Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zo, even het stof eraf. De Pallas zaterdag uit haar winterslaap gewekt. Accu eraan, 2x starten en lopen alsof ze pas een uurtje tussen de caravans stond in plaats van 4 maanden. Mooi. Na de eerste meters wist ik het weer: dit is voor mij het ultieme CX rijden. Kan geen serie 2 Break tegenop. Weg met dat ding.
Na de Tukkermeeting in Goor bleek dat nu ook de achterruit wel wat nieuwe kit kan gebruiken, want de hoedenplank was wat nat. Dat is al 2x gedaan (door mijzelf en door Citroville) dus ik denk dat het misschien tijd wordt voor drastische maatregelen: het eruit snijden van de ruit en helemaal en goed opnieuw erin kitten. Of kan het anders, ik zie er wat tegenop vanwege de lak. En waar laat je dit doen? CX-specialist of toch maar naar de Carglass?
Verder zal ik nu de aanjager van de ventilator ook eens van wat kruipolie gaan voorzien (was er niet van gekomen voordat ik d’r wegzette.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
kruip olie werkt, heb dat ook bij mijn piepende aanjager gedaan en na de kruipolie weer lekker stil, duurde wel één week.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Spuit er dan ook iets in dat smeert
Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik denk dat ie bedoelt: het duurde een week voordat het stil werd…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
klopt, duurde een weekje voordat de irritante piep helemaal weg was
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb bij mijn zijruit ontdekt dat als je met een tangetje aan de kit begint te trekken er best een flinke streep tussenuit is te trekken. Links en rechts voorzichtig wat inschijden en je kunt de ruit vanaf één hoek uitlichten. Voorzichtig en trekken en hop, ruit in je handen. Of dat met een achterruit ook zo simpel is, weet ik niet, maar als de kit inderdaad niet goed meer hecht ...
Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb (nog) geen garage of iets dergelijks dus ik ga zeker niet zomaar op straat lopen prutsen.
Iets anders: als de CX koud is dan krijg ik hem niet in zijn 2 zonder een beetje geknars. Niet veel, volgens mij voel ik het meer in de pook dan dat je het echt hoort, maar het is onmiskenbaar aanwezig. Als de motor warm is lijkt het verdwenen. Maar toch. De koppeling is het niet. Vind ik. Synchromesh tussen 1 en 2?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Synchromesh 2 dus. Wat voor bakolie gebruik je? Castrol Syntrax universal kan een grote verbetering geven!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Geen idee wat Dibert erin gooit. Zal inderdaad de synchromesh zijn, als ik even wacht met opschakelen dan lukt het soms zonder morren.
Maar kan andere olie een echte oplossing zijn of stel je daar een eventuele reparatie alleen maar mee uit?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik ben niet totaal blanco v.w.b. hetgeen zich onder die mooie groene motorkap afspeelt, maar is het vervangen van de bakolie iets dat je makkelijk zelf kan doen?
Dan nog een vraag over elektronische ontstekingen. Ik begreep dat die er tegenwoordig ook voor de CX zijn. Wat is nu het grote voordeel, ben je met een elektronische ontsteking voorgoed van onregelmatig lopen verlost, of stel ik het me te rooskleurig voor? Zijn er (los van de kosten) ook nadelen?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bij de CX heb ik het nog niet gedaan - maar in principe is het niet heel ingewikkeld. Vullen moet meestal ook vanonder de auto, da’s eigenlijk het vervelendste. Gewoon aan je garagist vragen als die ‘m toch voor een beurtje op de brug heeft?
Ik ken iemand die als nadeel van electronische ontsteking ziet dat je nog minder vaak geneigd bent de kap open te trekken en alles weer eens na te lopen. Lijkt mij juist een voordeel . En tja, als ‘t niet meer werkt, dan kun je bij een gewone ontsteking lekker gaan zoeken en rommelen. Da’s natuurlijk wel voorbij. ‘t Werkt of ‘t werkt niet meer. Meestal werkt ‘t. In ‘t DS-forum kun je lezen dat sommigen vinden dat hun auto er met een 123ignition echt op vooruit is gegaan: soepeler lopen en zuiniger. Dat zal sterker gelden naarmate ‘t spul meer versleten is.
Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Nou ja, zuinig is en relatief begrip lijkt me. Al was mijn eerste na-winterse tank 1 op 8,5. Dat viel niet mee.
123ignition heeft zoiets niet meen ik, had Van der Laan niet iets zelf gefabriekt?
Hm, als de bakolie ook een klus van onderaf is, dan moet Dibert het maar voor me doen. Moet toch nog voor de achterruit naar Dibert (helemaal eruit en opnieuw erin, kan ik meteen de hoedenplankbekleding opnieuw lijmen).
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Waarom zou ie van ie van “gewone” ontsteking onregelmatig gaan lopen ? Hele volksstammen hebben vroeger of nog steeds er mee rond gereden, en het werkte gewoon bijna altijd.
Je hebt alleem wat extra slijtage delen zoals rotor, en verdeelkap en contactpunt maar vv hiervan is geen enkel probleem, en of ie hier nog zuiniger van wordt ‘t zal meer het idee zijn.
Het onregelmatig lopen kan iig door vanalles veroorzaakt worden, bougiekabels, onsteking, carburateur.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ja, dat las ik ook al een paar keer: Van der Laan bouwt de electronische ontsteking van de Douvrin blokken op de ‘DS’ blokken. 123 Gaat uit van vervanging van de oorspronkelijke stroomverdeler. Van eend tot DS en HY. Dat zal dus op een vroege CX ook kunnen. Maar ik ben het met Mark eens: vroeger (ik tot voor twee jaar ) reden we er allemaal mee. En mits netjes onderhouden werkt een conventionele ontsteking natuurlijk prima. Ik heb op mijn DS ook eigenlijk nooit de behoefte gevoeld om dat te veranderen. Maar àls de boel op enig moment wat minder loopt, heb je één oorzaak minder te onderzoeken.
1:8,5 vind ik trouwens best veel. Mijn CX doet gemiddeld ergens rond de 1:9,5-1:10. Zou dat dan door de electronische ontsteking komen
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Mijn Pallas 2000 dus DS blok loopt ook zo tussen de 1:9,5 a 1:10 maar dan wel ‘s zomers bij warm weer bij koud weer zal ie waarschijnlijk iets meer verbruiken.
Mulder wat verbruikt hij ‘S zomers op de lange ritten ?
Mark
CX 2000 pallas ‘78