knäckor schreef:Sja, het houdt je van de straat hè, zo’n BX. Dat zeg ik ook maar altijd tegen mijn buren.
Jouw BX houdt je toch eigenlijk meer óp de straat (op je rug onder de auto)?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
ach, ik vind het wel leuk. als student heb ik de auto alleen op vrijdag nodig zolang ik het zelf kan doen, en de onderdelen betaalbaar blijven, hoor je mij niet klagen.
kan iemand mij vertellen welke maat koperen ringetjes ik morgen bij de brezan moet vragen voor de aftap en vulbout van de versnellingsbak?
fototje van de lekage:
als dat alles is..
ik heb ze natter gezien.
mvgr wupke
toch rijdt het niet fijn, niet wetend hoeveel olie er nog in zit.
weet jij toevallig de diameter van de koperen ringetjes voor de aftap en vulbout?
bij twijfel is deze truuk absoluut afdoende..>
gebruik teflontape om de bout in te wikkelen.
zelfs wat vloeibare pakking is ok..
dan kun je zonder problemen de oude ring hergebruiken.
een andere truuk is.
maak de ring roodheet,, bv door hem even in de BBQ te leggen.
laat hem afkoelen op zijn eigen thempo.
daarmee is hij weer zacht, en kan de ring hergebruikt worden.
maw,, het is niet per see noodzaak ok de ring te vervangen.
je kunt gebruik maken van de oude ring op de bovenstaande methode’s.
sleutel 19 past (meen ik ) op de bout, wat dus als maat geeft M16 fijn metrisch.
dus 16 mm zou de maat (kunnen zijn) is edoch een natte vinger gok.
gewoon teflon tape eromheen en klaar, en ben zo wijs , om na de aftap,. even het deksel los te halen, en er nieuwe vloeibare pakking achter te smeren.
mvgr wupke:zo zou ik het doen..
ik heb nu de versnellingsbak schoongemaakt om goed te kunnen zien waar hij lekt, dan bepaal ik wel of ik de deksel los haal of niet.
Bedankt voor je truukjes!
MaartenH schreef:ik heb nu de versnellingsbak schoongemaakt om goed te kunnen zien waar hij lekt, dan bepaal ik wel of ik de deksel los haal of niet.
O ja, als je ‘m heel erg schuin parkeert (links op een hoge stoep bijv.) dan moet het mogelijk zijn om het dekseltje van de bak los te halen en de olie gewoon te laten zitten waar ie zit.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:MaartenH schreef:ik heb nu de versnellingsbak schoongemaakt om goed te kunnen zien waar hij lekt, dan bepaal ik wel of ik de deksel los haal of niet.
O ja, als je ‘m heel erg schuin parkeert (links op een hoge stoep bijv.) dan moet het mogelijk zijn om het dekseltje van de bak los te halen en de olie gewoon te laten zitten waar ie zit.
wa’s dat nou voor methode,,, een liter bakolie is 6 a 7 euro…??!!!!!!!!
en dan ga jij liggen klooien?
ververs de hele handel ff voor 15 piek, vervang de vloeibare pakking, en draai er dan een teflon band om, en ram die oude bout terug…
wat een rare toestand zeg,, schuinparkeren om dat je anders wat bakolie verliest ...
soms, kan ik jullie echt niet volgen hoor…
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:karel schreef:MaartenH schreef:ik heb nu de versnellingsbak schoongemaakt om goed te kunnen zien waar hij lekt, dan bepaal ik wel of ik de deksel los haal of niet.
wa’s dat nou voor methode,,, een liter bakolie is 6 a 7 euro…??!!!!!!!!
en dan ga jij liggen klooien?
ververs de hele handel ff voor 15 piek, vervang de vloeibare pakking, en draai er dan een teflon band om, en ram die oude bout terug…wat een rare toestand zeg,, schuinparkeren om dat je anders wat bakolie verliest ...
soms, kan ik jullie echt niet volgen hoor…
mvgr wupke
Nou, wat dacht je van: het is gewoon een stuk minder gedoe, je hebt er veel minder spullen bij nodig, én je hoeft die vreselijk stinkende bakolie niet af te tappen? Of ruik jij soms sterker dan die bakolie?
Ich bin ein Breaker
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_803.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2791
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
aangezien bakolie het laatste is wat vervangen word is 15euro erin spenderen echt geen overbodige luxe…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:aangezien bakolie het laatste is wat vervangen word is 15euro erin spenderen echt geen overbodige luxe…
Op zich wel.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:, én je hoeft die vreselijk stinkende bakolie niet af te tappen? Of ruik jij soms sterker dan die bakolie?
![]()
ja ik stink erger, en nee ik ben niet zo lui dat ik oude bakolie laat hangen, dus ververs de hele handel, maak de deksel schoon, zet er nieuwe pakking onder, en pomp er ongezien 2 liter bakolie in…
die 3 tiende teveel mag er ook bij..
mvgr wupke:
kreazyV8wuppo schreef:karel schreef:, én je hoeft die vreselijk stinkende bakolie niet af te tappen? Of ruik jij soms sterker dan die bakolie?
![]()
ja ik stink erger, en nee ik ben niet zo lui dat ik oude bakolie laat hangen, dus ververs de hele handel, maak de deksel schoon, zet er nieuwe pakking onder, en pomp er ongezien 2 liter bakolie in…
die 3 tiende teveel mag er ook bij..
mvgr wupke:
Tjemig wat een serieuze reacties allemaal zeg. Weet ik veel of ie net z’n assen vervangen heeft ofzo. Soms kun je wel bezig blijven met die stinkzooi. Het is maar een tip, vrijblijvend weet je?
Ich bin ein Breaker