Ik ben via via aan die stallingsplek gekomen. Sinds juni 2003 heb ik die stalling en het bevalt me erg goed.
Er staan nog enkele auto’s van forumleden, zoals T(h)ijs en Ruben.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Zo, vandaag de veerpoten van de TZI verwijderd en vervangen door dr stroeve veerpoten van de BX 14.
Allereerst wat foto’s van de laatste dag dat ze rijdt:
Toen even sleutelen (ik dacht “even” bezig te zijn, maar het werd 3 uur…):
Hier zit dus de rechter veerpoot van de BX 14 in de TZI gemonteerd. Links is te zien hoe de afgebroken bout erbij zit. Ik schat wel in dat dit nog even zo kan blijven zitten:
De demontage ging gemakkelijk, maar toen de montage van de veerpoten.
Eerst bovenaan de 3 bouten vastgemaakt, de veerbol weer erop en de HD-leiding erop.
Dan onderin moest de veerpoot de fusee ingeduwd worden. Hier blijkt maar weer eens dat uitbouwen makkelijker is dan inbouwen…
Ik had de bout 16 onderaan de fusee helemaal los, en nog wilde de veerpoten aan beide kanten er niet in.
Dan maar dezelfde truc uitgehaald als ik 3 jaar geleden heb gedaan met de veerpootwissel van mijn BX 19 GT, namelijk de wielen weer monteren, assteunen weghalen en de wagen maar laten zakken. Door het gewicht van de BX vallen de veerpoten dan precies goed. Daarna weer de BX opkrikken, wielen eraf, de dikke bout 16 onderaan de fusee aandraaien, wielen er weer op en klaar.
Deze truc ging 3 jaar geleden perfect, maar nu iets minder goed. Linksvoor viel de BX zo’n 5 cm naar beneden. De motorkap knalde dicht, de assteun boorde zich in de dorpel (toch al rot ), maar de veerpoot zat als gegoten!!!
Morgen zal ik bij de Gamma even wat smeervet (Vaseline oid?) kopen, want bij de BX 14 moet alles zo gaan zonder beschadigingen. Bij de TZI maakte het niet zoveel uit, want die moet alleen nog een ritje naar de stalling rijden, maar de BX 14 moet uiteraard nog jaren mee.
Iemand nog tips?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Iemand nog tips?
Geen vaseline maar dunne kruipolie nemen als smeermiddel. De passing is wel héél érg nauw zoals je gemerkt hebt.
En als je het met zijn 2en doet kan de ene de spleet i/d fusee opensperren, door daar iets in te steken.
Ich bin ein Breaker
Het grote nadeel wanneer je kracht wil zetten, is het feit dat de veerpoot aan de bovenkant wel vast kan zitten met de bouten, veerbol en HD-leiding, maar de fusee is beweegbaar. Dan kun je dus nooit echt goed kracht zetten, maar kruipolie zal vanaf morgen in mijn bezit zijn.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
mooie foto’s nog!
succes met de bx 14
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
XBXG schreef:Het grote nadeel wanneer je kracht wil zetten, is het feit dat de veerpoot aan de bovenkant wel vast kan zitten met de bouten, veerbol en HD-leiding, maar de fusee is beweegbaar. Dan kun je dus nooit echt goed kracht zetten, maar kruipolie zal vanaf morgen in mijn bezit zijn.
Ik heb er meestal niet zo’n last van. Meestal past het net wel. Als je rekening houdt met de langsnaad onderin de veerpoot en hem dan in de juiste hoek houdt en em dan iets wrikken schuift dan kun je een beginnetje maken. Daarna evt. de fusee met een krik omhoog doen en dan de veerpoot heen en weer draaiend erin schuiven.
Ik zit me trouwens net te bedenken dat er volgens mij aan de achterkant van de veerpoot (precies onder de plek waar de retourslangetjes erop uitkomen) een palletje zit… ops:
Morgen zal ik wat beter met een schroevendraaier de onderkant van de fusee openhouden en op dat palletje letten tijdens de montage.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Dat zou het zomaar kunnen zijn
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
hey wout,
succes met de 14, hopelijk gaat dat met de tips soepeler dan met de 16…..
grtzz,
wtr
Bedankt.
Ik zal straks na mijn werk (ben lekker vroeg vrij om 17.00 uur) even langs de Gamma rijden om niet alleen een vloeibaar goedje aan te schaffen, maar ook een krikje. Dat gezwengel de hele tijd aan die standaard BX-zwengel neemt ongelooflijk veel tijd in beslag en bezorgt me spierpijn… ops:
Sowieso wilde ik al eens een krikje kopen, en die kan ik nu dus mooi gebruiken om de fusee omhoog te duwen en tegelijkertijd met m’n andere hand de spleet open te houden in de onderkant van de fusee.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Succes er mee Wouter, zou lekker zijn als de 14 technisch weer wat beter is en je er straks onbezorgd mee op pad kan
XBXG schreef:Ik zit me trouwens net te bedenken dat er volgens mij aan de achterkant van de veerpoot (precies onder de plek waar de retourslangetjes erop uitkomen) een palletje zit… ops:
Je gaat me toch niet vertellen dat je dat over het hoofd hebt gezien?
mpostma schreef:XBXG schreef:Ik zit me trouwens net te bedenken dat er volgens mij aan de achterkant van de veerpoot (precies onder de plek waar de retourslangetjes erop uitkomen) een palletje zit… ops:
Je gaat me toch niet vertellen dat je dat over het hoofd hebt gezien?
Nou, eigenlijk wel…
Ik dacht dat ik alles nog wel uit m’n hoofd wist. Zojuist trouwens de BX 14 weer rijdend gekregen, dus de klus is nu gedaan!!
Toch nog even naar die palletjes gekeken, en die zijn wel erg onopvallend hoor…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:mpostma schreef:XBXG schreef:Ik zit me trouwens net te bedenken dat er volgens mij aan de achterkant van de veerpoot (precies onder de plek waar de retourslangetjes erop uitkomen) een palletje zit… ops:
Je gaat me toch niet vertellen dat je dat over het hoofd hebt gezien?
Nou, eigenlijk wel…
Ik dacht dat ik alles nog wel uit m’n hoofd wist. Zojuist trouwens de BX 14 weer rijdend gekregen, dus de klus is nu gedaan!!
Toch nog even naar die palletjes gekeken, en die zijn wel erg onopvallend hoor…
Dat laatste is goed nieuws.. Maar let aub in het vervolg toch wat meer op dit soort dingen met het sleutelen (in het algemeen). Ik neem het als vanzelfsprekend aan dat iemand dat opvalt, zeker als je merkt dat het moeilijk gaat.
Ik merkte vandaag bij de BX 14 dat het wel degelijk binnen een uurtje te wisselen. Door beter op te letten op die palletjes en door nóg wat meer gereedschap te hebben, ging het verdomd makkelijk.
Hier staat dan ook de rest van het verhaal.
Wel een vreemde gewaarwording hoor in de TZI. Tot gisteren reed/zweefde ze nog zaaaalig over ‘s lands wegen. Nu ze voorzien is van de stroeve veerpoten van de BX 14 is ineens het totale weggedrag stukken minder. Dan blijkt maar weer eens wat goede veerpoten doen met een BX.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX