Eindelijk weekend. Heb de ecu uitgelezen en krijg alleen code 13, temperatuursensor inlaatlucht. Is dat het omcirkelde dingetje op de foto?
Ik heb de foutmeldingen gewist, een paar km gereden en opnieuw uitlezen: geen meldingen. De sensor geeft geen weerstand bij doormeten. Kan deze sensor de eerder genoemde problemen veroorzaken?? Ik heb overigens de ontstekingsmodule ook verplaatst, heb nog geen stotteringen gehad (ook nog geen lange rit gemaakt…)
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ja klopt dat is een airfloo sensor. Ik heb ook een soort gelijk probleem gehad, met het uitlezen van de ecu kwam ik ook niks verder.
Het verplaatsen van de ontsrekingsmodule ga ik ook maar eens door voeren.Maar hoe heb je de ontstekingsmodule eigenlijk gemonteerd/vastgezet. Ik heb het een keer bij een v6 zien zitten net ff hoger waar bij ons de bevestiging van de luchtbuis steun zit. daar wil ik hem ook plaatsen. Maar het monteren van een extra massa kan ook een boel schelen idd.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Wat een mooie schone motorruimte! Zelfgemaakte foto?
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
JanO schreef:Eindelijk weekend. Heb de ecu uitgelezen en krijg alleen code 13, temperatuursensor inlaatlucht. Is dat het omcirkelde dingetje op de foto?
Ik heb de foutmeldingen gewist, een paar km gereden en opnieuw uitlezen: geen meldingen. De sensor geeft geen weerstand bij doormeten. Kan deze sensor de eerder genoemde problemen veroorzaken?? Ik heb overigens de ontstekingsmodule ook verplaatst, heb nog geen stotteringen gehad (ook nog geen lange rit gemaakt…)
groet, Jan
Altijd moeilijk om op afstand te verklaren wat het probleem is.
Ik kan wel toevoegen dat je misschien de bobines uit kunt sluiten, tenminste, als je dezelfde motor er in hebt zitten als ik had.
Bij mij zaten er 2 bobines in, die ieder 2 bougies voeden en het is dan wel stomtoevallig dat ze beide tegelijk stuk gaan.
1 bobine gaf bij mij de geest waardoor ik 10 km op 2 poten heb gereden om mijn bestemming te bereiken.
Hij loopt dan erg beroerd maar hij loopt wel!
Defecte MAP-sensor misschien?
Staat hier wat over….
Harm schreef:Wat een mooie schone motorruimte! Zelfgemaakte foto?
Ja, alleen de rode cirkel is gephotoshopt.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Dan heb je je motorruimte mooi schoon zeker? Of lijkt dat alleen op de foto
eXpelliarMus schreef:Het verplaatsen van de ontsrekingsmodule ga ik ook maar eens door voeren.Maar hoe heb je de ontstekingsmodule eigenlijk gemonteerd/vastgezet. Ik heb het een keer bij een v6 zien zitten net ff hoger waar bij ons de bevestiging van de luchtbuis steun zit. daar wil ik hem ook plaatsen.
Als je hem daar wil plaatsen moet je ook de bedrading verlengen. Daar had ik geen zin in, dus zit hij bij mij een stukje lager en schuin zodat de dradenbundel nog voldoende ruimte heeft. Eén gat zat er al in de accubakwand en de andere heb ik geboord. Vastgezet met M8 boutjes. Op de foto boven de olievuldop kun je hem zien zitten.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Harm schreef:Dan heb je je motorruimte mooi schoon zeker? Of lijkt dat alleen op de foto
Zo heb ik hem gekocht een half jaar geleden en hij blijft netjes.
Maar troost je: van onderen is het een smeerbende! ops:
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Oké goed dat je dat zegt, draden verlengen is idd onzin.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Even een update. Heb 80 km gereden waarvan de helft snelweg; het stotter/stilvallen probleem lijkt opgelost door het verplaatsen van de ontstekingsmodule! Ecu uitlezen gaf weer code 13: temperatuursensor inlaatlucht. Als dat inderdaad dat roodomcirkelde ding op de foto is, is-tie wel kapot. Hij zou een weerstand van 2,5K ohm bij 20 graden C moeten hebben; ik meet oneindig, niets dus.
Wie weet wat het effect op de motor is wanneer dit ding niets doet?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
als dit ding niets doet, vermoed ik dat het tabel wat je ecu gebruikt, kiest voor een vast gegeven (basis gegeven) dus hij schakelt het variabele uit, en kiest voor een NUL instelling.
imo zou dat dus inhouden dat hij geen verandering aan zowel de brandstof hoeveelheid, alsook de ontsteking toepast.
lees je rijd milieu onvriendelijk rond, en mischien zelfs onzuinig(er).
gemeten aan de buitentemp en de luchttemp past de ecu het injectie schema toe, dit is een tabel waar alle gegevens op zijn vastgelegt, dus inkomende data alsook de daaraan gekoppelde uitgaande data, cq in en afstellingen .
van stationair toerental tot ontstekingsvervroeging, en alles ertussen.
als 1 van de ingaande variabelen wegvalt, schakelt de ecu op BASIC, dit totdat hij zoweinig data meer overhoud, waardoor de BASIC ,niet meer capabel is om de motor te starten.
mvgr wupke:IF = THEN GO TO,, is the message…
Bij mijn XM een 2.0i uit ‘92 heb ik de positie sensor al 2 keer mogen vervangen…. ik had de zelfde verschijnselen.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
plofkop schreef:Bij mijn XM een 2.0i uit ‘92 heb ik de positie sensor al 2 keer mogen vervangen…. ik had de zelfde verschijnselen.
Dat is weer een andere sensor neem ik aan? Waar zit die?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Als ie de gaskleppotentiosensor bedoeld dan zit ie onder het gaskleppenhuis.Een takkeklus om te vervangen maar is wel te doen.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Nee, ik heb het over de krukaspositiesensor die op je vliegwielhuis zit.
Zolang ik wielen heb, rij ik!