They wish!!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Zo, vandaag even onder de BX gelegen. Ik had namelijk van Marten mijn oude Devil-hoefijzerpijp terug gekocht. Met dit mooie weertje even een rustig plekje opgezocht en binnen een half uur hing de hoefijzerpijp eronder.
Dit is dus de pijp die ik in 2005 heb gekocht bij Hesselink in Dirksland en een tijdje onder mijn witte 19 TZI heb gehad ( foto en foto ).
Hij was wel een stuk zwarter geworden door de dieseldampen van de D12 van Marten, maar dat mag de pret niet drukken.
Dit is de hoefijzerpijp voor montage:
En zo dit ie nu onder de BX, met behoud van de normale einddemper met een sierstukje op het einde, dat wel iets weg heeft van een Sebring-eindpijpje:
Meteen na montage heb ik een proefritje gemaakt, en het lijkt wel alsof de BX een tikkeltje sneller in de acceleratie is. De vorige eigenaar (Ijs) meldde al in zijn topic over de BX, dat hij de einddemper had vervangen vanwege gruis in de einddemper. Daardoor kon hij geen hoge snelheden meer halen. De tussendemper (die ik direct in de afvalbak heb geflikkerd) zat eveneens helemaal vol met rotzooi. Wellicht dat daardoor de uitlaat nu geen weerstand meer geeft en wat sneller lijkt in de acceleratie.
Het geluid is heel beschaafd en het geeft een mooie donkere brom.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:De tussendemper (die ik direct in de afvalbak heb geflikkerd) zat eveneens helemaal vol met rotzooi. Wellicht dat daardoor de uitlaat nu geen weerstand meer geeft en wat sneller lijkt in de acceleratie.
Maar, was de tussendemper schuldig aan die rommel, of heb je het over restjes van de katalysator?
Ich bin ein Breaker
Geen idee; ik heb de demper ondersteboven gehouden en flink mee geschud. Het rammelde als een tierelier, maar er viel geen prut uit.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 27900
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
geeft dat geen problemen voor de APK als je met een demper minder rijdt?
arjan_verkade schreef:geeft dat geen problemen voor de APK als je met een demper minder rijdt?
Waarschijnlijk zal de CO nu hoger zijn.
Ik had een lege kat, en het was kiele kiele met de CO, kon nog net.
Wat het effect van het niet hebben van die demper is zal wel niet veel verschillen.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 27900
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
marx-7 schreef:arjan_verkade schreef:geeft dat geen problemen voor de APK als je met een demper minder rijdt?
Waarschijnlijk zal de CO nu hoger zijn.
Ik had een lege kat, en het was kiele kiele met de CO, kon nog net.
Wat het effect van het niet hebben van die demper is zal wel niet veel verschillen.
waarom hebben niet meer mensen dit dan?
het lijkt me dat zo’n pijp langer meegaat dan die pot?
verder heb je meer vermogen
en misschien nog zuiniger ook, doordat je minder weerstand heb
alleen de mensen die geen herrie willen, kunnen dan voor een extra demper kiezen.
Ik zal wel zien hoe het volgende maand gaat tijdens de APK.
En juist voor een redelijk normaal geluid heb ik dus de einddemper laten zitten. Boven de 2.000 tpm merk je niet eens meer dat er een andere demper onder hangt. Bij minder dan 2.000 tpm hoor je pas een mooie donkere brom.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
geeft dat geen problemen voor de APK als je met een demper minder rijdt?
Een demper doet niets met de uitlaatgassen, die beperkt alleen het geluid. Voor de apk geldt:
- CO waarde
- uitlaat gasdicht
- uitlaat deugdelijk bevestigd
Zolang de boel gasdicht is en fatsoenlijk eronder hangt, kan er dus van voor tot achter een verwarmingsbuis hangen, wordt ie gewoon goedgekeurd. Geluidstesten doen ze niet…
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
marx-7 schreef:arjan_verkade schreef:geeft dat geen problemen voor de APK als je met een demper minder rijdt?
Waarschijnlijk zal de CO nu hoger zijn.
Ik had een lege kat, en het was kiele kiele met de CO, kon nog net.
Wat het effect van het niet hebben van die demper is zal wel niet veel verschillen.
Een kat zit nooit gemonteerd in de midden- of einddemper iig
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
zonder demper rije mag ook van apk, als het onder de auto maar gasdicht is.. mja de politie is dan niet blij
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Deze ‘oplossing’ is geen probleem voor de APK. Er zijn voor de uitlaat meerdere contolepunten, maar voor de meeste geldt:
“Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens een keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.”
Gr Martijn
ik heb het niet zo op al die brullende en ronkende karretjes. stil en snel, dat is het devies
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
en die CO kan je voor het afmelden zo even terug schroeven ..
afmelden, daarna weer omhoog
Citroën D Special 1970
hel1 schreef:ik heb het niet zo op al die brullende en ronkende karretjes. stil en snel, dat is het devies
Mijn BX is niet snel (want automaat), dus ik kan mijn BX niet eens in het ‘hokje’ stil-en-snel plaatsen.
Dan maar in het hokje ‘rustig cruisend met mooie brom’.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX