De Jumpy 2.0 HDI 800 uit 2000 van een vriend van me heeft nu voor de derde keer motorproblemen in een jaar…
De wagen stotterde en hakkelde en staat nu bij een garage.
Ze hebben het hele brandstofsysteem gecheckt en denken nu dat het probleem in de motor zit; zuigers enzo misschien.
Vorige keren hebben ze een injector en de brandstofpomp vervangen.
Is het mogelijk dat een Citroëndealer deze problemen gemakkelijker zou kunnen oplossen? Of is er weinig bekend over problemen rond de 2.0 HDI?
Zijn er onder jullie nog mensen die HDI problematiek (her)kennen?
En wat zijn trouwens sowieso de ervaringen met 2.0 HDI?
Ik ga nl. binnenkort ook C5 2.0 HDI rijden en daar kijk ik eigenlijk erg naar uit.
PS.De Jumpy is nu overigens te koop met defect dus…
Mzl. Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Het lijkt me nogal simpel om op basis van een Jumpy 2+ miljoen HDi’s te kunnen (de-)klassificeren.
Sowieso zijn niet alle Citroen bedrijfswagens met een HDi label een echte PSA HDi, sommige zijn Fiat blokken met een ander stickertje.
De 2.0 lijkt me wel hetzelfde blok als de Evasion/Xantia/etc., maar ongetwijfeld aangepast aan de andere behoeften van een busje.
De spreiding op het gebruik is vele malen groter dan de fabricage toleranties. Daar zit ook een groot deel van het gevaar, om dit soort incidenten te betrekken op totaal andere auto’s met een totaal andere geschiedenis.
Vlak ook misbruik niet uit! Vroege problemen met koppakking etc. of door chippen gesloopte koppelingen.
Ik weet wel dat ze in de AMS een C8 met 2.2HDi16v hebben gehad (zlfde blok als die van mij) na 100.000 km erg zwaar leven, hebben ze hem geheel uit elkaar gehaald en de motor was nog als nieuw.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
De EGR kan veel problemen te geven. Waardoor auto slecht loopt, stoot, pluimt en z’n trekkracht achteruitgaat.
EGR?
ops:
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Brandstofpomp en verstuivers vervangen? Lijkt me een beetje overdreven is er wel gekeken wat er daadwerkelijk aan de hand is?
Om welke redenen zijn deze kostbare onderdelen vervangen?
Volgens mij is er een software probleem met deze jumpy’s die dmv van een update bij de dealer opgelost kan worden.
Ook gebeurt het weleens dat de kabelboom ergens tegenaan komt en daardoor openschuurt daardoor kunnen hele vreemde storingen ontstaan.
p.s. de 2.0 HDI in de C5 is anders hoewel de opbouw van de motor gelijk is zijn de software en vermogens anders, de c5 kent dit probleem dus niet.
Je voelt je lekkerder in een Citroën…...