Hoi,
Heb een nieuwe koppelingsplaat gestoken, alles terug in elkaar gezet. Het geval is nu dat mijn auto niet meer schakelt. Kan iemand mij hierover een tip geven. Deze is van harte welkom, want ik zit er wel mee.
Pendaal trapt wel heel makkelijk in, dit is volgens mij niet normaal.
Met vr. gr.
Chris
Citroen c5, 2003, 2.0, benzine, deference.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Re: koppeling
CC24 schreef:Hoi,
Heb een nieuwe koppelingsplaat gestoken, alles terug in elkaar gezet. Het geval is nu dat mijn auto niet meer schakelt. Kan iemand mij hierover een tip geven. Deze is van harte welkom, want ik zit er wel mee.
Pendaal trapt wel heel makkelijk in, dit is volgens mij niet normaal.Met vr. gr.
Chris
Diep gravend in mijn geheugen (wordt het 1994) meen ik me te herinneren dat je bij montage goed moet opletten dat de borging van de bediening van het druklager niet scheef schiet als de bak gemonteerd wordt.
Dan wordt dus de drukgroep niet opengedrukt…
Ik ga er vanuit dat je trouwens bedoelt dat je met draaiende motor niet kunt inschakelen…
Als je met stilstaande motor niet kunt schakelen heb je ander probleem, dan zit het IN de bak of in de bediening ervan…
Re: koppeling
vlietmansje schreef:CC24 schreef:Hoi,
Heb een nieuwe koppelingsplaat gestoken, alles terug in elkaar gezet. Het geval is nu dat mijn auto niet meer schakelt. Kan iemand mij hierover een tip geven. Deze is van harte welkom, want ik zit er wel mee.
Pendaal trapt wel heel makkelijk in, dit is volgens mij niet normaal.Met vr. gr.
Chris
Diep gravend in mijn geheugen (wordt het 1994) meen ik me te herinneren dat je bij montage goed moet opletten dat de borging van de bediening van het druklager niet scheef schiet als de bak gemonteerd wordt.
Dan wordt dus de drukgroep niet opengedrukt…Ik ga er vanuit dat je trouwens bedoelt dat je met draaiende motor niet kunt inschakelen…
Als je met stilstaande motor niet kunt schakelen heb je ander probleem, dan zit het IN de bak of in de bediening ervan…
Bedankt voor je snelle reactie. Betekend dus dat ik de bak los moet halen, en de zaak opnieuw moet doen. Is dat wat je bedoelt, graag reactie.
Normaals bedankt.
Chris.
Citroen c5, 2003, 2.0, benzine, deference.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
aanvullende info over schakelen met stilstaande motor?
je zou vwb de koppeling eerst de bediening los kunnen maken en met de hand eens de hefboom bewegen: moet allemaal min of meer stevig vast zitten: als de boel goed zit geeft de drukgroep zoveel weerstand dat je de hefboom nauwelijks kunt bewegen. Als de borging los zit, kan de vork kantelen, dat geeft ook het makkelijke intrappen van het pedaal.
Ik zou eerst zoveel mogelijk proberen te testen/informeren bij anderen, losmaken is (weer) veel werk…
Heb zelf wel twee keer koppeling vervangen, maar ben geen routinier…
Wel geleerd dat je steeds als je iets monteert moet testen dat je zeker weet dat het goed zit, en dat je niets vergeten hebt (of overgehouden, is me ook wel eens gebeurd).
Succes ermee!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb ook een koppelingsvraagje. Ik heb van verschillende mensen begrepen dat mijn koppeling versleten is. Ik heb een paar keer gehad dat hij slipte op een helling, maar verder nooit slippen in NL. Wegrijden gaat prima. Graag wil ik het vervangen nog even uitstellen.
Alleen, de koppeling komt niet goed meer vrij, dus schakelen gaat lastig. Zaterdag op de sleuteldag heb ik de hefboom op de bak zo afgesteld dat deze nog 1-2 millimeter speling heeft. Dit zou er voor moeten zorgen dat er nog wel 100% gekoppeld wordt. Nu moet ik echter het pedaal bijna door de vloer heentrappen om ‘m nog in z’n 1 te kunnen zetten. Het pedaal loopt dus echt tegen de vloer aan.
Is dit een limitatie van de hefboom op de bak? Dan is er niets aan te doen. Echter, volgens mijn boerenverstand zou het ook een optie moeten kunnen zijn om het pedaal wat hoger af te stellen, zodat ik nog wat verder kan trappen en dus beter zou kunnen ontkoppelen. Ik heb echter het gevoel dat ik deze materie niet 100% begrijp, dus kan iemand er iets over zeggen? Ik heb al de relevante pagina’s in het WPHB bestudeerd maar die geven niet veel extra inzicht…
Bedankt! Frederik
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je koppeling versleten is komt ie juist heel snel vrij. Het kan wel zijn dat de drukgroep (vooral bij vingerdrukgroep) moe is en daardoor niet vrij komt. Wat ook voorkomt is dat de koppelingskabel kapot aan het gaan is en rekt als je probeert te ontkoppellen.
Je moet ook de speling in de buitenkabel opheffen door de stelmof onder je stuurbuis (in het schutbord).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij mij is de hefboom op de bak zo ver opgesteld dat deze de harmonica hoes van het stuurhuis steeds kapot prikt. Is dit ook een teken dat de koppeling op raakt???
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de koppelingsplaat dunner wordt komen de vingers verder naar buiten en gaat de hefboom strakker staan, maar door vermoeidheid van de vingers kan het zijn dat je die steeds verder de andere kant op moet stellen. Goed is het niet.
Soms wordt het vliegwiel afgedraaid en vergeten om de as van de hefboom evenredig te verlengen. Dan heb je ook de hefboom tegen de hoes aanstaan….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb de motor en bak er nu toch uit liggen i.v.m. andere werkzaamheden. Toch maar beter de koppelingset vervangen en het vliegwiel even checken..
MVG
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Als je koppeling versleten is komt ie juist heel snel vrij.
Dat dacht ik dus ook met mijn boerenverstand. Ik ga er eens goed naar kijken, zou leuk zijn om dit even op te kunnen lossen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
super.alexander schreef:Ik heb de motor en bak er nu toch uit liggen i.v.m. andere werkzaamheden. Toch maar beter de koppelingset vervangen en het vliegwiel even checken..
MVG
Nu je weet hoeveel werk dat is kan je zelf besluiten wat je doet.. Probeer een originele old stock drukgroep te vinden. Die ontkoppellen het lichtst!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:super.alexander schreef:Ik heb de motor en bak er nu toch uit liggen i.v.m. andere werkzaamheden. Toch maar beter de koppelingset vervangen en het vliegwiel even checken..
MVGNu je weet hoeveel werk dat is kan je zelf besluiten wat je doet.. Probeer een originele old stock drukgroep te vinden. Die ontkoppellen het lichtst!
Geld dat ook voor de oude motor en bak ? (1911cc)
MVG
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat weet ik niet maar daar heeft mede forumlid ID66 een heel verhaal over geschreven.
Ff zoeken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor jullie reacties heb toch maar het grote werk aangepakt en de bak eraf gehaald. Bij controle moet ik eerlijk zijn kon ik geen gebreken constateren, dus de bak voorzichtig terug eraan geschoven, klein beetje vast gezet, koppeling geprobeerd, en jawel alles perfect. Dus rara wat is dit geweest… maar goed ik ben blij dat alles weer werkt.
Citroen c5, 2003, 2.0, benzine, deference.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Aangezien het niet goed ontkoppelen bij mijn auto behoorlijk irritant begint te worden heb ik hier eens goed naar gekeken. De hevel op het koppelingshuis komt lang niet tegen het stuurhuis aan bij volledig indrukken van het pedaal, dus het lijkt me dat hier nog flink wat ruimte over is om beter te ontkoppelen.
Het pedaal hangt te laag, nl zo’n 120 mm in plaats van de 142 voorgeschreven door het werkplaatshandboek. Hoger stellen lijkt me makkelijk, maar dan heb ik alleen de kabel slapper gemaakt. Die moet dus strakker gesteld worden, zoals Bogaard al zei:
Je moet ook de speling in de buitenkabel opheffen door de stelmof onder je stuurbuis (in het schutbord).
... Ik kan dit echt niet vinden. Het handboek heeft daar een mooi plaatje van maar hoe kun je hier bij komen? Moet dat van onderaf, of moet eerst bv. het ventilatorhuis verwijderd worden?
Weer bedankt! Frederik