23 van de 25
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende > 
   
XBXG’s BX 16 TZI automatic LPG part 2
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 14 juli 2007 06:05 AM
  [ # 331 ]

Ik ben via via aan die stallingsplek gekomen. Sinds juni 2003 heb ik die stalling en het bevalt me erg goed.

Er staan nog enkele auto’s van forumleden, zoals T(h)ijs en Ruben.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 18 juli 2007 02:46 AM
  [ # 332 ]

Zo, vandaag de veerpoten van de TZI verwijderd en vervangen door dr stroeve veerpoten van de BX 14.

Allereerst wat foto’s van de laatste dag dat ze rijdt:

Het interieur:

Toen even sleutelen (ik dacht “even” bezig te zijn, maar het werd 3 uur…):

Hier zit dus de rechter veerpoot van de BX 14 in de TZI gemonteerd. Links is te zien hoe de afgebroken bout erbij zit. Ik schat wel in dat dit nog even zo kan blijven zitten:

De demontage ging gemakkelijk, maar toen de montage van de veerpoten.  Confused

Eerst bovenaan de 3 bouten vastgemaakt, de veerbol weer erop en de HD-leiding erop.

Dan onderin moest de veerpoot de fusee ingeduwd worden. Hier blijkt maar weer eens dat uitbouwen makkelijker is dan inbouwen…  Rolling Eyes
Ik had de bout 16 onderaan de fusee helemaal los, en nog wilde de veerpoten aan beide kanten er niet in.
Dan maar dezelfde truc uitgehaald als ik 3 jaar geleden heb gedaan met de veerpootwissel van mijn BX 19 GT, namelijk de wielen weer monteren, assteunen weghalen en de wagen maar laten zakken. Door het gewicht van de BX vallen de veerpoten dan precies goed. Daarna weer de BX opkrikken, wielen eraf, de dikke bout 16 onderaan de fusee aandraaien, wielen er weer op en klaar.

Deze truc ging 3 jaar geleden perfect, maar nu iets minder goed. Linksvoor viel de BX zo’n 5 cm naar beneden. De motorkap knalde dicht, de assteun boorde zich in de dorpel (toch al rot Rolling Eyes ), maar de veerpoot zat als gegoten!!!  Laughing

Morgen zal ik bij de Gamma even wat smeervet (Vaseline oid?) kopen, want bij de BX 14 moet alles zo gaan zonder beschadigingen. Bij de TZI maakte het niet zoveel uit, want die moet alleen nog een ritje naar de stalling rijden, maar de BX 14 moet uiteraard nog jaren mee.  Rolling Eyes

Iemand nog tips?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 18 juli 2007 02:51 AM
  [ # 333 ]
XBXG schreef:

Iemand nog tips?

Geen vaseline maar dunne kruipolie nemen als smeermiddel. De passing is wel héél érg nauw zoals je gemerkt hebt.

En als je het met zijn 2en doet kan de ene de spleet i/d fusee opensperren, door daar iets in te steken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 18 juli 2007 02:55 AM
  [ # 334 ]

Het grote nadeel wanneer je kracht wil zetten, is het feit dat de veerpoot aan de bovenkant wel vast kan zitten met de bouten, veerbol en HD-leiding, maar de fusee is beweegbaar. Dan kun je dus nooit echt goed kracht zetten, maar kruipolie zal vanaf morgen in mijn bezit zijn.  Wink

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 18 juli 2007 03:57 AM
  [ # 335 ]

mooie foto’s nog!
succes met de bx 14

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 juli 2007 04:05 AM
  [ # 336 ]
XBXG schreef:

Het grote nadeel wanneer je kracht wil zetten, is het feit dat de veerpoot aan de bovenkant wel vast kan zitten met de bouten, veerbol en HD-leiding, maar de fusee is beweegbaar. Dan kun je dus nooit echt goed kracht zetten, maar kruipolie zal vanaf morgen in mijn bezit zijn.  Wink

Ik heb er meestal niet zo’n last van. Meestal past het net wel. Als je rekening houdt met de langsnaad onderin de veerpoot en hem dan in de juiste hoek houdt en em dan iets wrikken schuift dan kun je een beginnetje maken. Daarna evt. de fusee met een krik omhoog doen en dan de veerpoot heen en weer draaiend erin schuiven.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 18 juli 2007 04:27 AM
  [ # 337 ]

Ik zit me trouwens net te bedenken dat er volgens mij aan de achterkant van de veerpoot (precies onder de plek waar de retourslangetjes erop uitkomen) een palletje zit… Shocked  Surprisedops:

Morgen zal ik wat beter met een schroevendraaier de onderkant van de fusee openhouden en op dat palletje letten tijdens de montage.  Wink

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 18 juli 2007 09:43 AM
  [ # 338 ]

Dat zou het zomaar kunnen zijn Cool

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 18 juli 2007 12:53 PM
  [ # 339 ]

hey wout,
succes met de 14, hopelijk gaat dat met de tips soepeler dan met de 16…..
grtzz,
wtr

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 18 juli 2007 04:13 PM
  [ # 340 ]

Bedankt.  Wink

Ik zal straks na mijn werk (ben lekker vroeg vrij om 17.00 uur) even langs de Gamma rijden om niet alleen een vloeibaar goedje aan te schaffen, maar ook een krikje. Dat gezwengel de hele tijd aan die standaard BX-zwengel neemt ongelooflijk veel tijd in beslag en bezorgt me spierpijn… Surprisedops:
Sowieso wilde ik al eens een krikje kopen, en die kan ik nu dus mooi gebruiken om de fusee omhoog te duwen en tegelijkertijd met m’n andere hand de spleet open te houden in de onderkant van de fusee.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 18 juli 2007 05:01 PM
  [ # 341 ]

Succes er mee Wouter, zou lekker zijn als de 14 technisch weer wat beter is en je er straks onbezorgd mee op pad kan Smile

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 juli 2007 06:32 PM
  [ # 342 ]
XBXG schreef:

Ik zit me trouwens net te bedenken dat er volgens mij aan de achterkant van de veerpoot (precies onder de plek waar de retourslangetjes erop uitkomen) een palletje zit… Shocked  Surprisedops:

Je gaat me toch niet vertellen dat je dat over het hoofd hebt gezien?  Shocked

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 18 juli 2007 11:25 PM
  [ # 343 ]
mpostma schreef:
XBXG schreef:

Ik zit me trouwens net te bedenken dat er volgens mij aan de achterkant van de veerpoot (precies onder de plek waar de retourslangetjes erop uitkomen) een palletje zit… Shocked  Surprisedops:

Je gaat me toch niet vertellen dat je dat over het hoofd hebt gezien?  Shocked

Nou, eigenlijk wel… Rolling Eyes

Ik dacht dat ik alles nog wel uit m’n hoofd wist. Zojuist trouwens de BX 14 weer rijdend gekregen, dus de klus is nu gedaan!!  Very Happy Very Happy
Toch nog even naar die palletjes gekeken, en die zijn wel erg onopvallend hoor… Rolling Eyes

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 juli 2007 11:36 PM
  [ # 344 ]
XBXG schreef:
mpostma schreef:
XBXG schreef:

Ik zit me trouwens net te bedenken dat er volgens mij aan de achterkant van de veerpoot (precies onder de plek waar de retourslangetjes erop uitkomen) een palletje zit… Shocked  Surprisedops:

Je gaat me toch niet vertellen dat je dat over het hoofd hebt gezien?  Shocked

Nou, eigenlijk wel… Rolling Eyes

Ik dacht dat ik alles nog wel uit m’n hoofd wist. Zojuist trouwens de BX 14 weer rijdend gekregen, dus de klus is nu gedaan!!  Very Happy Very Happy
Toch nog even naar die palletjes gekeken, en die zijn wel erg onopvallend hoor… Rolling Eyes

Dat laatste is goed nieuws.. Maar let aub in het vervolg toch wat meer op dit soort dingen met het sleutelen (in het algemeen). Ik neem het als vanzelfsprekend aan dat iemand dat opvalt, zeker als je merkt dat het moeilijk gaat.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 19 juli 2007 01:18 AM
  [ # 345 ]

Ik merkte vandaag bij de BX 14 dat het wel degelijk binnen een uurtje te wisselen. Door beter op te letten op die palletjes en door nóg wat meer gereedschap te hebben, ging het verdomd makkelijk.  Cool

Hier staat dan ook de rest van het verhaal.

Wel een vreemde gewaarwording hoor in de TZI. Tot gisteren reed/zweefde ze nog zaaaalig over ‘s lands wegen. Nu ze voorzien is van de stroeve veerpoten van de BX 14 is ineens het totale weggedrag stukken minder. Dan blijkt maar weer eens wat goede veerpoten doen met een BX.  Rolling Eyes

Profiel  
 
 
23 van de 25
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook