Er zijn inderdaat 2 soorten. Die met en die zonder wit gekarteld stukje plastic aan de buitenzijde. Die met zijn wat harder rondom, enzijn wel lekker zacht van binnen. Makkelijk bij het monteren en demonteren, want je mept ze er zo uit, en de verse mep je er zo weer in.
Die zonder witte kartel, die overgins bij de versie met kan meedraaien, is aan de buitenkant wat zachter. Daardoor smelt deze al in de hand, en niet de mond. Eeu ik bedoel, het lospeuteren van deze keerringen is een wat rotter klusje, en omgekeerd is het monteren ook niet bepaald een feest te noemen.
De lange-as keering is inderdaat groter dan de korte-as keerring. Volgens mij maakt dit niet heel veel uit. Let er bij het uitnemen van de as wel op dat je dit met een draaiende beweging (tell-sell) doet, en het liefste met een beetje olie. Van binnenuit wordt de keerring gesmeerd, maar zou dit bij het losnemen van de as ook vanaf buiten willen doen, teneinde de keerring heel te houden. Is de keerring reeds op leeftijd, en/of voorzien van de nodige km’s, bespaar dan niet op dit fijne stukje olietegenhoudtechniek, en schaf Uwzelfe een setje verse keerringen aan. Ze kosten geen drol, en je hebt er, mits correct gemonteerd, de grootste lol van.
Test
En we hebben beeld!! Zowaar een “nieuw” type keerring. Volgens mij kreeg ik deze al sinds mensenheugenis mee bij het aanschaffen bij de dealer.
Thijsvandebles schreef:Let er bij het uitnemen van de as wel op dat je dit met een draaiende beweging (tell-sell) doet, en het liefste met een beetje olie.
Mmm, en wat preciezer: draaiend vanuit de pols of vanuit de elleboog?
En wat voor soort olie: plantaardig: olijf/zonnebloem/koolzaad/bak&braad;, mineraal:atf/motor/versnellingsbak/lhm of syntetisch?
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:En we hebben beeld!! Zowaar een “nieuw” type keerring. Volgens mij kreeg ik deze al sinds mensenheugenis mee bij het aanschaffen bij de dealer.
Die van mij kwamen ook altijd bij de dealer vandaan. Totdat ze daar ineens ook “die anderen” hadden…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Thijsvandebles schreef:Let er bij het uitnemen van de as wel op dat je dit met een draaiende beweging (tell-sell) doet, en het liefste met een beetje olie.
Mmm, en wat preciezer: draaiend vanuit de pols of vanuit de elleboog?
En wat voor soort olie: plantaardig: olijf/zonnebloem/koolzaad/bak&braad;, mineraal:atf/motor/versnellingsbak/lhm of syntetisch?
Ik denk dat de olie die je het snelst voor handen hebt het beste gaat.
Test
Allemaal niet zo’n enorm drama, bij de tzi, gelukkig. Ding rijdt nog, dus diff nog heel, was de eerste constatering.
hup op de oprijbokken dan maar.
Opvallend was dat het tussenlager dus niet aangedraaid was….......
tevens een oude keerring. Vragen om problemen…...
Wat is er misgegaan?
Bij het verwijderen van het blok uit de xantia wilde de as niet uit het tussenlagerhuis. Ik heb toen de pogingen opgegeven en de as uit de triploide gehaald.
Bij montage in de bx er een halve BX as ingeschoven, en karren maar. Nu is dat lager dus alsnog losgekomen ops:
nou ja, reparatie zal verder eenvoudig zijn. (begon te regenen, dus spullen maar gauw naar binnen geschoven.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Er is dus echt wel meer geweld nodig om een BE3 difje aan gort te helpen. (2.1TD12?)
Mooi dat het gewoon weer goedkomt.
Test
EN? Alweer rijdvaardig?
Chinco schreef:EN? Alweer rijdvaardig?
Vanmiddag toch de keerring vervangen. Lekvrij weer.
XBXG heeft de 20 even in de vaart genomen, omdat het uitlaatsysteem van de 14 in revisie is.
Veel plezier ermee komende week Wouter.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:Chinco schreef:EN? Alweer rijdvaardig?
Vanmiddag toch de keerring vervangen. Lekvrij weer.
XBXG heeft de 20 even in de vaart genomen, omdat het uitlaatsysteem van de 14 in revisie is.
Veel plezier ermee komende week Wouter.
Die (volgens hemzelf) blij zal zijn als hij in de trein kan neerploffen - het is me nogal een compliment
Ich bin ein Breaker
Zo, ik ben ook weer thuis. Nieuw record, in een uur van soest naar Noordwolde. Dat is nog nooit gelukt, en heb toen ik in Amersfoort werkte toch elke dag op en neer gereden.
Wouter’s BX 14 staat sinds 20:45 gisteravond hier, en ik heb Wouter even naar pytrik gebracht, zodat hij de 20TZi als leenauto kon gebruiken. Dat geeft mij even de tijd die uitlaat voor eens en altijd te verherrepararen. Wouter kan alleen sávonds na 20 uur hier zijn, en dan is mijn dag toch echt wel haast voorbij. Nu kan Wout mooi even in de TZi tuffen, en heb ik alle tijd voor zijn auto.
Test
karel schreef:stoterstangen90 schreef:Chinco schreef:EN? Alweer rijdvaardig?
Vanmiddag toch de keerring vervangen. Lekvrij weer.
XBXG heeft de 20 even in de vaart genomen, omdat het uitlaatsysteem van de 14 in revisie is.
Veel plezier ermee komende week Wouter.
Die (volgens hemzelf) blij zal zijn als hij in de trein kan neerploffen - het is me nogal een compliment
Mwoah, dat was wellicht niet zo goed geformuleerd. Eerder duidend op andere prioriteiten enzo. De BX blijft nog altijd mijn grootste hobby hoor.
Trouwens, zo’n BX 20 rijdt verdomd lekker zeg!
Heb er net 50 km mee gereden en ik moet een compliment geven aan de eigenaar.
Vooral de stand van het stuur is erg fijn, enkele cms verder van het dashboard staand dan bij een ‘normale’ BX.
Een rondje bandjes balanceren mag ook wel gebeuren. Boven de 120 km/h begint de hele auto te trillen met een tussenpose van enkele seconden.
Ik zal er binnenkort eens wat foto’s van plaatsen.
Nogmaals bedank, S90.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Wat extra lucht in de bandjes zou volgensmij ook wel weer eens mogen overigens ops:
Staat toch al weer een tijdje.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
XBXG schreef:Boven de 120 km/h begint de hele auto te trillen
Maar Wouter, anderhalfuur geleden zei je nog dat je er niet hard mee zou rijden
Test
Op een klein stukje snelweg waar 120 was toegestaan voelde ik ineens wat trillen. Toen even naar 140 km/h gegaan, maar al snel weer naar 110 afgezakt, zodat de trillingen weg waren.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX