Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
PhoenixNL schreef:Hele mooie gave BX zeg, lijkt wel nieuw!
Merci Wat je met een goed fototoestel en een beetje bewerking al niet kan bereiken; de auto was die dag tamelijk goor en is ook wel voorzien van wat krasjes, verder is ie vrij strak ja
@ XBXG: ik vind het ook wel een mooie bak, maar het rijden is met te nerveus.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
K*t m’n auto doet het niet meer. Ik zal even het bericht wat ik ook op BX Sportief heb gepost, hier neerzetten:
“Na het instappen draai ik de sleutel om en het enige wat ik hoor is dat de startmotor een halve slag maakt, k*t. Het acculampje had vanmiddag al zwakjes gebrand tijdens het rijden en ik had een aantal keer last van het uitvallen van de radio (en ook weer aangaan).
Na een aantal keer de auto proberen te starten gebeurde er nog steeds niks. Met m’n pa en nog een vriend de auto aangeduwd (startkabels haalden niks uit) en toen kwam het eindelijk op gang. Het enige was wel dat de lampjes van o.a. het dashboard veel zachter brandden (toerenteller en zo deden ook op een gegeven moment niks meer), de verlichting van de auto werd steeds minder en ging op een gegeven moment uit en de auto liep niet mooi. Nou ja, de auto toen maar laten staan en met de auto van m’n ouders naar huis gereden. Is dit nou het resultaat van het definitief doodgaan van de koolborstels of heb ik een ander probleem?”
Weet iemand dit? Het probleem is dat de auto dus niet echt aan de praat is te krijgen en hij op een parkeerplaats staat bij de Praxis (in Hengelo en ik heb ANWB zonder woonplaatsservice ) en ik ‘m daar niet eindeloos wil laten staan.
Ik gok dat de accu op zijn einde is. Probeer het eens met een andere accu voordat je een nieuwe aanschaft. Suc6 iig.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als het nou echt alleen de dynamo is kan je natuurlijk de accu mee naar huis aanduwen of slepen en geen stroomverbruikers inschakelen -dus ook overdag rijden, zonder licht- dan zou je het wel naar huis moeten redden.
BX19TZI schreef:Ik gok dat de accu op zijn einde is. Probeer het eens met een andere accu voordat je een nieuwe aanschaft. Suc6 iig.
Dan zou de motor wel moeten blijven draaien als ´ie eenmaal draait. Of de accu moet plotsklaps totaal dood zijn, en het ligt meer voor de hand dat dat geleidelijk gaat. Ik heb dezlefde symptomen gehad met mijn vorige break, alleen bleef de motor wel lopen omdat het een diesel was en er geen ontsteking was die gevoed hoefde te worden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
knäckor schreef:Als het nou echt alleen de dynamo is kan je natuurlijk de accu mee naar huis aanduwen of slepen en geen stroomverbruikers inschakelen -dus ook overdag rijden, zonder licht- dan zou je het wel naar huis moeten redden.
Hoe bedoel je: “de accu meer naar huis aanduwen”?
Opzich moet dat inderdaad kunnen, ware het niet dat de auto alleen over een drukke 80 km weg naar huis kan en dus eigenlijk wel druk moet hebben in het systeem om te kunnen remmen (dan zou die kilometer wel gesleept kunnen worden neem ik aan)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ja, dat bericht is een beetje een zooitje geworden
Ik bedoelde: de accu thuis opladen, terugmonteren in de auto en dan de auto aanduwen of slepen. Dit om de accu te sparen; hij laad immers niet meer bij. Dan naar huis rijden zonder licht, achterruitverwarming, blower en radio aan. Ik bedoelde niet de auto naar huis slepen, dat zou pas een tip zijn: die had je zelf vast nog niet bedacht
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dat klinkt opzich als een goed plan. Een opgelade accu (en mijne is volgens mij nog knap goed) moet dus genoeg power hebben om de auto over een aantal kilometer naar huis te rijden nadat ie aangeduwd is i.p.v. gestart op de reguliere manier?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb het om eerlijk te zijn nooit getest, maar het moet kunnen. Bedenk je maar eens hoe lang je de startmotor kan laten ronddraaien voor de accu leeg is, en bedenk je dan hoe weinig de elektronica om de motor te laten lopen verbruikt. Hoe ver staat ´ie van je huis vandaan? Eventueel neem je een extra opgeladen accu mee voor de zekerheid.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
knäckor schreef:Ik heb het om eerlijk te zijn nooit getest, maar het moet kunnen. Bedenk je maar eens hoe lang je de startmotor kan laten ronddraaien voor de accu leeg is, en bedenk je dan hoe weinig de elektronica om de motor te laten lopen verbruikt. Hoe ver staat ´ie van je huis vandaan? Eventueel neem je een extra opgeladen accu mee voor de zekerheid.
Ik wil de auto even bij m’n ouders neerzetten en dat is zo’n 3 km. De Citroën garage is denk ik 2 km. Mijn eigen huis zal rond de 6-7 km. zijn. Op BX Sportief kwam van Mechuccio ook al het idee om de koolborstels zo schoon te maken dat ze weer wat stroom doorgeven. Tijdelijke oplossing maar misschien ook genoeg.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik zag het, dat is ook een zeer bruikbare tip trouwens. Maar mocht je de accu-truc gaan proberen, die paar kilometer moet lukken.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dan ga ik even iemand bellen voor een accu lader. Is de accu er makkelijk uit te prusten en is er nog iets waar ik op moet letten? Hoelang moet de accu er trouwens aan hangen, een nachtje lijkt me genoeg toch?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Accu demonteren is heel makkelijk. De polen kan je loshalen met een steek/ringsleutel 10, altijd eerst de min loshalen en ver aan de kant leggen en dan pas de plus losmaken. De accu zelf zit vast met een beugel en bout, sleutelmaat 13. Als je voor de auto staat zit die bout aan de linkerkant. Hij moet een stuk los, maar hoeft niet helemaal eruit. Hou de accu niet tegen je aan bij het dragen, accuzuur maakt onherroepelijk gaten in je kleren. Let met opladen ook goed op de polariteit (plus en min niet verkeerdom) maar dat spreekt voor zich.
Bij het monteren eerst vastzetten, dan de plus erop en dan de min.
En let op met gereedschap op de accu leggen, kortsluiting is zo gemaakt. Met een lege accu wellicht niet zo´n drama, maar een volle accu kan een dunne schroevendraaier roodgloeiend krijgen
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dank voor deze duidelijk uitleg, veiligheid vind ik ook belangrijk Heb net ‘mijn’ monteur gesproken en hij vond het ook logisch klinken dat de koolborstels op zijn. Hij had toevallig juist een gereviseerde dynamo liggen, voor € 110,- zit ie in m’n auto.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Met zo’n goede uitleg was de accu er zo uit, en die ligt na het ophalen van een lader in Deventer nu goed op te laden Morgen ga ik terug met een volgeladen accu, de Xantia van m’n ouders mag er achteraan tuffen mocht er wat mis gaan en dan kan ze mooi een weekje uitrusten. De accu gaat morgen na het terugrijden meteen weer aan de lader, zodat ik de auto daarna ook nog naar plek kan brengen waar de nieuwe dynamo er in komt. Denk dat ik dan meteen maar even die snaar van HD pomp af laat stellen, zal wel niet al te veel werk zijn.
Al met al dus een hectisch avondje, met een goede afloop mijns inziens
Sja, een overleden dynamo kan gebeuren bij elke auto. Ik heb in de eerste jaren dat ik BX reed, altijd voor een eurootje of 20 of 30 een tweedehands exemplaar gekocht bij de sloop.
Als je morgen de BX naar huis kunt rijden, zul je daarna waarschijnlijk aan de bak moeten om een nieuwe of gebruikte dynamo te monteren.
Je kunt natuurlijk enkel de koolborstels vervangen, maar handiger lijkt het me om meteen de dynamo in zijn geheel te vervangen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX