Bram schreef:Lelijke Eend schreef:...Ook nog zeker vermeldingswaardig: mijn dashboardkastje werkt weer. Okee, ik moet hem 3 keer dicht drukken voor hij daadwerkelijk sluit, maar dat valt wat mij betreft in de categorie ‘karakter’.
Hahaha…..ik zie het al, je leert de BX ook al kennen….man, hou op over dat *kolere* kastje (boven)......hoe vaak het me al niet voorgekomen is bij de diverse BX’en dat ie opeens spontaan openspringt ?
En ik kwam er ook achter dat naast de lage stand, de rijstand en de hoge stand er een nog hogere stand is ops:
Ja….mooi hè ?
Je zult nog wel wat meer *geheimen* ontdekken van de BX vermoed ik…de komende tijd.
Mocht je al eens het zekeringskastje eronder uit gehaald hebben…moet je niet gek opkijken als ie opeens onder het rijden plotseling op je koppelingsvoet ligt
(die bajonetsluiting wil nog weleens gammel zijn)
Heb ik los gehad, is nog niet uit eigen beweging nogmaals open gegaan.
Of dat je opeens je extra kentekenplaat kwijt bent, die je toch echt aan de zijkant in 1 van de 2 vakken had gelegd….die is dan dus achter de kunststofplaat gevallen.
Welke vakken ? In de voordeuren ? Of achterin ?
Nog een tip voor je…..zorg dat je die lange bout in je kofferbak waarmee je je reservewiel er onderuit draait…..eerst even inspuit met WD40,....en daarna evt invetten….je zult niet de eerste zijn die opeens een lekke band krijgt, (uiteraard in de stromende regen )....en dan die bout niet loskrijgt…sta je mooi.
Ga ik even naar kijken ! Tot gister had ik 2 volledige wielen achterin liggen + 2 banden. Nu is het wel belangrijk dus te wetten hoe het reservewiel bereikbaar is (en hoe goed het rubber + de druk nog is).
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:.... Dus zo snel als maar verantwoord kan alles weer terug schroeven (alleen slangen en accu eigenlijk), koelvloeistof bijvullen, douchen en gassen met Criezel !
Echter, bij 140 ging het oranje temperatuurlampje branden. Bij 120 ging dat weer uit.
Wees maar blij dat je een gewone 1.9 D hebt en geen Tzd-turbo.
Als je bedenkt dat de laatste (donkerrode) Xantia 1.9 D van Renz (en heel kort van mij) bijna een jaar met een compleet dichtzittende thermostaat heeft gereden, met een temperatuur van continue rond de 100 graden…en nog gewoon heel was gebleven….kun je wel concluderen dat die trouwe 1.9 D motoren echt heel wat kunnen hebben.
Maar omdat wij als BX rijders nu eenmaal geen temperatuurmeter hebben (de Xantia wel) en het gele lampje gaat branden als de koelvloeistof rond de 110 graden zit, is het toch maar beter als je dat z.s.m. in orde maakt.
Want wie weet hoelang hij al zonder koelvin draait…..en eens gaat het natuurlijk wel een keer fout.
Bram schreef:Maar omdat wij als BX rijders nu eenmaal geen temperatuurmeter hebben
Echte BX’en hebben er wel 1 hoor
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
In de 2 zijvakken in je achterbak dus, met die schuine kant erin….daar legde ik altijd mijn extra kentekenplaat in.
Je reservewiel kun je er onderuit halen door met die wielsleutel met dat oog eraan…..de bout los te draaien die vlak onder je koffersluiting zit, op de vloer dus.
(je krik moet als het goed is, in je wiel liggen)
Overigens zijn dat waardeloze wielsleutels, de originele van BX ....ik heb voor 6 euro een aparte wielsleutel gekocht die haaks op de wielbout staat, zodat je er meer kracht op kunt zetten.
Als je geluk hebt kun je die bout voor je reservewiel zo losdraaien….maar als ie al een paar jaar niet meer gebruikt is, komt het nog weleens voor dat ie loeivast zit
Kun je oplossen door aan de onderkant (auto even omhoog zetten) met WD-40 te spuiten op die bout…en dan de volgende dag nog eens proberen.
Maar wie weet heb je geluk en draait hij gewoon goed.
Juist, de GTI heeft er wel eentje.
Dat temperatuurlampje heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met te weinig koeling, dwz een slechte radiateur of thermostaat, bij 140 km/h heb je meestal geen koelvin nodig, advies van mijn kant: radiateur en thermostaat z.s.m. vervangen en ervoor zorgen dat je koelvin weer werkt, je hebt nu een vraagbaak met de elektrische schema’s dus met enige hulp zou je alles na kunnen lopen en het euvel kunnen vinden.
Je weet me te vinden!
@Bram, mijn post was niet tegen jou bedoeld, echter als je alles had doorgelezen wist je dat ik deze break samen met Elmer al een heel wat beter leven gegeven heb, een hoop dingen wil Elmer zelf doen, no problem, alleen als ineens bij afstellen van onderdelen die ik notabene geregeld heb iemand anders z’n hulp geroepen word ga ik ff dwars, jij kon dat niet weten toen maarja het maakt niet meer uit, no worries mate.
Radiateur is niet goed, dat is bekend. Echter, hij wordt wel warm. Zou dat betekenen dat de thermostaat het wel doet ? Dan lijkt mij de oorzaak van warmlopen bij 140 de slechte staat van de radiator en hoef ik niet naar de thermostaat te kijken. Of denk ik nu verkeerd ? Overigens, ik heb een radiateur gezien, gemonteerd in een BX. Die lijkt wel goed, dus ik denk dat ik die er maar eens uit pluk. Overigens, het was een BX op de sloop hoor. Just 4 sure
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Radiateur is niet goed, dat is bekend. Echter, hij wordt wel warm. Zou dat betekenen dat de thermostaat het wel doet ? Dan lijkt mij de oorzaak van warmlopen bij 140 de slechte staat van de radiator en hoef ik niet naar de thermostaat te kijken. Of denk ik nu verkeerd ? Overigens, ik heb een radiateur gezien, gemonteerd in een BX. Die lijkt wel goed, dus ik denk dat ik die er maar eens uit pluk. Overigens, het was een BX op de sloop hoor. Just 4 sure
Kan zijn, als de thermostaat niet goed opent / sluit is de doorstroming door de radiateur niet optimaal. Ik had er ook zo eentje.
Ich bin ein Breaker
BX19trs schreef:
Dat temperatuurlampje heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met te weinig koeling, dwz een slechte radiateur of thermostaat, bij 140 km/h heb je meestal geen koelvin nodig, advies van mijn kant: radiateur en thermostaat z.s.m. vervangen en ervoor zorgen dat je koelvin weer werkt, je hebt nu een vraagbaak met de elektrische schema’s dus met enige hulp zou je alles na kunnen lopen en het euvel kunnen vinden.
Ik gok op de thermostaat…ik propageer dat al enkele jaren hier….ALS je een BX diesel koopt, vernieuw meteen die thermostaat, kost je de kop niet en weet je i.i.g. dat het koelwater lekker doorstroomt zodra hij warm/heet is.
Dat is de goedkoopste oplossing (20 a 25 euro)....mocht hij dan nog gaan branden, dan zou je een nieuwe radiateur erop kunnen zetten.
Radiateur is €30,-
Beide maar vervangen dus. De huidige radiateur lekt niet, maar laat wel stukjes vallen.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Radiateur is €30,-
Beide maar vervangen dus. De huidige radiateur lekt niet, maar laat wel stukjes vallen.
Als het maar wel eentje is van een BX 1.9 D !
Bram schreef:BX19trs schreef:
Dat temperatuurlampje heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met te weinig koeling, dwz een slechte radiateur of thermostaat, bij 140 km/h heb je meestal geen koelvin nodig, advies van mijn kant: radiateur en thermostaat z.s.m. vervangen en ervoor zorgen dat je koelvin weer werkt, je hebt nu een vraagbaak met de elektrische schema’s dus met enige hulp zou je alles na kunnen lopen en het euvel kunnen vinden.
Ik gok op de thermostaat…ik propageer dat al enkele jaren hier….ALS je een BX diesel koopt, vernieuw meteen die thermostaat, kost je de kop niet en weet je i.i.g. dat het koelwater lekker doorstroomt zodra hij warm/heet is.
Dat is de goedkoopste oplossing (20 a 25 euro)....mocht hij dan nog gaan branden, dan zou je een nieuwe radiateur erop kunnen zetten.
De radiateur van deze break is zowieso al heel slecht, mijn idee was beiden vervangen.
Emiel
Die radiateur zit in een BX break met een ongeblazen dieselmotor. Onder de kap zijn er maar weinig dingen anders dan onder de kap van Criezel. Alleen kleurtjes van het plaatwerk en vuldop en het ontbreken van onderdelen en vloeistoffen.
Schijt aan originaliteit.
mssl schreef:LE ga anders die break van je als lijkenwagen gebruiken , als die BX van je warm loopt verwarm je de kist alvast een beetje voor
Lijken moet je koel bewaren, anders zwellen ze op als een ballon en gaan ze stinken.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Die radiateur zit in een BX break met een ongeblazen dieselmotor. Onder de kap zijn er maar weinig dingen anders dan onder de kap van Criezel. Alleen kleurtjes van het plaatwerk en vuldop en het ontbreken van onderdelen en vloeistoffen.
Ik moet even in mijn geheugen graven, maar er zit soms wel een verschil in die radiatoren….ligt een beetje aan het bouwjaar van die sloopdiesel.
Ik meen dat dit zit in de aansluiting van de slangen…..maar het is alweer jaren geleden dat ik een radiateur heb moeten vernieuwen van een BX…..dus kwestie van gewoon even goed vergelijken.
En tsja….hoe weet je dat die radiateur van de sloop nog wel dicht is ? ops:
Ik ben ook regelmatig op de sloop te vinden voor bepaalde onderdelen hoor…..maar een radiateur koop ik toch maar liever nieuw (kost wel weer rond de 100 a 120 euro dacht ik).
Maar ik zou als ik jou was als eerste maar eens die thermostaat gaan vernieuwen en dan eens kijken hoe en wat.
En als je dan toch op de sloop bent….kijk dan meteen eens of dat ding achter de grill voor je koelvin er nog zit (ben even de naam kwijt).
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005
- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
PrutsyLJ schreef:Bram schreef:Maar omdat wij als BX rijders nu eenmaal geen temperatuurmeter hebben
Echte BX’en hebben er wel 1 hoor
Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl