Meten weerstand injectoren
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 17 april 2007 09:17 PM

Ik had laatst iets vreemds:

Een injector leek het niet te doen dus ik wilde de weerstand meten op de aansluitingen met een digitale multimeter. De bijbehorende meetprobes kreeg ik met moeite op de contactjes van de injector in de motor. De meting ging van hoog naar laag, naar hoog enz. Ik dacht dat de contactjes niet goed waren en maakte 2 draadjes met auto luidspreker schuifstekertjes om zo de probes goed op de draadjes te drukken. Weer het geschommel maar nu hoorde ik ook weer het zachtjes tikken die ik de eerdere meting leek te horen. Blijkt de injector te tikken! Oftewel de spanning of stroom, die de meter genereert om dan resp. de stroom of de spanning te meten en zo een berekende weerstand te tonen, bekrachtigt de injector! Waarschijnlijk reageert de meter hierop door herhaaldelijk opnieuw te gaan meten.
Nu is het zo dat de injectoren niet meer dan zo’n 3 volt mogen hebben, wat blijkbaar door mijn multimeter al gemaakt wordt voor de weerstandsmeting. Misschien maakt de meter zelfs wel een hogere spanning? Die had dan mooi de injector kunnen slopen! Pfoe….
Ik heb geen papieren meer van de meter, maar het is dus aan te raden eerst te controleren met welke spanning de meter ‘weerstand’ meet, voordat je hiermee de injectoren wil checken!

Het euvel zat overigens in de vervuilde multiconnector aansluitingen

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook