Hallo
Na het verwisselen van deurpanelen gisteren, moet ik weer de bekende knopjes aan de binnenkant van de deur zetten waarmee je ze vergrendelt of ontgrendelt.
Weet iemand hoe je dit het beste kunt doen?
Bij mij lukt het niet om het stangetje blijvend en klemmend in dat knopje te krijgen, zodanig dat je erop kunt duwen en eraan kunt trekken zodat je de CV voor alle deuren bedient en de knopjes er bovendien niet af vallen.
Toevallig is mij dat laatst door een aardige monteur van de dealer uitgelegd.
Dat knopje bestaat uit 2 delen. Namelijk het knopje zelf en een klein soort “schuifje” dat daarin zit. Dit binnenste “schuifje”, zul je zien, kan op twee posities zitten op zijn plaatst gehouden door een palletje.
Om het knopje te monteren deed die monteur het volgende:
- Eerst gebruikte ie een schroevendraaier om dat palletje in te drukken en het “schuifje” in de onderste positie te klikken. (met onderste is hier bedoeld dat je het knopje in zijn gemonteerde stand vasthoudt).
- Vervolgens in auto gaan zitten en portier dichtrekken* en op slot doen.
- Metalen stangetje beetje in midden zetten. Zodat het knopje er mooi overheen valt.
- Dan het knopje er opschuiven. Even goed opletten dat het netjes over het metalen stangetje heenschuift.
- En vervolgens even drukken om het erop te klikken.
Knopje hoort dan precies op de juiste hoogte op het stangetje te zitten.
*Het kan ook met geopend portier als je dit makkelijker vindt werken. Maar zorg dan wel even dat je de portiervergrendeling in zijn vergrendelde stand klikt. (Het haakje dat om dat vierkantje oogje grijpt).
Edit: even toegevoegd dat je het portier ook echt op slot moet doen. Dit zodat het metalen stangetje in de deur op zijn laagste positie staat.
Dank je Fred, ik ga het weer proberen.
Dit heb ik idd van de week ook ff gedana . De bestuurdersknop zat niet echt netjes. Heb eerst idd met dat losse ding zitten rommelen. Dat ging wel, aar zodra die knop erover heen moest en ik daarna aan de knop trok om het slot open te maken ging die knop vande stang af.
Reden was dat het kleine deeltje niet ver genoeg over de stang heen ging.
Heb toen een klein stukje ducktape genomen. Dat kleine klemmetje er een eindje over heen gedruk en door dat tape bleef hetzitten. Daarna kon de grote knop er prima overheen en bleef het ook zitten als ik er aan trok.
Waar heb je het ducktape zitten precies?
Matthijs2006 schreef:Waar heb je het ducktape zitten precies?
Op het kleine onderdeeltje….
Knip een heel klein reepje duck tape, 1 cm lang 3-5 mm breed. Yepik zei toch klein
Heb maar een plaatje gepicassoot….
Zwart is dat kleine ding met de tandjes in het rood
groen de stang met de tandjes in het geel
dat blauwe is de tape. Op die manier druk je de tandjes goed tegen elkaar en blijf dat zwarte ding zitten als je probeert de knop erover heen te schuiven…
Veel plezier ermee…
TIP: doe dit niet als je wat uit je hum bent
vreemd, ik kan gaan plaatjes laten zien enkel linkjes…
Herbevestiging van het knopje staat ook duidelijk aangegeven in de Haynes manual. Ik heb ook net gisteren een paneel verwijderd en weer bevestigd. Dat knopje was een van de makkelijke zaken . . .
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Dank voor de plaatjes, Gompy.
Het grappige is.
Ik heb mijn raamechanisme me vorige week vervangen.
Alles ging soepel, en het gepuzzel om de oude eruit te trekken
is eigenlijk een eitje. Nieuwe erin (sloop type 1) en circlip voor
het raam, aan het geleider mechanisme, ook eitje.
Paneel erop.
En toen 30 minuten lopen kl&&tviolen; met dat knopje.
Daarna het verhaal gelezen over opslot doen, en erop klikken.
En dat was dus 10 s. werk..
Bottomline is. Het kan zo moeilijk lijken, en toch zo simpel.
En ja, de Haynes is onze bijbel, maar je moet er wel af&toe;
in lezen.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Ik baal van mijn XM. Ik loop leeg op dat ding.
Nu moet ik weer naar een sloper toe om een achterklepslot te halen.
Matthijs2006 schreef:Ik baal van mijn XM. Ik loop leeg op dat ding.
![]()
![]()
Nu moet ik weer naar een sloper toe om een achterklepslot te halen.
die heeft xsara coupe volgens mij liggen…
Had hem al gePB’d, maar hij reageert niet.
Soms denk ik weleens: waarom heb ik eigenlijk zo’n domme auto.
Ik droom zelfs over dat ding, en dat zijn geen dromen van leuke ritjes.
Matthijs2006 schreef:Had hem al gePB’d, maar hij reageert niet.
Soms denk ik weleens: waarom heb ik eigenlijk zo’n domme auto.
![]()
Ik droom zelfs over dat ding, en dat zijn geen dromen van leuke ritjes.
ga er af en toe een sin zitten zonder het contact aan te zetten, sluit de ogen en droom ff
als je ‘m niet start gebeurt er ook niets… wat je niet weet of hoort is er dan ook ff niet
Doe ik ook weleens….
Matthijs2006 schreef:Had hem al gePB’d, maar hij reageert niet.
Soms denk ik weleens: waarom heb ik eigenlijk zo’n domme auto.
![]()
Ik droom zelfs over dat ding, en dat zijn geen dromen van leuke ritjes.
heb ik ook wel
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl