Beste Roel…..is het nu erg moeilijk om dat te maken in een BX diesel ?
Ik heb eens gelezen dat je dan dat censortje wat zorgt voor het oplichten van het rode lampje moet verwijderen op je thermostaathuis en daar een ander voor in de plaats moet zetten….die dat metertje van het juiste signaal voorziet.
Een draadje doortrekken is voor mij geen probleem, maar zijn die dingen nog wel ergens te koop….en WELKE moet je dan nemen ?
(zowel meter als censor)
Ik heb er al eens naar geinformeerd bij ons plaatselijk onderdelenhuis (v Rheenen autoparts Haarlem), maar die konden mij niet helpen….en aangezien de meter van een Xantia 1.9D in het dashbord verwerkt is, heb je daar ook niks aan….anders had ik die allang op de sloop gehaald.
Als LE het niet te erg offtopic vind worden, ga ik hier nog wel even op in.
Bram schreef:Beste Roel…..is het nu erg moeilijk om dat te maken in een BX diesel ?
Ik antwoord wel even voor Roel
Zoek eens op Autostyle op internet (klik op de link).
Ga naar de autostyle dealer bij jou in de buurt. In plaats van Autostyle zijn er wel meer goed gesorteerde automaterialenzaken die dit soort meters verkopen. Autostyle is hetzelfde merk als waarvan ik een turbodrukmeter heb.
Schaf een watertemperatuurmeter aan plus sensor plus en natuurlijk een stuk draad om het aan te sluiten. Die lui bij de automaterialzenzaak autostyle kunnen zo uitvinden wat voor sensor je nodig hebt.
Monteer het in de auto of laat het monteren.
Klaar is Bram.
mpostma schreef:Als LE het niet te erg offtopic vind worden, ga ik hier nog wel even op in.
Bram schreef:Beste Roel…..is het nu erg moeilijk om dat te maken in een BX diesel ?
Ik antwoord wel even voor Roel
Zoek eens op Autostyle op internet (klik op de link).
Ga naar de autostyle dealer bij jou in de buurt. In plaats van Autostyle zijn er wel meer goed gesorteerde automaterialenzaken die dit soort meters verkopen. Autostyle is hetzelfde merk als waarvan ik een turbodrukmeter heb.
Schaf een watertemperatuurmeter aan plus sensor plus en natuurlijk een stuk draad om het aan te sluiten. Die lui bij de automaterialzenzaak autostyle kunnen zo uitvinden wat voor sensor je nodig hebt.
Monteer het in de auto of laat het monteren.
Klaar is Bram.
Mmm, ik geef toch de voorkeur aan een origineel metertje uit een GTI of 19TZI break. Heb je gelijk 1 metertje over voor de lol.
Als je de gele sensor vervangt ipv de rode heb je altijd nog een indicatie voor als het écht fout gaat.
Ich bin ein Breaker
Nou, dank je Marten….voor de tips, ik zal dan eens nog een keer naar Jim Barends langs gaan (en Frami) die in de lijst van dealers staat.
Ik was daar een tijd geleden al eens wezen vragen en toen was het vooral die censor die ze niet konden bestellen, de meter zelf was geen probleem.
Maar omdat ik (nu) een zelfde motor als in de Xantia 1.9 D heb zou ik toch gewoon de censor van de Xantia moeten hebben, lijkt me.
Is trouwens niet zo erg offtopic want wie weet wil Elmer ook wel zo’n themperatuurmeter op zijn TGD hebben…dan weet ie het ook meteen
Update : en Karel….volgens mij lijkt het me verstandiger om juist die van de het rode lampje te nemen….dan wordt je wat eerder gewaarschuwd als het fout gaat (de meter stuk is of niet juist aangeeft) :
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bram schreef:Nou, dank je Marten….voor de tips, ik zal dan eens nog een keer naar Jim Barends langs gaan (en Frami) die in de lijst van dealers staat.
Ik was daar een tijd geleden al eens wezen vragen en toen was het vooral die censor die ze niet konden bestellen, de meter zelf was geen probleem.
Maar omdat ik (nu) een zelfde motor als in de Xantia 1.9 D heb zou ik toch gewoon de censor van de Xantia moeten hebben, lijkt me.Is trouwens niet zo erg offtopic want wie weet wil Elmer ook wel zo’n themperatuurmeter op zijn TGD hebben…dan weet ie het ook meteen
Update : en Karel….volgens mij lijkt het me verstandiger om juist die van de het rode lampje te nemen….dan wordt je wat eerder gewaarschuwd als het fout gaat (de meter stuk is of niet juist aangeeft) :
Dat hoeft niet persé zo te zijn. Het gaat niet alleen om de motor waar hij in geschroefd moet worden, de weerstand van de sensor is bepalend of hij het goed doet i.c.m. een bepaalde meter. Natuurlijk is het ook belangrijk dat hij in het gat van de motor past.
Eveneens ben ik tevens ook.
Bram schreef:Update : en Karel….volgens mij lijkt het me verstandiger om juist die van de het rode lampje te nemen….dan wordt je wat eerder gewaarschuwd als het fout gaat (de meter stuk is of niet juist aangeeft) :
Dat wil ik dus juist niet; ik wil alleen een waarschuwing als er écht wat aan de hand is. De rest (de voorwaarschuwing) zie ik dan wel op het metertje. Ga ik dan nóg te hard voor het ouwe beestje, dan mag er van mij een rood lampje gaan branden. Is de meter kapot, sja, het lampje kan ook kapot etc.
Het uitgangspunt van Citroën’s automobielen was altijd om dingen zo simpel te maken dat (ahum, zelfs) een vrouw er mee om kan gaan. Al die waarschuwingen voegen niets toe, zorgen alleen maar voor nodeloze paniek, leiden alleen maar af.
Ich bin ein Breaker
knäckor schreef:Bram schreef:Nou, dank je Marten….voor de tips, ik zal dan eens nog een keer naar Jim Barends langs gaan (en Frami) die in de lijst van dealers staat.
Ik was daar een tijd geleden al eens wezen vragen en toen was het vooral die censor die ze niet konden bestellen, de meter zelf was geen probleem.
Maar omdat ik (nu) een zelfde motor als in de Xantia 1.9 D heb zou ik toch gewoon de censor van de Xantia moeten hebben, lijkt me.Is trouwens niet zo erg offtopic want wie weet wil Elmer ook wel zo’n themperatuurmeter op zijn TGD hebben…dan weet ie het ook meteen
Update : en Karel….volgens mij lijkt het me verstandiger om juist die van de het rode lampje te nemen….dan wordt je wat eerder gewaarschuwd als het fout gaat (de meter stuk is of niet juist aangeeft) :
Dat hoeft niet persé zo te zijn. Het gaat niet alleen om de motor waar hij in geschroefd moet worden, de weerstand van de sensor is bepalend of hij het goed doet i.c.m. een bepaalde meter. Natuurlijk is het ook belangrijk dat hij in het gat van de motor past.
Wat bedoel je met “het gat van de motor”? Na, laat ik mijn fantasie maar niet de vrije loop laten
Er gaat als ik het wel heb een Facet 7.3007 sensor in de gewone diesels met brandstoffilter op het thermostaathuis, dwz zoeentje heb ik erin gezet.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
karel schreef:knäckor schreef:Bram schreef:Nou, dank je Marten….voor de tips, ik zal dan eens nog een keer naar Jim Barends langs gaan (en Frami) die in de lijst van dealers staat.
Ik was daar een tijd geleden al eens wezen vragen en toen was het vooral die censor die ze niet konden bestellen, de meter zelf was geen probleem.
Maar omdat ik (nu) een zelfde motor als in de Xantia 1.9 D heb zou ik toch gewoon de censor van de Xantia moeten hebben, lijkt me.Is trouwens niet zo erg offtopic want wie weet wil Elmer ook wel zo’n themperatuurmeter op zijn TGD hebben…dan weet ie het ook meteen
Update : en Karel….volgens mij lijkt het me verstandiger om juist die van de het rode lampje te nemen….dan wordt je wat eerder gewaarschuwd als het fout gaat (de meter stuk is of niet juist aangeeft) :
Dat hoeft niet persé zo te zijn. Het gaat niet alleen om de motor waar hij in geschroefd moet worden, de weerstand van de sensor is bepalend of hij het goed doet i.c.m. een bepaalde meter. Natuurlijk is het ook belangrijk dat hij in het gat van de motor past.Wat bedoel je met “het gat van de motor”? Na, laat ik mijn fantasie maar niet de vrije loop laten
Er gaat als ik het wel heb een Facet 7.3007 sensor in de gewone diesels met brandstoffilter op het thermostaathuis, dwz zoeentje heb ik erin gezet.
Ik geloof niet dat jij niet snapt wat ik bedoel Maar voor de goede orde zal ik me even nader verklaren. Met het ‘gat van de motor’ bedoel ik natuurlijk de plek waar de sensor in geschroefd wordt bovenop het thermostaathuis.
Eveneens ben ik tevens ook.
karel schreef:Dat wil ik dus juist niet; ik wil alleen een waarschuwing als er écht wat aan de hand is. De rest (de voorwaarschuwing) zie ik dan wel op het metertje.
Mijn eigen ervaring is (ik heb ook de meest “koude” sensor die normaal aan het gele lampje hangt) dat die voorwaarschuwing al knap laat komt. Staat de meter al lang rechts in de hoek op 110 graden en dan komt pas een keer dat gele lampje erbij. Dan staan bij de turbodiesel de beide koelfans al flink te loeien. Ik heb er geen idee van hoe lang je nog door moet gaan om t rode lampje aan de gang te krijgen, maar dan zit ie al ver voorbij het punt waarop ik gewaarschuwd had willen worden.
Bram schreef:Lelijke Eend schreef:Die radiateur zit in een BX break met een ongeblazen dieselmotor. Onder de kap zijn er maar weinig dingen anders dan onder de kap van Criezel. Alleen kleurtjes van het plaatwerk en vuldop en het ontbreken van onderdelen en vloeistoffen.
En tsja….hoe weet je dat die radiateur van de sloop nog wel dicht is ? ops:
Ik ben ook regelmatig op de sloop te vinden voor bepaalde onderdelen hoor…..maar een radiateur koop ik toch maar liever nieuw (kost wel weer rond de 100 a 120 euro dacht ik).Maar ik zou als ik jou was als eerste maar eens die thermostaat gaan vernieuwen en dan eens kijken hoe en wat.
En als je dan toch op de sloop bent….kijk dan meteen eens of dat ding achter de grill voor je koelvin er nog zit (ben even de naam kwijt).
Voor de zoveelste keer nu, die radiateur is heel slecht….....en ernstig beschadigd , beiden vervangen had ik al gezegd.
Emiel
BX19trs schreef:Voor de zoveelste keer nu, die radiateur is heel slecht….....en ernstig beschadigd , beiden vervangen had ik al gezegd.
Emiel
Hehe, hardstikke duidelijk Emiel.
Zolang je er niet op zijn Roel’s caravans mee gaat trekken op vakantie en je rijdt em verder netjes warm heb je die meter ook eigenlijk niet nodig.
mpostma schreef:Zolang je er niet op zijn Roel’s caravans mee gaat trekken op vakantie en je rijdt em verder netjes warm heb je die meter ook eigenlijk niet nodig.
Mmm, kijk, en dan vind ik ineens de voorwaarschuwing van het gele lampje al rijkelijk laat komen…
Mocht er een thermostaat, fan of thermocontact sneuvelen dan weet ik dat liever van te voren.
Ich bin ein Breaker
Ben net even langs geweest bij Frami autoshop en die hadden inderdaad dat boek liggen van Autostyle….daarin staat bij Citroen slechts 1 type censor (?) aangegeven en ik kon kiezen uit verschillende metertjes.
Met behuizing (om hem OP het dashbord te schroeven) kost het in totaal 58 euro….dat is het me wel waard.
Ook zit er dan een T-stuk bij waar zowel de draad naar de temperatuurmeter als die van je rode (of gele) lampje op kan….dus die doet het dan ook nog.
karel schreef:Mmm, kijk, en dan vind ik ineens de voorwaarschuwing van het gele lampje al rijkelijk laat komen…
Mocht er een thermostaat, fan of thermocontact sneuvelen dan weet ik dat liever van te voren.
Ik dus ook.
Temperatuurmetergedoetjes houd ik zeker in mijn achterhoofd, maar dat valt onder de categorie ‘luxe’ dus is bedoeld voor later, net als de cruisecontrol en misschien nog wat andere zaakjes zoals gele koplampen, mistverlichting, roofracks, opbergkisten voor gereedschap en andere zooi.
Even de huidige stand van zaken: bij gewoon rijden (max. 120) brandt het gele lampje niet. Ik weet niet hoe warm de hele rommel dan wordt, maar niet warm genoeg om dat lampje te laten branden. Dat zegt dus eigenlijk niet zoveel helaas ... Een radiateur kopen van de sloop is een risico, maar wellicht is er een manier om te testen of het ding lekt ? Want bij mijn weten is er op dit moment niemand die mij een geschikte radiator kan verkopen. Behalve de radiator wordt de thermostaat ook vervangen. Better be safe than sorry. Echter, al vervang ik die thermostaat 100 keer, die radiator blijft beroerd en dat zal zeker zijn invloed hebben op de motortemperatuur. Dus die staat wel op nummer 1. En als ik die ga vervangen, dan zet ik Criezel er eerst naast om te kijken of het hele zwikje overeen komt. Ook moet ik nog zien dat ik de ventilator aan de praat krijg. Daar ben ik (nog steeds) niet mee bezig geweest (ja, het is een schande, ik weet het). Ook heb ik nog steeds niet naar de koudestartinstallatie gekeken. Ik denk dat ik dat van het weekend eens ga doen, samen met de ventilator en de radiator.
Gister heb ik (eindelijk) de versnellingsbakolie verwisseld. Marten had me afgelopen zondag al uitgelegd en aangewezen waar alle plugjes zaten, maar toen ik de niveauplug zag werd ik toch wat nerveus. Het leek een doodgewone bout waarmee iets vast zit. Okee, de kop was flink groter, maar toch ... Oplossing: Emiel bellen. Echter, Emiel had nog niet zo vaak versnellingsbakolie verwisseld dus die kon me niet voldoende zekerheid geven. Toen heb ik Marten maar gebeld. Met hem heb ik eerder ook zitten bomen over de olie (hij heeft de olie die ik gekocht heb ‘goedgekeurd’ via MSN) en hij heeft de pluggen eerder al aangewezen. Echter, Marten nam niet op. Wellicht een ander nummer dacht ik, dus toen heb ik Wuppo maar gebeld. Echter, ik kreeg z’n vrouw aan de lijn, Wup was zelf met z’n mobiel in de weer. Ik gluur nog even naar de bout die wel eens niveauplug kon zijn en plotseling gaat m’n telefoon over. Marten aan de lijn ! Nog even aan hem gevraagd en die grote bout is inderdaad de niveauplug. Ik kon dus aan de slag. Bakkie onder de niveuplug voor als er wat druppels uit kwamen (Criezel stond al in de servicestand en op bokjes) en losdraaien maar. Echter, er kwam niet een paar druppels uit maar een ferme straal ! Oh-oh, ik werd echt bloednerveus. Maar toen ging de telefoon weer: Wupke aan de lijn. Ik heb hem uitgelegd dat de niveauplug wel veel olie weg liet lopen en hij concludeerde dat 1 of andere jan doedel er ooit teveel olie in gemikt heeft. Hierdoor kunnen de keerringen er uit geblazen worden waardoor de bak lekt, maar dat er teveel olie in zat was niet alleen het bewijs dat een jan doedel er mee bezig is geweest, ook dat de bak niet lekt. Een hele geruststelling. Na dat gesprek heb ik ook de aftapplug open gedraaid en ben ik gaan eten zodat Criezel netjes uit kon lekken (de olie was bijna zwart). Na het eten heb ik de aftapplug weer dicht gedraaid (natuurlijk de plug netjes schoon gemaakt en voorzien van en vers koperen ringetje en heb ik ook de niveauplug weer terug gedraaid. Deze had ik echter nog niet voorzien van een vers koperen ringetje (waarom komt verderop in mijn verhaal). Toen heb ik een wegwerptrechter in het vulgat gestoken (deze kan je mooi samenknijpen zodat hij overal in past) en de eerste fles versnellingsbakolie (Comma) geopend. Deze had een vrij lange tuit. Met m’n vinger op de tuit heb ik de fles omgekeerd en in de trechter getoken. Toen de tuit goed boven de trechter hing, heb ik m’n vinger los gelaten zodat ik zonder overal olie overheen te gieten de olie mooi via de trechter in de versnellingsbak kon laten lopen. Dit deed ik erg rustig omdat er 1,8 liter in de bak gaat en ik er maar 2 had. Knoeien, overlopen of andere verspilling zou dus een vrij grote kans geven dat ik te weinig olie (en dus een groot probleem) zou hebben. Toen de eerste fles leeg was heb ik de inhoud van de 2e fles op dezelfde wijze in de versnellingsbak gedeponeerd. Toen alle olie uit de flessen was, heb ik even gewacht. Op deze manier konden eventuele luchtbelletjes mooi naar boven borrelen. Toen die rustperiode over was, heb ik de niveauplug weer los gedraaid om de overvloed aan olie uit de bak te laten stromen en alles perfect op niveau is. Toen er ook niets meer uit de niveauplug kwam, heb ik deze weer terug geschroefd met een vers koperen ringetje en ook de vulplug weer terug gedraaid. Vervolgens heb ik de motor gestart, Criezel weer omhoog gepompt en de bokjes weggehaald. Echter, ik zag een plasje op de grond liggen ... Het bleek een soort groene, olie-achtige vloeistof te zijn. Oftewel: LHM. Nou was mijn octopus al niet helemaal 100%, maar dit was de druppel ( ) die mij deed besluiten dat de octopus vernieuwd gaat worden (ik heb sinds de aankoop nog geen enkele noemenswaardige aandacht aan het veersysteem besteed ops: ). Dus vanmiddag de Hegru gebeld. Een octopus vervangen kost €190,-. Ook moet de hoofdbol/voorraadbol/accumulatorbol vervangen worden (drukregelaar tikt elke 5 seconden) en dat kost €60,-. En het systeem even spoelen kost €50,-. In totaal is dat €300,-. Slik ... Das wel duur ! Wellicht weet iemand andere goede bedrijven die ook ocopussen vervangen om eens uit te vogelen wat het daar kost ? Ik zat te denken aan Chyparse, maar die zijn verhuisd naar Flevoland en op google kan ik hun nieuwe adres niet vinden.
Maar om weer even terug te komen op de versnellingsbak: het schakelt nu echt heerlijk ! Ik heb bij wijze van test met 60km/u terug geschakeld van z’n 2 naar z’n 4. Dat hoefde ik voorheen niet te proberen (tandenknarsen en andere rare geluiden), nu ging het perfect ! Toegegeven, het is niet gezond om te doen, ik ga het ook niet herhalen, maar het lijkt me wel een goede test !
Maar ik heb nog een vraag: in de Olving vraagbaak die ik van Emiel geleend heb staat dat er 10W40 in het motorcarter moet. Ik ben dus gister naar de lokale olieboer geweest en die had het niet. De verkoper vertelde mij dat er 15W40 in moest, maar omdat ik on de Olving 10W40 las, was ik het daar niet mee eens. Dat vond de verkoper niet grappig want hij verkocht al 40 jaar olie en zal het daarom wel beter weten dan zo’n broekje van 25 (kan ik me wel iets bij indenken, maar toch…). Ook liet hij een boek zien van Comma waarin staat dat mijn BX toch echt 15W40 zou moeten hebben. Resultaat: ik heb niets gekocht en zou inmiddels niet meer weten wat ik het beste in Criezel kan gieten qua motorolie ...
Schijt aan originaliteit.
Kun je wat meer alinea’s in je tekst opnemen?
Vooral die grootste lap tekst leest niet lekker….