Gister heb ik de kachelmotor van mijn 19TGD break gemaakt.
Eigenlijk wist ik nooit goed hoe de aansturing in zijn werk ging, dus dit heb ik voor eens en altijd uitgezocht. ik wil jullie er graag deelgenoot van maken.
Vele zullen denken dat de kachelmotor met een potmeter in de plusleiding geregeld wordt. Dit is niet zo, je potmeter zou trouwens die belasting niet aankunnen.
Zodra je je contact aanzet, staat er gelijk +12volt op je kachelmotor.
De regelknop op je dashboard is dus een potmeter, daar waren we al achter. Die stuurt een transistor schakeling aan die de hoeveelheid massa die door de weerstandsbaan van de potmeter heenkomt versterkt.
Vervolgens heb je dus een regelbare weerstand vanaf massa, die wel een groot vermogen aankan. In serie zit er ook een PTC, oftewel een Positieve Temperatuurs Coëfficiënt. Dit is een weerstand die groter wordt naarmate de temperatuur stijgt. Als je kachelmotor dus in de fik zou vliegen, dan wodrt deze automatisch uitgeschakeld. De eerste serike Fiat Uno had deze functie niet, en er branden dus wel eens van die hokken af.
Vervolgens wordt dus met die regelbare massa je kachelmotor aangestuurd.
Bij BXen ontbreekt het vaak aan een goede werking van de kachelmotor.
Vaak wordt dan het paneeltje achter de regelknop vervangen. Naar nu blijkt onterecht, want het is juist die transistor/PTC schakeling die de geest geeft. Waarschijnlijk is de transistor qua vermogen ietwat onderbemeten voor wat de kachelmotor aan stroom kan trekken. Ik zal eens kijken of er een vervanger voor is, die een ampere meer aan kan.
Tot slol nog even een schemaatje, is toch wel fijn om één en ander gevisualiseerd te zien.
Foutzoeken:
Draait de boel niet, haal dan bij het kachelblowerhuis die stekker eruit met 4 draden. Er zitten 2 dikke en 2 dunne draden in.
Zet de multimeter in OHM stand, en meet tussen de 2 dunne draden. Laat iemand anders aan de regelknop in de auto draaien. Als de knop op uit staat moet je een hoge weerstand meter, en vol open een lage weerstand. Als dit het geval is, dan is er in je dashboard niks aan de hand. Dan is dus die module kapot waar die stekker aanzit. Die kun je met 2 schroefjes loshalen en vervangen.
Mocht deze methode niet werken, dan zou de weerstandsbaan in je regelknop kapot kunnen zijn, maar dit gebeurt niet heel vaak.
Ook kunnen de koolstofborstels van je kachelmotor versleten kunnen zijn, maar ook dit komt niet vaak voor.
Ook kan er gewoon een zekering stuk zijn, of een draad kapot.
Hoe dan ook, het blijft zoeken, maar nu wel wat gestructureerder.
Test
Thijs, ik heb begrepen dat de kachelmotor 2 standen kent?
Normaal en orkaankracht?
Als ik de mijne vol open zet kan ik niet echt zeggen dat er een orkaan uitkomt, eerder een briesje…...wil dat zeggen dat stand 2 naar de filistijnen is?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Thijs, ik heb begrepen dat de kachelmotor 2 standen kent?
Normaal en orkaankracht?
Als ik de mijne vol open zet kan ik niet echt zeggen dat er een orkaan uitkomt, eerder een briesje…...wil dat zeggen dat stand 2 naar de filistijnen is?
Je kachel kent 4 standen. Uit, aan, harder aan, heel hard aan.
Het kan best aan de weerstandsbaan liggen dat die volle stand niet meer haalbaar is.
Om hier achter te komen moet je toch even het kachelregelknoppaneel loshalen, en de weerstandsbaan doorverbinden. Gaat het hele circus nu harder blazen, dan is het tijd voor een nieuwe weerstandsbaan. Die printjes kun je gewoon los vervangen.
Test
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thijsvandebles schreef:marx-7 schreef:Thijs, ik heb begrepen dat de kachelmotor 2 standen kent?
Normaal en orkaankracht?
Als ik de mijne vol open zet kan ik niet echt zeggen dat er een orkaan uitkomt, eerder een briesje…...wil dat zeggen dat stand 2 naar de filistijnen is?
Je kachel kent 4 standen. Uit, aan, harder aan, heel hard aan.
Het kan best aan de weerstandsbaan liggen dat die volle stand niet meer haalbaar is.
Om hier achter te komen moet je toch even het kachelregelknoppaneel loshalen, en de weerstandsbaan doorverbinden. Gaat het hele circus nu harder blazen, dan is het tijd voor een nieuwe weerstandsbaan. Die printjes kun je gewoon los vervangen.
volgens mij zijn die dingen niet goedkoop
arjan_verkade schreef:Thijsvandebles schreef:marx-7 schreef:Thijs, ik heb begrepen dat de kachelmotor 2 standen kent?
Normaal en orkaankracht?
Als ik de mijne vol open zet kan ik niet echt zeggen dat er een orkaan uitkomt, eerder een briesje…...wil dat zeggen dat stand 2 naar de filistijnen is?
Je kachel kent 4 standen. Uit, aan, harder aan, heel hard aan.
Het kan best aan de weerstandsbaan liggen dat die volle stand niet meer haalbaar is.
Om hier achter te komen moet je toch even het kachelregelknoppaneel loshalen, en de weerstandsbaan doorverbinden. Gaat het hele circus nu harder blazen, dan is het tijd voor een nieuwe weerstandsbaan. Die printjes kun je gewoon los vervangen.volgens mij zijn die dingen niet goedkoop
Volgens mij heb ik een hele stapel op zolder liggen….En volgens mij zijn ze wel betaalbaar. (of je moet iets anders dan de printjes bedoelen)
Test
Iedere BX heeft ze, dus op de sloop vind je er bergen van. Kost misschien 5 euro ofzo…
Harm schreef:Iedere BX heeft ze, dus op de sloop vind je er bergen van. Kost misschien 5 euro ofzo…
Dat is dan ook wel de uiterste prijs. In combinatie met andere spullen van de sloop zou die dan gratis mee moeten….
TIP: Neem een flauwecultimeter (multimeter) mee naar den sloop, kun je terplekke meten of het printje nog goed is.
Test
en, nu er toch een kachelmotortopic geopend is:
wat als je alleen een nul en een orkaanstand hebt?
en wat als de kachelmotor de ene keer wel in de tussenstand werkt, en de andere keer niet?
en als laatste: zou dit topic, nadat alle wijsheid erin gestopt is, samengevat kunnen worden in die sticky-serie met tips en tricks van marten?? (dat wil ik dan wel doen zodra men alle wijsheid gespuid heeft)
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
en nu ik toch bezig ben: zit er een principieel verschil tussen type1 en type2/3?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Misschien wel even leuk om deze sticky te maken..
Misschien een tip:
Bij mijn BX heb ik ooit die module heel simpel kunnen repareren. Als je die module uit je kachelmotorhuis plukt dan zie je aan de printplaat kant een soort metalen klemmetje lopen. Dit klemmetje houdt in een midden een rond schijfje op z’n plaats (die PTC weerstand waarschijnlijk?). Enfin, bij mijn module heb ik dat klemmetje losgesoldeerd en het schijfje verwijderd. Er zat behoorlijk wat corrosie op dus alles even lichtjes opgeschuurd en toen de boel weer terug op z’n plek gezet.
Dit heeft geholpen want nu, vijf jaar na de reparatie, draait het kachelmotortje nog steeds zonder problemen.