Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hallo,
Ik heb een PLIP zender en ontvanger die niet bij elkaar horen, en dat wil ik veranderen. Nou was ik in de veronderstelling dat ik de pootjes van het ICtje in de plip danwel de ontvanger zo zou moeten aanpassen dat ze hetzelfde zijn.
nou heb ik als voorbeeld de PLIP ontvanger uit mijn 16V gehaald, en als ik de zender daarnaast leg, dan zie ik dat ondanks ze uitstekend met elkaar samenwerken, en de stickertjes op beide ic-tjes dezelfde code aangeeft, de pootjes toch anders aangesloten zijn:
Klik op de foto’s voor grotere versies.
De set uit de 16V (zelfde code)
De onderkant van de set uit de 16V (toch andere gaatjes)
De nieuwe set die bij elkaar moet horen
Iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat de set met elkaar correspondeert? ik ga het maar niet gokken. Eventueel geef ik de nieuwe set de code van mijn 16V mee, daarvan weet ik iig hoe de ICtjes verbonden moeten zijn.
alvast bedankt voor tips!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En het antwoord is daar
Dankzij een tip van Karel vond ik een datasheet, en daar stond het allemaal zeer helder in beschreven, erg moeilijk bleek het niet te zijn om uit te zoeken welk gaatje waar moet zijn en waar juist niet
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En dit is het trucje:
klik op de plaatjes voor grotere versies
Aan de onderzijde van zowel de zender als de ontvanger zie je
dat de (10 codepootjes E1 t/m E10) links of rechts of niet zijn aangesloten.
Het signaaltje dat de afstandsbediening verstuurt wordt “gedecodeerd” door de ontvanger.
Het werkt zoals in mijn tekeningetje:
De signaaltjes moeten gekruist worden wat inhoudt dat E1 met E10 praat, E2 met E9, E3 met E8…enz. Ook moet het bitje dat verstuurd wordt opgehoogd worden met 1, dit gaat heel gemakkelijk als volgt:
Bekijk hoe de chip is aangesloten op de volgende wijze, pin E1 t/m E10 en geef ze een 00, 01 of 10 waarde mee zoals ze van binnen naar buiten aangesloten zijn (binnen bedoel ik wel/geen gaatje aan chipzijde van pootje, buiten is andere zijde.) Schrijf het dan onder mekaar op zoals ik op mijn tekeningetje heb gedaan en hoog de bitjes op voor de ontvanger
00 = 01
01 = 10
10 = 00
Als je diezelfde codering dan weer teruglegt over de chip van de ontvanger weet je precies waar wel en geen gaatjes horen te komen.
Volg de 2 draadjes waar de pootjes op aangesloten zijn en zoek het eerste contactpuntje, soldeer daar een kabeltje aan vast en soldeer aan dat kabeltje de contactjes die er op moeten zitten.
Dan zal het er uiteindelijk zo uit komen te zien:
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
kan dit dan uitgewerkt in de tip & tricks een sticky krijgen? altijd handig.
modder-eters??
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar