2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Vervangen koppelingsregelaar 23 IE H
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7314
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 mei 2007 03:03 AM
  [ # 16 ]

ik zou ook de gehele basis afstelling doorlopen zodat ik geen overbodig componenten aanschaf.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 22 mei 2007 08:46 PM
  [ # 17 ]

Helaas, geen apk…....
Dame bleek maandagochtend weer eens incontinent te zijn geworden….
Garagist de balen, schakelen ook een ramp (vermoedelijk toch iets met de regelaar of de aansluitngen) met weer schokken e.d.
Dus morgen maar eens op onderzoek uit…....
Aangezien ik niet weet waar er gelekt is, weet ik nog niet wat ik kan verwachten…
Ik zal eerst de aansluitngen van de regelaar zelf bekijken, en eens vragen of de dame ook rookte als een schoorsteen. In dat geval maar even de rubbers vervangen (had ik al gedaan, maar ja…)
Is dat niet het geval, dan wordt het kijken welke leiding er kapot is…...

Wordt weer eens vervolgd Sad

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 336
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 22 mei 2007 09:25 PM
  [ # 18 ]

dus lhm op het spruitstuk?............een regelaar die zelf lekt??...........ik heb dat dus tot 2 x toe met een “gereviseerde” gehad…........................(ont)koppelingsregelaar lekte zelf….............
Afstelling ook eindeloos veel problemen mee gehad echter dat er een constant verloop in blijkt te zitten, dan weer heel soepel aangrijpen om een dag later het met harde schokken te doen…....................zaak meermaals ontlucht, basisafstelling van begin tot einde doorgelopen en blijf met problemen zitten, rijd nu met spoelolie, nog geen verbetering….............
Da’s de ene, de andere is met caburateur geen enkel probleem…...........de injectie?..............ramp!

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 22 mei 2007 09:38 PM
  [ # 19 ]

Hoi juriaan,

Tsja, dat weet ik nog niet. Voordat ik begon rookte de dame enorm onder kap, inderdaad LHM op de uitlaat die er dus intrekt als de dame stilstaat….... En vermoedelijk ook aanzuigen van lucht in het systeem waardoor de blijft ontluchten.
Ik zal er morgen naar kijken, ik vermoed in eerste instantie toch een niet al te fris rubber, dat na 3x aangedraaid te zijn de geest kan hebben gegeven. Is dat het geval, dan ben ik snel klaar.  Is dat niet het geval, dan is het even verder kijken.
Wat ik dus ook nog niet weet, is of het zagen in de motor als je een versnelling hebt gekozen over is of niet…...
Morgen maar ff een update Smile
En inderdaad, die IE wil in dit soort zakenl astig wezen….
Ze hadden niet voor niks als bijnaam “de schrik van de werkplaats”..... Helaas, als de zaak goed voor elkaar is, heb je volgens mij van een Ie ook veel plezier….

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 23 mei 2007 04:25 AM
  [ # 20 ]
superpetur schreef:

En inderdaad, die IE wil in dit soort zakenl astig wezen….
Ze hadden niet voor niks als bijnaam “de schrik van de werkplaats”..... Helaas, als de zaak goed voor elkaar is, heb je volgens mij van een Ie ook veel plezier….

MVG, Peter

Als je dat maar weet!! mijn IE rijd als een bliksem en start als een nieuwe! binnenkort krijgt ze haar 10.000 km beurt sinds ik ze heb!!
weet er iemand welke bougies er het best dienen voor een 21 IE?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25609
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 mei 2007 01:00 PM
  [ # 21 ]
Blooper1963 schreef:

[weet er iemand welke bougies er het best dienen voor een 21 IE?

Beetje ontopic blijven blooper!

Neem de NGK BP6 HS

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 23 mei 2007 06:11 PM
  [ # 22 ]

Goed, met een beejte mazzel staat de dame nu bij een apk station.
Eens zien wat het oplevert.
De LHM lekkage bevond zich rechts, inderdaad, de koppelingsregelaar. Het dopje op het gaatje voor de paspen was losgeschoten, of niet meer terug geplaatst. Als gevolg daarvan een kleine halve liter LHM kwijtgeraakt…. en een zeiknatte uitlaat…..  Dopje geplaatst en ook de rubbertjes in de nippels maar weer vervangen, want daar stond toch ook wel LHM in….
Cechk up rondje apk, doet die verhipte ruitensproeier pomp het niet. soms wele ventjes, maar verder niet. Pomp gedmoneteerd, zat water in, omgeruild met Biks pomp, zelfde gedonder, welles nietes….
Alleen als de ruitenwissers aan zijn, pompt de pomp goed…..  En wel zo hard dat het pompje zelf nat wordt doordat het water tussen slang en aansluiting door piept….
Vermoedelijk de schaeklaar in het dashbord, anders iets met de plus aansluiting…. aarding werkt goed, dat zal het dan wel niet zijn…...
Schakelen ging na ontluchten goed, alleen is de ontsteking nog niet 100%. Wachten is op bougiekabels, en evnetueel nieuwe bougies…..
Maar, zo moet ze toch ook door de apk kunnen komen, nog even afwachten…...

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 25 mei 2007 09:54 PM
  [ # 23 ]

Razz Laughing
Vandaag telefoon van den garagist, de DS was nu eens een keer in 1x door de APK keuring! Met dank aan de garagist, die er vermoedelijk bij is gebleven (na zijn verhuizing heeft ie nog niet een “echt goed"apk adres gevonden, zo eentje waar ze luisteren naar de kenners van bepaalde typen auto’s).
Dat is ook voor de eerste keer dat ik de dame heb dat er geen problemen zijn geconstateerd. Dat geeft een goed gevoel. morgen de dame maar ophalen, en dan eens kijken welke klusjes ik dan de komende tijd kan gaan aanpakken op cosmetisch vlak…..

MVG, Peter
PS iemand een idee waar je een goede betaalbare externe toerenteller kunt kopen?

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 29 mei 2007 08:40 PM
  [ # 24 ]
superpetur schreef:

Razz Laughing
Vandaag telefoon van den garagist, de DS was nu eens een keer in 1x door de APK keuring! Met dank aan de garagist, die er vermoedelijk bij is gebleven (na zijn verhuizing heeft ie nog niet een “echt goed"apk adres gevonden, zo eentje waar ze luisteren naar de kenners van bepaalde typen auto’s).
Dat is ook voor de eerste keer dat ik de dame heb dat er geen problemen zijn geconstateerd. Dat geeft een goed gevoel. morgen de dame maar ophalen, en dan eens kijken welke klusjes ik dan de komende tijd kan gaan aanpakken op cosmetisch vlak…..

MVG, Peter
PS iemand een idee waar je een goede betaalbare externe toerenteller kunt kopen?

Peter,

Weekske later de wagen uit de garage gehaald en dat ‘vertraagd’ vertrekken was ineens weg..
Zou het iets met de LHM zijn geweest ?

Mijn LHM is nieuw alsook mijn filter.

Mss toch een vuiltje geweest ?

In ieder geval hou ik mijn koppelingsregelaar nauwlettend int oog Laughing

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 31 mei 2007 10:18 PM
  [ # 25 ]

Helaas, gisteren nog een stukje gereden, want ook al is de pomp voor benzine om de hoek, een stukje omrijden met volle tank kan dan geen kwaad, de dame rookt weer als een stoomboot…..
De nieuwe koppelingsregelaar is zo te zien niet helemaal LHM dicht…..
Zo te zien lekt de olie tussen het pakkingsplaatje dat tussen het blokje met drukleidingen en regelaar zelf zit weg…. Ondanks dat er daar nieuwe O-ringen inzitten…..  Omdat je daar zo lekker makkelijk bijkan, nog geenkans gezien de zaak wat vaster (indien nodig) aan te draaien.
mocht dat niet helpen, dan maar eens naar Citrotech een berichtje sturen, misschien hebben ze daar nog ene oplossing.
En, de afstelling van de half-automaat nog maar even controleren, dat staat nog niet helemaal perfect is mijn idee. Zo te zien sluit de gasklep niet goed genoeg, en komt er bij gas loslaten toch brandstof in de cilinders die niet verbrandt, maar die dan wel in de uitlaat tot ontsteking komt….  Of er is weer iets nieuws aan de hand….
Wordt weer vervolgd…..

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 01 juni 2007 01:00 PM
  [ # 26 ]
superpetur schreef:

Helaas, gisteren nog een stukje gereden, want ook al is de pomp voor benzine om de hoek, een stukje omrijden met volle tank kan dan geen kwaad, de dame rookt weer als een stoomboot…..
De nieuwe koppelingsregelaar is zo te zien niet helemaal LHM dicht…..
Zo te zien lekt de olie tussen het pakkingsplaatje dat tussen het blokje met drukleidingen en regelaar zelf zit weg…. Ondanks dat er daar nieuwe O-ringen inzitten…..  Omdat je daar zo lekker makkelijk bijkan, nog geenkans gezien de zaak wat vaster (indien nodig) aan te draaien.
mocht dat niet helpen, dan maar eens naar Citrotech een berichtje sturen, misschien hebben ze daar nog ene oplossing.
En, de afstelling van de half-automaat nog maar even controleren, dat staat nog niet helemaal perfect is mijn idee. Zo te zien sluit de gasklep niet goed genoeg, en komt er bij gas loslaten toch brandstof in de cilinders die niet verbrandt, maar die dan wel in de uitlaat tot ontsteking komt….  Of er is weer iets nieuws aan de hand….
Wordt weer vervolgd…..

MVG, Peter

Peter,dat is jammer om te horen..
Weet jij waar ik de afstelling kan terug vinden voor een halfautomaat ?

Thanks

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 01 juni 2007 02:33 PM
  [ # 27 ]

Afstellen halfautomaat, qwerkplaatshandboeken, deel 1, D-142-0
tenminste, volgens mijn versie ervan.
Gewoon stap voor stap doorwerken, en dan kom je er wel. Begeleiding van een ervaren monteur of Ds rijder, met ervaring op gebied van half-automaten, kan ik wel aanbevelen.
Warme motor..
Bij stap 1, afhankelijk van je eigen handigheid, losdaraaien stelbout koppeling, kun je ook kiezen voor het losdaraaien bij stilstaande motor….. De koelfan dit er namelijk griezelig dichtbij, en op die plek is het donker, klein en je gereedschap past altijd net niet in zo’n geval….
Dan maar met starten tussendoor controleren…
Voor de rest, het enige wat je nodig hebt is ene externe toerenteller of multimeter die die mgelijkheid ook heeft. Dit om de juiste toerentallen vast te stellen, en dat ding in het dashboard meet iets heel anders….

Net ff onder de eigne kap gekeken. De nieuwe regaleer lekt inderdaad op het pakkingsplaatje. De achterste bout ervan zat nog maar handvast. Vervelend, want om er goed bij de komen heb je nodig of een smalle steeksleutel, of je bouwt de hele handel weer eens uit…..
ik heb nu geprobeerd het langs ene omweg te doen, morgen zie ik wel of het gelukt is…


Suc6!

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 02 juni 2007 07:49 PM
  [ # 28 ]

Hoera, sleuteldag!
Vanochtend op tijd vertrokken, dus bij de sleutelplaats nog niemand te zien. door naar de garagist, twee deuren verder, en met warme motor de afstelling halfautomaat nog eens langs gelopen.  Alleen de centrifugaalregelaar en motortoerentallen wat aangepast. Resultaat is dat er naar nu blijkt met warme motor en een beetje geduld (tijd geven om te ontkoppelen) zonder schokken geschakeld kan worden, heen en terug!
De koppelingsregelaar lekt nog wel ietsje, maar ik kon niet eenvoudig alle moerne loskrijgen, dus dat is een klusje voor later.
Na ontluchten vond ik wel dat er veel gemorste olie op de versnellingsbak lag rechtsvoor, inclusief olie op de handremklauw….. Vreemd…. Weggepoetst, maat bij thuis komst lag er weer een lokaal zwembad. Oorzak na enig voelen, de aansluiting van de HD leiding vanuit de Hd pomp drupt olie, en niet al te zuinig. Helaas, de nippel zit wel goed vast…... Wat dat dan nu weer is? Inwendig rubbertje kaduuk, of leiding zelf lek? Die leiding zit er nog maar “net” een jaar of 3 in…..
Gelukkig, het lijkt niet de pomp zelf te zijn, want de LHM piept tussen nippel en leiding door, zelfs bij een “onbelast"systeem.
De sleuteldag was leuk en leerzaam, en voor één van de vraagbaken bij deze weer de bevestiging, je hobbelt van het ene probleem naar het andere…....
Tips om dit probleem op te lossen zijn welkom, en helaas, ik heb geen passend rubbertje om er even in te zetten op dit moment…..

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25609
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juni 2007 01:39 PM
  [ # 29 ]

Als die wrtel echt goed vast zit kan het twee dingen zijn: Of het rubber is gaar of de leiding is gaar. Dat laatste is een tijdbom! Er staat 175 bar op in het ergste geval…. Rolling Eyes
Wel ff goed onderzoeken!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 04 juni 2007 03:36 PM
  [ # 30 ]

Hoi Joris,

Die leiding is in 2005 vervangen, dus die zou nog goed moeten zijn.
Nippeltje zelf….. zou kunnen…. maar die is net zo nieuw als de leiding…
Blijft rubbertje over, die kan ik woensdag halen als het goed is…
Inderdaad, vanwege de druk die er op staat neem ik met deze lekkage liever geen onnodige risico’s…..
Maar vreemd is het wel, dat die lekkage uitgerekend net nu ontstaat, op het moment dat het systeem zo te zien bijna lekvrij is…..
Ik ga er niet meer mee op pad, eerst maar even het nieuwe rubbertje erin, dat zou toch moeten lukken op de oprit dacht ik.
Het enige wat ik (nog) niet weet, is hoeveel spanning er op de leiding staat. Die nippels passen ‘maar goed op één manier, onder een rechte hoek… Als die er bij montage niet is, past het niet, sluit het de boel niet lekker af…. Of dat hier ook het geval is….. De tijd zal het leren.
Maar…. met een goed afgestelde halfautomaat is het prima rijden!

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook