderaf gezien de pook niet recht (lees in het midden) van het rubber zit. Voor de lage versnellingen 2,4 en R raakt de pook bijna de voorkant van de bak rondom het rubber. De hoge versnellingen 1,3 en 5 zitten net naast het midden van het rubber. Een en ander wordt snel duidelijk als je de onderkant van de pool ziet…..
Het verende effect waardoor de pook uit de 4e versnelling wordt getrokken kan dus ook veroorzaakt worden door de zwaartekracht van de lange schakelstang, die verder dan normaal omhoog geduwd moet worden…
Hoe nu verder?
edit, die schakelstang zit dus met andere woorden niet verticaal, maar de in-zn-vrij stand is licht naar achteren vallend….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
als ik me niet vergis kun je die lengte beinvloeden.
eea is over een swivel bridge gebouwt, die swivel kun je aanpassen middels 1 van de schakelstangen…
mijn idee zou zijn, peuter FF de kleine stangen los, en kijk welke beweging van de swivel, correspondeert met de lengteslag van de pook,, ergo die schakelstang dus wat inkorten of verlengen….
ti’s wel geen automaat,, maar transmissie is transmissie,,, mischien de automaten meeting een idee? 13 mei bij wup thuis?
geheid dat we het kunnen fixen in een stief kwartiertje….
mvgr wupke
Daar heb ik ook aan zitten denken. De lange stang echter, tussen pook en swivel? is vast, daar kan je geen lengte in veranderen. Van daaruit loopt natuurlijk wel een klein stangejte van 25 a 30 cm schat ik zo. Die heb ik al verlengd maar om de pook goed in positie te krijgen ben ik bang dat het om centimeters gaat en dat zit er niet in…
Eigelijk zou ik een totaalbeeld moeten hebben van de stangen, om te bepalen welke punten vast zijn en ik de speling moet zoeken.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!