Vorige week viel het me op dat de bx een hele klets water eruit aan het werken was via de afvoer van airco nadat ik deze een tijd had aangehad…het stroomde er gewoon uit en er ontstond een plasje op straat. Ook vind ik de locatie van de afvoer een beetje vreemd, recht boven de uitlaat aan de voorkant van de auto, onder de voetenbak ongeveer. Is er andere mensen weleens opgevallen hoeveel water er geloosd wordt of hoort dit veel minder te zijn?
Heb de auto nog niet lang en heb nog nooit een bx met airco gehad, bij andere auto’s met airco is het me nooit opgevallen dat er zoveel water uitkwam.
Zolang het alleen maar daardoor lekt, zou ik me geen zorgen maken. Een airco produceert nu eenmaal water, en dat stroomt rechtstreeks door een slangetje vanuit het kachelhuis.
Niets bijzonders, dit heb ik met alle auto’s met Airco gehad, ook met de Xantia die ik nu heb. Dat water is gewoon condens doordat het water in de warmelucht neerslaat op de koude warmtewisselaar en dat kan een plasje op straat veroorzaken. Kijk maar eens naar auto’s met airco in de file of voor het stoplicht, zie je hetzelfde.
ZX1.4i schreef:Niets bijzonders, dit heb ik met alle auto’s met Airco gehad, ook met de Xantia die ik nu heb. Dat water is gewoon condens doordat het water in de warmelucht neerslaat op de koude warmtewisselaar en dat kan een plasje op straat veroorzaken. Kijk maar eens naar auto’s met airco in de file of voor het stoplicht, zie je hetzelfde.
Idd, de afvoer van de airco van de BX is nog heel erg mooi in vergelijking tot die van mijn Evasion, waarbij het water gewoon langs het schutbord en over het subframe (roest!) naar beneden zeikt.
Ich bin ein Breaker
Tijdens de XCNL-aircomeeting had de airco boer het over: Bij wat warmer, vochtig weer kan de airco maar zo 10 l water per uur produceren.
EW schreef:Tijdens de XCNL-aircomeeting had de airco boer het over: Bij wat warmer, vochtig weer kan de airco maar zo 10 l water per uur produceren.
En kijk bij dat soort weer dan ook eens bij een koude benzinemotor, hoeveel water er uit de uitlaat sputtert…
Ik volg trouw het advies in het instructieboekje van de Evasion om de airco enige tijd voor einde-rit uit te zetten; daarmee voorkom je schimmelvorming en - bijkomend voordeel - je hebt niet zulke grote plasjes (en het subframe waait nog even droog…)
Ich bin ein Breaker
EW schreef:Tijdens de XCNL-aircomeeting had de airco boer het over: Bij wat warmer, vochtig weer kan de airco maar zo 10 l water per uur produceren.
Ok dan is het goed, het viel me op omdat er voor me gevoel wel erg veel uitliep idd maar niet zoveel (10l). Een minutt of 5 van te voren uitzetten doe ik idd ook wel. Binnekort even een keer goed de boel laten testen en onderhoud plegen en weer afvullen want echt denderend koelen doet ie niet. Maar hij werkt werkt iig wel! wat dus goed nieuws is
mvbbx schreef:Binnekort even een keer goed de boel laten testen en onderhoud plegen en weer afvullen want echt denderend koelen doet ie niet. Maar hij werkt werkt iig wel! wat dus goed nieuws is
Het koelmiddel (gas) lekt in de loopt van de tijd weg, waardoor de airco minder goed koelt, eens in de 2 jaar na laten kijken word aanbevolen. Als er teveel is weggelekt, dan zal de airco niet meer aanslaan, dit om de compressor tegen droogdraaien te beschermen.
Airco controle waarbij men het systeem afvult met nieuw gas en compressor-olie kost tussen de 100 a 130 euro.
ZX1.4i schreef:mvbbx schreef:Binnekort even een keer goed de boel laten testen en onderhoud plegen en weer afvullen want echt denderend koelen doet ie niet. Maar hij werkt werkt iig wel! wat dus goed nieuws is
Het koelmiddel (gas) lekt in de loopt van de tijd weg, waardoor de airco minder goed koelt, eens in de 2 jaar na laten kijken word aanbevolen. Als er teveel is weggelekt, dan zal de airco niet meer aanslaan, dit om de compressor tegen droogdraaien te beschermen.
Airco controle waarbij men het systeem afvult met nieuw gas en compressor-olie kost tussen de 100 a 130 euro.
Het kan ook een kwestie zijn van het soort koelmiddel. Airco’s zoals die in de BX zijn van origine op het inmiddels verboden koelmiddel (gaatjes i/d ozonlaag veroorzakend) gebaseerd; stop je daar het huidige spul in (je zult wel moeten) dan is de koelende werking toch merkbaar minder, schijnt.
Ich bin ein Breaker
Volgens de gegevens van de vorige eigenaren is de airco een jaar of 5 geleden ingebouwd met originele bx onderdelen. Wel zijn toen alle componenten gereinigd en behandeld en is het systeem omgebouwd naar het nieuwe koelmiddel. De airco werkt wel, je hoort hem aanslaan en ontwasemt goed en koelt ook wel maar dat laatste niet echt super meer. Aannemende dat het idd 5 jaar gelden is dan is is het wel eens tijd voor een onderhoudsbeurtje.
Het is trouwens wel super hoor, airco in een bx automaat met elec schuifdak
mvbbx schreef:Volgens de gegevens van de vorige eigenaren is de airco een jaar of 5 geleden ingebouwd met originele bx onderdelen. Wel zijn toen alle componenten gereinigd en behandeld en is het systeem omgebouwd naar het nieuwe koelmiddel. De airco werkt wel, je hoort hem aanslaan en ontwasemt goed en koelt ook wel maar dat laatste niet echt super meer. Aannemende dat het idd 5 jaar gelden is dan is is het wel eens tijd voor een onderhoudsbeurtje.
Het is trouwens wel super hoor, airco in een bx automaat met elec schuifdak
Dat onderhoudsbeurtje kan vast geen kwaad. Voor het nieuwe koelmiddel heb je om het helemaal goed te doen een andere condensor/verdamper nodig oid, met alleen het vervangen v/d afdichtingen ben je er niet helemaal, voor het mooi. Dan is het wel gasbestendig maar is het rendement nog te laag.
Maar ik ben verder geen specialist op dit gebied, ik heb me er wel eens in verdiept aangezien ik hier ook nog zo’n koelkast-in-stukken op zolder heb liggen en dat met het nieuwe koelmiddel wilde doen….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mvbbx schreef:Volgens de gegevens van de vorige eigenaren is de airco een jaar of 5 geleden ingebouwd met originele bx onderdelen. Wel zijn toen alle componenten gereinigd en behandeld en is het systeem omgebouwd naar het nieuwe koelmiddel. De airco werkt wel, je hoort hem aanslaan en ontwasemt goed en koelt ook wel maar dat laatste niet echt super meer. Aannemende dat het idd 5 jaar gelden is dan is is het wel eens tijd voor een onderhoudsbeurtje.
Het is trouwens wel super hoor, airco in een bx automaat met elec schuifdakDat onderhoudsbeurtje kan vast geen kwaad. Voor het nieuwe koelmiddel heb je om het helemaal goed te doen een andere condensor/verdamper nodig oid, met alleen het vervangen v/d afdichtingen ben je er niet helemaal, voor het mooi. Dan is het wel gasbestendig maar is het rendement nog te laag.
Maar ik ben verder geen specialist op dit gebied, ik heb me er wel eens in verdiept aangezien ik hier ook nog zo’n koelkast-in-stukken op zolder heb liggen en dat met het nieuwe koelmiddel wilde doen….
Nu je het zegt staat me er iets van bij dat de vorige eigenaar zei dat er iets niet origineel was. Waarschijnlijk de condensor/verdamper idd. Ik heb er iig nog zo’n ding bijgekregen, een soort mini radiateurtje, dus waarschijnlijk heeft dat met de ombouw te maken.
mvbbx schreef:karel schreef:mvbbx schreef:Volgens de gegevens van de vorige eigenaren is de airco een jaar of 5 geleden ingebouwd met originele bx onderdelen. Wel zijn toen alle componenten gereinigd en behandeld en is het systeem omgebouwd naar het nieuwe koelmiddel. De airco werkt wel, je hoort hem aanslaan en ontwasemt goed en koelt ook wel maar dat laatste niet echt super meer. Aannemende dat het idd 5 jaar gelden is dan is is het wel eens tijd voor een onderhoudsbeurtje.
Het is trouwens wel super hoor, airco in een bx automaat met elec schuifdakDat onderhoudsbeurtje kan vast geen kwaad. Voor het nieuwe koelmiddel heb je om het helemaal goed te doen een andere condensor/verdamper nodig oid, met alleen het vervangen v/d afdichtingen ben je er niet helemaal, voor het mooi. Dan is het wel gasbestendig maar is het rendement nog te laag.
Maar ik ben verder geen specialist op dit gebied, ik heb me er wel eens in verdiept aangezien ik hier ook nog zo’n koelkast-in-stukken op zolder heb liggen en dat met het nieuwe koelmiddel wilde doen….Nu je het zegt staat me er iets van bij dat de vorige eigenaar zei dat er iets niet origineel was. Waarschijnlijk de condensor/verdamper idd. Ik heb er iig nog zo’n ding bijgekregen, een soort mini radiateurtje, dus waarschijnlijk heeft dat met de ombouw te maken.
Dat zou idd heel goed kunnen zijn.
Ich bin ein Breaker
Kortom: gewoon mee naar een auto-airco-specialist gaan.
Overigens: mijn ZX hoort 700 g koudemiddel te hebben. Laatste bijvulling (volgens sticker onder de motorkap) in 2001. Afgelopen week bleek er nog krap 600g in te zitten.
Nu weer 700 en ipv naar 7º koelt ie nu rap naar 4ºC (inblaastemperatuur in de werkplaats van CoolCar).