Mijn vraag is dus of het niet handiger is om niet meer zelf hardware aan te schaffen maar het hardware deel het probleem te maken van de hosting provider.
Dan betaal je alleen nog maar voor traffic en bandbreedte. Wel meer als in de huidige situatie neem ik aan maar dan kun je wel een SLA afdwingen voor de hele setup. Nu kun je dat alleen voor traffic en bandbreedte. Dat is lastig zelf te meten en ben je afhankelijk van de stats van coloprovider.nl.
Ik vind eigenlijk dat we ons op dit forum druk moeten maken over Citroëns en de techniek achter het forum hoort daaraan ondergeschikt te zijn. Er zijn genoeg fora waar dit voorbeeldig draait en waar zelden problemen met de techniek zijn.
Ik snap goed dat dit forum gebouwd is op een fundament van vrijwilligers. Daar hoort een kostenplaatje bij en een voortdurend gebrek aan fondsen. Van de andere kant worden die vrijwilligers voortdurend geconfronteerd met beperkingen in de techniek.
Daar moet je dan een slimme oplossing bij bedenken. Lastig hoor…
Edit René> Dit topic is afgesplitst uit >>>TRAAG FORUM<<<
Jos van der Voort
Ik denk dat de huidige setup tot nu toe financieel gezien beter is geweest dan bijvoorbeeld in een eerder stadium ook de hardware te laten verzorgen door een provider.
Maar naar mate het forum meer gebruikers krijgt en dus meer mensen tegelijk online zijn, zal de techniek daaraan moeten worden aangepast. Er zal dan een afweging moeten worden gemaakt tussen of nog een server of een andere server van jezelf, of alles op een server (of meerdere) van de provider.
Als dat laatste tientallen euro’s per maand meer kost, dan weet ik niet of dat nu haalbaar is.
Ik zou het eerder logisch vinden dat de stichting wordt omgevormd in een vereniging met daaraan een betaald lidmaatschap van een minimaal bedrag per maand. Als 6500 mensen 1 euro per maand willen betalen, is dat 78.000 euro per jaar. Dan heb je geen bannertjes meer nodig.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ja maar met een vereniging moet je elk jaar een ledenvergadering houden.. bespaar me de ellende zeg
Een grotere ellende lijkt mij eventuele wanbetalers en een stuk administratie.
Toch zal een vereniging, met eventueel betaald lidmaatschap, zorgen voor meer betrokkenheid bij het forum en continuïteit.
erik wijngaarden schreef:ja maar met een vereniging moet je elk jaar een ledenvergadering houden.. bespaar me de ellende zeg
We kunnen je huis ook een keer netjes houden, maar dan moet je de biertap niet aansluiten
Ben het wel met Erik eens.
Het gaat prima zo, met een vast “klein” bestuur!
Het forum trek veel dataverkeer, dus misschien is een 2e server wel een goede oplossing!
Ik hoop alleen dat de nog steeds gestage groei van het aantal forumleden beantwoord kan worden met financiële groei, bijvoorbeeld om aan de kosten voor ICT te kunnen blijven voldoen.
Vergis je niet in een vereniging met 6500 leden. Daar komt veel meer bij kijken dan nu het geval is en dan gaat het om behoorlijke kosten die je moet maken. Onder andere voor een ledenadministratie en incasso en dergelijke. En hoeveel blijven er van die 6500 over als ze lid moeten worden?
Als je alles uit handen geeft aan je hosting provider heb je zelf je handen vrij om:
- sponsors te vinden (wat doet Citroën Nederland)
- banners te verkopen (hoeveel heb je er daar van nodig)
- clubartikelen te ontwikkelen
- kortingen te gaan bedingen bij toeleveranciers
en andere leuke dingen te doen natuurlijk.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Maar als je moet gaan betalen is de toegankelijkheid een stuk kleiner, dan hou je waatschijnlijk alleen de die-hards over waardoor het forum stukken rustiger (kleiner) word en er helemaal geen updates nodig zijn
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
ZX-Enschede schreef:Vergis je niet in een vereniging met 6500 leden. Daar komt veel meer bij kijken dan nu het geval is en dan gaat het om behoorlijke kosten die je moet maken. Onder andere voor een ledenadministratie en incasso en dergelijke. En hoeveel blijven er van die 6500 over als ze lid moeten worden?
Als je alles uit handen geeft aan je hosting provider heb je zelf je handen vrij om:
- sponsors te vinden (wat doet Citroën Nederland)
- banners te verkopen (hoeveel heb je er daar van nodig)
- clubartikelen te ontwikkelen
- kortingen te gaan bedingen bij toeleveranciersen andere leuke dingen te doen natuurlijk.
Ik denk dat je bij een betaald lidmaatschap toch een significant aantal mensen van die 6500 overhoudt. Al maak je er 5 euro per jaar van.
Als je dan 3500 man overhoudt is het nog de moeite. En dan nog zullen zich nieuwe mensen melden.
Guest-users mogen natuurlijk altijd rondkijken, of beperkt rondkijken, maar om te posten moet je dan lid zijn.
Ik vind dat deze site eigenlijk al genoeg reclamebanners e.d. heeft. Hoe meer sponsoring, hoe minder onafhankelijk je bent. Stel dat Michelin een sponsor wordt, dan kunnen ze bedingen dat we niks kritisch over hen roepen. Of stel je dat eens voor als een grote Citroëndealer sponsor wordt.
Clubartikelen ontwikkelen en kortingen bedingen zijn nou typisch activiteiten voor een vereniging. En daar wringt de schoen: deze site is geen vereniging. Het voelt daardoor nog niet 100% als een club.
Een stichting heeft geen leden en kent dus in theorie zijn achterban niet, maar heeft er slechts een profiel van. Hier kent men ons natuurlijk wel.
We zijn eigenlijk een soort club die juridisch dus een stichting is.
Een vereniging gaat uit van zijn leden. Leden maken een vereniging. Een stichting heeft net als een vereniging een ideëel doel, maar een ledenverbod.
Wij, de forumleden (!), zijn behalve lid van deze forumsite nergens lid van, juridisch, maar gedragen ons wel als leden. Dit doen we door bijvoorbeeld wél met onze input deze site bestaansrecht te geven! Dat maakt de huidige constructie paradoxaal.
Paradoxaal, maar ondanks de techniek zeer succesvol.
Ik ben bang dat je met een vereniging het kind met het badwater laat weglopen.
Overigens een interessante discussie maar misschien voor een andere topic?
Het ging hier om de techniek en een traag forum. Ik ben van mening dat deze club/stichting/vrijwilligers/enthousiastelingen zich ver van de techniek moeten houden en zoveel mogelijk uit handen moeten geven.
Mag er voorzichtig geconcludeerd worden dat er ondanks alle gesleutel van de afgelopen driekwart jaar er eigenlijk geen significante verbetering is?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Voordat je je gaat gedragen als een echte vereniging, met al het extra werk dat daarbij hoort, zou ik willen weten of er nu echte technische knelpunten zijn. Vraag twee: zijn er financiële knelpunten?
Tenslotte is het aantal leden dat regelmatig post en erg actief is op het forum niet al te groot. Er zijn 250 leden die meer dan 200 posts hebben gedaan, een heleboel zijn slapend lid. Zoveel betalende leden zal je dan ook niet scoren ben ik bang.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
heb je een punt
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
Een vereniging biedt goede mogelijkheden om met behulp van de ledenbasis te zorgen voor continuïteit en financiële groei.
Toen deze site werd bedacht, was de keuze voor een stichting zeer plausibel. Op dat moment had men waarschijnlijk nog niet voorzien dat het aantal forumleden zou uitgroeien tot 6500.
Nu dit wel is gebeurd is het zinnig je af te vragen hoe je die 6500 mensen duurzaam kunt behouden en hoe je hen en jezelf als organisatie voordeel kunt laten behalen. Ook moet je je afvragen hoe je in de toekomst aan liquide middelen blijft komen als grotere investeringen noodzakelijk blijken.
Een achterban van 6500 mensen maakt het noodzakelijk dat je je als organisatie in die mensen verdiept en je afvraagt wat hun profiel is, naast dat je al weet dat het Citroënliefhebbers zijn.
Een leverancier van autogerelateerde producten gaat echt geen stichting met wat aangemelde internetters kortingen geven. Zo’n bestand is namelijk niet hard genoeg.
Liever zien zij een vereniging met 3500 “harde” juridische leden in het bestand. Dat is een achterban waar veel potentiële klanten tussen zitten, denken zij.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Er slingeren wat ideeen rond voor een soort premium lidmaatschap met een ‘high-speed’ skin er aan gekoppeld - zonder banners, maar daar moeten we nog wat onderzoek voor doen, maar het is een optie om te overwegen.
Vwb de hosting, de ‘grote’ fora in de wereld hebben allen eigen dedicated servers. De schaal van citfo is dan ook zo dat dit nodig is, danwel op zeer korte termijn nodig wordt. Dan zijn er 2 opties. Of je huurt dedicated servers, en dat begint bij zo’n 200,- per maand bij de behoefte van cfnl, en als ik een rustige schatting maak voor managed, dedicated server dan zijn we meer dan 750 per maand kwijt. Of je doet het zelf in een colocation… je kan al raden wat aanzienlijk goedkoper is. Het is zelfs zo veel goedkoper dat je je helemaal scheel zou moeten verkopen aan banners om het verschil goed te maken.
Voor de duidelijkheid, cfnl kan echt niet op een leuke virtual server ergens meedraaien, het heeft gewoon dedicated serverruimte nodig, dit wordt dan ook duidelijk gemaakt door all andere grote fora op het internet, die de web/db server splitsing gebruiken. Er is ergens een pagina met een lijst van de setups zoals deze gebruikt worden door de grootste fora op het net, maar die kan ik uiteraard weer even niet terugvinden.
Ik heb verenigingen in het verleden meegemaakt, bestuurd en opgericht, en ik zit er zeker niet op te wachten. Bovendien is voor donateurschap een vereniging onnodig. Zo is het lekker klein en snel, en het bestuur is vrij om de suggesties van de leden ter harte te nemen. Ik zal dan dus ook tegen een verenigingsvorm blijven.
Citroen Nederland sponsort geen enkele club meer echt, behalve als je het over paraplu’s e.d. hebt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
hogervp schreef:Voordat je je gaat gedragen als een echte vereniging, met al het extra werk dat daarbij hoort, zou ik willen weten of er nu echte technische knelpunten zijn. Vraag twee: zijn er financiële knelpunten?
Tenslotte is het aantal leden dat regelmatig post en erg actief is op het forum niet al te groot. Er zijn 250 leden die meer dan 200 posts hebben gedaan, een heleboel zijn slapend lid. Zoveel betalende leden zal je dan ook niet scoren ben ik bang.
Patrick
Toch zorgt dat kleine aantal actieve leden in toenemende mate voor meer druk op de ICT-middelen. Slapende leden logischerwijs niet.
Het kleine aantal actieve en postende leden groeit bovendien nog.
Slapende leden voegen weinig tot niets toe aan het kennisnetwerk dat deze site is, dus die zullen ook niet snel gemist worden.
ZX-Enschede schreef:
Mag er voorzichtig geconcludeerd worden dat er ondanks alle gesleutel van de afgelopen driekwart jaar er eigenlijk geen significante verbetering is?
Uhhh, het forum is eigenlijk de laatste maanden vrijwel probleemloos geweest en snel. Volgens mij na aan flinke hardware update. Hoeveel is het forum sindsdien gegroeid? Dat moet je natuurlijk ook meenemen. Verder stelde S-P dat de problemen zijn ontstaan met de laatste update. Helaas (en daar weten veel Windows gebuikers alles van) stelt nieuwere software soms ook weer hogere eisen aan de hardware. Blijkbaar is de performance van die laatste software toch een stukje matiger.
Wat betreft vereniging/stichting: ik denk dat een belangrijk deel van het succes van het Citroen Forum juist is te danken aan het open karakter ervan. Je kijkt eens rond en langzaam draag je meer bij. Ik betwijfel hoeveel nieuwe mensen je nog binnenkrijgt als je moet betalen voor het forum. Ik denk dat je wel in 1 klap alle problemen oplost als je het lidmaatschap betaalt maakt (maar dan wel zodanig dat je idd het kind met het badwater weggooit).