Hoi Allemaal,
Mijn C5 break hdi (172000km) geeft nogal een flinke bonk bij het over drempels rijden. De bonk is alleen hoorbaar bij het afrijden van de drempel (dus bij het UITveren van de wielen als de auto als het ware los komt van de grond)
De bonk komt uit de voortrein.
Het zijn geen fuseekogels, die hoor je veel minder als daar wat mee is. Het geluid lijkt van zowel links als rechts vandaan te komen.
Vooral op van die glooiende drempels op 60km wegen is het goed hoorbaar. Het overige verkeer gaat met 55 a 60 over die drempels heen, ikzelf moet om er bonkvrij overheen te kunnen 45 a 50 rijden.
Lijkt mij niet helemaal normaal voor een hydraulisch geveerde auto. De bonk is vrij hard.
De Citroenspecialist waar ik hem gekocht heb zegt dat het de veerbollen zijn die bij het uitveren op het einde komen waardoor de boel bonkt en dat er niks aan te doen is. (volgens hem is het normaal voor een C5)
De plaatselijke dealer zegt dat je zonder problemen vrij hard over een drempel moet kunnen en adviseerd de auto langs te brengen zodat zij het kunnen testen en beoordelen.
De auto is nog in de garantie bij de Citroenspecialist.
Iemand een idee wat het is en of er wat aan gedaan kan (moet) worden?
Groeten,
Michiel
Dat heb ik ook gehad, was loszittende stabilisatorstang. ca 45 min werk om deze weer vast te zetten. Bij mij onder garantei gedaan, dus geen idee van kosten en of ie ook vervangen moest worden.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Klinkt als standaard C5…....... Die van mij doet dat al zolang als ik de auto heb en ik heb hem nieuw opgehaald.
Waar het (bij mij) op lijkt is dat de hydraulische vering wel snel genoeg reageert bij inveren als je de drempel oprijdt, maar schijnbaar niet snel genoeg reageert bij uitveren als je de drempel afrijdt waardoor het lijkt alsof de voorwielen nog even blijven zweven om daarna met een klap op de grond komen als je de drempel af bent. Dit overkomt mij ook als ik een hele korte drempel neem:
- drempel nemen
- voorwielen veren in
- drempel af
- voorwielen blijven nog even op dezelfde rijhoogte als de drempel
- voorwielen klappen op de grond
De 306 van mijn vrouw heeft het niet en zij kan harder over dat soort drempels dan ik.
Het lijkt (bij mij) minder te worden als je probeert harder over korte drempels heen te gaan. Dus in jouw geval niet proberen met 55 a 60 maar met 70 of harder er overheen te gaan.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Mijn C5 heeft 230000 km en ‘k heb net ook een stabilisatorstangasje moeten vervangen.
10 minuten werk.
Maar het geluid leek meer op klapperen ook als ik over naden in de weg reed.
Nu is hij weer fluisterstil zoals van ouds.
Stabilisatorstangetjes kunnen volgens mij niet zo’n bonk als dit veroorzaken.
Ik kan me wel voorstellen dat deze stangetjes (als ze verleten zijn) ervoor zorgen dat putdeksels e.d. niet goed weggedempt worden waardoor een putdeksel niet als een doffe dreun klinkt, maar een dreun met een naijlende geluid. (moeilijk te omschrijven)
Zal de scharnierkogels van de stangetjes wel eens controleren op overmatige speling en desnoods vervangen.
Ik neem aan dat jullie de bijna vertikaal gemonteerde stangetjes naar de veerpoot bedoelen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Michiel