Hoi,
al weer een tijdje ben ik de eigenaar van een practige BX 1.6 TGI Progress die hiervoor van poekoek is geweest ( Link topic ) naar vrij veel tevredenheid. Het is mijn tweede bx, de vorige was goed bevalen , dus nu ik me weer een auto kan veroorloven is het weer een bx geworden!
dit weekeinde ben ik fijn aan het klussen geweest, daarvan kort verslag en natuurlijk nog een aantal vragen waar ik mee ben blijven zitten.
- Als eerste heb ik een probleem met de ventilaor opgelost door de print die in de het ventilatorhuis zit door te solderen. Ik heb dat misschien iets te robuust gedaan (de twee binnenste twee contacten zijn nu direct doorverbonden) maar alles werkt goed. Weet iemand of dit verder kwaad kan?
- de oliepijlmeter is er recent mee opgehouden, hij blijft altijd in het rood staan terwijl het olipeil prima is. ik heb de kabel nagelopen en die lijkt goed, maar ook bij het kortsluiten van de contacten doet de meter niets. iemand nog een idee om het te fixen :, of kan ik het beter gewoon laten zitten.
- zo ongeveer onder de accu kwam ik nog een aantal losse stekkertjes tegen, waar ik verder geen nut voor kon vinden. sommigen zagen er ook uit alsof ze nooit (of iig al lang) aangesloten waren geweest. ik zal eens kijken of ik binnekort wat foto’s kan neerzetten.
- Ik heb een oneindig irritante tril/pieptoon opgelost die door de uitlaat werd voortgebracht. er bleek een pootje van de kooi van het reservewiel tegen en van die knalpotten aan te zitten. het pootje een stukje afgezaagd en klaar!
- de schakelaar van de kofferbakverlichting is vervangen voor een sloopexemplaar en ik heb de gordijntjes vervangen voor die van de reserve hoedenplank die ik nog had, want één rolde niet meer op. Ik erger me alleen nog dood aan de loszittende zijbekledingsplaten van de kofferbak. weet iemand een goede tip om die vast te zetten, die plastic dopjes vallen er steeds af
- ik heb de iets kierende motorkap wat strakker afgesteld door het slotje iets naar beneneden te verplaatsen.
- laatst wilde mijn wagentje na een boodschap niet meer starten. ik was niet echt bezorgd, hij kan heel soms wat nukkig zijn (had ie heel in het begin ook, haperingetjes tijdens het rijden, niet starten na afslaan. maar de laatste maanden deed ie het braaf) Toen ik het bijna had opgegeven sloeg hij plotseling gewoon weer aan, maar liep erg slecht, stationair toerental valt regelmatig terug naar 500 ofzo en klimt dan weer zodat hij net niet afslaat. Iemand een idee waardoor dat kan komen : : ? het lijkt nu alweer als uit het niets te zijn opgelost, maar ik zou er toch graag iets aan doen zodat ik mijn wagentje totaal kan vertrouwen…
- toen kwam ik nog een lek tegen in een van de retourlijdingen, (een dunne net onder een 4T-splitsing in de slang vlak bij het vat. (is dat nou een van die beruchte ‘octopussen’. dat is met een buisje en wat klemmetjes gefixed. alleen nu lijkt het wel of mijn veersysteem aan de voorkant is gekgeworden. als ik de auto start gaat ie vlot om hoog, zakt dan weer in, gaat weer omhoog etc. etc…. het LHM niveau is goed en nergens lekt olie ofzo. Iemand hier een idee voor, dit lijkt met toch wel echt een probleem. : :
mmm, dat zijn een hoop puntjes voor één topic, maar goed.
Alvast bedankt voor het meedenken iig.
Tralalaaa, Wiebe
de oliepijlmeter is er recent mee opgehouden, hij blijft altijd in het rood staan terwijl het olipeil prima is. ik heb de kabel nagelopen en die lijkt goed, maar ook bij het kortsluiten van de contacten doet de meter niets. iemand nog een idee om het te fixen , of kan ik het beter gewoon laten zitten.
misschien een kapotte oliepeil meter?
wbt die stekkers; je mist niets, ze hebben vast een functie maar die jij blijkbaar niet hebt op dit model
Over het omlaag vallen van je voorkant; Ik zou zeggen lucht in je systeem, laat hem eens een tijdje stationair lopen met de ontluchtingsschroef open.
Suc6
Wat Jan hierboven zegt over de stekkers klopt…..ik heb ook een Progress met een zooi losse stekkers. Je moet maar zo denken…..wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan
Je oliepeil meter op zich kan volgens mij niet veel aan kapot gaan. Je zou hem er eens uit kunnen schroeven en schoon maken. Doe dit wel met een koude motor want je verbrand geheid je fikken aan de uitlaat…...ja hoor ik spreek uit ervating
Bij mij was het connectortje compleet crispy door de warmte, ik heb het vervangen door 2 stekkertjes.
Doet ie het dan nog niet, scoor een metertje op de sloop…..zal je de kop niet kosten.
Ook ik denk dat je lucht in je systeem hebt. Inderdaad eens met de ontluchtingsschroef spelen en anders een aantal keer gymnastieken. Een paar keer op en neer zou de lucht het vat in moeten duwen.
Dan je toerental. Dit kan diverse oorzaken hebben en is moeilijk op afstand te bepalen. Wat wil helpen is een half uurtje de accu losgooien zodat de ecu gereset wordt. Dan zou hij het weer goed moeten doen. Krijgt is dezelfde neigingen dan moet de ecu uitgelezen worden en kun je aan de hand van de foutcodes zien wat zijn probleem is….
Succes!
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Het probleempje met de vering was idd lucht waarschijnlijk. Na een tijdje borrelen doet ie het weer prima! Is er nog kans dat er ook lucht in het remsysteem terecht is gekomen? hij remt nu wel gewoon goed.
marx-7 schreef:Je oliepeil meter op zich kan volgens mij niet veel aan kapot gaan. Je zou hem er eens uit kunnen schroeven en schoon maken. Doe dit wel met een koude motor want je verbrand geheid je fikken aan de uitlaat…...ja hoor ik spreek uit ervating
Bij mij was het connectortje compleet crispy door de warmte, ik heb het vervangen door 2 stekkertjes.
Doet ie het dan nog niet, scoor een metertje op de sloop…..zal je de kop niet kosten.
Het oliepeilmetertje is een capaciteitsmetertje, met het doorverbinden van de aansluitdraden ga je helemaal niets bereiken. Ik zou idd eerst de draadjes checken.
Ich bin ein Breaker
lucht in het systeem is eigenlijk niet mogenlijk, daarnaast ontlucht het systeem zichzelf..
ik vermoed dat je hoogteregelaar wat vervuild is en dus wat stroef gaat, hierdoor krijg je de door jou beschreven klachten,, het jojo effect.
het wel niet starten kan het gevolg zijn van ONVOLDOENDE massa op je bobine.
sluit een draad aan van de MINpool accu naar de bobine, en monteer die daar op een metalen deel van de bobine.
mvgr wupke
karel schreef:marx-7 schreef:Je oliepeil meter op zich kan volgens mij niet veel aan kapot gaan. Je zou hem er eens uit kunnen schroeven en schoon maken. Doe dit wel met een koude motor want je verbrand geheid je fikken aan de uitlaat…...ja hoor ik spreek uit ervating
Bij mij was het connectortje compleet crispy door de warmte, ik heb het vervangen door 2 stekkertjes.
Doet ie het dan nog niet, scoor een metertje op de sloop…..zal je de kop niet kosten.Het oliepeilmetertje is een capaciteitsmetertje, met het doorverbinden van de aansluitdraden ga je helemaal niets bereiken. Ik zou idd eerst de draadjes checken.
Karel, er staat ook nergens dat ik die kabels heb doorverbonden. Ik heb de connector vervangen door 2 stekkertjes. Doorverbinden zal inderdaad ook niks uitmaken…...
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
marx-7 schreef:karel schreef:marx-7 schreef:Je oliepeil meter op zich kan volgens mij niet veel aan kapot gaan. Je zou hem er eens uit kunnen schroeven en schoon maken. Doe dit wel met een koude motor want je verbrand geheid je fikken aan de uitlaat…...ja hoor ik spreek uit ervating
Bij mij was het connectortje compleet crispy door de warmte, ik heb het vervangen door 2 stekkertjes.
Doet ie het dan nog niet, scoor een metertje op de sloop…..zal je de kop niet kosten.Het oliepeilmetertje is een capaciteitsmetertje, met het doorverbinden van de aansluitdraden ga je helemaal niets bereiken. Ik zou idd eerst de draadjes checken.
Karel, er staat ook nergens dat ik die kabels heb doorverbonden. Ik heb de connector vervangen door 2 stekkertjes. Doorverbinden zal inderdaad ook niks uitmaken…...
Jawel, dan lijkt het altijd of er genoeg olie in je blok zit
Eveneens ben ik tevens ook.
Dus niet…..
Die stekkertjes passen op de peilmeter! Die heeft namelijk 2 pennetjes waar gewoon die connector op past.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
marx-7 schreef:Dus niet…..
Die stekkertjes passen op de peilmeter! Die heeft namelijk 2 pennetjes waar gewoon die connector op past.
Als je die stekkertjes met elkaar zou verbinden slaat het metertje helemaal uit ipv. het werkelijke olieniveau weer te geven.
Het was een grapje maar volgens mij kwam het niet helemaal over. Ik begrijp best wat je bedoelt. De standaard connector was rot door de hitte en die heb je vervangen door 2 losse stekkertjes, die op hun beurt weer op de sensor zitten.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:marx-7 schreef:Dus niet…..
Die stekkertjes passen op de peilmeter! Die heeft namelijk 2 pennetjes waar gewoon die connector op past.
Als je die stekkertjes met elkaar zou verbinden slaat het metertje helemaal uit ipv. het werkelijke olieniveau weer te geven.
Het was een grapje maar volgens mij kwam het niet helemaal over. Ik begrijp best wat je bedoelt. De standaard connector was rot door de hitte en die heb je vervangen door 2 losse stekkertjes, die op hun beurt weer op de sensor zitten.
oke dan
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
ik ben qua oliepijl nu een beetje de weg kwijt. Ik had ergens op het forum hier gelezen (kan nu niet meet terugvinden) dat de meter helemaal zou uitslaan als je de stekker zou kortsluiten. Dat leek mij dus een aardige check om te kijken of er problemen in de aansluitingen zaten.
De wijzer slaat bij my niet uit, dus mijn conclusie was dat ik de problemen in eerste instantie niet in de sensor, maar elders moest zoeken.
Doorverbinden is uiteraard geen oplossing, maar als het klopt wel een aardige check…? ik heb de sensor wel even losgeschroefd en schoongemaakt, maar die ziet er goed uit.
Wat beteft de haperingen bij stationair lopen (en soms zelf stilvallen) die zijn in elk geval terug ik dacht zelf om het brandstoffilter even te conteroleren. Klopt het dat die onder de zitting van de achterbank te vinden is? en kan je die slangen wel losmaken als de tank leeg is ?? ops: ops: ops:
Ter info, het veringprobleem was wel zeker lucht en loste zicht door de zelfontluchtende werkin van het systeem vrij snel vanzelf op (ff voorzichtig gymnastieken). De lucht was er ingekomen omdat ik voor reparatie aan een retouslang wat leidingen van het LHM vat had afgehaald.
marx-7 schreef:karel schreef:marx-7 schreef:Je oliepeil meter op zich kan volgens mij niet veel aan kapot gaan. Je zou hem er eens uit kunnen schroeven en schoon maken. Doe dit wel met een koude motor want je verbrand geheid je fikken aan de uitlaat…...ja hoor ik spreek uit ervating
Bij mij was het connectortje compleet crispy door de warmte, ik heb het vervangen door 2 stekkertjes.
Doet ie het dan nog niet, scoor een metertje op de sloop…..zal je de kop niet kosten.Het oliepeilmetertje is een capaciteitsmetertje, met het doorverbinden van de aansluitdraden ga je helemaal niets bereiken. Ik zou idd eerst de draadjes checken.
Karel, er staat ook nergens dat ik die kabels heb doorverbonden. Ik heb de connector vervangen door 2 stekkertjes. Doorverbinden zal inderdaad ook niks uitmaken…...
Ja, ik zal me verduidelijken. Ik quote jou en beaam jou oplossing en tegelijkertijd refereer ik ook aan dit stukje, van TS:
ik heb de kabel nagelopen en die lijkt goed, maar ook bij het kortsluiten van de contacten doet de meter niets.
Ich bin ein Breaker
Wnijland schreef:ik ben qua oliepijl nu een beetje de weg kwijt. Ik had ergens op het forum hier gelezen (kan nu niet meet terugvinden) dat de meter helemaal zou uitslaan als je de stekker zou kortsluiten. Dat leek mij dus een aardige check om te kijken of er problemen in de aansluitingen zaten.
De wijzer slaat bij my niet uit, dus mijn conclusie was dat ik de problemen in eerste instantie niet in de sensor, maar elders moest zoeken.Doorverbinden is uiteraard geen oplossing, maar als het klopt wel een aardige check…? ik heb de sensor wel even losgeschroefd en schoongemaakt, maar die ziet er goed uit.
Nee, niet voor het oliepeil, wel voor de diverse temperatuursensoren.
Wat beteft de haperingen bij stationair lopen (en soms zelf stilvallen) die zijn in elk geval terug ik dacht zelf om het brandstoffilter even te conteroleren. Klopt het dat die onder de zitting van de achterbank te vinden is? en kan je die slangen wel losmaken als de tank leeg is ?? ops: ops: ops:
Nee, dat klopt niet. Ze liggen naast het rechter achterwiel, zowat tegen de middendemper aan, alleen van onderaf te bereiken.
Er zal druk op staan (injectiesysteem) maar de tank zal niet geheel leegstromen als je dat soms bedoelt, de opborrelende lucht zal de hevelwerking breken. Maar het blijft wel zeer brandbare benzine!
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Je bent er druk mee bezig geweest zo te horen Succes er nog mee! Ik ben binnenkort wellicht ook weer eigenaar van een BX.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
karel schreef:Wnijland schreef:ik ben qua oliepijl nu een beetje de weg kwijt. Ik had ergens op het forum hier gelezen (kan nu niet meet terugvinden) dat de meter helemaal zou uitslaan als je de stekker zou kortsluiten. Dat leek mij dus een aardige check om te kijken of er problemen in de aansluitingen zaten.
De wijzer slaat bij my niet uit, dus mijn conclusie was dat ik de problemen in eerste instantie niet in de sensor, maar elders moest zoeken.Doorverbinden is uiteraard geen oplossing, maar als het klopt wel een aardige check…? ik heb de sensor wel even losgeschroefd en schoongemaakt, maar die ziet er goed uit.
Nee, niet voor het oliepeil, wel voor de diverse temperatuursensoren.
Inderdaad, nu je het zegt. In de vraagbaak zie ik dat er een module zit tussen de oliepeilmeter en de sensor. Is er dan een andere manier om de module te omzeilen en rechtstreeks de werking van de meter te checken?
Gaat trouwens wel je lampje achter de meter banden als je het contact aanzet of blijft dat ook uit?
Eveneens ben ik tevens ook.