14 van de 39
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
   
BX van LE (Criezel, LHM gedoe p. 38)
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 april 2007 02:13 AM
  [ # 196 ]
Lelijke Eend schreef:

Hehehe Very Happy

Nee, niet nog een BX. Heeft te maken met de stallingsruimte, verzekering en meer van dat soort gedoe.

Als je stallingsruimte hebt, hoef je geen verzekering natuurlijk.  Wink En je hebt dan gelijk ruimte om je uit te leven op de BX.  Laughing

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 april 2007 02:16 AM
  [ # 197 ]

Verleidelijk, maar nee.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 april 2007 05:46 AM
  [ # 198 ]
BX19trs schreef:

Ik heb het hele distributiegedeelte blootgelegd, als LE daar zondag/maandag tijd voor over heeft dan kan hij zelf de Db-riem demonteren en de waterpomp vervangen.l

Besteed ook effe aandacht aan de kleppen, effe de klepspeling opmeten en indien nodig stellen, als de D-riem er toch af ligt dan is het demonteren van de nokken-as niet zoveel werk. Het stellen gaat d.m.v. klepstelplaatjes onder de stoterbussen, om deze te vervangen moet de nokken-as eruit. Wil je het echt goed doen nu je er toch makkelijk bij kan, neem dan de klepseals mee, het olieverbruik daalt dan tot bijna nul tussen 2 beurten in.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 april 2007 01:05 PM
  [ # 199 ]
ZX1.4i schreef:
BX19trs schreef:

Ik heb het hele distributiegedeelte blootgelegd, als LE daar zondag/maandag tijd voor over heeft dan kan hij zelf de Db-riem demonteren en de waterpomp vervangen.l

Besteed ook effe aandacht aan de kleppen, effe de klepspeling opmeten en indien nodig stellen, als de D-riem er toch af ligt dan is het demonteren van de nokken-as niet zoveel werk. Het stellen gaat d.m.v. klepstelplaatjes onder de stoterbussen, om deze te vervangen moet de nokken-as eruit. Wil je het echt goed doen nu je er toch makkelijk bij kan, neem dan de klepseals mee, het olieverbruik daalt dan tot bijna nul tussen 2 beurten in.

Echt heel erg veel zal er niet te stellen zijn maar controle is geen enkele moeite, als de riem erop ligt tenminste, want hoe denk je de nokkenas te gaan draaien voor het controleren als de d-riem eraf ligt…
Een bak met shims en een schroefmicrometer scoren kost daarentegen weer wel moeite…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 april 2007 01:51 PM
  [ # 200 ]
karel schreef:

Echt heel erg veel zal er niet te stellen zijn maar controle is geen enkele moeite, als de riem erop ligt tenminste, want hoe denk je de nokkenas te gaan draaien voor het controleren als de d-riem eraf ligt…

De riem ligt er nog op had ik begrepen Wink

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 april 2007 12:27 AM
  [ # 201 ]

Nu niet meer. De kleppen worden ook niet gesteld. Hij rijdt uitstekend (oordeel van Emiel, de enige BX kenner die in Criezel gereden heeft), dus het heeft geen zin.

Vandaag weer wat gesleuteld. Wegens vermoeidheid, een gebrek aan ervaring en natuurlijke traagheid (alles aan mijn kant) niet zoveel gedaan als gehoopt.

Emiel had eerder al de afdekkappen, wat slangen en filters en ander spul wat aan de kant gesleuteld/gedemonteerd zodat de distributieriem bloot lag. Samen hebben we de spanrol verwijderd en de distributieriem van de motor getrokken. Vervolgens heb ik de koelvloeistof afgetapt en de waterpomp uit het blok getrokken en de restjes pakking verwijderd (wat een kutklus!). That’s all. Al met al zijn we ca. 3,5 uurtjes bezig geweest. Aangezien ik me knap moe voel en deze week ook nog moet werken en dan een beetje fief moet zijn, heb ik besloten morgen niet te sleutelen. Het plan is dat dat volgend weekend wel gebeurt, dan moet de distributieriem er weer om liggen en de hele zooi ijdbaar zijn. Ook hoop ik dan dat Criezel verzekerd is want de tijdelijke verzekering (telefonisch geregeld) is verlopen en ik heb nog niets gehoord van Emerpark inzake de permanente verzekering.

Overigens heeft Emiel gezegd a.s. donderdagavond nog wat te sleutelen. Dat vind ik echt helemaal supertof ! ! ! Dikke pluim voor Emiel ! ! !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 09 april 2007 01:03 AM
  [ # 202 ]

Kleppen stellen doe ik alleen zodra er problemen zijn met aanslaan en eventuele bijgeluiden aan de motor, zodra de kleppen verkeerd staan merk je dat wel aan zo’n auto, deze BX rijdt prima, is snel, slaat snel aan koud en heeft een mooie dieseltok!
Ook in dat rijtje preventief onderhoud worden de krukas en de nokkenaskeerring genoemd, deze zijn niet lek bij deze BX en hoeven dus ook niet vervangen te worden vind ik, puristen zullen zeggen vervangen, echter LE wil gewoon vertrouwd rijden en verder niet “De perfecte BX”’ bezitten.
Als alles gaat zoals ik dat wil dan zit donderdagavond de nieuwe Db-riem op z’n plaats en zal de motor weer lopen.

Vrolijk Pasen!

Emiel

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 april 2007 01:06 AM
  [ # 203 ]

Donderdagavond al ? Shocked

Wauw ! ! !  Very Happy Very Happy Very Happy I owe you one !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 april 2007 01:13 AM
  [ # 204 ]
BX19trs schreef:

Kleppen stellen doe ik alleen zodra er problemen zijn met aanslaan en eventuele bijgeluiden aan de motor, zodra de kleppen verkeerd staan merk je dat wel aan zo’n auto, deze BX rijdt prima, is snel, slaat snel aan koud en heeft een mooie dieseltok!

Klinkt allemaal heel vertrouwd als ik het zo lees. Cool

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 09 april 2007 03:18 AM
  [ # 205 ]
BX19trs schreef:

Ook in dat rijtje preventief onderhoud worden de krukas en de nokkenaskeerring genoemd, deze zijn niet lek bij deze BX en hoeven dus ook niet vervangen te worden vind ik, puristen zullen zeggen vervangen, echter LE wil gewoon vertrouwd rijden en verder niet “De perfecte BX”’ bezitten.

Emiel, purist of niet, ik zou toch zeggen: doe het nou meteen, want daar kun je zó ontzettend spijt van krijgen!

Ik heb de krukaskeerring - stom stom stom - destijds met mijn inmiddels gesloopte 19TGD break niet gedaan, en zodra de dynamo sneuvelde en ik de nieuwe inspande sneuvelde de krukaskeerring alsnog.

Ja, de ruimte op de krukaslager zal daar ongetwijfeld debet aan geweest zijn, maar een frisse keerring had nog wel terug geveerd. Gevolg was dat ik - en de volgende berijder - precies konden zien waar de auto gestaan had. Niet grappig…

Ter nagedachtenis aan deze blunder heb ik nu nog steeds 1 losse krukaskeerring liggen, want die zat wel in het destijds verder wel compleet gemonteerde d-riem setje.

Als je de nokkenaskeerring niet vervangt dan gaat bij mij echt het licht uit want 1. die dingen zijn *echt* *altijd* lek of gaan dat morgen danwel overmorgen en 2. vervangen daarvan is echt niet veel werk.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 april 2007 03:25 AM
  [ # 206 ]

We zien wel even Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 april 2007 02:25 AM
  [ # 207 ]
Lelijke Eend schreef:

Overigens, ik heb besloten mijn BX Criezel te noemen. Deze naam is bedacht door Marten Postma en staat voor Crisis Diesel. Echter, met een z vind ik het leuker klinken, dus het is Criezel in plaats van Criesel. Tevens heb ik nog een uitleg gevonden voor de naam Criezel: Citroën rijden is enorm zalig en lekker.

Ik heb het trouwens weer afgeleid van de term “viezel” voor een Visa Diesel die ik “visapower” regelmatig hoorde gebruiken.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 april 2007 01:53 PM
  [ # 208 ]
karel schreef:

Als je de nokkenaskeerring niet vervangt dan gaat bij mij echt het licht uit want 1. die dingen zijn *echt* *altijd* lek of gaan dat morgen danwel overmorgen en 2. vervangen daarvan is echt niet veel werk.

Oja, die van de Evasion (6 jaar oud, 180.000 km) is trouwens ook niet vervangen bij de d-riem, en raad eens….? Blijft wel PSA…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 762
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 10 april 2007 02:11 PM
  [ # 209 ]

wordt het trouwens críezel of criezél? De klemtoon op de laatste e klinkt wel het leukst Smile

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 april 2007 02:17 PM
  [ # 210 ]
karel schreef:
karel schreef:

Als je de nokkenaskeerring niet vervangt dan gaat bij mij echt het licht uit want 1. die dingen zijn *echt* *altijd* lek of gaan dat morgen danwel overmorgen en 2. vervangen daarvan is echt niet veel werk.

Oja, die van de Evasion (6 jaar oud, 180.000 km) is trouwens ook niet vervangen bij de d-riem, en raad eens….? Blijft wel PSA…

Sja, het kan idd allemaal een keer kapot. Toch zijn mijn ervaringen ook weer niet zo dramatisch op dat punt. Je kan ook bezig blijven, want hetzelfde wat voor keerringen geldt, geldt ook voor koelwaterslangen.

Profiel  
 
 
14 van de 39
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook