1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De zoektoch naar een BX diesel
JXR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 01-04-2007

Gepost: 02 april 2007 04:17 AM

Na enige tijd de nodige leuke en minder leuke auto’s te hebben gereden ben ik laatst eigenlijk verslingerd geraakt aan het comfort van de Citroen vering.

Zo erg zelfs dat ik heb overwogen m’n huidige auto weg te doen om een BX diesel te kopen.
M’n huidige auto is een 6 cilinder benzine auto en bijbehorend verbruik icm met het gebrek aan comfort doen me toch verlangen naar een zuinigere en comfortabele auto, desnoods alleen voor erbij voor de wat langere ritten.

Het moet dus in ieder geval een betaalbare Citroen met hydrolische vering en dieselmotor zijn. Nu heb ik in het verleden een Fiat Tipo’tje turbodiesel gehad en dat vond ik best prettig rijden. Vandaar dat mijn voorkeur ook uitgaat naar een TZD turbo.
Ook heb ik in het verleden zelf en automaatje gehad en de nodige automaten gereden en ook dat beviel me wel. Helaas is in de BX de turbo diesel en de automaat niet te combineren. Vandaar dat ik eventueel ook een gewone diesel automaat overweeg.
Mijn vraag alleen over deze auto is, wat zou ik kunnen verwachten aan verbruik bij een TZD turbo handgeschakelt en een TZD non-turbo automaat?
Van de TZD turbo hoor ik verhalen over een gebruik van ongeveer 1 op 16. Ik ben benieuwd wat de ervaringen hier in zijn.

Om de zoektoch dan ook echt in beweging te zetten ben ik vanmiddag maar eens bij een TZD turbo langs gegaan in Lelystad. Meneer was aan de Citroen-club.nl stickers op z’n garage deur te zien bijzonder citrofiel.
Het betrof een ‘90’er met net 280k op de klok. De algemene indruk van de auto was best redelijk al zaten er toch wat puntjes van de checklist bij die niet helemaal in orde waren.

Roest in de kofferbak, was een mooi naar buiten kijk gaatje geworden. Zat roest onder het rechter voorspatbord waardoor je mooi van buiten kon zien hoeveel vloeistof er nog in het een of andere reservoirtje zat. Verder zat er een heel klein pitje boven de voorruit, meer eigenlijk op het dak. Lekkage octopus heb ik zo gauw niet kunnen checken, want het woord octopus was me nog een beetje vreemd Surprisedops:
Wel waren het cilinderblok en de kop behoorlijk vochtig. Volgens de eigenaar kwam dit door een slangetje onder de intercooler die gebarsten was.
Dit in combinatie met dat de auto airco had die niet werkte en ABS had die haperde maakte mij eigenlijk aan het twijfelen of deze auto 1000 euro moest kosten. Bovendien zat er nog een schade’tje linksvoor en een motorkap die niet al te netjes was, maar persoonlijk ben ik niet zo van het optische.

Nu hoop ik eigenlijk dat er op dit forum mensen zijn die mij kunnen vertellen of dit een redelijke prijs zou zijn voor dit exemplaar, of dat ik beter helemaal verder kan zoeken.
Tevens iedereen die zijn ervaring over het verbruik van de zelfontbranders (automaat en handgeschakelt) wil meedelen dank ik hartelijk!!

gr. Jordi

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 02 april 2007 10:23 AM
  [ # 2 ]

Hmm, met die dingen die je opnoemt vind ik (persoonlijk) 1000 erg veel. Met een beetje zoeken lijkt me voor dat geld een beter exemplaar uit te halen.

Van de kilometerstand hoef je niet zo te schrikken in elk geval, de psa diesels kunnen veel hebben en gaan lang mee. Fatsoenlijk ondehouden natuurlijk, maar dat geldt voor elke auto Wink

Trouwens (correct me if i’m wrong) is een TZD turbo in combinatie met een automaat wel degelijk geproduceerd?
Zal in elk geval een vrij zeldzame combinatie zijn…..

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 april 2007 11:55 AM
  [ # 4 ]
marx-7 schreef:

Trouwens (correct me if i’m wrong) is een TZD turbo in combinatie met een automaat wel degelijk geproduceerd?
Zal in elk geval een vrij zeldzame combinatie zijn…..

Nee, ze zijn nooit geproduceerd. Maar wel zijn er wat zelfbouw exemplaren bekend.

Profiel  
 
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 02 april 2007 12:11 PM
  [ # 5 ]

Ik raad aan een KNAPPE tzd turbo te kopen…
En niet een std tzd om daar later een tzd turbo in te stoppen.

Kijk goed of de turbo goed inkomt, het komt niet vaak voor dat een turbo kapot gaat, maar sommige blijken wel het geluk te hebben dat de turbo defect is!

Kijk ook of er geen luchtbellen in het expansie vat komen, dat kan duiden op een lekke kop, hoeft niet, kan wel!

Kijk even of de radiateur er knap uitziet en voelt (niet bros, gewoon goed hard), zijn zeldzame dingen heb ik begrepen Wink .

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  
 
JXR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 01-04-2007

Gepost: 02 april 2007 01:09 PM
  [ # 6 ]
Matthijs2006 schreef:

Deze al gezien?

http://auto.marktplaats.nl/citroen/81981374-citroen-bx-1-8-td-tzd.html?return=eJwtjeEOgiAUhd/FDf8lXCwjnGv6JmRuMhEY3JbVevfA9efsO+ee3aMkyI+WrI0SzkwWcVJhnNsZ0UtKF+cnW60qLOiNUhgra6h6oDtEOmoMbrJ0BAbVjKu5bqaD8h47dKTugdSDwQRv7TNuORONgP3wSu7IGyF2l6S/7MRzi2Vcngn/G4SfOLulD4PzOjdK39VF+/0BHmM4YA==&df=1&fta=eNpFkt1OwzAMhd8lElzHjhM7rvYsU2ETqihsomMU0N4dJ03GRaP60/HPcTJq0t9FRd3nx7y/jvPihkXZ4nXeweNh2V1OCsN80Z/pPMyrgiQBA99KmETsDzTbiQoehtcvfZ4uH6fj+wP6p3U4nSeFx/MulKqk7jy+HN0wabAwqJsO1m5UFP2d1A91DmbK0b4igw0JZIHA1DMLCoxRsCLqiYYgpYJiV+UQUaoqNYSRBZIviLsqWjmAgqTVyhEoZCkoN1UE4MCxzuV7JiXiWIsB3HUhUebKsJVL3ubYpoXQGaUYBCtrFoTYA8DWo3vAnDOGTddMsHjDuOm6CwpJbJzKuo2YKXGbJd9zzQZWt9h3Timgraqy7gM5EHHti9j9gtXDumIM/wuNyLUHdh+IOVHrcb+LSB6k7gr7ZXgmYdjqdR9gAxPW1aN0b4ltq6a7LZrVvY3rvjwlez2Hev2obvwqb8yrcy2+3uPbH0Y2tV8=

Jepz, ook al gebeld, was mijn primal target, maar helaas reeds verkocht. Hij vertelde me nog dat ie de advertentie er gauw af zou halen Rolling Eyes

Superdave schreef:

Ik raad aan een KNAPPE tzd turbo te kopen…
En niet een std tzd om daar later een tzd turbo in te stoppen.

Kijk goed of de turbo goed inkomt, het komt niet vaak voor dat een turbo kapot gaat, maar sommige blijken wel het geluk te hebben dat de turbo defect is!

Kijk ook of er geen luchtbellen in het expansie vat komen, dat kan duiden op een lekke kop, hoeft niet, kan wel!

Kijk even of de radiateur er knap uitziet en voelt (niet bros, gewoon goed hard), zijn zeldzame dingen heb ik begrepen Wink .

Heb gister gereden exemplaar had wel duidelijk turbo druk. Echter vergelijk ik het met de turbo van m’n toenmalige Fiat Tipo dan leek ie wat tekort te komen. Dat kan eigenlijk door 2 dingen komen: dat vermogen moet je leren te vinden, ideaal schakelmoment vinden, anderzijds, als je net uit je eigen auto stapt met 170pk dan voelt een 90pk turbodiesel überhaupt net even wat minder snel aan Wink

Verder leek ie motorisch wel in orde, maar ik denk dat ik ‘m toch ga laten gaan vanwege de dingen die me niet aanstaan. Dit zijn om te beginnen de schades. Buiten dat zit er airco op, iets waar ik niet van hou (onderhoud, weerstand, vieze lucht) en tja, die ABS is leuk, maar als ie hapert dan heb ik liever geen ABS dan een niet werkende.

En buiten dat, ben ik erg benieuwd naar de automaat, jongens wie heeft er 1 en kan mij meer vertellen over deze uitvoering!? Very Happy
Dat deze vrijwel niet geleverd is met turbo kan ik overigens wel mee leven denk ik.

Profiel  
 
bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 25-05-2006

Gepost: 02 april 2007 01:15 PM
  [ # 7 ]

en de BX van Harm? staat volgens mij ook te koop….. Cool

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 02 april 2007 01:16 PM
  [ # 8 ]

Re: De zoektoch naar een BX diesel

JXR schreef:

Om de zoektoch dan ook echt in beweging te zetten ben ik vanmiddag maar eens bij een TZD turbo langs gegaan in Lelystad. Meneer was aan de Citroen-club.nl stickers op z’n garage deur te zien bijzonder citrofiel.
Het betrof een ‘90’er met net 280k op de klok. De algemene indruk van de auto was best redelijk al zaten er toch wat puntjes van de checklist bij die niet helemaal in orde waren.

Roest in de kofferbak, was een mooi naar buiten kijk gaatje geworden. Zat roest onder het rechter voorspatbord waardoor je mooi van buiten kon zien hoeveel vloeistof er nog in het een of andere reservoirtje zat. Verder zat er een heel klein pitje boven de voorruit, meer eigenlijk op het dak. Lekkage octopus heb ik zo gauw niet kunnen checken, want het woord octopus was me nog een beetje vreemd Surprisedops:
Wel waren het cilinderblok en de kop behoorlijk vochtig. Volgens de eigenaar kwam dit door een slangetje onder de intercooler die gebarsten was.
Dit in combinatie met dat de auto airco had die niet werkte en ABS had die haperde maakte mij eigenlijk aan het twijfelen of deze auto 1000 euro moest kosten. Bovendien zat er nog een schade’tje linksvoor en een motorkap die niet al te netjes was, maar persoonlijk ben ik niet zo van het optische.

Nu hoop ik eigenlijk dat er op dit forum mensen zijn die mij kunnen vertellen of dit een redelijke prijs zou zijn voor dit exemplaar, of dat ik beter helemaal verder kan zoeken.
Tevens iedereen die zijn ervaring over het verbruik van de zelfontbranders (automaat en handgeschakelt) wil meedelen dank ik hartelijk!!

gr. Jordi

Dat zal DEZE geweest zijn. Op basis van wat je vertelt lijkt mij 1000 euro wat te veel, al komen er zelden bx-en voorbij met airco en abs. Maar als deze zeer leuke opties dan weer niet werken dan kost het veel geld om te laten fixen. Hij staat trouwens al heel erg lang te koop, dus je zult niet de eerste zijn die deze wagen na een bezichtiging laat staan.

Roest in de kofferbak en met name boven de voorruit zul je overigens op veel bx-en aantreffen; zeker met veel kilometers, want de dakplaat van een berline is niet zo stevig. Geen reden om een verder goede auto voor te laten staan.

Ik houd trouwens de bx-stand op internet nauwlettend in de gaten, maar een diesel automaat komt hoogstzelden voorbij. Geen reden om daar niet op te wachten, want het zal fantastisch rijden.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 02 april 2007 01:29 PM
  [ # 9 ]

Meneer komt uit een BMW?  Laughing

TZD Automaat is verschrikkelijk langzaam, lijkt me geen optie. Een TZD Turbo is al een stuk vlotter en voor die tijd zeker snel Wink

Het kan heel goed dat dat leiding vanaf olievuldop naar kleppendeksel is ingescheurd (gebeurt wel vaker). Kwestie van slang vervangen, tevens is kleppendekselpakking vaak slecht zodat blok aan bovenkant vet is.

Roest in de kofferbak (links achter) is veel voorkomend (zeker naarmate ze ouder worden) maar niet onoverkomelijk. De octopus, die ook wel retourbundel word genoemd loopt van het vat, over het subframe. Lekkage van deze ‘spin’ kun je vaak zien aan de rechterkant van het subframe (van achter gezien). ABS zijn vaak sensoren die vies of kapot zijn, de prijs van 1000 euro is teveel maar deze (unieke) opties zijn wel leuk om te hebben als ze het doen Wink .

Profiel  
 
JXR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 01-04-2007

Gepost: 02 april 2007 02:28 PM
  [ # 10 ]
B_iks schreef:

[...]

Dat zal DEZE geweest zijn. Op basis van wat je vertelt lijkt mij 1000 euro wat te veel, al komen er zelden bx-en voorbij met airco en abs. Maar als deze zeer leuke opties dan weer niet werken dan kost het veel geld om te laten fixen. Hij staat trouwens al heel erg lang te koop, dus je zult niet de eerste zijn die deze wagen na een bezichtiging laat staan.

Roest in de kofferbak en met name boven de voorruit zul je overigens op veel bx-en aantreffen; zeker met veel kilometers, want de dakplaat van een berline is niet zo stevig. Geen reden om een verder goede auto voor te laten staan.

Ik houd trouwens de bx-stand op internet nauwlettend in de gaten, maar een diesel automaat komt hoogstzelden voorbij. Geen reden om daar niet op te wachten, want het zal fantastisch rijden.

Het was idd die! Ik laat ‘t gewoon nog even bezinken en denk dat ik later deze week gewoon een bod doe.

Ijs schreef:

Meneer komt uit een BMW?  Laughing

TZD Automaat is verschrikkelijk langzaam, lijkt me geen optie. Een TZD Turbo is al een stuk vlotter en voor die tijd zeker snel Wink

Het kan heel goed dat dat leiding vanaf olievuldop naar kleppendeksel is ingescheurd (gebeurt wel vaker). Kwestie van slang vervangen, tevens is kleppendekselpakking vaak slecht zodat blok aan bovenkant vet is.

Roest in de kofferbak (links achter) is veel voorkomend (zeker naarmate ze ouder worden) maar niet onoverkomelijk. De octopus, die ook wel retourbundel word genoemd loopt van het vat, over het subframe. Lekkage van deze ‘spin’ kun je vaak zien aan de rechterkant van het subframe (van achter gezien). ABS zijn vaak sensoren die vies of kapot zijn, de prijs van 1000 euro is teveel maar deze (unieke) opties zijn wel leuk om te hebben als ze het doen Wink .

Ssst, niet verklappen, straks ben ik hier niet meer welkom Wink

Een automaat is dus gewoon dikke afrader, misschien überhaupt maar laten varen, aangezien ze vrijwel niet rond rijden!

Kleppendeksel pakking had de eigenaar overigens wel al vervangen, daar was waarschijnlijk ook het slangetje bij geknapt.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 02 april 2007 02:34 PM
  [ # 11 ]
JXR schreef:

Een automaat is dus gewoon dikke afrader, misschien überhaupt maar laten varen, aangezien ze vrijwel niet rond rijden!

Oordeel zelf is mijn tip. Misschien bevalt het je wel, de automaatbak is gewoon universeel bx, dus voor hogere kosten zal het niet zorgen.
Verder werkt het rijden in een bx op zichzelf onthaastend Cool.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 april 2007 02:48 PM
  [ # 12 ]
JXR schreef:

En buiten dat, ben ik erg benieuwd naar de automaat, jongens wie heeft er 1 en kan mij meer vertellen over deze uitvoering!? Very Happy
Dat deze vrijwel niet geleverd is met turbo kan ik overigens wel mee leven denk ik.

Deze is NIET origineel uit de fabriek geleverd. Dus als je er een vind is het een hobbyproject.

Op zich wel leuk, maar je moet dan maar hopen dat men een eindreductie heeft genomen die recht doet aan de turbokarakteristiek (ofwel niet meer dan 2800 tpm @ 120 kmh). Van 1 zelfbouwproject weet ik dat de motor ruim 3100 tmp maakt bij 120 wat gewoon de waarde is van een standaard automaat. Daar wordt de turbodiesel erg dorstig en rumoerig van en de top is vrij laag (160).

Kortom: vergeet die turbo diesel automaat maar in combinatie met de BX.

Profiel  
 
JXR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 01-04-2007

Gepost: 02 april 2007 03:09 PM
  [ # 13 ]

Goed, dat krijg je dan idd weer, inclusief alle andere bijkomstigheden, als tellerafwijking, vermogen eventueel niet kwijtkunnen, te snel schakelende bak, etc.

Automaat is ook eigenlijk voor mij niet meer dan een leuke bijkomstigheid.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 02 april 2007 03:47 PM
  [ # 14 ]

Re: De zoektoch naar een BX diesel

JXR schreef:

Dit in combinatie met dat de auto airco had die niet werkte en ABS had die haperde maakte mij eigenlijk aan het twijfelen of deze auto 1000 euro moest kosten. Bovendien zat er nog een schade’tje linksvoor en een motorkap die niet al te netjes was, maar persoonlijk ben ik niet zo van het optische.
..........
Tevens iedereen die zijn ervaring over het verbruik van de zelfontbranders (automaat en handgeschakelt) wil meedelen dank ik hartelijk!!

gr. Jordi

Tsja…zoals je in mijn onderschrift kunt lezen heb ik al aardig wat TZD (turbo’s) gehad, de afgelopen 17 jaar…ik rijd dus nu met een gewone TZD.
Ik ben blij dat je hem even hebt bekeken, want ik zat er ook al op te spinzen. Surprisedops:

Maar een BX diesel met nog goed werkende AIRCO ben ik nog zelden tegen gekomen….mijn laatste tzd-turbo met airco was een donkerblauwe (4 jaar geleden) had ook nog cruisecontrol, beiden werkten niet meer, ik kocht hem toen overigens voor 500 euro.

Die uit Amsterdam zou je nog eens kunnen bekijken…desnoods wil ik er ook wel even een stukje mee gaan rijden en mijn indruk geven (ik zal nooit tegen je zeggen of hij wel of niet goed is…die garantie kan ik je niet geven)....helaas staan er maar 2 te koop op MP, zag ik.

En dan natuurlijk nog die hele fraaie TZD van Harm, met nog erg weinig km’s….schuifdak e.d.
Maar die vraagt er wel iets van 2000 euro voor. Cool

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 02 april 2007 03:59 PM
  [ # 15 ]

Durf het helaas niet te vragen Jordie maar… ook gedacht aan xm ?  Wink

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook