Ik heb bij de aanschaf van mijn CX een oude set 14” GTI velgen gekregen. Nu wil ik deze weer helemaal mooi laten maken, maar ik heb begrepen dat er verschillende methodes voor zijn met ieder een eigen prijskaartje.
Het beste (lees: meest originele) zou zijn om de velgen te laten spuiten en polijsten, maar omdat dat een tijdrovende klus is (handwerk?), ook meteen nogal duur.
Een andere methode, heb ik begrepen, is poedercoaten. Kan iemand mij uitleggen hoe dit in z’n werk gaat en aan wat voor kosten ik dan moet denken? Heeft iemand misschien ook foto’s van het resultaat?
Zijn er eigenlijk nog meer methodes en zo ja, welke en met welk resultaat?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
Groet,
Jaco





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Poedercoaten wordt voornamelijk heel erg hard omdat het nog verhit wordt in een oven. Speciaal voor velgen dus wel prettig. Een van de velgen van mijn GS was gespoten, en die laag begon er van af te vallen.
De velgen van mijn GS liggen nu bij de garage om samen met nog een zooitje andere velgen gepoedercoat te worden. Wat het exact gaat kosten weet ik nog niet, maar het begrip kwantumkorting geldt volgens mij wel bij poedercoaten, hoe meer velgen tegelijk, hoe goedkoper.
Wikipedia is overigens je vriend
Edit: eens rondgezocht en de meeste bedrijven doen het voor 40/50 euro per velg.
Zou ze naar develgendoktor.nl brengen kost iets van 75 euri per velg ziet er perfect uit helemaal orgineel. Vraag wel even of ze dubbele laag blanke lak op doen, gaan ze langer mee.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik ben ook wel van plan om ze naar de velgendokter te brengen, maar ik wil graag weten wat het verschil in resultaat en in kosten is tussen beide methodes.
Ik heb al zitten kijken op de site van de velgendokter, maar kom daar geen poedercoaten tegen. Voor wat betreft spuiten en polijsten kom ik op een totaalbedrag van €160,- per velg.
Die €75,- per velg zou dus de prijs zijn voor het poedercoaten?
Is er nog iemand die foto’s heeft van (één van) beide methodes?
Bel de beste man even op Dan weet je het zo!
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Maar natuurlijk Thijs.
Ik dacht alleen: laat ik er een topic over maken, want er zijn (in de toekomst) vast meer mensen met dezelfde vraag en dan is het makkelijk om hier op het forum meteen wat informatie te vinden en ervaringen van andere mensen te lezen.
Ik ga de velgendokter vandaag even bellen, maar ik ben nog steeds benieuwd naar foto’s om een beeld te krijgen van de verschillen tuusen beide methodes.
jaco schreef:
Ik dacht alleen: laat ik er een topic over maken, want er zijn (in de toekomst) vast meer mensen met dezelfde vraag en dan is het makkelijk om hier op het forum meteen wat informatie te vinden en ervaringen van andere mensen te lezen.
Nee absoluut, alleen voor die prijzen is het altijd handiger om gewoon ff te bellen. Anders zijn we weer 4 paginas verder en weten we nog niks. Als het goed is kun jij het ons zo vertellen
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Verschil tussen poedercoaten en lakken/polijsten is het oppervlak. Oppervlak van een poedercoat is nooit helemaal mooi glad. Met lakken/polijsten zal je een veel diepere glans krijgen en een gladder resultaat.
80% van de velgen op de markt is denk ik wel gepoedercoat…
Xsara_Coupe
Ik heb zojuist even de Velgendokter gebeld en er blijkt niet eens zoveel verschil in prijs te zijn.
Poedercoaten komt op €75,- per velg
Spuiten/polijsten komt op €85,- per velg
Deze prijzen zijn inclusief het herstellen van schade en exclusief richten.
Het verbaast me dat het prijsverschil zo klein is. Bij poedercoaten krijg je een velg in één kleur en bij Spuiten/polijsten wordt de velg zoals hij oorspronkelijk bedoeld is, in 2 kleuren.
volgens mij kun je ook wel in twee kleuren poedercoaten. De originele 2 kleuren is echt veel mooier vind ik.
Lijkt mij ook, maar degene die ik bij de Velgendokter aan de lijn had, zij dat ze het slechts in één kleur doen en dat komt op €75,-. Dan lijkt het mij dus een stuk mooier op de originele manier (spuiten/polijsten) voor slechts €10,- meer.
Let wel op dat gespoten velgen snel last hebben van steenslag…
Poedercoat is vele malen harder!
Xsara_Coupe












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep bij poedercoaten wordt er door een spanningsverschil de verf goed gehecht aan het staal. Vaak worden die velgen na stralen nog vlam-verzonken, dus een zinklaag erop gebrand zodat ze niet zo snel gaan roesten als er een krasje op komt…
Mijn DS vergen zijn gepoedercoat ( 1 kleur) en dat is al 5 jaar prachtig. We rijden het hele jaar door!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Poedercoaten klinkt inderdaad wel erg interessant vanwege de slijtvastheid, maar ik ben toch wel heel erg benieuwd hoe dat er uitziet op de CX GTI-velgen en dan zeker de éénkleurige variant.
Zijn er hier eigenlijk mensen die hun velgen in twee kleuren hebben laten poedercoaten? En waar heb je dat laten doen?
in nijkerk zit een bedrijf dat velgen kan poedercoaten in 2 kleuren.
dat ziet er echt waanzinnig strak uit, is alleen niet goedkoop.
volgens mij heet het bedrijf gerritsen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v