Goedenmorgen mensen,
Gister samen met Mechuccio (mooooie GTi, vooral dat schakelen) de D riem van m’n Voltage vervangen, pokkeklus trouwens waarvoor mijn dank nog Mech! Probleem is nu dat er flink wat diesel lekt, ik ga er van uit (wat ik zo in het donker vanacht en vanmorgen voor m’n werk kon zien) komt het van de pomp weg, het sist ook. Heb al op ‘t forum rondgekeken en het is geen klus om zelf te doen en een andere pomp komt op een kleine 200 ( ) Maar eerst wil ik weten hoe ik de juiste diagnose kan stellen, is het de pomp, verstuiver, o riempje of een klein euvel waardoor de pomp niet vervangen hoeft te worden. Waar kan ik welke symptomen vinden?
Extra info:
-De D riem zit er strak op, ging er erg moeilijk op maar voor zover ik weet binnen de marges. Mogelijk te strak?
- De gaskabel moest weggeschoven worden, die vergaten we terug te doen waardoor deze zeer strak stond, mogelijk te strak? Ik heb hem bij thuiskomst weer op de goede plek gezet. Vond het pedaal al zwaar gaan maar dacht weer te moeten wennen aan de diesel na even in de GTi te hebben gereden dus gingen er niet meteen alarmbellen rinkelen (en de vermoeidheid werkte mee)
Hoop dat de milieupolitie ergens anders vliegt ‘t weekend…
Alvast mijn dank voor de moeite
ad:
De lekkage loopt door naar achter hoor ik zojuist van de receptie ops: , rechterzijde, zit daar niet ook de brandstofleiding? Mogelijk een breuk, beschadiging bij het omhoog krikken of duwe en trekken van de brandstofleiding die in de weg van de d riem zit?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Zo blijven we wel bezig… We waren gister aardig wat tijd kwijt in het vervangen van de D-riem. Wat een leuke en leerzame ervaring was voor mij. THX Mechuccio! OP de terug weg roken we de diesel ook al. De moter liep keurig (iets minder vermogen leek het?). Terug in Wolfheze inderdaad alles onder de diesel. Ik kan me voor stellen dat we door al dat geduw en getrek misschien een leiding hebben beschadigd.
Deze unieke Voltage moet wel aan de praat blijven! Help deze Voltage de zomer door!
(Denk dat Mechuccio nog wel een mooie super- schakelende- verende- ruige GTI voor je heeft staan… )
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Jay2 schreef:(Denk dat Mechuccio nog wel een mooie super- schakelende- verende- ruige GTI voor je heeft staan… )
1:10 en vele bekeuringen… neu…
Heb in ieder geval even de wegenwacht gebeld, ben niet voor niets lid en een monteur weet meer dan ik. Kan hij hopelijk gelijk een diagnose geven.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja, het was een behoorlijke bult werk, duurde echt ff wat langer dan ik gewend ben van de benzinemodellen zelfs de riem van de 16V was sneller vervangen. Maar vooral het loshalen en vervangen van de druk-keerrol die achter de motorsteun geklemd zit was een best pokkewerkje.
En het terugplaatsen van de riem die al mooi op spanning stond met een losse spanrol was ook een werkje natuurlijk.
Maar ik heb er een hoop lol weer aan gehad gisteren was weer een lache dag! en ik hoop dat die ANWB monteur het euveltje een beetje makkelijk kan verhelpen, ik kan me eigenlijk niets anders voorstellen dan een brandstofleidingkje loopt te nevelen.
Maar we wachten in spanning af
En waar blijven die foto’s?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Heb geen internet dus foto’s kannik niet plaatsen helaas.
Net de plaatselijke berger erbij gehad en na wat schoonvegen en kijken komen we tot de conclusie dat het het keerringetje is onder de gashefboom. Bij de Bosch pomp lijken die er van boven ingelegd zodat ik hopenlijk enkel de gashefboom hoef te liften en vervolgens de keerring vervangen, veer opwinden en terugplaatsen. Al lijkt me dit erg voorbarig want als ik zie hoe het bevestigd is vergt het pianovingers (met handschoenen natuurlijk). Kijken of ik ergens een garage kan vinden die me kan helpen aan een keerring.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Kan nu niets meer doen, maandag bellen met een diesel specialist in Veenendaal (Jay, koffie klaar?)
Veel kattegrid meenemen dan maar
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Dat de lekkage is begonnen na een db-riem vervangen maakt de pompkeering eerste verdachte.
Controleer even of de lekkage niet bij de pomp-as vandaan komt.
Kan worden veroorzaakt door nieuwe riem, de spanning op de riem loopt gedurende de levensduur iets terug.
Als het idd de pompas is rest er niets anders dan pomp uitbouwen en een nieuwe keerring erin.
Success!!
david.tb schreef:Heb geen internet dus foto’s kannik niet plaatsen helaas.
Net de plaatselijke berger erbij gehad en na wat schoonvegen en kijken komen we tot de conclusie dat het het keerringetje is onder de gashefboom. Bij de Bosch pomp lijken die er van boven ingelegd zodat ik hopenlijk enkel de gashefboom hoef te liften en vervolgens de keerring vervangen, veer opwinden en terugplaatsen. Al lijkt me dit erg voorbarig want als ik zie hoe het bevestigd is vergt het pianovingers (met handschoenen natuurlijk). Kijken of ik ergens een garage kan vinden die me kan helpen aan een keerring.
De gaskabel moest weggeschoven worden, die vergaten we terug te doen waardoor deze zeer strak stond, mogelijk te strak? Ik heb hem bij thuiskomst weer op de goede plek gezet. Vond het pedaal al zwaar gaan
Tsja…..het is al meer beschreven op dit forum….ZX1.4i (Sohail) en ik hebben in het verleden al eens met dit klusje te maken gehad.
Het is een heel ge-emmer om dat deksel eraf te krijgen….en erop is een nog groter probleem.
Je moet de gashendel van een 1.9 D in ruststand vrijhouden (dus de kabel iets los)....ik vind het wel vreemd dat na 1 dag al lekkage opgetreden is, maar goed….waarschijnlijk was het al niet fris meer.
En nee….het zit niet aan de bovenkant als ik me goed herinner, je moet het deksel eraf halen.
Tja, David heeft thuis geen internet meer. Dus volg ik het even een beetje voor hem. Hij belde net dat ie langs de snelweg stond te wachten op de wegenwacht. Geen vermogen meer uit de moter. Op advies van de eerste wegenwacht (op het werk) is David naar huis gereden.
Helaas kan ik niet even naar ‘m toe rijden. Daar mijn Progress ook ingestort is. Echt tegelijk met David… Ik vermoed een samenzwering
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Jay2 schreef:Tja, David heeft thuis geen internet meer. Dus volg ik het even een beetje voor hem. Hij belde net dat ie langs de snelweg stond te wachten op de wegenwacht. Geen vermogen meer uit de moter. Op advies van de eerste wegenwacht (op het werk) is David naar huis gereden.
Helaas kan ik niet even naar ‘m toe rijden. Daar mijn Progress ook ingestort is. Echt tegelijk met David… Ik vermoed een samenzwering
lees FF je help draad Jay.
daar staat exact hoe je hem weer in de veren krijgt.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:
lees FF je help draad Jay.
daar staat exact hoe je hem weer in de veren krijgt.
mvgr wupke
Hij doet het weer (de Progress) ! Veren, remmen en in de houding. Beter dan dat ie deed!
Even een update van de Voltage. Net David aan de lijn en ‘k zal proberen over te vrengen wat er allemaal was:
De pakking van de dieselpomp (bij de deksel) is gaar. Moet nieuwe op en door de specialist af laten stellen.
Zo ongeveer…..
De dieselpomp schijnt om de 2 ton afgesteld te moeten worden. Dus met 4,5v ton mag dat wel weer eens.
@David: Dude, internet?
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
david.tb schreef:Net de plaatselijke berger erbij gehad en na wat schoonvegen en kijken komen we tot de conclusie dat het het keerringetje is onder de gashefboom. Bij de Bosch pomp lijken die er van boven ingelegd zodat ik hopenlijk enkel de gashefboom hoef te liften en vervolgens de keerring vervangen, veer opwinden en terugplaatsen. Al lijkt me dit erg voorbarig want als ik zie hoe het bevestigd is vergt het pianovingers (met handschoenen natuurlijk).
Waarschijnlijk heb je tegen de gashendel zitten duwen of gestoten, neem aan dat je de gloeibougies eruit heb gehaald om de motor met de hand te kunnen draaien bij de D-riem wissel. De 4e cylinder is altijd kloten met een Bosch pomp die in de weg zit, de kans bestaat dat de O-Ring (kunnen ook 2 O-Ringen zijn) die hierin zit dan gaat lekken, laat onze grote “vriend” daar nou ook last van hebben gehad, zie Topic.
De pakking van het dekseltje zal wel niet lekken, echter een nieuwe monteren na het lichten ervan is wel aanbevolen. Het lichten en vooral weer terug plaatsen vraagt geduld en schoon werken, nog net geen steriele omgeving. Een klein zandkorreltje of andere rotzooi dat in de pomp valt kan einde pomp betekenen.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
We hebben gewoon mannenwerk verricht en de motor zo gedraaid alleen de startmotor is los geweest om het vliegwiel te blokkeren.
Ik heb David nog even gesproken vanavond en het blijkt dat er een ringetje versleten is waardoor de pomp lekt, redelijk simpel te vervangen. Dit is geconstateerd door de berger, maar deze heeft het hefboompje verkeerd terug gemonteerd waardoor er nog maar 20% gas gegeven kon worden, dat is langs de snelweg verholpen door een ANWB monteur, en nu moet alleen dat ringetje nog vervangen worden.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Goedenmorgen heren,
Gelukkig op het werk wel internet
Tsja…..het is al meer beschreven op dit forum….ZX1.4i (Sohail) en ik hebben in het verleden al eens met dit klusje te maken gehad.
Het is een heel ge-emmer om dat deksel eraf te krijgen….en erop is een nog groter probleem.Je moet de gashendel van een 1.9 D in ruststand vrijhouden (dus de kabel iets los)....ik vind het wel vreemd dat na 1 dag al lekkage opgetreden is, maar goed….waarschijnlijk was het al niet fris meer.
En nee….het zit niet aan de bovenkant als ik me goed herinner, je moet het deksel eraf halen.
@Bram, zoals ik het kon zien leek het alsog het pakkingetje wat dus tussen de veer van de gashevel en het deksel zit er bovenop ligt omdat de randen op de deksel liggen. Dat zou ik evt met engelengeduld en veel tijd zelf kunnen vervangen nu ik weet hoe de hevel afgesteld moet worden. Er zit nog een 2e rubberen ring tussen de veer en de hevel zelf, die neem ik meteen mee dan, althans, als het zelf te doen is. Heb je een schematische tekening van de pomp? Dan kan ik zien wat ik doe. Heb al lopen zoeken op Google.
ik vind het wel vreemd dat na 1 dag al lekkage opgetreden is, maar goed….waarschijnlijk was het al niet fris meer
442300km ‘fris’
Kan worden veroorzaakt door nieuwe riem, de spanning op de riem loopt gedurende de levensduur iets terug.
Als het idd de pompas is rest er niets anders dan pomp uitbouwen en een nieuwe keerring erin.
Success!!
@piet
wat bedoel je met de pomp-as? Lekkage komt van de gashevel (die met die veer) weg, waar je ook de bevestiging van de kabel hebt en kunt spannen, is dat de pomp-as? Zit vast met een bout om een stelschroef, die stelschroef MOET blijven zitten want die regelt de afstelling in de hevel in de pomp. De eerste ‘hulp’ die de WW stuurde heeft daaraan zitten klooien.
Waarschijnlijk heb je tegen de gashendel zitten duwen of gestoten, neem aan dat je de gloeibougies eruit heb gehaald om de motor met de hand te kunnen draaien bij de D-riem wissel. De 4e cylinder is altijd kloten met een Bosch pomp die in de weg zit, de kans bestaat dat de O-Ring (kunnen ook 2 O-Ringen zijn) die hierin zit dan gaat lekken, laat onze grote “vriend” daar nou ook last van hebben gehad, zie Topic.
De pakking van het dekseltje zal wel niet lekken, echter een nieuwe monteren na het lichten ervan is wel aanbevolen. Het lichten en vooral weer terug plaatsen vraagt geduld en schoon werken, nog net geen steriele omgeving. Een klein zandkorreltje of andere rotzooi dat in de pomp valt kan einde pomp betekenen.
@zx
Als ik de link van onze grote “vriend” lees lijkt het hetzelfde. Hoe heb je dat nou eigenlijk verholpen? Deksel wel gelicht? Het gaat trouwens niet om de dekselpakking, puur uit de gashevel, de pakking daar waar hij de deksel in gaat en mogelijk de rubberen ring die tussen bovenkant van de gashevel en veer zit. Kan de foto’s van die link die je noemt niet meer zien, heb het handboek wel bij me.
We hebben niets los gedraaid anders dan de startmotor en gewoon met brute proteinepower (moi) ‘t blok rondgedraaid.
ps. onze afspraak ben ik niet vergeten
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ai, lees net even terug dat al was gemeld waar de lekkage vandaan kwam. ops:
Mijn 1.9d xantia is uitgerust met een lucas pomp en heeft me hier ook eens op getrakteerd.
Alleen ging ie bij mij niet naar buiten lekken maar lucht de pomp inzuigen met rottig lopen tot gevolg.
Heb toen meteen het deksel en de o-ringen vervangen.
Ook bij een lucas pomp moet dan die veer eraf met hefboom.
Controleer meteen even of er speling zit tussen het deksel en hefboom-asje
zit, als het asje teveel speling heeft drukt ie een paar nieuwe o-ringen in korte tijd kapot.
Piet Visser schreef:Ai, lees net even terug dat al was gemeld waar de lekkage vandaan kwam. ops:
Mijn 1.9d xantia is uitgerust met een lucas pomp en heeft me hier ook eens op getrakteerd.
Alleen ging ie bij mij niet naar buiten lekken maar lucht de pomp inzuigen met rottig lopen tot gevolg.
Heb toen meteen het deksel en de o-ringen vervangen.
Ook bij een lucas pomp moet dan die veer eraf met hefboom.
Controleer meteen even of er speling zit tussen het deksel en hefboom-asje zit, als het asje teveel speling heeft drukt ie een paar nieuwe o-ringen in korte tijd kapot.
Een nieuw deksel is natuurlijk het beste ja….maar ik vraag me af of de jongere 1.9D’s nog dat koperen busje in het deksel hebben ? ops:
Ik heb dat probleem 2x gehad met een BX diesel uit de jaren 80…..met de jongste BX 1.9D’s (92-94) heb ik dat gelukkig niet meer aan de hand gehad (Afkloppen op blank hout )