




























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kruipolie is niet om te smeren, tenzij heel tijdelijk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
La Léo schreef:Niet openmaken hoor!!! Gewoon van het luchtfilterhuis afschroeven en het scharnier van die klep smeren. Deze zie je zitten door het vierkante gat. Het is een mechanisch ding, niet elektronisch.
Dus NIET het zwarte kapje eraf halen en aan de veer of de elektronica binnenin gaan pielen!!!
Ik ben misschien dom, maar ik zie niet meteen een makkelijke manier om de LMM los te maken. Moet dan eerst het luchtfilterhuis er helemaal uit? (En dus de koplamp ook?) Of kan het simpeler?













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dat luchtfilterhuis ging er vanmiddag prima uit, heb alleen het lampje uit de koplamp hoeven halen. LMM-klep voelde niet echt stroef, na inspuiten met WD40 (beste dat ik in de buurt had) voelde ik niet echt verschil.
Alles weer gemonteerd: geen verschil, helaas Tijd voor volgende hypothese
Ook blijft Madame nogal wispelturig met vocht: dan gaat de startmotor nog steeds zwaarder rond, alsof de accu dan leeg is - terwijl die net retour Efteling zaterdag goed opgeladen moet zijn. Ik heb de aansluiting van de dikke accukabel op de versnellingsbak al schoongemaakt. Maar wellicht mis ik hier nog een aansluiting??
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Toch moet je het probleem echt in de luchtmassameter zoeken. Als de klep soepel is, kan het de afstelling zijn. Je kunt dit met een inbussleutel 5 regelen, er zit een stelschroef op. Ik kan je alleen zo 1-2-3 niet uitleggen hoe je dit moet doen, helaas….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dat is toch de stationaire CO-afstelling? Hmm
Wat ook nog een idee kan zijn, is om het contact binnen de LMM die over de weerstandsbaan loopt, iets te verbuigen zodat-ie een “fris” stukje krijgt. Ergens op het internet staat een vrij uitgebreide beschrijving van iemand die dat bij een Alfa heeft gedaan. En ik meen me te herinneren dat Arjan dit ook had gedaan.
Zelf blijf ik toch ook het idee houden dat het aan vervuilde injectoren zou kunnen liggen. Of niet?





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Meten is weten,
als dat ding een bepaalde weerstand/spanning moet geven kun je dit gewoon meten zonder meteen dingen te gaan verbuigen.
Gewoon voor je zelf een schema maken voor hoe het moet werken en wat je waar moet meten, alleen zo kom je bij de juiste oorzaak zonder alles zinloos te verbuigen of vervangen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
In navolging van Fluidfreak vanavond de linkerkoplamp eruit gehaald en de luchtmassameter losgehaald.
LMM nogmaals gesmeerd en schoongemaakt. Ik voelde niks “plakken”, wel een klein stukje speling voordat de veer tegendruk geeft. Kan in Vraagbaak niet vinden of dat zo hoort, of dat de veer vanaf de aanslag hoort tegen te werken.
Bobine met steun en al verwijderd. Goh, valt toch een van de draadjes naar de module uit elkaar net achter de stekker (zie plaatje). Weinig kabelruimte over, maar toch weer weten te fixen met nw AMP-stekkertje en blauwe tape om de kleurcodering te behouden.
Alles terugbouwen… starten… rrr rrr rrr roggel rrr rrr roggel roggel rrr rrr roggel roggel roggel (voetje gas bij) vroemmmmm. weer niet
Er zijn van die dagen, dat je een CX wilt die gewoon start zoals het hoort, remt zoals het hoort en niet random iedere 2-100 km even 5 seconden heftig resoneert na montage van een nieuwe baksteun
Tijd voor professionele CX-hulp
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Rogier,
gewoon alles ff rustig nalopen wat je los gehad hebt, ervooer liep ie dus het moet iets daarmee te maken hebben, en heb je de kabels op de bobine weer goed aangesloten ? en heb je nog een vonk ?
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Mark: hij loopt prima, niks stuk(ker) gemaakt. Maar waar Fluid na deze actie ook eindelijke een goede koude start had, moet ik nog steeds met een gasvoet choken en is er totaal geen verhoogde stationairloop koud. Wel werk, geen nieuws zeg maar
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ohh,
dan heb ik het verkeerd begrepen, glukkig maar, maar vervelend dat het nog steeds niet goed werkt
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
check eerst de thermotijdschakelaar, koudestartinjector en luchtomloop maar eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Koudstartinjector: done
Luchtomloop: slangen zien er goed uit, luchtklep lijkt te werken (met losse draad sluit ‘ie niet en gaat dus steeds harder stationair lopen, met gemonteerde draad begint en eindigt het op 1000 rpm - dat mag wel lager eindigen van me, maar koud 800 rpm is nogal brak).
Thermotijd: kan je die er gewoon uitdraaien of moet dan eerst het hele koelciruit geleegd? Voordat ik een zwembad veroorzaak
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rogier 1975 schreef:Thermotijd: kan je die er gewoon uitdraaien of moet dan eerst het hele koelciruit geleegd?
aftappen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank voor deze opbeurende woorden weer Of kan ik het thermotijdcontact doormeten zonder eruit te draaien, bedenk ik met net (Ging om de weerstand volgens de vraagbaak)?
Zo niet, dan wordt ‘t dus een spoedcursus koelvloeistof verversen? Even wat ik mij uit verschillende andere draadjes herinner:
- kraantje ergens onderaan radiateur (nog zo’n ouwe koperen!) open
- expansievat open?
- ontluchtingsnippels open (2 bovenop blok toch)?
- leeg, dan thermotijdcontact eruit draaien en weerstand checken? En weer terugplaatsen of vervangen.
- kraantje dicht en nippels dicht
- via expansievat vullen tot vat vol, vat dicht
- motor laten draaien tot fans inslaan, dan weer uit
- ontluchten via 2 nippels, nippels weer dicht
- vullen tot correct niveau in expansievat
- weer laten draaien en evt nogmaals ontluchten
Zoiets? Of dus gewoon doormeten zonder demontage? Ik voel met hier zo’n prutser ops:
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ha Rogier,
Bij mij heeft de LMM in het begin ook een stukje dat de klep nog lichter gaat, dat is dus blijkbaar normaal.
Wat betreft het thermotijdcontact: deze stuurt de koudstartinjector aan. Als die netjes benzine spuit (heb je al geprobeerd toch?) en daarna ophoudt, dan werkt het gewoon goed. Zou ik niet moeilijk gaan doen met eruit schroeven.
Mijn vermoeden, bij mijn eigen CX, is dat de injectoren nog degelijk gereinigd moeten worden. Wie weet helpt dat bij jou ook. Ik heb alleen nog steeds geen adres in omgeving Amsterdam om dat te laten doen.