3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Probleem met versnellingsbak (waren de stangetjes..) Upd. P4
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 27 april 2007 02:32 AM
  [ # 31 ]
bxbressers schreef:
xm_turbo schreef:

zei de monteur ook tegen mij: Je moet niet achter elke struik een rover zien bij zo’n wagen.


Hmmmmm, wie zou dat nou gezegd hebben…... Wink


Juist…Karel hahahaha!

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 27 april 2007 02:33 AM
  [ # 32 ]

weet je hoeveel auto’s wel eens tandenpoetsen? Als ze dan elke keer de koppeling verklootten zou ‘t feest zijn Wink

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 27 april 2007 02:33 AM
  [ # 33 ]
Matthijs2006 schreef:

Nou ja ok…ik ga me maar geen zorgen maken…
Ik ga wel een keer langs een garage voor die stangetjes en ik kijk de komende dagen wel wat die koppeling doet….

Kijk, zo hoort het…beetje Franse inslag mag best. Wij Nederlanders willen alles perfect hebben en dat gaat niet altijd…wel bijna, maar niet perfect Laughing
Fixen en zweven, gaat goedkomen!

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 27 april 2007 02:37 AM
  [ # 34 ]

Gaat goed jongens al drie pagina’s vol in minder dan 1, 1/2 uur. type

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 27 april 2007 02:39 AM
  [ # 35 ]
eXpelliarMus schreef:

Gaat goed jongens al drie pagina’s vol in minder dan 1, 1/2 uur. type

Het was ook ff nodig…

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 27 april 2007 02:43 AM
  [ # 36 ]

Uitprinten maar dan…

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 april 2007 03:10 AM
  [ # 37 ]

nieuwe koppelingsplaten zijn zacht, er zit een inslijtlaagje op zeg maar.
als de platen zich gezet hebben, (ingesleten op de drukgroep en vliegwiel) is het 1e slijtlaagje weg en blijft de hardere rest van de koppeling over.
daardoor is hij dus wat bruusker en wat happiger dan voorheen toen hij net nieuw was.

door ff vergeten te ontkoppelen kun je miz niet de koppeling hebben beschadigd.

daarnaast zijn je schakelstangen zeer belangrijk in de soeplesse van het schakelen maar ook het koppelen.

als die stangen niet soepel werken en druk op de schakelstangen in de bak houden, dan uit zich dat door slechter schakelen, en wat stroever schakelen.
een soort van minder zuiver schakelen dus.

in het geval hier zou ik de afstelling van de vrije slag nazien, daar de nieuwe koppeling zich gezet heeft, en een nieuwe koppeling zakt daardoor dus snel in (in het 1e begin) dus nastellen lijkt me de oplossing, in combi met de schakelstangen vervangen en goed afstellen.
dan zou het euvel opgelost moeten zijn.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 april 2007 03:17 AM
  [ # 38 ]

Die stangetjes, wat kosten die eigelijk ?

en wat zo’n koppeling betreft, is dat voor een 2ltr 16v zonder airco enzo een beetje zelf te doen ??? Het schijnt dat je onder mijn kap om de motor heen kan lopen Rolling Eyes

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 april 2007 03:26 AM
  [ # 39 ]
gompy58 schreef:

Die stangetjes, wat kosten die eigelijk ?

en wat zo’n koppeling betreft, is dat voor een 2ltr 16v zonder airco enzo een beetje zelf te doen ??? Het schijnt dat je onder mijn kap om de motor heen kan lopen Rolling Eyes

eromheen lopen is leuk, clou is of er genoeg ruimte is omde bak onder het subframe weg te krijgen.
dat wil nogal eens een toertje wezen.
zonder hulpmiddelen en een beetje ervaring is dit echt niet een klus die ik een hobbyist zou aanraden.
daarnaast , als je tijd genoeg en geduld hebt, en je gaat het op je gemakje te lijf, tja,, why not…

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 27 april 2007 03:46 AM
  [ # 40 ]

Voordat we nu van alles en nog wat over de koppeling gaan beweren, het is een heel simpel iets. De koppelingsplaat is bekleed met een zelfde soort materiaal als de remblokken.

De koppelingsplaat zit aan de versnellingsbak hoofdas.

De drukgroep ie een constructie met zware veren en een soort ‘remschijf’ welke de koppelingsplaat stevig tegen het vliegwiel van de motor drukt. De drukgroep zit op het vliegwiel vastgeschroefd.

Als je het koppelingspedaal indrukt, wordt die ‘remschijf’opgelicht en loopt de koppelingsplaat ‘vrij’.

De drukgroep maakt samen met de koppelingsplaat dus een verbinding tussen de motor en de aandrijving en het is een dermate zware constructie dat ook al zul je de hele versnellingsbak slopen door zonder ontkoppelen de halve aardkloot rond te rijden, dan nog zal die koppeling daar hoegenaamd geen last van hebben.

Hoe weet je nu dat je koppeling (bijna) is versleten of aan vervanging toe is?

Een probleem kan zijn dat het wegrijden schokkerig gaat, maar het meest voorkomende probleem is slippen. Controleer altijd eerst of de vrije slag voldoende is want bij te weinig vrije slag wordt de koppeling ahw een weinig ‘ingetrapt’.

Als die vrije slag voldoende is, zet hem dan in de derde, vierde of vijfde versnelling, zet hem op de handrem en geef wat gas waarbij je de koppeling vrij snel laat opkomen.

De motor moet onmiddelijk afslaan, gesmoord worden dus. Trekt de motor zichzelf door de koppeling heen stop dan onmiddelijk, want je verbrandt de plaat.

De oorzaak van dit probleem is dat de plaat door slijtage te dun is geworden en/of dat de drukgroep kwa veerdruk te weinig is geworden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Clutch

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppeling_(aandrijving)

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 27 april 2007 01:02 PM
  [ # 41 ]

De schakelstangetjes zijn een leuke paniekzaaier! Zo zei mijn vriendin bij het tanken, op de terugweg van vakantie langs de rondweg van Bordeaux, “hè, waar zijn de versnellingen nou gebleven”?  Shocked

BX op de hoogste stand gezet, reservewieleronder gelegd, armen ingebonden met lakens (na 3 uur rijden is alles nogal heet daaronder….) en in 1,5 uur, om 12h ‘s nachts, in het donker een schakelstangetje volgetaped met een halve rol ducktape….En dat alles terwijl mn vriendin, bang gemaakt door alle verhalen van dezen en genen, op wacht stond met een krikstang en ik de nodige ‘wapens’ naast me had liggen om overvallers te verjagen very angry

En dan moet je nog dik 1000km! (zonder garagezeep very very sad )

Vergis je overigens niet in die stangetjes, het kost een godsvermogen om ze allemaal te vervangen! Maar houd ons op de hoogte, want bij mij zit er een brommetje in de 4e versnelling, en ik vermoed dat ik het ook mo0et zoeken in de schakelstangen!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 27 april 2007 02:15 PM
  [ # 42 ]
kreazyV8wuppo schreef:

dus nastellen lijkt me de oplossing, in combi met de schakelstangen vervangen en goed afstellen.
dan zou het euvel opgelost moeten zijn.

mvgr wupke Wink

Dank je Wupke…dit ga ik eens laten doen ja…

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 27 april 2007 02:20 PM
  [ # 43 ]

Wat is een vrije slag nou precies?  Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:

Trouwens, is er iemand in de buurt (of niet in de buurt) die even een stukje in mijn XM wil rijden om te kijken of de koppeling nog goed is?
Mulder? Woutersmits?  Confused:

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 27 april 2007 03:15 PM
  [ # 44 ]

Heb je mijn links naar wikipedia bekeken? Daarin wordt precies uitgelegd hoe het werkt en er zitten links in naar hoe je de koppeling het beste gebruikt.

Als je de koppeling op de juiste manier gebruikt gaat hij wel 200.000 km mee.

Ook altijd de linkervoet naast het pedaal parkeren en nooit er op bijvoorbeeld, dat is het behoud van het druklager.

De vrije slag is de ruimte welke er moet zijn tussen de beide helften van het druklager, zodat die lagerhelften niet continu tegen elkaar aan drukken.

Dat controleer je door de speling te voelen in die lange handle boven op de versnellingsbak, je kunt er zo bij met je hand. Je ziet een kabel welke aan die handle zit, met twee stelmoeren op het draadeinde daarvan.

Je moet die handle een stukje heen en weer kunnen halen en de speling voelen. Als het geheel strak staat moeten die moeren een stukje achterruit, verder naar het einde van dat draadstuk.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 april 2007 03:16 PM
  [ # 45 ]
Han S schreef:

Als je de koppeling op de juiste manier gebruikt gaat hij wel 200.000 km mee.

wat dacht je van 350.000 km Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook