Er komen nieuwe keerringen in m’n blok waar dat redelijkerwijs kan (dus niet blok uitmekaar om ergens 1 miezerig keerringetje tre vervangen wat toch nooit stuk gaat. Alleen, dan moet je wel van die dingen hebben. Gisteravond kwam ik er dus achter dat ik vergeten was die krengen te regelen. Dus opgezocht wat voor keeringen er in gaan en vandaag gekeken op m’n werk of ze die dingen hebben. ALleen nokkenaskeerringen, geen krukaskeerringen. Dus maar 3 nokkenaskeerringen uit het schap gepakt (gepakt, niet gejat, rekening komt wel) en wat collega’s aan de tand gevoeld waar een Citroboer in de buurt zit. 1 collega wist wel een Citroboer. Aangezien mijn richtings gevoel zo slecht heb dat ik eerst na moet denken welke kant ik op moet gaan als ik val, ben ik het eerste (grootste) stuk achter hem aan gereden en heb de Citroboer toch gevonden. Hij was wel open, maar de monteur(s) die over de onderdelen gaan waren er niet meer. Hij wist ook niet waar de keerringetjes lagen, enzovoorts. Dat werden dus geen krukaskeerringen voor mij. Peugeot-dealer: zelfde verhaal. Geldt ook voor de 85 andere technische winkels, garagebedrijven, fastfitters, installatiebedrijven, loonbedrijven en groenteboeren waar ik langs ben geweest. De laatste tip was een motorrevisiebedrijf. Dat bedrijf was dicht, maar vaak kwam er ‘s avonds nog iemand voor een klus. Dus heb ik daar een half uur gewacht en ben er toen van uit gegaan dat die beste man niet meer zou komen (kan ik me voorstellen met dit weer!). Oplossing: Emiel bellen en afspreken dat die ringetjes er een andere keer in gaan. Hij zou vanavond met Criezel aan de slag, maar dat wordt hem dus niet. Echt super, iemand die zo flexibel is ! Morgen ga ik in de pauze even naar de Citroenboer bellen en zeggen dat ik die- en die keerringen nodig heb en vragen of iemand ze voor me klaar wil leggen. Dan kan ik na 17:00uur die vermaledijde dingen ophalen.
Schijt aan originaliteit.
Vandaag die keerringen gehaald. Eerst gebeld en later (na 17:00uur) opgehaald. Hehe ! Alleen heeft een onderdelenbedrijf ook een stel van die krengen naar me opgestuurd. Oorzaak: ik heb ze online besteld maar meende dat de bestelling pas doorging als je het per e-mail bevestigde. Niet dus ... Dus als alles goed gaat heb ik zometeen 3 keerringen teveel ! Mijn schuld, dus gewoon niet piepen en dokken. Ook heb ik de afdekkappen van de distributiriem schoongemaakt/schoon laten maken. Ik hab ze ingespoten met een soort schoonmaakmiddel, een collega heeft ze met een hogedrukspuit schoon gespoten. Toffe collega, rijdt ook Citroën
Schijt aan originaliteit.
Je zult het misschien wel gelezen hebben in mijn draadje over de TZD…mocht je vinden dat je TGD wat sloom trekt en een (te) lage top heeft, dan moet je die *rookstop* (die je nog net kan zien op de foto, een paar cm recht boven de oliepeilstok)....een kwart slag indraaien.
Je herkent je eigen BX dan niet meer
Rookstop ? Tuning met een draaiknop ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Rookstop ? Tuning met een draaiknop ?
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=176543&start=195
Hierbij verklap ik stiekum dat Criezel vanmiddag mijn werkplaats heeft verlaten (rijdend!)
Emiel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
BX19trs schreef:Hierbij verklap ik stiekum dat Criezel vanmiddag mijn werkplaats heeft verlaten (rijdend!)
Emiel
Hierbij verklap ik dat de dame erg mooi loopt!
patje74 schreef:BX19trs schreef:Hierbij verklap ik stiekum dat Criezel vanmiddag mijn werkplaats heeft verlaten (rijdend!)
Emiel
Hierbij verklap ik dat de dame erg mooi loopt!
Emiel
BX19trs schreef:patje74 schreef:BX19trs schreef:Hierbij verklap ik stiekum dat Criezel vanmiddag mijn werkplaats heeft verlaten (rijdend!)
Emiel
Hierbij verklap ik dat de dame erg mooi loopt!
Emiel
Dan kan ik ook wel verklappen dat ik wel heel nieuwsgierig aan het worden ben…...
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
BX19trs schreef:patje74 schreef:BX19trs schreef:Hierbij verklap ik stiekum dat Criezel vanmiddag mijn werkplaats heeft verlaten (rijdend!)
Emiel
Hierbij verklap ik dat de dame erg mooi loopt!
Emiel
Gefeli, houden zo!
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Criezèl rides again! Mooi werk zeg. Nou nog even meeten dus. Ga je op zaterdag naar Citromobile met de Criezèl dan komen we elkaar vast tegen, en anders ga ik de dijk gewoon weer over. Ik weet dat er nog een meeting in de maak is bij jullie, maar ik weet nog niet of het lukt om daar naar toe te gaan.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Even een iets uitgebreider verhaal.
Toen ik vanmorgen aan kwam (een uur te laat, niet door mij maar door die verrekte bus die 4 minuten te vroeg was!) bleek dat Emiel al wat aan Criezel gewerkt had. Hij had de waterpomp er al op gezet en de riem van de HD pomp er oip gezet en nog wat klein spul wat ik vergeten ben. Toen hebben we de nokkenaskeerring vervangen. Echter, de krukaskeerring lukte niet. Het tandwiel zat helemal vastgeklemd en zonder beschadigingen kregen we die er niet af. Dan maar zonder verse krukaskeerring. Vervolgens ging de distributieriem er op en de dynamoriem. Vervolgens de motorsteun er weer op, kappen er op, koelvloeistof er in en rijden maar (klinkt heel simpel maar dat is het in de praktijk niet helemaal, ook zal ik wel wat puntjes vergeten zijn). Ondertussen nog even telefonisch een radiator geregeld en toen was het tijd om te rijden. Verdorie wat rijdt Criezel lekker ! En dat zal nog beter zijn als er nieuwe LHM in zit en het systeem gespoeld is. Ook moeten alle andere vloeistoffen nog vervangen worden, maar dat kan ik zelf wel (is er toch nog iets wat ik zelf kan ). Misschien doe ik dat woensdag, dan heb ik wel even tijd. Emiel (nogmaals) hartelijk dank voor je vele hulp ! Zonder jou had ik het niet gered !
Toch zijn er wat minpuntjes. De ventilator draait namelijk niet wanneer dat moet. Hij doet het wel (dat heb ik met wat creatief gedoe met ijzerdraad uitgevonden) alleen ergens zit er een draadbreuk. Toen ik vandaag naar huis reed (na eerst langs Mantgum, Sybrandabuorren en Sneek te zijn geweest, even pimperdepatsen met Criezel) ging het oranje lampje links van de temperatuurmeter branden. Via Emiel ben ik er achter dat dat niet ernstig is en dat ik er mee door kan rijden, zolang het rode lampje maar niet gaat branden. Dat neemt niet weg dat ik wel wil dat die ventilator doet wat hij doen moet, dus moet dat nog even gefixt worden. Waarschijnlijk een draadbreuk, dus ik overweeg een nieuwe draad te trekken, tanzij er betere tips zijn. Ook moeten er even nieuwe stekkertjes op de snoeren want dat ziet er ook niet meer jofel uit. Tevens wil ik de veerpoten wat smeren (WD40???) en ik overweeg de octopus preventief te vervangen. Er is wat mee omgeklooid, maar hij is niet slecht. Toch heb ik liever niet dat er spontaan iets knalt en ik dan ergens onderweg in de ellende zit. Ik heb vernomen dat je bij Hegru het beest voor €90,- all-inn kan vervangen, dus wellicht ga ik daar eens heen. Maar dat laatste is iets wat enigzins in de toekomst gaat gebeuren, eerst de koeleing aanpakken. Dat vind ik toch wat belangrijker (liever stilstaan omdat Criezel spontaan ongesteld is geworden dan omdat de complete motor weg smelt).
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:
Toch zijn er wat minpuntjes. De ventilator draait namelijk niet wanneer dat moet. Hij doet het wel (dat heb ik met wat creatief gedoe met ijzerdraad uitgevonden) alleen ergens zit er een draadbreuk.
Toch is dat in de meeste gevallen gewoon een rotte sensor of een rotte stekkerverbinding. Die corrosie in de stekkers kan soms zo hardnekkig zijn dat al druk je er een draadbrugje in, hij nog niet gaat loeien. Dan moet je bijna met een kleine vijl die stekker schoonmaken van binnen. Of nieuwe stekkertjes erop knijpen.
Check verder de zekering van de fan EN de weerstandspil die voor de halve stand dient (ervanuit gaande dat je een fan met 2 standen hebt).
Ik knip de draadjes af en ga zo even prutsen. Hopelijk is het dat ! En ik heb een variabele ventilator met aluminium weerstandpil (das toch dat ding achter de grille?).
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik knip de draadjes af en ga zo even prutsen. Hopelijk is het dat ! En ik heb een variabele ventilator met aluminium weerstandpil (das toch dat ding achter de grille?).
Ja, dat is de “lage stand weerstand”.
Bij mijn inmiddels gesloopte 19TGD waren de pootjes aan het thermocontact (onderaan de vulbuis) verrot, eentje was zelfs verdwenen.
Voor een oranje lampje bij een ongeblazen diesel heb je wel een warme dag nodig én gebrek aan rijwind. Dat kan voor een dag als gisteren dus wel kloppen; normaliter slaat de fan vrijwel nooit aan.
Ich bin ein Breaker