1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Remmen en motorvermogen
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 10 april 2007 12:11 AM

Ik heb wel eens gelezen dat als je het motorvermogen van een auto verhoogt, je de remmen ook moet verbeteren. Echter, als je met het nieuwe motorvermogen er nog steeds voor kan zorgen dat je wielen blokkeren, dan zijn je remmen toch goed genoeg ? Of zie ik iets over het hoofd ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 10 april 2007 12:18 AM
  [ # 1 ]

Wielen die stil staan door de remmerij is de hardste manier om te remmen, echter verlies je de controle over je richting. Bij grotere remschijven en blokken kun je vaak beter doseren Cool

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 10 april 2007 12:45 AM
  [ # 2 ]

Stilstaande wielen hardste manier van remmen ? Bedoel je daarmee de kortste remweg ? Want dat klopt niet ...

En dat doseren snap ik ook niet helemaal. Waarom kan je met kleine remmen niet en met grote remmen wel doseren ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 april 2007 12:48 AM
  [ # 3 ]

met grotere remmen kan je makkelijker vol remmen zonder dat de wielen blokkeren, dus de echte rempower benutten

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 10 april 2007 12:51 AM
  [ # 4 ]

ojeee.


even simpel.

de remmen moeten de bewegingsenergie van je auto opnemen: snelheid en gewicht.  Je banden zijn meestal de belemmerende factor.

Als je aut ozwaarder wordt moet je zorgen voor meer remvermogen (wellicht ook beter banden) en bij een snellere auto ook


Als je grote plannen hebt moet je ook rekening houden met:

de stijfheid van je chassis,
aandrijfassen
je vering,
banden en
remmen.

Gooi je een porsche blokje in je eend, zijn dikker blokken niet genoeg!


yo!

.komma

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 10 april 2007 12:56 AM
  [ # 5 ]
Lelijke Eend schreef:

Stilstaande wielen hardste manier van remmen ? Bedoel je daarmee de kortste remweg ? Want dat klopt niet ...

En dat doseren snap ik ook niet helemaal. Waarom kan je met kleine remmen niet en met grote remmen wel doseren ?

Ik denk dat JIJ het niet snapt Wink

Bij droogwegdek heeft een auto zonder ABS (systeem) een kortere remweg.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 10 april 2007 01:15 AM
  [ # 6 ]

Nee, heb geen ombouwplannen Wink

En dat bij droog wegdek een auto met ABS eerder stil staat dan een auto zonder is nieuw voor mij. Maar eigenlijk gaat het daar helemaal niet om, het gaat gewoon om grote/kleine remmen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 10 april 2007 02:31 AM
  [ # 7 ]

Grotere remmen bij meer vermogen heeft niet zoveel te maken met het kunnen blokkeren van je wielen. Gaat er meer om dat met er van uit gaat dat er met een forsere motor ook wat ‘forser’ gereden wordt. Je moet dus over een lagere periode langer en vaker kunnen remmen zonder dat er fading optreed, en zonder dat je blokken na vier snelle remactie’s opgefikt zijn.

Gr Martijn

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 10 april 2007 03:01 AM
  [ # 8 ]
Lelijke Eend schreef:

En dat bij droog wegdek een auto met ABS eerder stil staat dan een auto zonder is nieuw voor mij. Maar eigenlijk gaat het daar helemaal niet om, het gaat gewoon om grote/kleine remmen.

dit is een jaar (of wat) geleden ook al eens een discussie geweest, ook toen zonder éénduidige uitkomst
laat maar

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 april 2007 03:37 AM
  [ # 9 ]
Ijs schreef:

Bij droogwegdek heeft een auto zonder ABS (systeem) een kortere remweg.

Ben ik niet helemaal met je eens, ik heb dit met mijn leasebakken die ABS hadden uitgetest en het viel mij op dat ze veel sneller stilstonden. Heb een vast punt genomen op een weg om daar met 60km/h vol in de ankers te gaan. De wagens zonder ABS hadden duidelijk meer meters nodig om tot stilstand te komen, als referentie telde ik het aantal parkeervakken.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 april 2007 03:41 AM
  [ # 10 ]

klopt, zo heb ik eens een keertje de Vito vol in z’n ankers gegooid, was aan het wachten op de klap bij impact maar nee hoor zo kort remmen met de ABS Cool
ik snap nog steeds niet dat ABS en Airco een optie zijn bij nieuwe wagens anno 2007 (al hebben gelukkig vele het wel standaard)

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 10 april 2007 05:23 PM
  [ # 11 ]
Ijs schreef:
Lelijke Eend schreef:

Stilstaande wielen hardste manier van remmen ? Bedoel je daarmee de kortste remweg ? Want dat klopt niet ...

En dat doseren snap ik ook niet helemaal. Waarom kan je met kleine remmen niet en met grote remmen wel doseren ?

Ik denk dat JIJ het niet snapt Wink

Bij droogwegdek heeft een auto zonder ABS (systeem) een kortere remweg.

Een auto zonder ABS heeft op droog idd een kortere remweg, MAAr dan moet je wel kunnen remmen… Zelfs de gemiddelde coureur lukt dat nog niet… Dus dat gaat in de praktijk niet op. De gemiddelde automobilist remt vol als ie hard moet remmen, dan heb je ABS nodig..

Als de wielen blokkeren is het remvermogen ook een stuk minder, als je tijdens het remmen tegen het blokkeren aan zit heb je de meeste vertraging. Als de wielen blokkeren heb je alleen de wrijving van je banden en dan wordt de meeste remenergie omgezet in warmte.

Banden zijn belangrijker, banden bepalen wanneer de auto gaat blokkeren…

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 10 april 2007 08:21 PM
  [ # 12 ]

Remmen doe je niet alleen met je remmen Wink
Begin eerst met goede (dan wel) bredere (sport)banden, voordat je de remmen aan gaat passen.
Ter voorbeeld: 283mm remmen op een BX met 165/70/14 banden is de grootste onzin die er bestaat!
Grotere remschijven zorgen niet voor meer remkracht maar voor meer warmteafvoer waardoor ze meer nodig hebben om oververhit te raken.
Grotere remklauwen zorgen daarentegen wel voor meer/grotere remdruk, maar meestal zijn je banden de eerste bron van remverlies.
Harder remmen zonder ABS dan remmen met ABS is praktisch onmogelijk.
Slippende banden, heeft niets meer te maken met remmen maar met glijden en heeft alleen als resultaat dat je je banden na 1 goeie slippartij al kunt vervangen!!!

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 10 april 2007 10:53 PM
  [ # 13 ]

Kan ik een beetje concluderen dat je bij meer vermogen er voor moet zorgen dat je remmen niet oververhitten omdat je (bijvoorbeeld) bij het afremmen van 200km/u naar 0 km/u langer op het rempedaal staat met je voet dan bij het aftemmen van 160km/u naar 0km/u ? En dat grotere remmen minder snel warm worden (hetzij omdat je er meer energie in moet stekenn om ze op een bepaalde temperatuur te krijgen, hetzij omdat ze meer warmte aan de omgeving af kunnen staan) ?

Als mijn redenatie klopt, gaat het niet zozeer om het motorvermogen op zich, maar om de snelheid (er van uit gaande dat het gewicht gelijk blijft!).

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 10 april 2007 11:45 PM
  [ # 14 ]

Als ik met mn Sport zo met 180 in de ankers ga dan houdt ie bij 80 wel op met remmen, dan zijn de massieve schijfjes zo warm geworden dat ze niks meer doen. Geventileerde schijven worden beter gekoeld en blijven daardoor langer en beter hun werk doen.

Grote heeft daar niet zo heel veel mee te maken, hoe groter de schijven hoe minder makkelijk de koele lucht naar het midden van de schijf kan komen, deze zullen dan ook warmer worden tenzij er iets gedaan is aan de koelvinnen.. Maarja dan kun je weer meer effectief remoppervlak creëeren met grotere remblokken.

Je kan hier wel een paar pagina’s over schrijven..

Voor het benodigde remvermogen zijn wel een aantal formules te vinden, maar daarvoor moet je toch wel redelijke autotechnische kennis hebben..

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 10 april 2007 11:54 PM
  [ # 15 ]

het gaat ook om massa natuurlijk, hoe zwaarder hoe meer remkracht nodig. remmen zet snelheid om in warmte en je blijft remmen zo lang de remmen niet heetlopen. daar zijn allerei trucs voor, en verschillende materialen hebben ook nog een andere werking, kortweg… leuk om te weten maar door de bank genomen zal je er niet snel mee te maken krijgen als je niet je auto volpropt met anderhalf ton lood, of continue van top naar stilstand gaat in de kortst mogelijke tijd.
het speelt wel een rol in de bergen. daar kan het voorkomen dat je lang moet afremmen, en dat moet je dus vooral op de motor doen, want anders trekken de remmen dat niet. moet je voor de gein eens je hand tegen een velg leggen na een afdaling waarbij je veel met de rem hebt moeten bijremmen…..

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook