Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum
Ik heb gisteren mijn allereerste auto gekocht; een tweedehands ZX. Nu vraag ik mij af of ik niet te veel (of te weinig?) heb betaald… Dit zijn de gegevens:
Citroen ZX Avantage van midden 1995;
1.9 Diesel (géén turbo)
115000 km
Hij heeft pas nieuwe banden en riemen gekregen, heeft stuurbekrachtiging maar voor de rest geen “snufjes”. Motor ziet er goed uit, niet afgespoten, gewoon wat stoffig; hij startte (na 4 weken stil te hebben gestaan) koud heel vlot. Koppeling grijpt op een “normaal” punt aan, voelde dus niet versleten aan. Heb wel mijn twijfels bij die 115000 km, omdat de pedalen redelijk afgesleten waren (of misschien is dat normaal?). Of er met de km is geknoeid, zie ik volgende week op de (Belgische) Carpass: geeft bij elke onderhoudsbeurt en keuring de km weer.
Nergens roest te vinden. Wel een blutsje in de achterbumper en de eindjes van de zijstrippen hangen wat los (kan gelijmd worden denk ik). 1 deurslot werkte niet (wordt nog gemaakt in de prijs).
Heb 2100 euro betaald, en krijg er een jaar waarborg bij (groot onderhoud werd ook nog gedaan voor deze prijs).
Heb ik mij laten afzetten, of heb ik een koopje gedaan?
Hoelang zou ik, bij normaal gebruik, er nog mee kunnen rijden?
groeten,
introvertigo
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
zo te horen kan die nog heel wat km’s mee gefeliciteerd met je aankoop en welkom op het forum
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Allereerst welkom!
Op zich vind ik het helemaal gen gekke prijs, zeker niet met die kilometerstand!! heeft ie toevallig niet NAP?
In ieder geval is het blok hufterproof en praktisch niet te verslijten zonder dat persé te willen!
Ik heb in 2004 een ZX 1.9D avantage gekocht met toen 350.000 kilometers op de klok voor 3500 euro, en heb de koppeling toen ook nog moeten vervangen. Verder nooit problemen met hem gehad. Nu rijd een ander forumlid rond in diezelfde ZX met inmiddels 430.000 kilometer op het klokje het is een zeer zuinige en aangename auto. en ik heb er altijd met heel erg veel plezier in gereden.
Dus als die verhalen kloppen van die auto dan is dat geen gekke prijs, en kun je veel plezierige kilometers verwachten (alhoewel het natuurlijk wel erg weinig kilometers zijn voor een diesel uit ‘95) Maar goed, het beste wat je kunt doen om zekerheid te krijgen is om de auto even bij een citro"n garage te laten bekijken, en mochten zij wat tegenkomen dat dan binnen de garantie laten verhelpen door de garage waar je hem hebt gekocht.
In ieder geval veel plezier van je aanwinst en plaats maar eens snel wat fotootjes want daar zijn we allemaal dol op
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Bedankt voor de reacties!
Die NAP heet in België Carpass, en zou ik volgende week ontvangen (samen met alle andere documenten en de auto). Dan zie ik onmiddellijk of er geknoeid is geweest.
De auto heeft dienst gedaan in een Citroen-garage als vervangwagen. Dus dat is positief én negatief: altijd onderhouden geweest “bij de bron” maar wel gebruikt geweest door verschillende personen (en hoe rijden sommige mensen met een auto die niet van hun is…).
Foto’s volgen zodra ik hem heb.
grts
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
introvertigo schreef:Bedankt voor de reacties!
Die NAP heet in België Carpass, en zou ik volgende week ontvangen (samen met alle andere documenten en de auto). Dan zie ik onmiddellijk of er geknoeid is geweest.
De auto heeft dienst gedaan in een Citroen-garage als vervangwagen. Dus dat is positief én negatief: altijd onderhouden geweest “bij de bron” maar wel gebruikt geweest door verschillende personen (en hoe rijden sommige mensen met een auto die niet van hun is…).
Foto’s volgen zodra ik hem heb.
grts
Ooh maar dat klinkt dan wel heel erg goed! En over het rijden door verschillende mensen, hij is echt hufterproof, er gaat een verhaal rond van een zx 1.9D taxi die pas na een miljoen kilometer zijn eerste motor revisie kreeg en wat er verder aan stuk kan gaan dat niet onmiddelijk een APK probleem oplevert, tsja, de koppeling, of de bak, het eerste is niet zo’n heel erg groot probleem, en het tweede heb je erg snel door.
Dus ik denk nog steeds gefeliciteerd met je aanwinst en veel zorgeloze kilometers toegewenst en die zul je naar alle waarschijnlijkheid dan wel krijgen ook!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Welkom!
Gezien de bovenstaande berichten lijkt me de auto wel ok.
Ik wens je in ieder geval veel Citroplezier.
ZX is een fijn bakkie.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Beetje late reactie, ben erg benieuwd hoe je zx je bevalt en of de km stand klopt? Als hij van een citro dealer is geweest zal dat toch wel? Kijk en je weet genoeg over de levensduur van de blokken…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Hallo,
Sorry voor de late reactie…
Sinds enkele weken heb ik ‘m dus: mijn ZX. De km stand (116000) klopt perfect: de Carpass (in België een document dat elk jaar de km-stand opvolgt bij de keuring (APK)) toonde geen “gesjoemel” aan! Foto’tje:
De motor loopt fantastisch; hij heeft geen startproblemen (heb zelfs nog nooit een diesel zo vlot horen starten). De motor ziet er goed uit (denk ik):
De buitenkant heeft wat krasjes (wat voor een auto van ‘95 wel normaal is).
Alleen heeft een vorige eigenaar een kleine botsing gehad, wat te zien is in de achterbumper (zie foto); maar mijn garagist zou (passief?) op zoek zijn naar een nieuwe.
Ook vanbinnen is de auto zeer netjes (nooit gerookt ofzo).
En wat ik helemaal tof vind, is de verschuifbare achterbank (die bovendien 1/3 en 2/3 neerklapbaar is):
Ook het elektrisch schuifraam is een leuke optie.
Weet er trouwens iemand waarvoor het donkerrode “bolletje” dient naast de bediening van het schuifdak? Het lijkt wel een sensor.
En dan nog een vraagje… er steekt een stekkertje uit naast het koppelingspedaal. Weet iemand de functie ervan?
Alvast bedankt voor de reacties.
groetjes
introvertigo
Ziet er goed uit hoor, die ZX diesel…..
Tsja….dit soort lage km.st. kom je in NL zelden meer tegen, wel in Belgie en zo vanwege het ontbreken van WB. (meen ik)
Ik vermoed dat het bolletje in je plafond van de AB van de centrale vergrendeling is…maar die zat er zeker niet meer bij ?
En heeft ie ook Stuurbekrachtiging ?
Succes iig….daar moet je nog wel 4 ton bij kunnen zetten, zijn oersterke motoren, laten je zelden in de steek.
Qua prijs is het zeker niet te duur, vooral niet vanwege de km.st.
bolletje is van de infrarood afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling.
het stekkertje mag je weer netjes terug stoppen achter de bekleding, is van optionele dingen zoals stoelverwarming en meer van die rare optie’s welke dus wel de bedrading in elke auto heeft maar niet altijd de optie an zich.
zoals bij de meeste Xantia’s is electrisch verwarmde en bedienbare spiegels de bedrading al aanwezig, maar is het vaak alleen de standaard spiegel met armpje voor bediening van binnen uit aanwezig.
kwestie van op de sloop de mooie spiegels met verwarming ed aan schaffen, en een middagje hobby en erin klikken stekkers eraan en hopla het werkt…immers de draadjes zitten er al voor.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:zoals bij de meeste Xantia’s is electrisch verwarmde en bedienbare spiegels de bedrading al aanwezig,
Xantia….het gaat hier om een ZX hoor
Bram schreef:kreazyV8wuppo schreef:zoals bij de meeste Xantia’s is electrisch verwarmde en bedienbare spiegels de bedrading al aanwezig,
Xantia….het gaat hier om een ZX hoor
weet ik maar is van het zelvde laken een pak.
ow jah nu ik er an denk, wat ik zo zie heb je geen cent teveel betaald voor die nette ZX.
strakke eerlijke auto voor een net bedrag, geheel netjes en ordentelijk afgeleverd.
puik karretje dus.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:bolletje is van de infrarood afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling.
Je kan een plug & play setje kopen voor ombouw naar een RF Afstandsbediening.
Effe het relais van de Centrale vergrendeling opzoeken, loskoppelen en het nieuwe RF kastje erop en klaar ben je.
Als ik me niet vergis, zit die module bij een ZX achter de kachelknoppen.
kreazyV8wuppo schreef:het stekkertje mag je weer netjes terug stoppen achter de bekleding, is van optionele dingen zoals stoelverwarming en meer van die rare optie’s welke dus wel de bedrading in elke auto heeft maar niet altijd de optie an zich.
zoals bij de meeste Xantia’s is electrisch verwarmde en bedienbare spiegels de bedrading al aanwezig, maar is het vaak alleen de standaard spiegel met armpje voor bediening van binnen uit aanwezig.
kwestie van op de sloop de mooie spiegels met verwarming ed aan schaffen, en een middagje hobby en erin klikken stekkers eraan en hopla het werkt…immers de draadjes zitten er al voor.
Ik heb een hoop optionele draden in mijn Xantia, maar nou net niet die van de spiegels
En ik heb hier een mooie electrische spiegel liggen met bedieningsknopje liggen
De auto heeft dus stuurbekrachtiging ja
Maar dat is dan zowat de enige optie (buiten het dakraam)... en meer moet dat voor mij niet zijn. Dan kan er ook minder stuk gaan.
Alhoewel centrale vergrendeling wel handig zou zijn.
Die achterbumper, wat is er mis mee? Zit hij alleen een beetje scheef onder de auto (6e foto)?
Het loont de moeite om hem er even achter weg te halen. In de kofferruimte 4 bouten losdraaien en dan aan de zijkanten uit de geleiders trekken. Ik heb hetzelfde gehad en ondanks dat de bevestigingspunten in de bumper ontzet zijn zit hij er nu weer netjes onder. Het grootste punt was dat hij niet goed in de zijgeleiders zat. Hoe dat allemaal in elkaar zit zie je het beste als de bumper er af ligt.
Is een uurtje werk. Zorg wel dat je een ratelsleutel hebt. Met een steeksleutel lukt het ook wel, maar na elke halve slag de sleutel van de bout af en er weer opzetten is erg frustrerend werk.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Na 1,5 maand zx-ervaring…
(sorry voor de late reactie ) De achterbumper is geschuurd en “krom”, is gewoon lelijk voor het oog.
Dit is nu niet echt een probleem, maar het volgende wél:
M’n zx heeft altijd al wat “klop”-geluiden gemaakt in de bochten, maar heb hier niet echt aandacht aan besteed.
Nu zie ik dat er olie/vet lekt uit de hoes aan de wielaandrijving (alles hangt er zowat vol olie)... het kloppen in de bochten is niet echt verergerd.
Zou dit op een kapotte homokineet kunnen wijzen?
Misschien verklaart dit het probleem bij stilstaan met de wielen draaien: het stuur lijkt te blokkeren en “springt” dan weer verder…
Ander probleem:
Bij bochten en versnellen na een verkeersdrempel flikkert het lampje van de remmen (precies een vals contact). Ook is er een tamelijke “dode slag” bij het rempedaal… en de remmen hebben eigenlijk nooit echt gewerkt zoals in moderne auto’s (“streel” het pedaal en hij staat stil), ik moet tamelijk kracht uitoefenen om sterk af te remmen.
...zucht… heb ik nu toch een kat in een zak gekocht?