Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mooi beeld - als vakantiefoto in een zonnig land voldoet deze wel.
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
break23m schreef:Nog even en de Break is kostbaarder dan het groene museumstuk
Profetische woorden…
Maar verder heb je gelijk, de Pallas bijhouden kost inmiddels beduidend minder. Uit nijd en noodzaak vanwege de schade aan de Break de Pallas op Koningsdag maar uit de stalling gehaald. Accu aansluiten, starten, lopen. Ha. De eerste rit is elk jaar weer een vreemde combinatie van euforie en schuldgevoel (waarom zo lang gewacht, sorry auto). Vandaag even een nieuwe gasveer voor de achterklep monteren en dan kunnen we weer.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik had heel graag ongelijk gehad, dat mag duidelijk zijn. Overigens staat mijn CX op bokjes op de inrit en zijn we op pad met de groene C3. Dat doe jij dan toch een stuk beter.
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Goh.
Toen ik op 10 oktober 2004 mijn CX kocht, was ik nog niet zo van het vastleggen van de cijfertjes, zo blijkt. In de inmiddels toch behoorlijk omvangrijke map met facturen en andere gegevens ontbreekt namelijk de kilometerstand bij aanschaf. De eerste door mij vastgelegde kilometerstand is van 5 dagen later, bij de taxatie voor de verzekering. (0)77489 gaf de teller toen aan. Vandaag passeerde ik, 16,5 jaar later, opnieuw deze kilometerstand. Hoe toepasselijk tijdens een rit naar Borculo, ook al was dat dit keer eens niet voor een bezoek aan het vaste onderhoudsadres.
100.000 kilometer, in 16,5 jaar. 6.064 dagen CX, iets meer dan 6.000 kilometer per jaar gemiddeld. En 1 drukgroep, 1 dynamo, 3 accu’s en 3 blowermotoren. Om eens wat te noemen. Maar vooral 1.001 herinneringen (OK, én even zoveel grijze haren).
En een toch enigszins schokkend totaal van ruim € 23.500 aan rekeningen voor onderhoud, las- en spuitwerk, taxaties en onderdelen… Aan de andere kant, 23,5 cent per kilometer valt nog best mee, ook al is dat zonder de kosten voor brandstof en verzekering. Je moet ook niet alles willen weten… En het is me elke cent waard geweest.
Op naar de 200.000!
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind ‘t vooral mooi dat je met 23,5 ct per km aan onderhoudskosten nog steeds als onderschrift hebt “ het zijn gewoon supergoeie auto’s “
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Werkelijk goede auto’s uit de jaren 70 of 80 bestaan niet. Motorisch zijn het redelijk probleemloze auto’s, alleen het boeltje er omheen zit zo vreselijk slecht in elkaar. Dat was ook de lange versie van die quote. En het heeft iets. Jij hangt hier toch ook niet alleen maar rond om Duitse degelijkheid te promoten…?
En als je wist wat de kosten per km van mijn break zijn dan begreep je mijn blijdschap over die 23,5 ct per km wel…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Leuk om te horen. Ik heb’t nooit uitgerekend. En van m’n vorige CX kan ik het ook niet uitrekenen, alle documentatie in de auto gelegd. Ik weet wel dat CX rijden een stuk voordeliger is dan DS rijden, zeker bij min of meer dagelijks gebruik. Maar hoe dan ook, als je goedkoop wilt rijden, kies dan geen grote oude bak.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mulder schreef:Werkelijk goede auto’s uit de jaren 70 of 80 bestaan niet. Motorisch zijn het redelijk probleemloze auto’s, alleen het boeltje er omheen zit zo vreselijk slecht in elkaar. Dat was ook de lange versie van die quote. En het heeft iets. Jij hangt hier toch ook niet alleen maar rond om Duitse degelijkheid te promoten…?
Duitse auto’s van het formaat Cx uit de jaren 70 en 80 waren goede wagens, zaten goed in elkaar en gingen lang mee zonder veel onderhoud. Echterrrr….... ergens midden jaren ‘90 kregen de Duitsers, met 20 jaar achterstand, door hoe ze in Frankrijk auto’s bouwden die goed verkochten én hartstikke kut waren. Dat gingen ze in Duitsland ook doen dus. Ik noem de Slopel Astra, de Golf 3, de Frot eskrot en de Mercedes C en E klasse. Wat een ontiegelijke ranzige roestbakken…
Mijn A124, een E200 cabriolet is van 95. Daar ging het mis. Roesten als de ziekte, maar gelukkig nog wel goed afgewerkt en gemaakt van mooie materialen. Bij de opvolgers ging het helemaal mis en het heeft tot 2009 geduurd voor de Duitsers er achter waren dat het Franse recept nie zo gewaardeerd werd bij de gasten…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9358
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ach ieder zijn merk.
Ieder zijn oordeel…
En alles heeft zijn voor en tegens.
Een mooie mercedes sl zeg ik geen nee tegen.
Maar qwa zitting is mijn rug helaas alleen bestand tegen frans.
En zo heeft ieder wat.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Wel een beetje appels met peren vergelijken, een Astra en een E-klasse… Maar inderdaad, naar goede materialen hoef je bij een CX (ook) niet te zoeken. Zeker niet bij een serie 2. Vandaag bij het kaal maken van mijn break weer uitgebreid ondervonden dat “inferieur” een van oorsprong Frans woord is. Wat een broze plastic bagger is het toch. Maar ja, het rijdt zo fijn…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Uche… Een flinke laag stof eraf blazen voor een kleine vakantie-update.
Voor het eerst in jaren weer eens een zomervakantie met de Pallas weggeweest. Een saai verhaal, eigenlijk. Via Normandië naar de Dordogne en via Centre weer terug. 2.500 probleemloze kilometers, en met vier personen, de kofferbak vol bagage, vier fietsen achterop en 100-110 per uur op de snelweg bleek 1 op 10,5 geen enkel probleem. Niet gek voor een ouwe tweeliter met vierbak.
Uiteraard op weg naar de Mont Saint Michel nog een poging gewaagd een iconische CX-foto na te maken, maar vanwege de kilometerslange file zijn we uiteindelijk maar weer omgedraaid en is dat dus nét niet helemaal gelukt…
Tot besluit van de vakantie met CX nog een kort bezoek gebracht aan het dorp van haar jeugd (1977-2000).
Enige minnetje, naast het niet hebben van een airco, was het definitief overlijden van de bekleding van de rug van de achterbank. Na 45 jaar was die zo broos geworden dat de zon van de afgelopen weken de nekslag was. We hebben het voor nu maar opgelost met een werkelijk fenomenaal bontje van de Intratuin. Ziet er weer beeldschoon uit zo…
En ik moet iets aan mijn lak gaan (laten) doen, want de blanke laklaag op dak en motorkap is onderhand zo verweerd dat het er na wassen niet meer uitziet en je alleen na een uur “wax on, wax off” weer zonder gêne de weg op kunt.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leuke foto’s dat geen airco een nadeeltje is hebben wij ook gemerkt. Een cabriolet is leuk maar als het zo heet is dat de kap dicht moet en er geen airco is dan baal je wel..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ah, wat zonde van de achterbank. Elke keer toch weer schrikken dat CX-en niet voor de eeuwigheid zijn gebouwd. Maar het bontje maakt veel goed. Net als de foto van Le Mont
Leuk om de vakantie verhalen te lezen!
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mooie beleving. Wij zijn net via een vakantie in Spanje (Palafrugell) met de C5 II 2 liter automaat naar Bretagne gereden. Alles binnendoor, de prachtige krochten van Frankrijk en sommige van de mooiste N-wegen (tegenwoordig D-wegen) met lekkere kuipbochten, mooie klimmetjes en af en toe een flitskast of lazerende gendarme. Net als vroeger
We kwamen op de terugweg langs MSM en reden de 18 km even om. Prachtig op afstand gezien want dichterbij naderen in de auto was niet mogelijk.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn