Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Je kilometerstand is nu 182.800… En je rijdt nog steeds heerlijk
Wat moet er allemaal gebeuren…
Laten doen:
De hydraurinçage zit er nu bijna 3000 km in, dus wordt het tijd voor verse LHM. (±€72,-)
De distributieriem moet worden vervangen (wegens geen onderhoudshistorie, en veel korte ritjes schijnt meer slijtage te veroorzaken). (±€180,-)
De koppakking vervangen is eigenlijk maar de vraag, want het koelwaterverbruik is nu weinig omdat de kachelradiateur is vervangen . Zou in combinatie moeten met distributieriem. (±€450,-)
In april 2005 moet ie pas APK worden gekeurd.
Zelf doen:
De deuk linksvoor in het spatscherm moet eigenlijk eens iets aan gedaan worden (ik heb al een spatscherm zonder deuk [andere kleur groen] + een spuitbus met Vert Poseidon) vraag me alleen af of zelf spuiten wel mooi wordt?
Barsten in de grille dichtpolyesteren en plaatselijk spuiten.
Een lederen interieur moet worden gevonden, voor weinig…
Zit dan ook te denken om de vloerbekleding te vervangen (=uitgeleefd: honden, cola, koelvloeistof)
Electrisch schuifkanteldakraam vervangen (ligt al klaar). Geen prioriteit het wordt winter, en volgens het Haynes handboek moet je er niet aan beginnen omdat het zeer complex werk is… (Zou best kunnen kloppen, want eruit slopen ging al niet zo makkelijk [dakhandgrepen, zijlijsten, hemel moeten eruit] en dan nog netjes erinmonteren )
Nog wat kleine dingen, buitentemperatuursensor, achterruitsproeier doen het niet, soms een klein rateltje (blaadje?) in de blower.
Ik vraag me dus eigenlijk af, of het verstandig is nog een half jaar door te rijden voordat ik de riem laat vervangen, om dan meteen een grote beurt + APK te laten doen…
Zou het zin hebben om de koppakking vast preventief te laten vervangen? (na de kachelradiateur perikelen en de nieuwe radiateur vervangen door de vorige eigenaar)
Of toch maar ff alleen de riem laten vervangen tijdens het LHM verversen?
:69
Re: En toen, ieksEmmu?
ieksEmmu schreef:Je kilometerstand is nu 182.800… En je rijdt nog steeds heerlijk
Ik vraag me dus eigenlijk af, of het verstandig is nog een half jaar door te rijden voordat ik de riem laat vervangen, om dan meteen een grote beurt + APK te laten doen…
Zou het zin hebben om de koppakking vast preventief te laten vervangen? (na de kachelradiateur perikelen en de nieuwe radiateur vervangen door de vorige eigenaar)
Of toch maar ff alleen de riem laten vervangen tijdens het LHM verversen?
:69
Ik weet niet of je houdt van russische roulette, maar dat spel speel je nu wel. Als je niet weet wanneer de distributieriem vervangen is, dien je hem echt meteen te vervangen. Als die riem kapotspringt, zijn de kosten niet meer te overzien.
Laat in ieder geval de riem door een ervaren monteur bekijken.
Een koppakking preventief vervangen heeft naar mijn idee geen enkele meerwaarde. Een koppakking vervang je niet zomaar preventief, maar vervang je pas als dat nodig is. Een koppakking gaat ook niet zomaar stuk. Dus als de koppakking stuk is, dan moet je hem laten vervangen, anders niet.
Zelf spuiten kan best, je moet alleen wel zorgen dat je het in de juiste lagen doet en niet teveel op een plek anders krijg je van die mooie druipers ... Kies wel voor de juiste lak, niet een die afwijkt
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Okee okee, point taken…
Snel op zoek naar een garagist…
De rest van mn spaargeld opsouperen…
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
waarom scoor je niet gewoon een deur en spatscherm in de juiste kleur groen? ze staan bij bosjes op de sloop en het resultaat van zelf spuiten is altijd teleurstellend.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
erik wijngaarden schreef:waarom scoor je niet gewoon een deur en spatscherm in de juiste kleur groen? ze staan bij bosjes op de sloop en het resultaat van zelf spuiten is altijd teleurstellend.
Zat ik ook aan te denken, nog niet aan toegekomen…
Ik sowieso nog steeds geen Vert Poseidon zien rijden… (diep donkergroen) wel de wat meer grijzere kleuren groen…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, distributie onmiddelijk doen als je het niet kan achterhalen.
(Vaak is het overigens wel te achterhalen met chassisnummer in de hand, oude rekeningen, eigenaren, enz). Als je de dealer kan vinden waar hij ooit verkocht is ben je vaak al een heel end en *soms* kan Citroen Nederland daarbij helpen. Als je overigens bij 180,000km nog met je 1e riem rijdt heb je extreem veel geluik… maar hij kan natuurlijk door iets onregelmatigs tussendoor een keer vervangen zijn. Maar, met chassisnummer en telefoon kom je vaak een heel end met achterhalen onderhoudshistorie. Als je ook maar een beetje weet welke garage ie in onderhoud was kom wetern die vaak waar hij vandaan kwam.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Distri gewoon zelfdoen! Koop de manual en begin. Het wijst zich vanzelf en de nieuwerwetse auto’s hebben allemaal goede merktekens op de poelies!
180.000 km en de eerste riem… Ik zou niet meer durven rijden….
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
bogaard77 schreef:Distri gewoon zelfdoen! Koop de manual en begin. Het wijst zich vanzelf en de nieuwerwetse auto’s hebben allemaal goede merktekens op de poelies!
180.000 km en de eerste riem… Ik zou niet meer durven rijden….
ops:
Ik heb al twee manuals en een gedetaileerde beschrijving hoe ik via de wielkast erbij kan komen…
Maar ik lig niet graag langs de straat te sleutelen…
is het al bijna het eind vd maand?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zijn in denhaag toch ook wel sleutelgarages waar je een tijdelijke plek kan huren?
Ik sleutelde altijd in delft onder het spoor. Kon je je auto ook achterlaten als het uitliep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: En toen, ieksEmmu?
ieksEmmu schreef:Je kilometerstand is nu 182.800… En je rijdt nog steeds heerlijk
Wat moet er allemaal gebeuren…Laten doen:
De hydraurinçage zit er nu bijna 3000 km in, dus wordt het tijd voor verse LHM. (±€72,-)
Kostte mij 43 euro incl BTW (ook bij Chyparse). Dat scheelt al weer…
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Zo afspraak gemaakt bij Civer voor:
Distributieriem vervangen
Koppakkingstest
Hydraurinçage > LHM vervangen
Raambediening vervangen
Stond een mooie glimmende groene strakke XM in het showroompje te staan glimmen…
ieksEmmu? Is die civer een Citroën garage ? Ik kom uit Voorburg nl. misschien wel aantrekkelijk..
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Civer is een prima garage, werkt veel met gebruikte onderdelen
Laatst had ik een lekkende koelwaterslang, waarom een nieuwe van 150 euro kopen als je bij Civer een gebruikte van 35 euro ook weer op weg bent.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
bogaard77 schreef:Er zijn in denhaag toch ook wel sleutelgarages waar je een tijdelijke plek kan huren?
Ik sleutelde altijd in delft onder het spoor. Kon je je auto ook achterlaten als het uitliep.
Iemand enig idee wat dat kost zo een sleutelgarage waar je tijdelijk een plek kan huren?
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Zo hebben we dat ook weer gehad…
Nieuwe riempjes en een raampje dat weer open kan en heerlijk zwevend op de weg.
Werkplaatsuurtarief is iig geen 63 euro exbtw zoals bij Le Velo…