1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bx 19trd ‘83
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 06 april 2007 10:10 PM

Waren de eerste bx diesel’s van stuurbekrachtiging voorzien?,ik kan er eentje kopen uit feb. ‘83 .
Die is dus volgend jaar belastingvrij,de bx zou 68000 km gelopen hebben.


Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 06 april 2007 10:46 PM
  [ # 1 ]

Voor zover ik weet was stuurbekrachtiging niet standaard, behalve op de sportieve modellen, maar die werden in “83 nog niet aangeboden. Een turbodiesel werd in die tijd helaas ook nog niet geleverd. Ik heb echter weinig ervaring met de oer-BXen, dus ik kan ernaast zitten. Maar een 83-er BX 19 TRD is überhaupt best interessant, zeker met die kilometerstand. Gewoon ff kijken of het wat is. Hou ons op de hoogte!!  Very Happy

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 06 april 2007 10:47 PM
  [ # 2 ]

Re: Bx 19trd ‘83

ray schreef:

Waren de eerste bx diesel’s van stuurbekrachtiging voorzien?,ik kan er eentje kopen uit feb. ‘83 .
Die is dus volgend jaar belastingvrij,de bx zou 68000 km gelopen hebben.


Gr Raymond

Stuurbekrachtiging was niet standaard volgens mij.
Maar daar zou ik niet te lang over moeten nadenken, een oer bx diesel Very Happy

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 06 april 2007 10:48 PM
  [ # 3 ]

Ik heb een TRD gehad uit ‘83, die had geen stuurbekrachtiging. Deze hadden ook een iets andere dieselmotor met iets minder vermogen dan later.
Er zaten nog wel wat kinderziektes in, zoals een zwak koppelings-pedaal en de koppelingshefboom), maar was verder een fantastische wagen.
Na 15 jaar en met een tellerstand van ruim 400dkm is ie weggegaan. De motor was nog goed, carrosserie iets minder (roest).

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 06 april 2007 10:49 PM
  [ # 4 ]
tom13 schreef:

.... De motor was nog goed, carrosserie iets minder (roest).

Enne, vergeet het subframe niet. Dat was het Waterloo van de meeste oer-BXen.  Sad

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 april 2007 11:14 PM
  [ # 5 ]

Vergeet niet dan een stuurbekrachtigingloze-BX goed te berijden is met de bandjes op de juiste spanning. Ik zou het daar niet vanaf laten hangen.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 06 april 2007 11:58 PM
  [ # 6 ]

Re: Bx 19trd ‘83

ray schreef:

Waren de eerste bx diesel’s van stuurbekrachtiging voorzien?,ik kan er eentje kopen uit feb. ‘83 .
Die is dus volgend jaar belastingvrij,de bx zou 68000 km gelopen hebben.


Gr Raymond

Wow, t is dat ik er geen bij kan hebben, maar anders wist ik het wel. Als deze BX nog in fatsoenlijk staat is, dan zou ik hem direct kopen.
Het is toch echt een van de allereerste BX-en die in Nederland geleverd zijn.
Misschien zelfs nog wel de oudste bestaande BX in Nederland.
En lekker weinig vermogen natuurlijk!!! Zo’n 65 pk met hoogstwaarschijnlijk een 4-bak.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 07 april 2007 12:22 AM
  [ # 7 ]

Pfoeh, heb m’n verzameling folders ff niet bij de hand (pas nu op mijn neefje, ben niet thuis), maar ik dacht dat alle BX-diesels van begin af aan al een 5 bak hadden. Alhoewel de Visa Diesel het ook prima af kon met de 4-bak, de hoogste versnelling had in beide gevallen dezelfde overbrenging.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 07 april 2007 12:43 AM
  [ # 8 ]
winnetou schreef:

Pfoeh, heb m’n verzameling folders ff niet bij de hand (pas nu op mijn neefje, ben niet thuis), maar ik dacht dat alle BX-diesels van begin af aan al een 5 bak hadden. Alhoewel de Visa Diesel het ook prima af kon met de 4-bak, de hoogste versnelling had in beide gevallen dezelfde overbrenging.

Ik kan maar tot 1986 terug gaan, mijn eerste BX RD Break en dat was ook een 5-bak.
Was nog wel 1 van de allereerste (en meteen ook laatste) met type-1 dash nog.

Geen STB…..die kwam ik pas tegen in de TRD-turbo en latere TZD’s…en de ene TGD break (scheen optie te zijn).

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 april 2007 01:41 AM
  [ # 9 ]
winnetou schreef:

Pfoeh, heb m’n verzameling folders ff niet bij de hand (pas nu op mijn neefje, ben niet thuis), maar ik dacht dat alle BX-diesels van begin af aan al een 5 bak hadden. Alhoewel de Visa Diesel het ook prima af kon met de 4-bak, de hoogste versnelling had in beide gevallen dezelfde overbrenging.

Wat ik in mijn grote BX-diesel-voorleesboek vind wijst op 5-bakken.
Zonder SB is prima te leven met zo’n lichte dieselmotor.

Maar een 83er met zo weinig km’s dat zelfs de bak vlgs het boekje (97.500) nog niet verversd hoeft te zijn - kwijl, had ik maar ruimte….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 07 april 2007 02:02 AM
  [ # 10 ]
karel schreef:

...- kwijl, had ik maar ruimte….

Precies, ik dacht al hetzelfde.  cry

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 07 april 2007 12:24 PM
  [ # 11 ]

In die tijd had de BX nog een 48 KW diesel blok onder de kap. Pas ergens in 1987 ofzo werd dit de welbekende 51 KW uitvoering.
Wel altijd met een 5-bak. Ik heb nog zo’n 48 KW blok op zolder staan, uit mijn (ex)1986’er BX diesel. De achteruitversnelling zat nog linksbovenin, BE1 bak dus.
En ja die koppelingshevel, in latere modellen zat er verstevigde in.
Dat was ook de reden dat ik die wagen destijds gratis gekregen heb. Men dacht dat de koppeling versleten was, maar het bleek achteraf de hevel te zijn. Heb er nog een ton mee gereden ofzo, toen was echt zo’n beetje alle LHM lek wat er lek kon zijn.

Test

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 april 2007 01:18 PM
  [ # 12 ]
Thijsvandebles schreef:

In die tijd had de BX nog een 48 KW diesel blok onder de kap. Pas ergens in 1987 ofzo werd dit de welbekende 51 KW uitvoering.
Wel altijd met een 5-bak. Ik heb nog zo’n 48 KW blok op zolder staan, uit mijn (ex)1986’er BX diesel. De achteruitversnelling zat nog linksbovenin, BE1 bak dus.
En ja die koppelingshevel, in latere modellen zat er verstevigde in.
Dat was ook de reden dat ik die wagen destijds gratis gekregen heb. Men dacht dat de koppeling versleten was, maar het bleek achteraf de hevel te zijn. Heb er nog een ton mee gereden ofzo, toen was echt zo’n beetje alle LHM lek wat er lek kon zijn.

Ik heb ooit eens nét naast een toen nog niet eens antieke 19TRD type 1 gegrepen. Ik had nét even te lang getwijfeld. Dat zou mijn 1e BX geworden zijn, ipv daarvan toen de BX nix op lpg gekocht. *mijmer*

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 07 april 2007 01:20 PM
  [ # 13 ]

Shocked

Raymond, strekking is duidelijk: kopen dat ding!

En anders hier vertellen waar ‘ie staat….

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 april 2007 01:22 PM
  [ # 14 ]
beerpeet schreef:

Shocked

Raymond, strekking is duidelijk: kopen dat ding!

En anders hier vertellen waar ‘ie staat….

Eh, ja, zo kun je het ook formuleren…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 07 april 2007 01:30 PM
  [ # 15 ]

Ray koop hem! is een uniek exemplaar Wink

Maar je weet, als je hem hebt kom ik even langs voor een proefrid Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook