Voortrein trilt tussen 65km/h en 100km/h bij versnellen
pj.punchy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 20-04-2007

Gepost: 20 april 2007 11:14 PM

Ik heb een HDI van het jaar 2000 (142.000km). Als je normaal of snel optrekt, dan gaat de voortrein vanaf 65km/h trillen, alsof de voorkant van de wagen van links naar rechts trilt. Eénmaal je voorbij 105km/h bent, is het trillen weg.
Je voelt het het hardst, als je in 3de versnelling wat harder versnelt. Maar ook in 4de en in 5de trilt hij danig, maar enkel tussen 65km/h en 100km/h.
Als je in eerste of 2de versnelling wat doortrekt, trilt hij niet (maar dan kom ik niet boven 65…)
Onlangs zijn de remschijven en de banden vooraan vervangen en zijn beide voorwielen uitgelijnd: zowel voor als na deze vervangingen was er dit trillen.

Wat zou dit kunnen zijn ?

Alvast bedankt voor de reakties !!

Met vriendelijke groeten,
Pieterjan.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 22 april 2007 01:27 PM
  [ # 1 ]

Aandrijfassen ik spreek uit ervaring ik heb alles geprobeerd van banden tot stuurkogel, maar mijn linker aandrijf as was bij mij zo kapot dat het gevaarlijk was. Dus snel laten controleren.

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 22 april 2007 01:42 PM
  [ # 2 ]

Nog even een vraagje; voel je de trilling in het stuur of in de pedalen en pook?
Heb voor hetzelfde probleem inderdaad al eens een aandrijfas en onderste motorsteun vervangen.
Bij mij was de trilling alleen in de pedalen en in de pook te voelen.

Profiel  
 
pj.punchy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 20-04-2007

Gepost: 22 april 2007 10:44 PM
  [ # 3 ]

Je voelt het niet in de versnellingspook of in het stuur. Je voelt het ook niet speciaal in het gaspedaal (het is enkel bij het versnellen dus geen ontkoppeling of rempedaal). Het is de hele voortrein die trilt van links naar rechts en omgekeerd. Zelfs de passagier merkt het bij stevig versnellen.
Als je je rechteronderbeen tegen de middenconsole houdt, dan voel je het het felst.
Ik heb de indruk dat het de ene keer al wat harder is dan de andere keer. Ik heb al eens aan de citroën-garagist gevraagd er een keertje mee te gaan rijden. Nadien heeft hij onder de wagen gekeken maar zag niks verkeerds.

Alvast bedankt voor jullie reakties !!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 april 2007 10:56 PM
  [ # 4 ]

m’n broer heeft zo eens lopen zoeken naar voelbare trillingen in z’n stuur
garage in en uit…........
telkens voor een weekje kleine verbetering tot hij in een kleine bandencentrale binnenloopt voor een reservewiel, die beste man keek eens naar z’n banden en vroeg of hij geen problemen met die Pirelli’s had op z’n Volvo (sorry zo is m’n broer)
euh ja trillingen…..
nou gooi er maar andere op want met deze zal je op die wagen altijd trillingen hebben, niemand weet waarom maar het is zo
hij heeft het gedaan en trillingen zijn nooit terug geweest

best moeilijk om t vinden waar het aan ligt

hoe zijn je schokdempers?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
pj.punchy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 20-04-2007

Gepost: 25 april 2007 12:11 AM
  [ # 5 ]

Schokdempers: geen idee van wanneer die vervangen zijn. De wagen is steeds onderhouden in een citroen garage en elk jaar worden de schokdempers gecontroleerd op de autokeuring.
De wagen moet over 3000km op onderhoud: ik zal nog maar eens vragen dat ze er mee rijden en de aandrijfassen nakijken.
Vervangen van de aandrijfassen: is dat een tijdrovende en dus dure affaire ? Materiaalkosten ?
Alvast bedankt !!
Met vriendelijke groeten,
Pj.

Profiel  
 
pj.punchy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 20-04-2007

Gepost: 24 december 2007 12:26 AM
  [ # 6 ]

Hallo,
Even aanvullen hoe het verder is gelopen. De trillingen zijn minder en minder geworden en zijn nu helemaal weg, ook tussen de 60 en de 100 km/h. Ik heb er geen idee van wat het was/is. Er zitten nog steeds dezelfde banden op, de wagen is hiervoor niet naar de garage gegaan.
Dus: blijkbaar kan een auto ook genezen. Ik vond de berlingo al een fijne wagen, maar nu heb ik echt respect voor het beestje !
Pj.

Profiel  
 
C4 Berline
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 24 december 2007 02:48 PM
  [ # 7 ]

Misschien kan het iets te maken hebben met wat je in je ander topic schreef

pj.punchy schreef:

.. rond, en dus heb ik nooit versterkte (bestelwagen)banden geplaatst en daar is op de keuring nooit een woord over gezegd.
..

Ik had een gewone 5 zitter met de zelfde bandenmaat als u en was ook “verplicht” verstevigde banden onder te leggen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 december 2007 03:00 PM
  [ # 8 ]

Ik heb vooraan nog niet zolang geleden 2 nieuwe Michelin’s gelegd, dat zijn ook vertevigde : Agilis 41
Op de Berlingo van het werk (800kg) lagen Agilis 52
Maar mijn vorige banden van merk flut waren niet verstevigd en die trilde toch niet.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook