1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aanjager kapot?
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 23 april 2007 12:22 AM

Gisteren kwam ik erachter dat mijn aanjager het niet meer deed,vandaag zekeringen gecontroleerd…helaas dit was het probleem niet.

Ik denk dat het de aanjager zelf is of mogelijk de schakelaar,heeft iemand hier ervaring mee,wat is het meest waarschijnlijke?

Over vier weken vertrek ik een week naar Frankrijk en het zou wel zo fijn zijn dat je wat koele lucht in de auto kunt krijgen.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 23 april 2007 05:13 AM
  [ # 1 ]

Nou ik denk eerder dat ik op zoek ga naar een andere auto…

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 24 april 2007 12:14 AM
  [ # 2 ]

waarschijnlijk de verwarmings weerstand, deze zit aan de bijrijders kant achter het dashbord kastje in een zwarte omhuizing die ook uitsteekt in de motorruimte.
Een nieuwe kost bij de dealer ongeveer 10 euro, lijkt me goedkoper dan een nieuwe auto, zoek maar eens op verwarmingsweerstand, of weerstand of verwarming.


succes

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 24 april 2007 02:23 AM
  [ # 3 ]

Ik heb er al een besteld,kost inderdaad €10,ik hoop alleen dat dit het is.

Nu had ik mijn zinnen al gezet op een Xsara of een Xant,maar als me dit grapje €10 kost wacht ik nog even.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 25 april 2007 05:02 PM
  [ # 4 ]

De kachelweerstand is binnen Smile ik heb eens gekeken,en zie ik dat je er op twee manieren bij kunt via motorruimte en via het dashboard,geldt dit voor alle ZX-en? Via de motorruimte lijkt mij een stuk sneller en makkelijker is dit ook zo?

PS Het is een 1.4i Avantage ‘93.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 april 2007 05:53 PM
  [ # 5 ]
Erik Janszen schreef:

De kachelweerstand is binnen Smile ik heb eens gekeken,en zie ik dat je er op twee manieren bij kunt via motorruimte en via het dashboard,geldt dit voor alle ZX-en? Via de motorruimte lijkt mij een stuk sneller en makkelijker is dit ook zo?

PS Het is een 1.4i Avantage ‘93.

ja

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 26 april 2007 02:26 AM
  [ # 6 ]

Toch vreemd,de monteur bij de dealer dacht van niet,maar dit scheelt mij weer een hoop tijd.

bedankt!

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 14 juni 2007 09:47 PM
  [ # 7 ]

Het grote mysterie is mogelijk zaterdag opgelost.

Nu doet mijn aanjager het weer niet,maar na een babbel met Citroen Specialist Parkstad,is het aanneemlijk dat de aanjager zwaar draait (lager kapot) en hierdoor gaat de kachelweerstand kapot,dus beide ga ik zaterdag vervangen.

Moet zaterdag even langs bij bovengenoemde Citroen garage,en monteur helpt me.

Er heerst een “komt wel goed sfeertje”,is tevens dezelfde garage waar ik mijn stoel vandaan heb very good

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 14 juni 2007 09:50 PM
  [ # 8 ]

ben benieuwd naar het uiteindelijke euvel, misschien is dit en euvel wat vaker voor komt en dat wij het alleen nog niet weten Laughing  Laughing

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
The Hans Identity
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 473
Geregistreerd: 19-04-2007

Gepost: 14 juni 2007 09:50 PM
  [ # 9 ]

ja en dat ik dan misschien ook heb Laughing

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 14 juni 2007 10:18 PM
  [ # 10 ]

Update zaterdag,kennis wordt gedeeld op dit forum!

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
The Hans Identity
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 473
Geregistreerd: 19-04-2007

Gepost: 14 juni 2007 10:48 PM
  [ # 11 ]

we houden het in de gaten Smile

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 15 juni 2007 12:18 PM
  [ # 12 ]

Doorgebrande kachelweerstand door te zwaar draaiende ventilator heb ik ook gehad.

Het kogellager van de ventilator heb ik schoongemaakt en met kruipolie ingespoten. De ventilator draaide toen weer soepel. Kruipolie is weliswaar geen officieel lagervet, maar het loopt al weer meer dan een jaar zonder problemen.

Ik zou zeker willen aanraden om bij een doorgebrande kachelweerstand eens naar de ventilator te kijken. Zo´n weerstand brandt immer niet zomaar door en slijten doet ie ook niet.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 15 juni 2007 08:34 PM
  [ # 13 ]

Ik geef nog maar eens de tip van ZX1.4i door:

Als je het rooster toch eruit hebt, leg het dan terug met een pantykousje erom heen.

Dan krijg je geen troep meer bij je ventilator en heb je dus ook niet meer net als ik toen een wolk dennenaalden in je gezicht als je een tijdje onder een boom hebt gestaan en je auto weer start.

Jos van der Voort

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 15 juni 2007 10:48 PM
  [ # 14 ]
janmeijer schreef:

Er kan ook vuil/bladeren voor het rooster komen. Daardoor moet de aanjager te hard werken om lucht door het rooster te krijgen.
Als de motor aanloopt gebruikt hij door de weerstand te veel stroom. Hij zal dan ook lawaai maken (piepen).
Bij een juiste zekering zou deze door moeten branden.
Een aan lopende motor wordt ook heet, waardoor de wikkeling smelt en dan is dat einde oefening.
Ik geloof niet in een aan lopende aanjager.
Over de vervanging van de weerstand heb ik uitgebreid geschreven in mijn topic (ergens in april/mei 2007).

V.w.b. die zekering had ik gedacht aan een 20 of 25A,zelfde redenering maar is niet een echte oplossing natuurlijk.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 16 juni 2007 01:35 AM
  [ # 15 ]
janmeijer schreef:

Ik geloof niet in een aanlopende aanjager.

Ik weet niet wat je precies met een aanlopende aanjager bedoelt. Bij mij liep het kogellager gewoon erg zwaar. Ruim 10 jaar stof aangezogen en waarschijnlijk wat koelvloeistof erbij door een lekke kachelradiateur. Ik vond het niet zo raar. Na reinigen en smeren liep het weer soepel. Sindsdien geen probleem meer gehad. Het roostertje voor de luchtinlaat in het schutbord (dat vastgekitte ding, waarlangs je bij de weerstand kunt) was vrij van blaadjes en de hoeveelheid blaadjes in het ventilatorhuis viel me eigenlijk reuze mee, na 10 jaar. Het meeste blaast ie blijkbaar toch via de luchtuitlaatroosters je auto in. Ik ben benieuwd wat Erik morgen vindt.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook