Is een xantia niet veel duurder in t onderhoud? en gebruik etc. ruimte maakt niet echt uit, we kunnen best een paar uurtjes afzien.
Maar wat zijn nou echt dingen waarvan jullie zeggen dat ze op een reis van 2000 km 99% zeker kapot gaan? (als het nooit vervangen is?)
En wie weet er een adres waar we de bx kunnen laten checken tijdens de testrit, straal van ong. 50 km rond arnhem?
Nou ben ik zelf een grote dieselfan, maar dat ligt er natuurlijk wel aan hoeveel je met je BX gaat rijden na je vakantie. Tijdens de vakantie is het de benzineprijs/dieselprijs + tolweg gedeeld door 4. Het verschil per persoon tussen diesel en benzine zal dan vrij klein zijn. Na de vakantie gaat de wegenbelasting van een diesel toch flink meetellen. Volgens mijn berekening ligt het omslagpunt rond de 12000 km per jaar. Maar da’s wel erg afhankelijk van de aanschafprijs. Als je een benzine voor 400 of 500 minder kan krijgen dan een diesel…
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
precies, 12000 wordt er echt niet gereden. Het kan zijn dat de bx na de vakantie weer de deur uitgaat, dan zou een diesel wel beter zijn…of niet? Zijn diesels betrouwbaarder/zuiniger?
snoopduck schreef:
Maar wat zijn nou echt dingen waarvan jullie zeggen dat ze op een reis van 2000 km 99% zeker kapot gaan? (als het nooit vervangen is?)
De chauffeur ?! (Toch de belangrijkste oorzaak van veel ongelukken tijdens vakantieritten)
Nog nooit vervangen ? De banden
Zonder gekheid: Is eigenlijk niet te zeggen. Een goede controle bij een garage kan een hoop ellende voorkomen. Bij mij is wel eens een gaskabel, een contactslot èn een startmotor stukgegaan tijdens één (korte) vakantie. Was geen van alle van te voren te zien geweest. Maar er was wel te merken dat de auto wat achterstallig onderhoud had. Beste advies wat dat betreft: koop een goed onderhouden auto.
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
snoopduck schreef:precies, 12000 wordt er echt niet gereden. Het kan zijn dat de bx na de vakantie weer de deur uitgaat, dan zou een diesel wel beter zijn…of niet? Zijn diesels betrouwbaarder/zuiniger?
Als je bij de verkoop ongeveer evenveel terugkrijgt als je ervoor betaald hebt maakt benzine of diesel niks uit. Een niet turbo diesel is zeker erg betrouwbaar. Er kan gewoon weinig aan stuk + dieselmotoren zijn sterker gebouwd (je ziet vaker een diesel met 400.000 km dan een benzine…).
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
snoopduck schreef:precies, 12000 wordt er echt niet gereden. Het kan zijn dat de bx na de vakantie weer de deur uitgaat, dan zou een diesel wel beter zijn…of niet? Zijn diesels betrouwbaarder/zuiniger?
Een goed onderhouden diesel is oerbetrouwbaar; dat blijft echt lopen tot het allerlaatste draadje versleten is.
Zuiniger, ja wat denk je? Benzinebakken ruwweg 1:10-1:12, diesels 1:16-1:18. Zit je wel met hogere wegenbelasting.
En wat er kapot kan, sja, alles en niets. Ik heb op de laatste BX-vakanties eigenlijk geen panne van betekenis gehad, ja 1 raammotortje wat op de temperatuurbeveiliging sprong in de snikhete Franse bergen en daardoor het raam niet sloot. Goed onderhoud scheelt een hoop stress, maar laat een auto niet een week voor je vakantie onderhouden want er is altijd een verhoogde foutkans na werkzaamheden.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
D. Peters schreef:Ik zou ook even controleren wat de verzekeringspremie is bij een diesel. Bij een TD zat ik al op 50 euro per maand, waar een benzine me 30 euro per maand kost. Tel daar de hogere belasting bij op en ik zou de extra premies en belastingen van een TD nooit terugverdienen! (Dit is wel t.o.v. een 1.4).
tja als je die BX 2 tot 4 maand hebt maken die paar tientjes niet uit.
simpelreken sommetje: ik reed vorig zomer bijna 2000 km met me Bx (naar fecamp).
2000 km delen door 1 op 12 = 167L 167L * 1,40 (ongeveer huidige benzine prijs) = 233,8 euro
2000 km delen door 1 op 17 = 117L 117L * 1,00 (ongeveer huidige diesel prijs) = 117 euro
kortom bij 2000 km scheeld al de helft van de benzine kosten als je een diesel zou hebben.
Daarnaast is een diesel zoals al verteld… OER betrouwbaar… blokjes zijn niet kapot te krijgen.
wil je nog minder risico? neem dan een diesel met zo MIN mogelijk opties.
Hoef je ook niet bang te zijn dat dat kapot gaat.
gewoon even een grondig beurtje geven voordat je weg gaat en moet goed genoeg zijn lijkt mij
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Mag me er waarschijnlijk niet mee bemoeien…....
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
nog een aanvulling:
neem geen 1400!
bij mijn 1400 liep de km teller op de franse snelwegen soms al terug..
En toen was ik alleen met Evelien…
jullie zijn met 4!
kortom met een 1400 kom je vermogen te kort ben ik bang
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
bxbressers schreef:
Mag me er waarschijnlijk niet mee bemoeien…....
Ach, is in elk geval een mooie illustratie van wat hij zeker NIET moet nemen
Gewicht: 1438 kg
airco
Prijs: € 2.750,00
En (ergste van al) Model: XM
Hij zocht nou net een betrouwbare auto
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Wilan schreef:bxbressers schreef:
Mag me er waarschijnlijk niet mee bemoeien…....Ach, is in elk geval een mooie illustratie van wat hij zeker NIET moet nemen
Gewicht: 1438 kg
airco
Prijs: € 2.750,00En (ergste van al) Model: XM
Hij zocht nou net een betrouwbare auto
ops: ik weet het , ben een overloper…..........
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Ik zou het wel weten hoor, gewoon een rammelbak nemen en zien waar het schip strand. heb je ook een avontuurlijke vakantie. en zoals je zegt zal je met een reis en kredietbrief nooit volledig vervoerloos achterblijven.
een 1.4 volstampen gaat ook prima, met een km of 60 per uur kom je iig het massief central wel over. Al kan de radio op een gegevenmoment wat oververhit raken en trekken de cd’s krom.. (uit ervaring).
voor rond de 300/400 of zelfs minder kan je prima een rijdende BX vinden met minimaal 1/2 jaar APK. als hij rijdend terug komt kun je hem op zijn minst voor 250 weer kwijt.
steek wat extra reservevloeistoffen bij je en wat tyraps, ijzerdraad, ductape, gereedschap en een flinke hamer (TIP: daar is plaats voor in de paravan bak onder de motorkap waar ook de ventilator zit, dan kost het ook nog geen bagageruimte) En je komt Frankrijk wel door.
Een diesel is mooi als je regelmatig veel km maakt, maar voor vakantiefrankrijk weinig voordeel omdat de diesel daar relatief duur is.
Ik heb dit ooit zo gedaan voor veldwerk in Zuid Frankrijk (voor studie) en kwam prima terug, met o.a. een bierblikje en ijzerdraad als uitlaatreparatie en ductape en tyraps om een retourslang. Heb nu als twee de auto weer een BX gekocht ( een wat mooier exemplaar) waar ik mijn creativiteit een beetje op kwijt kan (ergens in het forum). en vergeet niet dat het vakantie gaat worden, dus een beetje spanning (onbetrouwbaarheid) is geen punt. als de Remmen (Handrem) en banden maar goed zijn ivm veiligheid.
bxbressers schreef:ops: ik weet het , ben een overloper…..........
Tja, waarom heet je eigenlijk nog “bx"bressers?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:bxbressers schreef:ops: ik weet het , ben een overloper…..........
Tja, waarom heet je eigenlijk nog “bx"bressers?!
A) Omdat iedereen mij nu zo kent…..
B) Omdat je nooit je afkomst moet verloochenen
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop