Even wat meer informatie en een vraag. Rechtsvoor bij het maken van een bocht naar links hoor ik steeds een bonkig geluid, ervan uitgaande van de informatie hier op het forum heb ik vandaag het tripoide huis bekeken maar niet bijzonders ontdekt behalve dat er naar mijn mening te weinig vet in zat. De hele boel beter ingevet en weer vastgezet. Nu is het geluid echter nog erger, zowel bij het maken van een bocht naar links als rechts is het geluid rechts nog nadrukkelijker !!?? Ik zit nu te denken dat het enige wat ik veranderd heb is dat ik de kogels uit het tripoide huis heb gehaald, schoongemaakt en gecontroleerd maar niet weet of ik elke kogel ook weer op dezelfde plaats heb gedaan, als dit al wat uitmaakt.
Daarnaast dus de onderstaande vraag omdat ik denk dat dit ook wel eens een oorzaak zou kunnen zijn.
Kan iemand mij wat precies de askruizen (eventueel met een foto) zijn en hoe ik kan checken of hier speling op zit.
suggesties zijn gaarne welkom
alvast bedankt
ikheb hier op het forum begrepen dat de kogels in het tripode huis elk op zijn eigen wijze in sleiten bin het huis. Waardoor je dus niet luk raak de kogels met wat vet weer in in het tripode huis kunt plaatsen. De kogels moeten op precies dezelfde manier teruggeplaatsd worden zoals het zat.
Ik denk dat hierdoor het lawaai is toegenomen. Zelf heb ik het zelfde probleem als jij. En ik vraag mijzelf af of je ook een aandrijf as kunt reviseren om er nieuwe naaldlager pennen erin te zetten. Alleen hoe bepaal je dan de maat en wat als de askruizen onrond zijn afgesleten.
Re: askruizen tripoidehuis gebonk rechtsvoor??
pete72ds schreef:en hoe ik kan checken of hier speling op zit.
suggesties zijn gaarne welkomalvast bedankt
handrem (“voetrem” bij DS) erop zettten , het wiel beetpakken op kwart voor drie en dan tegen cq met de klok meebewegen; heb je dan merkbare speling en hoor je ook nog een klonkend geluid dan zou ik op zoek gaan naar een ander setje triopoiedes.
dat het nu erger is geworden naar het (per ongeluk) omwisselen van de kogels geeft alleen maar aan dat je het hierin moet zoeken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb er een ander tripoidehuis ingezet met andere kogels, dit is een setje.
het geluid is nog niet verdwenen en ik begin dan toch aan de aandrijfas te denken. NU heb ik er nog een liggen maar om de rubbers te verwisselen moet het “huisje"waar de tripoidekogels opzitten eraf, hoe kan ik dit het beste eraf halen ?
en voor mijn begrip ...wat zijn nu de askruizen ? en als daar speling in zit kun je dit repareren ?
pete72ds schreef:Ik heb er een ander tripoidehuis ingezet met andere kogels, dit is een setje.
het geluid is nog niet verdwenen en ik begin dan toch aan de aandrijfas te denken. NU heb ik er nog een liggen maar om de rubbers te verwisselen moet het “huisje"waar de tripoidekogels opzitten eraf, hoe kan ik dit het beste eraf halen ?
en voor mijn begrip ...wat zijn nu de askruizen ? en als daar speling in zit kun je dit repareren ?
je kunt dat “huisje” er afhalen met een poelietrekker en als je die niet hebt kun je met beleid het “huisje” op een bankschroef laten rusten en vervolgens de as eruit slaan (is dus nabeneden)met een moker.
die askruisen zijn te reparen tot op zekere hoogte je kunt n.l. de speling verminderen/“opheffen” en dat hele prozedee staat in de werkplaatshandboeken. die askruisen (3 en 4) zitten dus onder die ronde grote rubberen Stofhoes (17) vlak achter je wiellager.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
pete72ds schreef:Ik heb er een ander tripoidehuis ingezet met andere kogels, dit is een setje.
het geluid is nog niet verdwenen en ik begin dan toch aan de aandrijfas te denken. NU heb ik er nog een liggen maar om de rubbers te verwisselen moet het “huisje"waar de tripoidekogels opzitten eraf, hoe kan ik dit het beste eraf halen ?
en voor mijn begrip ...wat zijn nu de askruizen ? en als daar speling in zit kun je dit repareren ?
De aandrijfassen hebben aan het einde van de versnellingsbak groeven.
Over deze groeven zit een ring met vertanding geschoven, met de drie stiften om de kogels overheen te schuiven.
Om de ring te demonteren moet je eerst een borgringetje aan het uiteinde eruit wippen, en dan de ring eraf trekken…
Heb dit vaker gedaan, soms gaat dat bijna vanzelf, ook wel eens muurvast.
Er bestaat een origineel gereedschap voor, geschikt voor montage EN demontage…
Een normale trekker kan ook, uitkijken dat je hem niet sloopt als de ring muurvast zit!
In dit geval is het opgelost door Sanders in Lieshout met proffessionele trekker en pulserende luchtsleutel.
Verder: weet niet zeker of het waar is, maar heb idee dat de kogels een beetje taps zijn: als je ze op de stiften schuift gaat het de ene kant makkelijker als de andere kant.
Iemand verdere info over?
O ja, op de aandrijfas zit aan de wielzijde een kruiskoppeling, die kan ook speling hebben…
Goed uitzoeken waar het hem zit door de as in het midden met stevige tang beet te pakken en te bewegen en goed te kijken/luisteren!
Ben benieuwd!
Ha Pete, even vanuit Turkije (ja, DS still going strong): vermoedelijk je aandrijfas. Tripoideproblemen doen zich meestal slechts voor bij rechtuit rijden (remmen en optrekken). In Scheemda vind je nog wel een stapeltje assen (rechts tegen de wand). Succes,la vie est belle.
Ton
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
DS Am(b)rulance schreef:Ha Pete, even vanuit Turkije (ja, DS still going strong): vermoedelijk je aandrijfas. Tripoideproblemen doen zich meestal slechts voor bij rechtuit rijden (remmen en optrekken). In Scheemda vind je nog wel een stapeltje assen (rechts tegen de wand). Succes,la vie est belle.
Ton
De lagers in het tripoiden huis kraken meestal bij bochten werk,omat er dan druk op komt te staan! ik heb het ooit gehoord bij een SM! rechtdoor geen lawaai! bocht naar links en de rechter tripoide kraakte!! tripoidehuis met kruis asjes en lagers vervangen,en krakend geluid was verdwenen alsook bepaalde trillingen!!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Even simpel gedacht: Is bij het monteren niet 1 kogel erafgevallen? DIe zwerft dan nu in het rubber of ligt op de motorbeplating…
Assekruizen: Als je de as goed doorsmeert zou het geluid moeten afnemen of tijdelijk geheel weg zijn.
Tripoide huizen kunnen ook een ribbel inhet loopvlak hebben waardoor gebonk optreedt. Dat kan je met je vinger voelen. Simpele oplossing: Draai de linker en rechter tripoide huis om.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ook hier even een update, vorig weekend dus een tweede aandrijfas + tripoidehuis + tripoidekogels vervangen, welliswaar allemaal uit een sloper maar nog goed en alles bijpassend. Eerst leek het goed, geen “gebonk"bij het maken van een bocht links en rechts maar na een paar dagen dit irritante geluid weer terug. Wat opvalt is dat het in het begin van een rit niet zo is, maar na een tijdje rijden wel, waar ik aan zit te denken is dat het vet in het tripoidehuis dan warm is, dus dunner en wellichy zit hier een oorzaak, misschien ander vet gebruiken ? iemand suggesties ?
ben je zeker dat het aan het tripo huis ligt? Is het je voorarm niet die speling heeft? Zitten de tripo huizen wel juist, lange-korte versies bestaan.
vikingo schreef:ben je zeker dat het aan het tripo huis ligt? Is het je voorarm niet die speling heeft? Zitten de tripo huizen wel juist, lange-korte versies bestaan.
bedoel je lange-korte versies tripoidehuizen ? vreemd hoeveel verschilt dat dan en hoe lang is de korte of lange ? hoe controleer je of de voorarm een speling heeft ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hebt oude en nieuwe tripoide huizen. De as kan makkelijk uit de nieuwe en moeilijk uit de oude. Nieuwe zijn driehoekig, oude rond bovenaan. Assen zijn gelijk. Assen zijn wel links en rechts verschillend.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wat ik ook zou chekken,zijn de draagarm bevestigings punten. daar durven de lassen al wel eens lossen met ook een kabaal als je draait.