Lelijke Eend schreef:Blaast de koppakking makkelijk uit een HY-motor ? Want je kan er nu mooi bij ...
Als je motor nu (nou ja, nu…) loopt als een zonnetje zou ik er niets aan doen. Koppakking en spruitstukpakking kun je bij een HY prima bij met ingebouwde motor (valt hij ook niet van die wonderlijke constructie met 3 garagekrikken, 5 assteunen, 8 plastic kratjes en 12 blokken hout af )
Patje, succes met de klus!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dank je! Hoewel het een behoorlijke rot klus is, is het wel een leuke klus. Maar man, wat is dat een zwaar geheel zeg!
De construktie met 2 krikken was eigenlijk om hem van de blokken af te tillen om hem vervolgens wat lager bij de grond te krijgen. Dat maakte het wat gemakkelijker om de bak van het blok te scheiden. Wat overigens prima lukte.
Ik kan mij herinneren dat dat bij een GS wel eens langer heeft mogen duren. En dan met 2 man!
Kan iemand mij trouwens nog iets vertellenover de staat van het druklager? Ik kan namelijk niet beoordelen of deze nu ver gesleten is. En van de drukgroep zijn 2 van de 3 veertjes geknapt van het glijlager (LA, bedankt! ). Zijn deze veertjes los verkrijgbaar?
Theoretisch is het niet zo moeilijk veren te maken. Mocht je ze echt niet nieuw (of goed 2e hands) kunnen krijgen, laat het me dan weten, dan wil ik wel een poging wagen. Is wel een moeilijk klusje (ja, ik spreek mezelf hier tegen), maar dat zie ik dan weer als een uitdaging.
Schijt aan originaliteit.
misschien de motorruimte wat reinigen - behandelen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
paso schreef:misschien de motorruimte wat reinigen - behandelen?
Hoewel het een smerige bende lijkt, zijn de chassisbalken en eigenlijk alles wat van metaal is, erg gaaf gelukkig. Veel behandeling heeft het niet nodig. Al ga ik er natuurlijk wel even lekker opfrissen voor het hele spul er weer in gaat.
Ik wil eigenlijk gelijk de bodembeplating gaan isoleren.
Ik zit er aan te denken om er gewoon met de staalborstel op de boormachine bij langs te gaan en na een laagje owatrol de tectylbus ter hand te nemen. Het is dan weer allemaal fris zwart en heeft gelijk weer wat roestbescherming.
Morgenavond zal ik eens even een mailtje richting het magazijn sturen met een bestelling en de veertjes vraag. En anders toch maar eens kijken of we wat kunnen fabrieken hiervoor. Maar ik wil geen risico nemen, dan toch maar een complete drukgroep er in.
op een foto lijkt het altijd meer roestig dan hoe het echt is, niet dat ik bij jou slechte dingen zag maar nu je eraan kunt ......
hoe ga je isoleren? 4mm bitumen hebben een heel geluiddempende werking, het neemt haast geen plaats in beslag waardoor je het zo onder de bestaande mat kan leggen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
De stoelbekleding ook meteen even cleaneren??
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hogervp schreef:De stoelbekleding ook meteen even cleaneren??
Wat denk je van 2 BX stoelen? Ik heb ze liggen, dus die gaan er in.




















Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
goed bezig! pak je mooi aan..
leuke fotos ook!
BX stoelen? niks zit er juist beter dan een hy stoel maar die jij er in heb wat zijn dat voor stoelen?
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb eigenlijk geen idee? Maar ik heb inmiddels wel al originelen gevonden. Alleen wil ik die opnieuw bekleden, en daar gaat even tijd in zitten, tot die tijd dus even BX-stoelen. (ja ik wil het zelf doen en geen kant en klaar-zitting er in hangen van €80,- / stuk. Ik kan knap overweg met een naaimachine, dus dat komt wel goed!)




















Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
ben benieuwd succes verder trouwens!
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Vandaag even niet aan de HY geklust, maar aan de BX. Jawel, de rest moet ook draaiende blijven natuurlijk.
Maar nu zit ik met het volgende… In de nieuwe bak moet olie, en omdat ik deze bak graag heel wil houden, moet daar de beste olie in die ik kan vinden.
Op het HY forum is er al veel over geschreven, het belangrijkste staat in deze quote;
Patje74 schreef:Webmeistera schreef:Het kan koud maar bedenk dat er dan wellicht bezinksel van deeltjes
achterblijft en die wil je er juist uit hebben.Als je net een lekker rondje gereden hebt zitten alle losse deeltjes mooi
in de olie vermengt en komen dan mee naar buiten.Op de aftapplug zit een magneetje met waarschijnlijk wat ijzerprut.
Deze goed schoonmaken.
Verder adviseerd men altijd een nieuw koper ringetje te plaatsten.Gebruik voor de bak een goede GL4 olie waarvan bekend is dat er geen
additieven inzitten die de synchomeshen en bronzen lagerbussen aantasten.bakolies waarvan vast staat dat ze dit niet doen zijn oa:
Red Line MTL (70W80 GL-4) = synthetic
Red Line MT-90 (75W90 GL-4) = synthetic
Quaker State High Performance 80W-90
Quaker State Synquest GL5 75W-90 = synthetic
Millers EP 80 GL 4
Shell Spirax GX (GL-4)
Texaco Multigear MTF 75W/80W (GL-4)Sinds het gebruik van lood als EP (extreme pressure) additief verboden is
past men vaak chloor en/of zwavelverbindingen toe als EP additief.
Moderne bakken kunnen daar kennelijk tegen maar in onze oude bakken
gaat dat dus minder goed.Ik gebruik zelf Redline MTL ( of MT-90 in de wat meer versleten bak)
Aad
Tijdens mijn zoektocht naar geschikte bakolie kwam ik dit tegen >>> Klik!
Gear Oil 90
Beschrijving
Deze minerale smeerolie heeft weinig neiging tot oxidatie en schuimvorming en beschermt het metaaloppervlak tegen corrosie.
Toepassing
Deze olie is geschikt voor mechanische overbrengingen en wordt gebruikt in versnellingsbakken, differentiëlen, stuurhuizen en tandwielkasten, waarvoorde fabrikant geen EP-gedoopte oliën voorschrijft of deze zelfs afwijst.
Dit klinkt goed toch? Alle andere oliën op het lijstje lijken erg moeilijk verkrijgbaar te zijn, tenzij ik gelijk 50l af wil nemen….
Iemand nog tips betreffende leveranciers?Ik ga in ieder geval even contact opnemen met een van de distributeurs van .
Mijn vraag is, weten jullie ook een goede oliehandel die iets uit dit lijstje kan leveren. En dan niet per 50l. Een tankje van 5 liter volstaat wel, en eventueel 10 liter.
Hierover hadden ze het ook bij de GS. Vandaar dat ik dus bakolie bij het GS verenigingsmagazijn heb betrokken. Echter: deze werd dacht ik ook geleverd door duckservice in Leek.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hebben we het dan over Red Line olie? Ik geloof dat die ook veel in eenden wordt gebruikt.
Ik heb nog niet eens contact gehad met Duchservice trouwens. Morgen maar even bellen!
patje74 schreef:Hebben we het dan over Red Line olie? Ik geloof dat die ook veel in eenden wordt gebruikt.
Ik heb nog niet eens contact gehad met Duchservice trouwens. Morgen maar even bellen!
Nog even in het fietsenhok beneden gekeken.
Het is olie van MPM met viscositeit SAE-80 en specificatie GL-4.