23 van de 34
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
   
Rogier’s 2400ie - verkocht!
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 18 mei 2011 12:45 PM
  [ # 331 ]

Goede ideeen hier! Ik ben het met Mark eens. Ik denk dat het vooral belangrijk is om een goed referentie-exemplaar te hebben, en een manier om een constante luchtstroom te maken van verschillende snelheden (die LMM revisiebedrijven hebben dat vast). Dan kun je namelijk een grafiek maken van de juiste weerstand voor elke luchtstroom/veerdruk. Vervolgens kun je andere LMM’s hieraan calibreren.

Wellicht is het probleem bij de LMM revisiebedrijven vooral dat ze geen goede referentie hebben?

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 30 mei 2011 11:41 PM
  [ # 332 ]

Zo tijd voor een on-topic reactie weer. Na paar weken Madame in de Madame te hebben laten rijden, me er zelf weer even tegenaan gaan bemoeien dit weekend. Plan: met een ouderwets logboekje naast de auto de stelschroef van de LMM steeds iets verstellen, zodat ik altijd de bij Hydraulique gevonden positie weer moet kunnen terug vinden. Geen idee of ‘ie meer in- of juist uitgedraaid moest worden dus gewoon begonnen:
- 1/4 slag uitgedraaid: na 2 seconden koud starten nog geen aanslaan. Verkeerde kant of te weinig verschil?
- nog 1/4 slag uitgedraaid: na 1 keer ronddraaien begint de motor te pakken. Ik laat de sleutel los in de veronderstelling dat dit wel érg uitdagend zal zijn - pakt de motor ‘m toch gewoon keurig op en gaat prettig stationair staan roffelen Shocked

Nah dat moest wel toeval zijn. CX ruim een dag gelaten toen hield ik het na een maand zuunig BMW-scheuren niet meer - geheel tegen mijn gewoonte in zónder reisdoel eens gaan toeren:
- En jawel, binnen 2 seconden kon ik de startsleutel loslaten en liep de 2400ie gewoon prachtig zelfstandig stationair!!

Daarna héérlijk nutteloos 50km door het Brabantse land getoerd met het dakje open, af en toe een MX5, MR2 of andere hobbyist tegenkomende die ook van het rijweer genoot Cool

Vannacht de CX eens buiten op de oprit laten slapen, toen had ze 2 korte startpogingen nodig, Madame was blijkbaar iets overmoedig met snelstarten zegt mijn optimistische helft dan Wink Ik stond toen alweer zonder koppelomvormer maar met koppelingspedaal van Best-Vught in de file (maar daarna was het doorrollen tot Schiphol, die “30-bocht” aan het eind van de afrit is met RWD wel weer heel leuk Twisted Evil ).

Enfin: de LMM lijkt nu nog iets beter afgesteld en niet kaduuk (maar dat was ook raar geweest, gezien ik geen backfire gehad heb maar alleen knallen in de uitlaat ooit). Warme start deed het ook nog gewoon, alleen nog een klein stottertje bij lage belasting, zeg 30-40 km/u rijden in 2. Dat is vast gewoon nieuwigheid Mr. Green

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 31 mei 2011 09:37 AM
  [ # 333 ]

Da’s goed nieuws Rogier! Dus de koudstart is nu aanmerkelijk beter. Had jij ook last van gestotter bij lage constante belasting?
Wat de CO nu is, dat weet je natuurlijk niet. Maar who cares, nietwaar?  whistle

Ik heb beide problemen. Alleen starten met koude motor als ik flink gas bijgeef, en gestotter bij lage belasting (rond 2000 rpm constant). Ik ga in het weekend ook maar eens wat experimentjes met de stelschroef uitvoeren. Beginnen met uitdraaien dus.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 31 mei 2011 09:38 AM
  [ # 334 ]

Da’s mooi Rogier!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 31 mei 2011 10:57 PM
  [ # 335 ]

PE: beginnen met uitdraaien was puur geluk, want ik heb nog geen goede beschrijving gevonden van wat die schroef precies doet. Mijn gevoel nu is:
- de normale stationair-lucht-schroef tussen LMM en inlaatspruitstuk geeft extra lucht ná de LMM dus zónder dat extra benzine gegeven wordt
- de schroef in de LMM verdraait de LMM-klep ietsje waardoor zowel extra lucht én extra benzine wordt gegeven (of juist minder)?

Is dat de werking, dames en heren experts?

En EW: wanneer ga jij eens aan de CX? Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 mei 2011 11:15 PM
  [ # 336 ]

Willekeurig draaien aan de stelschroef is niet de oplossing.
Laat gewoon even iemand die de juiste meetapparatuur heeft de boel even afstellen.

Staat het goed afgesteld en alles loopt nog niet naar behoren dan zit de oorzaak ergens anders (of slijtage van de LMM).

Je heb een aantal kritieke zaken op het injectie systeem:

- Alles moet luchtdicht zijn, controleer dus alle slangetjes en slangeklemmen
- De juiste bougies en goede kabels
- injectoren moeten goed zijn
- Stekkerverbindingen en massa aansluitingen.
- dan vergeet is vast nog wel iets Wink

Hier is er ook al veel over geschreven: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205002/P210/#1301323 Wink

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 31 mei 2011 11:25 PM
  [ # 337 ]

Arjan: trial-and-error is de methode van één der gerespecteerde garages alhier. Omdat je niet tot het oneindige op één middag kunt koudstarten was er nog wat trial-and-success in de thuisgarage nodig Wink

Maar je hebt gelijk, tzt ook weer eens alles echt na laten meten. Want mijn toerenteller is gewoon die in het dashboard, vast met een nauwkeurigheid van +- 300 rpm Mr. Green

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 mei 2011 11:36 PM
  [ # 338 ]

De toerenteller is idd niet helemaal betrouwbaar.
Mijn toerenteller geeft ook meer aan dan als je met een apparaat om een bougiekabel meet Wink

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 31 mei 2011 11:41 PM
  [ # 339 ]

Om een bougiekabel, zo meet een 2400ie ook gewoon (althans, waarvoor zit die sensor er anders omheen?), maar of dat nu garant staat voor een juiste weergave op het dashboard…  bye2

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 01 juni 2011 12:38 AM
  [ # 340 ]
Rogier 1975 schreef:

PE: beginnen met uitdraaien was puur geluk, want ik heb nog geen goede beschrijving gevonden van wat die schroef precies doet. Mijn gevoel nu is:
- de normale stationair-lucht-schroef tussen LMM en inlaatspruitstuk geeft extra lucht ná de LMM dus zónder dat extra benzine gegeven wordt
- de schroef in de LMM verdraait de LMM-klep ietsje waardoor zowel extra lucht én extra benzine wordt gegeven (of juist minder)?

Met de inbusschroef op de LMM bepaal je de hoeveelheid lucht die via een bypass en niet via de flap loopt en dus niet wordt gemeten. Dit is natuurlijk wel een minimale hoeveelheid en je zal alleen effect merken bij stationair. Met deze schroef regel je de lucht/mengselverhouding omdat de door de computer bepaalde hoeveelheid brandstof (bepaald bia de potmeter) constant is. Ik verbaas me eerlijk gezegd over het effect dat jij beschrijft bij stationair en 1/4 slag. Met de stationairschroef regel je de hoeveelheid aangezogen lucht via de LMM (en de bypass); zie het maar als een gasklep.

Profiel  
 
Gepost: 01 juni 2011 11:16 AM
  [ # 341 ]
Rogier 1975 schreef:

Om een bougiekabel, zo meet een 2400ie ook gewoon

Neen, toerental wordt bepaald via een schuifstekkertje op de bobine. Draad loopt bovenlangs je radiateur (groen dacht ik, kan ook paars zijn).

Dat ding rond je bougiekabel maakt deel uit van het mysterieuze diagnosesysteem, net als die vierkante stekker met dat dekseltje, die een 2400 IE heeft maar die niemand ooit gebruikt.  Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 juni 2011 11:55 AM
  [ # 342 ]

Oja die diagnose stekker die aan een aantal vitale delen vast zit en leuk kortsluiting maakt als het vochtig wordt… WEGhalen dat ding!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 01 juni 2011 12:00 PM
  [ # 343 ]

ZwartkijkerT !!  Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 01 juni 2011 01:49 PM
  [ # 344 ]

Die inbusschroef heeft dus alleen een merkbaar effect bij lage toerentallen, precies goed voor Rogier’s doel. Oorspronkelijk bedoeld om makkelijk op een acceptabel CO-percentage uit te komen waarschijnlijk.

Rogier: met de inbusschroef op de LMM verander je dus de lucht/benzineverhouding. Met de stationairschroef (bovenop het kleppendeksel) laat je meer of minder lucht door de LMM stromen: de computer past dan ook de hoeveelheid benzine navenant aan. De verhouding lucht/benzine verandert dus niet, alleen doe je net alsof je een beetje meer of minder gas geeft. Zoals Freek zei, een extra gasklep dus. De extra-luchtklep voor de koude start werkt op precies dezelfde manier.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 01 juni 2011 11:04 PM
  [ # 345 ]

Ja, had natuurlijk even verkeerd om gedacht, meer of minder lucht vóór de LMM heeft natuurlijk juist geen effect op de hoeveelheid peut, de klep beweegt onder zuiging stupid
Verder denk ik dat Fluid e.a. het juist hebben, want de koudstartproblemen begonnen dus na een beurt/apk: waarschijnlijk de LMM-schroef gebruikt om het CO te regelen. Ben benieuwd hoe dat nu staat, maar dat komt wel weer een andere keer in R’veer.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
 
23 van de 34
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook