












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Argh natuurlijk
GSA is echt te lang geleden geloof ik!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oké, ik wacht met spanning op de resultaten Rogier!
Was eigenlijk in de overtuiging dat je van Sjors wel begrepen had dat de hele klauw eraf moest, maar ik geef toe: soms is hij niet zo best te begrijpen hahaha! - vandaar ook mijn vorige vraag!
En voor wat betreft het koudstart/gasvoet verhaal: dit zal steeds beter afgeregeld kunnen worden, echter dit kan alleen effectief met koude motor. Het probleem ligt echter gegarandeerd bij de LMM.
Er wordt ten eerste teveel gerommeld aan die dingen voor CO-metingen en verder is het allemaal gewoon ‘ouwe meuk’ natuurlijk!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En natuurlijk zie ik dit berichtje net nadat ik zónder de klauw te durven verwijderen de boel weer heb schoongemaakt. Maar ging so far best aardig met truc van de ouwe GSNL-maillijst (dacht ik). Vast een beuntruc die sommigen zal doen gruwelen?:
- remblokken eruit
- grote platte beitel (of andere platte tool) tussen zuiger en schijf
- even zachtjes remmen (dat deed mijn jochie van 6 keurig ): zag toen wel dat de zuigers niet gelijktijdig uitschuiven
- schoonmaken (dat kopervet zat gelukkig nog allemaal redelijk op de voorste randen alleen)
- met LHM insmeren
- ontluchtingsnippel open (liefst met slangetje erop ivm zooi) en héél voorzichtig met de beitels de cilinders terug duwen, wat makkelijk kan doordat de tegendruk weg is
- keertje herhalen om te zorgen dat de rotzooi echt weg is en de LHM goed over de zuigers verdeeld is
- remblokken weer monteren
- ontluchten (hier maar even de stok tussen stoel en pedaal gedaan voor het gemak)
- wielen weer monteren (en wat vindt zo’n jochie het toch leuk om een paar wielbouten aan te draaien )
Volgende keer als ik meer tijd heb eens een hele klauw eraf prutsen, volgens de vraagbaak niet heel moeilijk, of moet ik nog op bepaalde belangrijke zaken letten bij demontage/montage (anders dan voorzichtig zijn met de leidingwartel)?
Oh en de koudstart ging vanochtend weer redelijk, 2 niet al te lange pogingen, denk dat als ik iets minder ongeduldig was geweest het ook in 1x raak had kunnen zijn.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Er is/zijn toch ook bedrijf(ven) die LMM’s kunnen reviseren met garantie? Daar heb ik op dit forum nog nooit iets over gelezen?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik snap niet echt, waarom LHM wel mag en kopervet niet eigenlijk…
ik bedoel, als het gaat om “het zou de remblokken glibberig kunnen maken” doen die twee niet veel voor elkaar onder toch?
Mark bedoelde denk ik dat het niet wenselijk is, als er een smeermiddel op de blokken terecht komt (nee, logisch), maar als je de zuigers gangbaar maakt op het in- en uitglijdende vlak en je gebruikt (spaarzaam!) een smeermiddel daarvoor (wat LHM ook gewoon is, alleen dunner), zou het niet op de remblokkken/schijven terecht moeten komen.
Ik zou zeggen dat LHM er alleen maar eerder tussenuit zakt, maar wellicht heb ik de instructies verkeerd begrepen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
puffel schreef:Er is/zijn toch ook bedrijf(ven) die LMM’s kunnen reviseren met garantie? Daar heb ik op dit forum nog nooit iets over gelezen?
Toch heb ik meerdere keren hierover melding gemaakt op dit forum: ik rijd denk ik zo’n 3 jaar rond met een volledig gereviseerde LMM. Ziet eruit als nieuw met verzegeld dekseltje. En belangrijker: het rijdt ook als nieuw. Sinds die tijd geen hikje meer gehad. Van het ‘op gevoel’ veranderen van de veerspanning ben ik geen voorstander, nog los van de nog steeds aanwezige slijtage. Ik had toen een bedrijf in Duitsland gevonden, Incotronic aan de gartenstrasse 38 in Eschweiler. tel 00492403 7047980. Maar of het nog bestaat weet ik niet. Ik had de LMM eerst naar een bedrijf in engeland gestuurd maar die konden er niets mee. In Nederland ken ik geen professionals die de LMMS reviseren.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
ook ervaringen met deze adressen? Bij het door mij geprobeerde adres in engeland stond het Bosch typenr van de cx gtit2 zelfs op de site en toch konden ze hem niet reviseren. Mijn ervaring is dat het kunnen reviseren van LMM’s in het algemeen niet betekent dat ze ook type .... van een CX aankunnen. Je moet hem nml ook kunnen calibreren













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kijk dat biedt perspectief. Want afgelopen dagen borrelde één van de vragen van George nog op “heb je ooit backfires gehad, daar houdt zo’n LMM niet van”. Toen nog vol overtuiging gezegd dat ‘t geen LPG-bak is en ik nooit last heb gehad van backfires. Nooit rijdende, nee, dat klopt.
Want waar hier al een verwijzing naar staat, heb ik ooit op 2e kerstdag net ná een grote/APK-beurt stil gestaan met een startprobleem bij een benzinepomp. Het rommelen met/door de ANWB bevatte toen ook wat verwarring omtrent de positie van de bougiekabels op de verdeelkap:
- moesten die nu zitten, zoals ze zaten na de beurt
- of zoals het niet geheel duidelijke instructieboekje vermeldde?
Het eerste dus want… het tweede resulteerde in backfires. En verder was ik toen gezien de kou al lang blij dat ik weer reed en maakte ik me verder geen andere zorgen dan het waarom van de warmstartproblemen, koud starten deed madame met wat gas wel dus dat was van later zorg.
Daarna ruim 3 jaar hélemaal vergeten, tot afgelopen dagen dus. Oftewel: tijd voor een LMM-revisie wellicht. Want het warm-start-probleem lag toen aan de verkeerde dynamo. Maar het koudstartprobleem heeft sindsdien bestaan. Dus of we krijgen de LMM weer volledig aan de praat, of er moet iets gebeuren . Toch fijn om dat kwartje na die jaren te horen vallen in die holle hersenpan hier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Oh en ik zal eens simpel bij de AEP in Eindhoven navraag doen, zij claimen ook nog veel/alles voor L-Jetronic te kunnen leveren als BOSCH dealert. We zullen zien hoever terug hun onderdelenbase en revisiekennis gaat Anders is Helmond ook prima te doen natuurlijk.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
freek schreef:ook ervaringen met deze adressen? Bij het door mij geprobeerde adres in engeland stond het Bosch typenr van de cx gtit2 zelfs op de site en toch konden ze hem niet reviseren. Mijn ervaring is dat het kunnen reviseren van LMM’s in het algemeen niet betekent dat ze ook type .... van een CX aankunnen. Je moet hem nml ook kunnen calibreren
Geen ervaring maar misschien kan een email naar deze bedrijven geen kwaad, weten we gelijk of ze kunnen worden gecalibreerd of niet.
Werkte Porsche ook niet met dezelfde LMM’s? Misschien is dan die richting ook nog een lijntje uit te gooien.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
BMW gebruikte in de jaren 80 ook L-jetronic en Porsche/VW idd ook als ik me goed herinner konden die bijv. allemaal dezelfde typen Bosch brandstofpomp gebruiken. Maar Citroën zou Citroën natuurlijk niet zijn als ze niet toch nét een andere spec LMM hebben gebruikt Wat voor revisie nog geen eens een probleem zou hoeven zijn.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
met een goed adres hiervoor zijn er meerdere onder ons bij gebaat !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Rogier 1975 schreef:Oh en ik zal eens simpel bij de AEP in Eindhoven navraag doen, zij claimen ook nog veel/alles voor L-Jetronic te kunnen leveren als BOSCH dealert. We zullen zien hoever terug hun onderdelenbase en revisiekennis gaat
Of één telefoontje naar Duitsland, dan kun je a.s. zaterdag een gloednieuw exemplaar afhalen op de stand:
Wel je spaarvarken stuk slaan, maar dan ben ben je gegarandeerd van het gezeur af.
Dit is overigens vrijwel de prijs wat dat ding destijds nieuw ook kostte.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D