Ik heb net nieuwe (andere) remklauwen gemonteerd. Nu wil ik de boel ontluchten. Volgens de vraagbaak moet ik nu slangetjes van de remontluchtingsschroef naar het LHM reservoir doen, plank tegen de rem, ontlastingschroef open, motor starten (in welke stand??)
Maar waar zit die ontlastschroef?
(Ik heb en TGD break diesel met airco 1994).
Rob
Re: Ontluchten
Robx schreef:Ik heb net nieuwe (andere) remklauwen gemonteerd. Nu wil ik de boel ontluchten. Volgens de vraagbaak moet ik nu slangetjes van de remontluchtingsschroef naar het LHM reservoir doen, plank tegen de rem, ontlastingschroef open, motor starten (in welke stand??)
Maar waar zit die ontlastschroef?
(Ik heb en TGD break diesel met airco 1994).Rob
Ik weet niet welke vraagbaak maar dat klinkt me niet alsof het helemaal goed gaat gaan als je het zo doet.
Als je hier op doelt:http://autos.groups.yahoo.com/group/BXNL_faq/message/13
als je niet teveel in 1x spoelt kun je de motor beter uit laten om schuimvorming te voorkomen. Als je wat meer LHM wegspoelt - ruwweg de inhoud van de remservo+aan/afvoerleidingen - (en die in het vat is schoon) dan zal de remwerking duidelijk beter /sneller worden.
Oude weggespoelde LHM moet je nooit opnieuw gebruiken, het is afval.
De ontlastschroef zit op het drukregelblok, bij de voorraadbol. Het ziet er uit als een gewoon boutje maatje 11 of 12 oid, maar dat is het dus niet.
Ich bin ein Breaker
Nu begrijp ik er nog minder van.
Dus ik heb die ontlastschroef helemaal niet nodig?
Hoe moet ik nou de voorremmen ontluchten? Of doet de pomp dat vanzelf?
motor starten tuut in hoogste stand,, rijstand mag ook (alleen bij de voorremmen!!!) dan iemand in de tuut om te remmen terwijl je motor loopt.
als je drukbollen ed goed zijn, kun je even de auto op rijhoogte zetten, en dan zonder lopende motor even de nippel achter op je remklauw openzetten,tot er geen lucht meer komt…
als je voldoende LHM in je vat hebt zitten, is het schuimgebeuren te verwaarlozen…
ik snap eigenlijk zowiso niet wie dat verzonnen heeft, je LHM word vanonder in het vat aangezogen, na pak em beet 30 seconden lopen is er geen schuimvorming meer, .
en daarnaast ligt het schuim boven op de LHM ,,en je pomp zuigt het vanonder aan…..dus imo??!! kwee nie wat ik van dat schuimverhaal moet maken, maar logisch klinkt het me niet in de oren…
dus motor aan LHM vat vol, tuut in de hoogste stand,, remmen, en de onluchtingsnippel op je remklauw los, tot er geen lucht meer komt. dan dicht en klaar….
PS.. je remontluchtingsnippel zit achter boven op je remklauw.. is meen ik sleuteltje 8 ,maar 9 en 10 mm heb ik ook al eens gehad… je herkent hem aan het vreemde tuitje boven op de bout 6 kant vorm…
mvgr wupke
Bedankt voor de uitleg. Ik had met logisch denken ook al zoiets bedacht en gedaan. Alleen de remmen ontlucht met motor aan. Niks geen ontlastingsschroef.
Remmen doen het beter dan ooit.
kreazyV8wuppo schreef:als je voldoende LHM in je vat hebt zitten, is het schuimgebeuren te verwaarlozen…
ik snap eigenlijk zowiso niet wie dat verzonnen heeft, je LHM word vanonder in het vat aangezogen, na pak em beet 30 seconden lopen is er geen schuimvorming meer, .
en daarnaast ligt het schuim boven op de LHM ,,en je pomp zuigt het vanonder aan…..dus imo??!! kwee nie wat ik van dat schuimverhaal moet maken, maar logisch klinkt het me niet in de oren…
Zet de nippel maar eens vol open met lopende motor, dan l*l je wel anders.
Ich bin ein Breaker
Dat heb ik dus gedaan, Karel. Ik heb een stuk hout tussen de voorstoel en het rempedaal gezet, de motor aangezet, een slangetje tussen de ontluchtingsnippel en een opvang-fles. Nippel open totdat ik geen lucht meer in de slang zag, nippel dicht. Andere wiel hetzelfde. geen probleem. Remmen werken perfect. Ik heb het hier dus uitsluitend over de voor remmen.
Misschien heb jij andere ervaringen, bij mij werkt de bovenstaande methode (vrijwel hetzelfde als die kreazyV8wuppo) geeft prima.
Ik heb dus ook geen last van schuim, spuitende leidingen of wat dan ook.
karel schreef:kreazyV8wuppo schreef:als je voldoende LHM in je vat hebt zitten, is het schuimgebeuren te verwaarlozen…
ik snap eigenlijk zowiso niet wie dat verzonnen heeft, je LHM word vanonder in het vat aangezogen, na pak em beet 30 seconden lopen is er geen schuimvorming meer, .
en daarnaast ligt het schuim boven op de LHM ,,en je pomp zuigt het vanonder aan…..dus imo??!! kwee nie wat ik van dat schuimverhaal moet maken, maar logisch klinkt het me niet in de oren…Zet de nippel maar eens vol open met lopende motor, dan l*l je wel anders.
ik L*L niet anders, want ik heb nooit anders DAN met lopende motor remmen ontlucht.
en ik zet onluchtingsnippels nooit VOL open,, daar ze dan lucht onder de schroefdraad mee kunnen trekken.
als je LHM systeem goed is en de pot vol, kun je geen schuim mee trekken..
daarnaast is de pomp op en nabij de 180 Bar,, als je de motor uit zet en puur op de voorraadbol het systeem ontlucht, heb je max 70 bar en eerder 63 Bar druk , en vaker minder op de remleidingen staan..
simpel want, de voorraad bol is maar gevuld tot 63 Bar , en enkele tot 70 bar,, (type afhankelijk),,, dus zonder je pomp heb je minder druk,, als de je dan de nippel VOL open gooit, is de kans op schuimvorming dus aanzienlijk minder…
dus gewoon, niet keihard remmen tijdens ontluchten, en de nippel niet extreem ver lossen…
mvgr wupke:
Mooi gesproken Wup!
Het is precies zoals je zegt!
En uiteraard de nippels RUSTIG opendraaien!
En als je toch bezig bent, auto in de hoogste stand! en pak je achterremmen meteen even mee! remt ie nog goeierderder