Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
break23m schreef:Dat de afstand van de roterende magneet instelbaar is wist ik niet.
Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1902258/
Op de derde foto zie je dat de trommel aan de onderzijde draait in een kunststof busje, welke draaibaar is.
Hiermee kan je de afstand stellen tussen de metalen schijf, die aan de bovenkant op hetzelfde asje zit, en het roterend magneetje, zie vierde foto.
Daarmee de magnetische invloed op de schijf en dus de nauwkeurigheid van de snelheidsaanwijzing.
Dit bovenstaande geldt in ieder geval voor de serie 1-tellers.
Zal eens een serie 2-teller uit elkaar trekken om te zien of het daar ook mogelijk is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mulder schreef:Als die op zijn toch weer Michelin, met mijn jaarkilometrage doe ik zo lang met een set dat de meerkosten toch niet zoveel uitmaken.
CXreflex1980 schreef:Ik heb intussen mijn nieuwe banden eronder zitten (Michelins) en moet zeggen dat met de maat die er nu onder ligt de afwijking in de snelheidsmeter wel is afgenomen.
Hebben jullie het nu over een moderne energy saver, of een mxv uit de classic serie?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Ik heb nu de Energy saver. Tot nu toe tevreden mee. De oude banden waren van een onbekend merk (kormoran). Ik heb het idee dat deze Michelins net wat stiller zijn dan de kormoran banden die ik eerst had. De band ziet er ook wat steviger (de wang) uit maar dat kan ook komen omdat ze nieuw zijn.
Ik heb zelf al jaren de Michelin Energy saver (195/70 R14) eronder zitten tot volle tevredenheid. Hebben ook geen last van platte stukken als de wagen lang op één plek staat zodat het hobbel effect wordt voorkomen. Bij mijn wagen is de snelheidsaanduiding exact als die van de TomTom.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mijn auto stond ook op 14” energysavers - en dat gaf bij de eerste snelheidsmeter inderdaad exact de werkelijke snelheid.
Merkwaardig daarbij: mijn auto hoort niet op 14” maar af fabriek op TRX. Hoe dan ook, die energysavers van Michelin bevielen prima, redelijk stil, zo’n 40.000 km op gereden voordag de voorbanden er onder uit moesten (waren niet nieuw toen ik de auto kocht). Of ze ook energie besparen weet ik dan weer niet, op TRX-en is het verbruik precies gelijk.
Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Inmiddels is de CX weer helemaal vakantieklaar. APK, beurt, koelsysteem getest, brandstoffiltertje, en twee nieuwe banden (achterbanden waren na zo’n 9 jaar en 40.000 km qua profiel nog prima maar wel flink verdroogd). De voorbanden zijn naar achter gegaan, vanwege het niet meer verkrijgbaar zijn van passende Michelins zitten er voor nu Vredesteins onder. Ook de reserveband na 39 jaar onder de motorkap maar eens laten vervangen. Nostalgie is leuk maar een betrouwbaar reservewiel is ook wat waard.
Voor het mooie meteen de velgen opnieuw laten spuiten en een deukje uit de tankklep laten halen. Typisch, de afsluitbare tankdop drukt van binnenuit een deuk in het klepje als je die wat te enthousiast dichtklapt. Heb de aanslag (rubber dopje) maar wat naar buiten geduwd, verder is het een kwestie van voorzichtig zijn. Of een niet-afsluitbare tankdop zoeken. Ik ben weer blij, nu aftellen naar de vakantie.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het advies is eigenlijk altijd je nieuwe/beste banden achter te zetten.
Als je altijd je nieuwe banden achter plaatst rijdt je je achterbanden aan de voorkant vanzelf op. Geen uitgedroogde banden meer en nooit 4 stuks tegelijk versleten
Maar dit is in elk geval veel beter dan versleten banden achter.
Freek! Doe eens wat aan die witte trekhaakdop!
Doe daar eens heel period-correct een halve tennisbal op!
Verder blijft het een prachtkar!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Arjan Verkade schreef:Het advies is eigenlijk altijd je nieuwe/beste banden achter te zetten
Daar zijn de meningen over verdeeld! Niet dat ik die discussie hier wil voeren hoor
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
4WD of RDW is een andere discussie.
Bij een CX wil je de achterkant niet kwijt raken
Voor voel je veel aankomen, achter is een verassing die je niet ziet aankomen.
Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De overweging was vooral comfort, de Uniroyals die nu achter zitten zijn nogal stug. Achter heb je daar minder last van.
@Niels: is wel een dop met Citroën-logo… Maar hij is erg wit inderdaad, ik zal eens gaan schooien bij de tennisbaan.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Blijft een mooie Cx Freek .
VgF en fijne vakantie dan maar.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dank je. Nog een maandje…
@ Arjan: de ‘oude’ banden zijn anderhalf jaar / 6.000 km oud. Dus ik denk dat het wel zal loslopen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké dan mag je verwachten dat ze nog goed zijn
Welke maat heb je erop liggen, gezien je er geen Michelins meer voor kan vinden?
Mijn reserve wiel heb ik pas ook voorzien van een nieuwe Michelin in de originele maat.
Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Vredestein Sprint Classic, 185 HR 14. Is wel een smalspoor, neem aan dat dat de mogelijkheden ook nog verder beperkt. Ik begreep dat er best Michelins te krijgen zijn die passen, maar als er kwalitatief prima alternatieven zijn dan ga ik geen 200 euro per band uitgeven, alleen omdat er per se Michelins onder zouden moeten.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)